• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ohittaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bikervepsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bikervepsu

New member
Ohittaminen on aina jännä tapahtuma. Kun sitä ei tarvitse tehdä kovin usein.

Miltä tuntuu ohittaa kun edessa on hidas ajoneuvo ja te haluatte päästä sen ohi?

Entä rekan ohittaminen?
 
Ohittaminen on aina jännä tapahtuma. Kun sitä ei tarvitse tehdä kovin usein.

Miltä tuntuu ohittaa kun edessa on hidas ajoneuvo ja te haluatte päästä sen ohi?

Entä rekan ohittaminen?
mikäs siinä..jänskää hommaa.. näkökenttä sumenee hetkesi ja sitten ollaankin jo ohi
tounge.gif



njuu.. mutta kaveriporukassa kun ollaan ajeltu niin ohittelut jätetään aika vähiin. siinä voittaa niin vähän ja hävitä voi paljon. ite keulilla yleensä ajelen ja sormimerkeillä näytän esim. 3km ja vasemmalle niin muutkin tajuaa ettei turhaa enää ohitella. no tää nyt meni jo ohi aiheen.

sport05.gif
 
Ohittaminen on aina jännä tapahtuma. Kun sitä ei tarvitse tehdä kovin usein.

Miltä tuntuu ohittaa kun edessa on hidas ajoneuvo ja te haluatte päästä sen ohi?

Entä rekan ohittaminen?
Ohittaminen on aina kieltämättä pelottava tapahtuma, joten kannattaa prätkällä ohittamaan lähtiessä aina pistää silmät kiinni ja vääntää tuppi nurin, niin kyllä se ohittaminen saattaa loppupeleissä onnistuakin.
 
GS-koneen huumaavassa metelissä ja sen voimatwinin lyömättömän väännön aiheuttamassa adrenaliinihumalassa ei mikään tunnu enää miltään. On vain tämä hetki ja tulevaisuus.
 
miten niin ei tarvitse tehdä usein. Itse joudun tekemään sitä joka kerta kun pyörällä on ajamassa....

nuorempana ohitus oli helppo kun piti ohittaa vain se ohitettava ennenkuin vastaantulija tulee päin, nyttemmin on tajunnut, ohituksen olevan melko monimutkainen tapahtuma.

1. Kerkiänkö ohitse? onko paikkaa, koska viiva loppuu, miksi tässä on viiva? Paljonko on nopeusmarginaalia? (ohitettava vs nopeusrajoitus)
2. Onko joku takana olevista lähdössä ohitse? etten lähde hänen eteensä.
3. Onko edellä oleva myös lähdössä ohitukseen?
4. kääntyykö edellä oleva/ohitettava jonnekkin?
5. Sivutiet, jos esim vasemmalta tulee auto, niin se voi kääntyä tulemaan vasten samalla hetkellä kun olen ohituskaistalla. voi tulla myös sokko auto oikealta, joka just katsoo kerkiävänsä jonon ensimmäisen editse, mutta ohittaja onkin sen rinnalla.
6. Pito? Onko tie kuiva, älä väännä kaasua toisen perässä liikaa.
7. Nopeus ohitukseen. Yleensä paras on kiihdyttää heti tavoitteeseen. esim ohitettava 80km/h:ssa, rajoitus 100, kiihdytä heti 110 ja pidä se, menee ohitse nopsasti ja 'laillisesti'. moni lähtee kiihdyttämään liian hitaasti ja nopeus kasvaa kohti ohituksen loppua ollen lopulta joku 150.
8. Ohituspaikka on paras käyttäen hyväksi pyörän etua, kiihtyvyyttä. esim ylämäet.

9. Ohituskaistat ovat huonoimpia mahdollisia ohituspaikkoja!, niissä ohitettavan nopeus on suurin ja valvonta vilkkainta. Ohitus ilman +20 ylinopeutta täysin mahdoton. Jos ohitat ohituskaistalla, niin tee se heti suoran alussa, älä koskaan lopussa. moottoripyörällä ohitus on kuitenkin niin helppo, että kannattaa melkein jättää ohittamatta ja ohittaa jossain lyhyellä suoralla ennen/jälkeen ohitussuorien.

10. älä ohittaessa käytä massiivista nopeutta suhteessa ohitettavaan, vaikka rajoitus sen sallisi.. esim ohitettava jono voi mennä 10km/h:ssa, älä koskaan vedä ohituskaistaa tässä tilanteessa 80km/h:ssa, joku voi heittää vaikka uparit.

yleensä ei kannata pitkittää ohituksen odottelua, jos ohittaa niin ohittaa sitten melkein heti. tarpeettoman hitaasti liikkuvia ohitettaessa on tietysti huomioitava, että ne voivat olla kääntymässä juuri kohta jonnekkin. Joten varsinkin traktoreiden kohdalla pitää arvioida jokainen peltotiekin potenttiaaliseksi kääntökohdaksi. ja traktoreiden kanssa sama, eli ei kannata ohittaa 30km/h:ssa ajavaa traktoria 100km/h:ssa. aika vähän tehtävissä jos kääntyy eteen. Eli nopeus jotain 50-60
 
Polkupyörän voi ohittaa kun ajaa aivan keskiviivaa pitkin. Mopon kanssa pitää mennä jo vastaantulevien kaistalle, jolloin tilanteesta tulee jo huomattavasti haastavampaa. Autojen tai rekkojen ohittamista ei kannata edes harkita ennen kuin hallitset nämä kaksi tapahtumaa kuin unissasi.

Kerro kun nämä onnistuu niin voin antaa lisäohjeita.
 
9. Ohituskaistat ovat huonoimpia mahdollisia ohituspaikkoja!, niissä ohitettavan nopeus on suurin ja valvonta vilkkainta. Ohitus ilman +20 ylinopeutta täysin mahdoton. Jos ohitat ohituskaistalla, niin tee se heti suoran alussa, älä koskaan lopussa. moottoripyörällä ohitus on kuitenkin niin helppo, että kannattaa melkein jättää ohittamatta ja ohittaa jossain lyhyellä suoralla ennen/jälkeen ohitussuorien.
Nämä "Kas, tie levenee, tässähän uskaltaa jopa melkein lähes painaa hiukan kaasua" kuskit ovat muuten (etenkin kotilolla liikkuessa) vihoviimeisiä.
kaboom.gif
 
Kuulostaa kyllä niin jännittävältä että ihan meinaa pissi tulla housuun pelkästään lukiessa noinkin hurjasta touhusta kuin moottoripyörällä ohittelusta. Ehkä minäkin vielä joskus uskaltaudun! Uuh..
tounge.gif


Huippuketju taas kerran!
bowdown.gif
 
Tänään prätkällä tien päällä ekaa kertaa 20 vuoteen..esimmäiset 15 km silkkaa kauhua,sitten kuristava tunne ryppynarun tienoilla alkoi hellittää...
eek.gif

Oli se karmeeta tunarointia...alkoi kuitenkin sujua pikkuhiljaa "paremmin",huomenna lisää ..
sport05.gif
 
Eipä siellä tartte ohitella kun mopoja, polkupyöräilijöitä, traktoreita, karaveenareita ja joskus rekkoja
biggrin.gif
muut liikkuu yleensä sopivaa nopeutta
wink.gif
 
Myönnän. Pidän ohittelusta, kun motskarilla ajelen ja ohittelen vaikkei olis mitään tarvettakaan, ihan vaan siitä ohittelun ilosta.
smile_org.gif
 
Huomaavainen motoristi muistaa myös, että ohittaminen on ohituksen kohteelle kärsimystä aiheuttava ja pahasti traumatisoiva tapahtuma, mikä voi johtaa harkitsemattomiin tekoihin. Tämän vuoksi ohituksen jälkeen ohitettavaan kannattaa välittömästi ottaa riittävä turvaväli (5-8 km).
 
Huomaavainen motoristi muistaa myös, että ohittaminen on ohituksen kohteelle kärsimystä aiheuttava ja pahasti traumatisoiva tapahtuma, mikä voi johtaa harkitsemattomiin tekoihin.
Juu, tätä ei ottanut huomioon se aloitteleva piikkikuski, joka ohitti minut ja siipan Kotkan Hyväntuuulentiellä samaa kaistaa ajaen. Ei varmaan olisi muuten päässyt ohi kun viereisellä kaistalla oli autojono.

Harkitsemattomuus oli ottaa vallan itsestäni ja ajattelin etsi kyseisen nuorukaisen käsiini ja sano hänelle muutaman valitun sanan. Jätin kuitenkin väliin. Eiköhän tuo joskus opi.
 
Back
Ylös