bikervepsu
New member
joko se suska on kunnossa?
Toimii välillä ei toimi taas se on sammuksissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
joko se suska on kunnossa?
Ja ennen kaikkea ei missään tapauksessa niin kovaa, että jotenkin arveluttaa ja/tai taidot eivät anna myöten. Kokemuksen karttuessa, niin sitten vähitellen. Yllytyshulluksi ei kannata ryhtyä. Ihan jokainen aloittaa alusta. Ei siinä mitään kummallista luulisi olevan.Jokanen menee tyylillään...![]()
Haa! Tuo vetomiehen avatarhan onkin Volvo
Hyvähän se on, kun saa GS 400:n kiihtymään ohittamista varten.Huh hellettä kyllä se on jännää ohittaa. Ei sille vaan voi mitään. Varsinkin kun minulla on Suzuki GS 400 jalkojen alla.
Kyllä se kiihtyy ihan hyvin mutta ei se niin nopeasti kiihdy nollasta sataa. Pikkasen pitää alussa kiihdyttää varovasti ja sitten kun se saa vauhdin päällen niin sitten sitä mennään. Huippu nopeus minulla on ollut ohitettaessa 100 km tunnissa ja nopeus rajoitus tiellä on 80 kilometriä. Täällä päin kun ei kovasti pääse ajamaan sataa kilometriä tunnissa.
Kun lähden ohittamaan autoa joka ajaa hitaasti. Niin kyllä minä ohituksen jälkeen kiihdytän vielä reippaasti jotta en jää ihan auton eteen. Katson peilistä taakse onko auto riittävän kaukan niin minä hiljennän vauhtia jos hiljennän. Rekkaa en ole uskaltanut vielä ohittaa kun se on jo sen verran iso kulkuneuvo. Ellei se erikseen anna minulle tietä.
![]()
![]()
Aivan .. minäkin olen ihmetellyt, että miksi ohittaminen on otettu aivan erilliseksi asiaksi. Ohittaminen pitäisi olla yhtä tavallista kuin puuron syönti. Aina ei maistu ja välillä ei viitsi ja toisinaan siitä näköjään ihan erikseen "pitää" keskustella, mutta ns. normaalisti koko asiaa ei tule edes ajateltua.
Tuo mielestäni kiteyttää kaikki marinat, kun joku saa sakot ja äkämystyy ja alkaa suureen ääneen lapsellisen valituksen ja voivottelun. Onhan noita sakkoja aikojen saatossa tullut kelle hyvänsä ja ihan syystä joka ikinen kerta, vaikka se aina harmittaakin. Tietyllä tavalla sakkojen saaminen on ihan vapaaehtoinen oma valinta. Sitä joko ajaa tai ei aja ylinopeutta ja joskus sitten voi napsahtaa - ei se sen kummempaa ole. Ehkä ihan eniten nyppii, kun miettii mitä kaikkea muuta sillä rahalla oli voinut tehdä. Isänmaallinen tekohan se sakkojen saaminen tietenkin on, kun sillä tavoin tukee valtiontaloutta, että saavat puoluetukiaisensa maksettua.sanoi:Nopeusrajoituksen noudattaminen on yhtä pakollista oli kuski mitä mieltä tahansa niiden tarpeellisuudesta, tasosta tai valvonnasta.
tavallaan joo.. mutta jos jostain kumman syystä päätyy roikkumaan siellä rekan takana liian lähellä niin prätkällä on suht helppoa ja turvallista myös tehdä se ohitus kurkkaamalla.. sitten kun näkee riittävän pitkälle niin voi vääntää sen verran että on ripeästi ohi. epäselvästi selitin mutta eniveisNopeuseroa pitää rekkaa varten hankkia riittävästi niin, ettei sen rekan rinnalla tartte olla liian pitkään. Sittenhän ohi päästyä voi hidastaa.
Anti-ohitusta olen kuullut käytettävän toisessakin merkityksessä.anti-ohitus: putkinäkö päälle, kaasun täysavaus ja sit vain hampaat irvessä odottamaan että kaikki on ohi.![]()
+3.---CLIP 1---
Nykyisin ei tule mitään mietittyä itse pyörän toimintaan liittyen, mutta monesti ihmeteltyä kyllä sitäkin, kun joku ihan kokeneeksi ilmoittautunut kertoo haluavansa vaihteennäytön pyöräänsä. Siis digitaalisen näytön, josta näkee mikä vaihde on päällä. Ai hemmetti - eikös sen kuule äänestä, koe vauhdista, kierroksista ja kaikesta - ei se tietenkään kiellettyä ole, mutta kuitenkin hieman kummaa.
---CLIP 2---
se mikä yhä arveluttaa, ovat nuo kaikenkarvaiset idiootit tuolla liikenteen seassa. Ihan oikeasti tuo kuspäiden joukko on ihan pelottavin asia. Niistä ei ikinä voi olla täysin varma mitä ne puuhailee vaikka itse kuinka koettaisi ennakoida.
---CLIP 3---
Eräs asia, joka on varmaan iästäkin johtuvaa, on se, kun ei ihan oikeasti huvita ajella normaaliliikenteessä "kovaa". Oma paikka on ihan riittävä. Kuitenkin tänäkin vuonna olen käynyt pari kertaa radalla ja ihan kiusallakin on sanottava, että melkoinen joukko ns. nuoria hurjimuksia edelleenkin jää taidoissaan taakseni. Nopein en edes pyri olemaan - kunhan omaa osaamistani yritän ylläpitää ja onhan se ihan kivaa muutenkin. Yhä vakuuttuneemmaksi olen tullut, että maanteillä "pelehtiminen" on aika järjetöntä puuhaa...
No huh, huh!!Anti-ohitusta olen kuullut käytettävän toisessakin merkityksessä.
sopivassa ohituspaikassa vilkku vasemmalle, siirto ohituskaistalle ja sitten jarrua. Antiohitettavan siirryttyä edelle palataan oikean vilkun kera omalle kaistalle normaaliin tapaan![]()
Ei ole vielä tarvinnut käyttää...
No ei riitä. Tuolle asialle voi ihan oikeasti tehdä paljonkin. Koko ennakoivan ajon filosofia sisältää lukuisia asioita, joita voi ihan käytännössä opetella ja ennen kaikkea toteuttaa vaikkapa vilkun käyttö ajoissa ja sellaiset turvavälit, joita ihan oikeasti pitäisi käyttää, jarruttaminen tehokkaasti, väistämistekniikat jne jne .. onhan noita pilvin pimein ihan omia asenteitakin myöten. Ja pitääkö aina olla olevinaan kiire vaikka ihan oikeasti ei olisikaan? Viisaan ja älykkään ero on siinä, että älykäs saattaa selviytyä tilanteista joihin viisas ei joudu.CLIP 2:
Ainoaksi eroksi jää tietoisuus omasta vajavaisuudesta. Riittääköhän se?
CLIP 3:
Vaikka en itse menekään kovaa, niin siitä huolimatta en löydä maantieajosta mitään jännitystä *ajamisen kannalta* millään järjellisen vieressäkään olevalla nopeudella.
Minusta rata-ajon hyöty katumotoristille on ottaa maantieajosta kaikki jännitys pois.
sanoi:Ajaminen sinänsä on ihan kivaa - maisemat vaihtuu, luonto tuoksuu välillä kukkasille ja välillä sikaloilta ja tuntee ihan oikeasti tuulen, sateen ja kuinka kone hyrrää ja jotenkin vain tuntuu niin vapaalta ja kiire ei ole minnekkään. Välillä edellä ajava "Volvokuski" ruikkaa ikkunanpesunesteet tahallaan syliin - sekin kuuluu vissiin nykyään asiaan, vaikka ei sitä vielä ole oppinut kaipaamaan.
Vaikka olen kisapuvun polvipalat kohdistanut tutulla mutkatiellä, ei siitä aiheutunut mitään vaaraa![]()
Olivatkos nuo hymiöni ja käyttökertalaskurini rikki kun eivät näytä toimivan?No huh, huh!!Anti-ohitusta olen kuullut käytettävän toisessakin merkityksessä.
sopivassa ohituspaikassa vilkku vasemmalle, siirto ohituskaistalle ja sitten jarrua. Antiohitettavan siirryttyä edelle palataan oikean vilkun kera omalle kaistalle normaaliin tapaan![]()
Ei ole vielä tarvinnut käyttää...
Sedät kertoo asioita! Ei enää ihmetytä täysin käsittämättömän kummalliset "onnettomuudet", kun joku ottaa tälläisestä tempusta oppia ja järkkää itsensä kylmiöön. Liikenne ei ole mikään antitemppupaikka, saatanan hullut!
Erinomainen analyysi ohittamisesta.miten niin ei tarvitse tehdä usein. Itse joudun tekemään sitä joka kerta kun pyörällä on ajamassa....
nuorempana ohitus oli helppo kun piti ohittaa vain se ohitettava ennenkuin vastaantulija tulee päin, nyttemmin on tajunnut, ohituksen olevan melko monimutkainen tapahtuma.
1. Kerkiänkö ohitse? onko paikkaa, koska viiva loppuu, miksi tässä on viiva? Paljonko on nopeusmarginaalia? (ohitettava vs nopeusrajoitus)
2. Onko joku takana olevista lähdössä ohitse? etten lähde hänen eteensä.
3. Onko edellä oleva myös lähdössä ohitukseen?
4. kääntyykö edellä oleva/ohitettava jonnekkin?
5. Sivutiet, jos esim vasemmalta tulee auto, niin se voi kääntyä tulemaan vasten samalla hetkellä kun olen ohituskaistalla. voi tulla myös sokko auto oikealta, joka just katsoo kerkiävänsä jonon ensimmäisen editse, mutta ohittaja onkin sen rinnalla.
6. Pito? Onko tie kuiva, älä väännä kaasua toisen perässä liikaa.
7. Nopeus ohitukseen. Yleensä paras on kiihdyttää heti tavoitteeseen. esim ohitettava 80km/h:ssa, rajoitus 100, kiihdytä heti 110 ja pidä se, menee ohitse nopsasti ja 'laillisesti'. moni lähtee kiihdyttämään liian hitaasti ja nopeus kasvaa kohti ohituksen loppua ollen lopulta joku 150.
8. Ohituspaikka on paras käyttäen hyväksi pyörän etua, kiihtyvyyttä. esim ylämäet.
9. Ohituskaistat ovat huonoimpia mahdollisia ohituspaikkoja!, niissä ohitettavan nopeus on suurin ja valvonta vilkkainta. Ohitus ilman +20 ylinopeutta täysin mahdoton. Jos ohitat ohituskaistalla, niin tee se heti suoran alussa, älä koskaan lopussa. moottoripyörällä ohitus on kuitenkin niin helppo, että kannattaa melkein jättää ohittamatta ja ohittaa jossain lyhyellä suoralla ennen/jälkeen ohitussuorien.
10. älä ohittaessa käytä massiivista nopeutta suhteessa ohitettavaan, vaikka rajoitus sen sallisi.. esim ohitettava jono voi mennä 10km/h:ssa, älä koskaan vedä ohituskaistaa tässä tilanteessa 80km/h:ssa, joku voi heittää vaikka uparit.
yleensä ei kannata pitkittää ohituksen odottelua, jos ohittaa niin ohittaa sitten melkein heti. tarpeettoman hitaasti liikkuvia ohitettaessa on tietysti huomioitava, että ne voivat olla kääntymässä juuri kohta jonnekkin. Joten varsinkin traktoreiden kohdalla pitää arvioida jokainen peltotiekin potenttiaaliseksi kääntökohdaksi. ja traktoreiden kanssa sama, eli ei kannata ohittaa 30km/h:ssa ajavaa traktoria 100km/h:ssa. aika vähän tehtävissä jos kääntyy eteen. Eli nopeus jotain 50-60
työkaverille kävi viime perjantaina vanhanaikaiset. lähti ohittamaan traktoria joka, kuinka ollakkaan, kääntyi kohdalla vasemmalle. räks-poks etukauhaan ja ojan pohjille. nopeuseroa ei onneksi ollut liikaa ja hyvä tuurikin oli matkassa: on vielä hengissä ja mopon lisäksi ei pahemmin särkynyt kuin sormi.Joten varsinkin traktoreiden kohdalla pitää arvioida jokainen peltotiekin potenttiaaliseksi kääntökohdaksi. ja traktoreiden kanssa sama, eli ei kannata ohittaa 30km/h:ssa ajavaa traktoria 100km/h:ssa. aika vähän tehtävissä jos kääntyy eteen. Eli nopeus jotain 50-60
Keula ilmassa.Kuussatkulla täytyy käyttää sitä paljon puhuttua ennakoivaa ajotapaa. Eli kun huomaa mahdollisen ohitus paikan kuuluu selata ne pykälät kutoselta kakkoselle, turvallisen ja näyttävän ohituksen takaamiseksi![]()