Kyllähän Andre1313 on siinä mielessä oikeassa että meillä hintataso, sekä faktisesti että tulotasoon suhteutettuna, luontaisiin vertailumaihin on hieman korkea. Luontaisilla vertailumailla tarkoitan tässä keski-euroopan valtioita sekä Ruotsia. Mistä tämä sitten johtuu onkin mietinnän aihe. Yksi syy lienee valtiovallan toimillaan aiheuttama tuontimaksujen korkeus mikä nostaa jo valmiiksi lähtöhintaa. Yksi tekijä voi olla se että meillä pyritään monella asialla “ansaitsemaan” ja hankinnat mielletään “sijoituksiksi” joilla pitäisi pyrkiä saamaan “voittoa”. Tämä ei välttämättä ole tietoista vaan tällainen ajatusmalli vain on istutettu syvälle yhteiskuntaamme. Meidän suurin ja ylevin tehtävämme on voiton tavoittelu kaikki muu on joutavaa. Aiheesta saisi filosofisia pohdintoja aikaiseksi sivu tolkulla, mutta annetaan olla.
Henkilökohtaisesti en koe meillä esiintyviä hintapyyntöjä ongelmana vaikka lähes säännönmukaisesti näen ne ylimitoitettuina. Minä tingin ja rumasti, se on myös, omalla tavallaan, kaupankäynnin suola. Myöskään en osta tavaraa “myytäväksi” vaan itselleni, jos joku ymmärtää mitä tällä tarkoitan. Auto- ja motoliikkeiden suhteen olen päättänyt, kaupat tehdään aina käteisellä, että pyyntihinnoissa on aina vähintään 10-20% liikaa joka tingitään pois. Jos liike ei tähän suostu niin ei tule kauppoja, olen nykyään jo siinä elämän vaiheessa että minulla on kaikkea mitä tarvitsen, ei ole tarvetta saada jotain tiettyä esinettä jos hinta ei mielestäni ole sopiva. Annetaan asian olla. Sama pätee yksityisiin myyjiinkin jos kohde on kiinnostava niin otan yhteyttä, vaikka hintapyynti olisi korkeakin, ja esitän mikä on se hinta jolla neuvottelua voidaan jatkaa. Jos myyjä uskoo saavansa joltakulta toiselta paremman hinnan, joskus myöhemmin, eikä ole kiinnostunut niin olkoon. Tällä hetkellä on ostajan markkinat, pyöriä on myynnissä paljon enemmän kuin on potentiaalisia ostajia, ja jos joku haluaa pitää mopoaan myyntipalstalla näytillä, jotkut jopa useita vuosia, niin se on hänen asiansa. Joku toinen tekee kaupat, varmasti. Tämä on koettu vuosikymmenien aikana hyvin monta kertaa.