• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ohittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bikervepsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tuli tuosta mieleen, että joskus matkaa ajaessa tuli mieleen käsite: 'sporttiohitukset', eli tiedän että ajallista säästöä ei juuri tule, mutta ihan vireyden ylläpitämisen takia suoritan sporttiohituksia, ihan harrastastuksen takia.

kevarilla ohituksissa oli jännitystä. ohitettava ajaa 100km/h:ssa ja oma huippunopeus on joku 120-130(enska). ja kaikki 25hp käytössä. lisäksi jos on bensahanallinen pyörä ja bensa jo vähissä, niin ennen ohitusta pitää heittää varatankki valmiiksi päälle, ettei iske varatankille ohituksen aikana. sitten ohituksen jälkeen taas normitankki päälle, että tietää koska se loppuu...

Kyllähän se ohittaminen kuuluu osana moottoripyöräilyyn niin mukavaa se on. Ohittamisen varjopuolena on vaan nämä kotilokuskit jotka ajaa 80 alueella mittarin mukaan ei yhtään yli  mutta ehkä hiukan alinopeutta. No sitten jonkun matkaa kun siinä perässä ajelet ja katselet sopivaa ohituspaikkaa ja riittävä suora pyörällä ohitukseen aukenee päättää kotilokuski painaakin sitä kaasua silleen, että joudut ohittamaan hänet yli 50 km/h ylinopeudella. Tämmöisen tapauksen takia itse menetin kerran korttini tosin henkilöautolla, mutta kuitenkin. Kyllä perkele sapetti kun poliisi pysäytti ja sit tämä ohitettu ajaa ohi kun itse menen istumaan maijaan.. En nähny ilmettä mutta voin kuvitella sen olleen tämmöinen  
biggrin.gif
.  
mad.gif

Huomaavainen motoristi muistaa myös, että ohittaminen on ohituksen kohteelle kärsimystä aiheuttava ja pahasti traumatisoiva tapahtuma, mikä voi johtaa harkitsemattomiin tekoihin. Tämän vuoksi ohituksen jälkeen ohitettavaan kannattaa välittömästi ottaa riittävä turvaväli (5-8 km).
Luin viestin, katsoin nickiäsi ja kuvaa ja repesin jostain kumman syystä... Varsinkin loppukaneetti!
biggrin.gif
biggrin.gif

Ohitus on ainakin minun mielestäni jännä tapahtuma.
Minun ei ole tarvinnut ohitella kovin usein. Kun olen yksin liikenteessä ei ole ketään edessä ajavaa.

Tietenkään en ohita toista motoristia jos se on mun edessä. Ja ajetaan sopivaa vauhtia.

033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif

Nyt aurinko paistaa ja on mukavan lämmintä. Lähden ajo reissulle. Ei muuta kuin turvallisisa ajokilometrejä kaikille. Ja ajakaa varovasti.

Huomaavainen motoristi muistaa myös, että ohittaminen on ohituksen kohteelle kärsimystä aiheuttava ja pahasti traumatisoiva tapahtuma, mikä voi johtaa harkitsemattomiin tekoihin. Tämän vuoksi ohituksen jälkeen ohitettavaan kannattaa välittömästi ottaa riittävä turvaväli (5-8 km).
Toi on niin totta..

Jos jotain kiinni saa, ajaa se luultavasti liian hiljaa ja se on ohitettava.

Kyllä ohittelu on kivaa..pari kesää sitten pieneen ruuhka-aikaan 30km matkalla laskin että 110 autoa/rekkaa tuli R6:lla ohitettua;)..nooh nyt on jo tuollaset leikit jääny vähemmälle(kenties tullu järkeä päähän/kasvanu). Mut ohittaminen on mahtavaa..kandee muistaa sekin että jos letkaa lähtee ohittaa ni siellä keula-autona voi setä sinisten siviiliauto tai maija jonka huomaat ku sen rinnalla 200 nopetta ja eteen pitäs kurvata..
062802moto_prv.gif

mites onko kukaan aatellu millanen kynnys kotilolla on lähtee konepyörästä ohi. SAtasen alueella kun rupee hiljentelee ni vast 60-70vauhissa autokuski päättää tehdä ratkasevan liikkeen ja sittenku se on rinnalla on hauska pistää kunnolla hanaa
tounge.gif
tounge.gif
thumbs-up.gif

Pyörällä se on *huiskaus* ja ohi ollaan.
Joskus jollekin tylsästi ajavalle nyswärille tulee pidettyä pieni performanssi matkantekoa piristämään ja heittettyä monona ohi. Etenkin moottoritienopeuksissa duunarin punaisen alinopeutta ajavan lestadiolaisperheen nipponceraton ja köyhien kollektiivikuljettimien ohittaminen eturengas ylös nostettuna tuottaa artistille mielihyvää ja katsojille jännitystä.

Kerran kävi hymyilyttämään, kun vedin homokyttää hatkaan ja moottoritiellä huiskasin hyvän matkaa kolmattasataa keskiviivaa pitkin ambulanssin ja hautausauton välistä. Olisin halunnut kuulla kuskien kommentit
biggrin.gif

Virkaintokytälle vinkiksi: Kirjoitus perustuu tositapahtumiin tai sitten ei
mad.gif

Kerran kävi hymyilyttämään, kun vedin homokyttää hatkaan ja moottoritiellä huiskasin hyvän matkaa kolmattasataa keskiviivaa pitkin ambulanssin ja hautausauton välistä. Olisin halunnut kuulla kuskien kommentit
biggrin.gif

Virkaintokytälle vinkiksi: Kirjoitus perustuu tositapahtumiin tai sitten ei
mad.gif
Tästä tuli mieleen ajoreissu mistä "sukulainen" puhui. Oli ollut pyörän kanssa ajelemassa ja lähtenyt ohittamaan 80-alueella autoa. Teki tietysti liikenneturvallisuutta ajatellen sellaisen ripeän ohituksen. Huomasi ohitettuaan, että onpas kivaa ajaa hiukan vauhdikkaammin ja jatkoi matkaa savutetulla nopeudella, n. 160 km/h. Näki edessä menevän ambulanssin vilkut päällä ja mielessään naureskeli mitä mahtaa lanssipojat ajatella, jos niistä ohi menisi.. Päätti sitten päräyttää niistäkin tyylikkään varmasti peukalopystyssä ohitse vauhdin ollessa +200 km/h. Torvi oli kuulemma soinut, kun oli ohitse sujahtanut.

En ymmärrä tuollaista kaahamista.

Se vasta jännää onkin kun ohittaa 125 kuutioisella nelarikustomilla. Muna-asento, mielellään alamäki, piiiitkä suora ja myötätuuli niin ehkä huomenna on päässyt ohi ja viikon päästä saanut vedettyä 100m väliä ohitettuun. Siksipä en kovin usein ohittele vaan ajelen tien tukkona jonkun hitaamman perässä....

Mutta vielä jokin päivä minunkin jalkojeni välissä jyllää VOIMAA ja silloin mennään ohitse heti eikä viikon päästä!

Ohitus on ainakin minun mielestäni jännä tapahtuma.
Minun ei ole tarvinnut ohitella kovin usein. Kun olen yksin liikenteessä ei ole ketään edessä ajavaa.

Tietenkään en ohita toista motoristia jos se on mun edessä. Ja ajetaan sopivaa vauhtia.

033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif

Nyt aurinko paistaa ja on mukavan lämmintä. Lähden ajo reissulle. Ei muuta kuin turvallisisa ajokilometrejä kaikille. Ja ajakaa varovasti.
Milläs sää Vepsu ajelet kun se GS odottelee kai sitä korjaajaa? Polkupyörällä?

Ohittaminen on aina hienoa. Varsinkin aina kun paasee ohi Mersusta niin se on aina hienoa. Mutta ainahan se maistuu nannalta
biggrin.gif

Nii ja kun tota turvaväliä ottaa niin siinä välillä aina tulee uus ohitettava ja sitten on otettava taas tuo turvaväli. Eli ei vetomiehet tahallaan kaahaa, ne vaan haluu turvallisen ajoreissun ja olla kohteliaita...
nixweiss.gif

Noista viivoista ei tarvii välittää nii paljoo pyörällä. Nekin on suomessa vedetty vähän niinku nopeusrajotukset eli ihan hyvin voi keltasen viivan alussa vielä siipasta ohi.
062802moto_prv.gif

Ma en paljoa ohittelemaan pysty taalla briteissa, taalla kun autot ajaa tuhatta ja sataa.

JinXin kanssa ajeltiin menneella viikolla Enklantia ristiin ja rastiin nopeusrajoitusten mukaan, lomalla kun han oli. Valtateiden yksityisosuuksilla hieman rajoitusten yli (esim 90/70 mailia motarilla), ja 'hitaalla kaistalla' jouduimme ajamaan!
crazy.gif

Huh hellettä kyllä se on jännää ohittaa. Ei sille vaan voi mitään. Varsinkin kun minulla on Suzuki GS 400 jalkojen alla.
Kyllä se kiihtyy ihan hyvin mutta ei se niin nopeasti kiihdy nollasta sataa. Pikkasen pitää alussa kiihdyttää varovasti ja sitten kun se saa vauhdin päällen niin sitten sitä mennään. Huippu nopeus minulla on ollut ohitettaessa 100 km tunnissa ja nopeus rajoitus tiellä on 80 kilometriä. Täällä päin kun ei kovasti pääse ajamaan sataa kilometriä tunnissa.

Kun lähden ohittamaan autoa joka ajaa hitaasti. Niin kyllä minä ohituksen jälkeen kiihdytän vielä reippaasti jotta en jää ihan auton eteen. Katson peilistä taakse onko auto riittävän kaukan niin minä hiljennän vauhtia jos hiljennän. Rekkaa en ole uskaltanut vielä ohittaa kun se on jo sen verran iso kulkuneuvo. Ellei se erikseen anna minulle tietä.

062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Luin viestin, katsoin nickiäsi ja kuvaa ja repesin jostain kumman syystä... Varsinkin loppukaneetti!  
biggrin.gif

biggrin.gif
Kokemuksesta oppii.  
biggrin.gif

Mutta kertauksen vuoksi:

EI NÄIN!!

Onhan se niin, että Yamahan selässä kun odottelee pääsyä isolle tielle, niin lähinnä naurattaa jos samaan suuntaan mihin on lähdössä menee odotellessa vaikkapa lauma karavaanareita rekan perässä, kun taas sama tilanne Opelin ratissa keitättää...
cool.gif

Huh hellettä kyllä se on jännää ohittaa. Ei sille vaan voi mitään. Varsinkin kun minulla on Suzuki GS 400 jalkojen alla.
Kyllä se kiihtyy ihan hyvin mutta ei se niin nopeasti kiihdy nollasta sataa. Pikkasen pitää alussa kiihdyttää varovasti ja sitten kun se saa vauhdin päällen niin sitten sitä mennään. Huippu nopeus minulla on ollut ohitettaessa 100 km tunnissa ja nopeus rajoitus tiellä on 80 kilometriä. Täällä päin kun ei kovasti pääse ajamaan sataa kilometriä tunnissa.

Kun lähden ohittamaan autoa joka ajaa hitaasti. Niin kyllä minä ohituksen jälkeen kiihdytän vielä reippaasti jotta en jää ihan auton eteen. Katson peilistä taakse onko auto riittävän kaukan niin minä hiljennän vauhtia jos hiljennän. Rekkaa en ole uskaltanut vielä ohittaa kun se on jo sen verran iso kulkuneuvo. Ellei se erikseen anna minulle tietä.

062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
joko se suska on kunnossa?
thumbs-up.gif

Back