Oikea rengas???

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JP-800

MotOrg ry
Renkaan vaihto olisi edessä ja tiedustelisinkin että uskallanko kasvattaa renkaan leveyden 150:stä 160:neen?

Profiilia ei kuulemma kannata muuttaa, koska pieni muutos vaikuttaa paljon ajo-ominaisuuksiin.. olenko väärässä?

Samalla myös kaipaisin hyviä "mutkatie" - rengas merkkejä ja malleja. Itselläni on tällä hetkellä joku jämä alla jossa kanteissa ei ole yhtään varaa kallistaa enempää... taitaapi olla joku Touring - rengas...
 
Uskallat kasvattaa, profiilia ei kannata turhan päiten muuttaa. Siis siinä tapauksessa, että meinaat ajella vähän pidfempiäkin matkoja. Niin että mieti nyt, laitatko rautaperse-matkalle mieluummin alle kolme millii paksun kovakumin vaiko hiukka ilmaakin sisällään pitävän - jos itsessään hivenen joustavan - gummin
wink.gif
 
Profiilin muutos vaikuttaa uskomattoman paljon fillarin ei ainoastaan ulkonäköön, vaan myös ajettavuuteen, etenkin mutkatiellä. Ihka oikeassa ratakäytössä profiilit ovat aika korkeita, koska nämä mahdollistavat suuremmat kallistukset ilman että rengas "kaatuu alle". Ulkonäkö tietty on aika ... no sanotaan että makuasia
tounge.gif
 
Mahdollisuus olisi saada Michelinin renkaita halvalla. Kannattaako Metzlerin renkaista maksaa tuo erotus vai ajaako Misukka saman asian?

Kenelläkään tieto Misukan rengasmallista, joka olisi suunniteltu sekä matka että mutkateille?
 
Kuulin tuos kun mainitsin RD-foorumilla(useimmat 350-500 kuutioisia roudeja, pesee sun sutsukis kyllä
wink.gif
) että ostan uudet Metzelerit kohta, että Michelinin Macadamit olis paremmat. Sen verran tien että ne on touring-renkaat ja todennäköisesti mutkatielle sopivat kun kerran RDllä ei voi pysyä poissa mutkista...että kysy semmoisia
smile.gif
 
Ei tarvii olla kummonen pyörä että pesee mun Suitsan
biggrin.gif


Mikä RD foorumi? Valaiseppa mua lisää...
 
Original Equipment Rim Width
Front 120/70 ZR 17 TL 3.5
Rear 150/70 ZR 17 TL 4.5

MICHELIN® EQUIPMENT
Macadam 100X
Front 120/70 ZR 17 (58 W) TL
Rear 150/70 ZR 17 (69 W) TL

Prior to purchase and installation, Michelin recommends that you confirm your tire selection with your participating Michelin retailer, to verify that your vehicle information is accurate and up to date, that no modifications have been made to your motorcycle, and that no errors have occurred during the selection process. This is especially true for optional or "plus" tire sizing as a number of factors must be considered (clearance, suspension, etc.).

Michelinin sivuilta poimittua... tuossa pyöräni rengas koot. Haluaisin muuttaa koon 160:ksi? Kenelläkään tietoa pyörän leveyden muuttamisesta? Suuresta muutoksestahan ei tuossa ole kysymys. Olen kuullut että niitä on kasvateltu jne. jne.. mutta nyt tarvitsisin faktaa...
 
Hieno linkki, sääli vain ettei RDtä ollut tuossa listassa
sad.gif


Niin tuskin se levennys oikein paha on, omassa on 3.50" 3.00" takanakin tilalla ja edessä 3.00" 2.75" tilalla enkä ole vielä lentänyt mettään
biggrin.gif


Vaikuttaa muuten siltä että Macadamia en pyörään saa, ei taida olla näinpientä kokoo
tounge.gif
 
Vielä jäi auki tälläinen asia...

Pitääkö rengas profiilia muuttaa renkaan leveyttä kasvatettaessa? Renkaan ympärysmitta kasvaa jos leveyttä vaihdetaan vaikka profiili pidettäisiinkin samana? Pikaisia apuja odotellen... Michelin Macadam odottelee tilausta...

mac100.gif
 
Laitetaanhan vähän kuvia verkkoon.. tässä tämän hetkinen kumin kärvike..

rengas.jpg


Kuten näette niin olisi syytä vaihtaa. Valitettavasti perjainta on lähtö IRON BUTT - ajoon ja tällä renkaalla pitäisi vielä pärjätä. Täytyy vain toivoa että ei sadekelit yllätä.

EDELLEEN KUULUTAN VASTAUSTA ED. KYSYMYKSEEN!!
 
No nyt on rengas leveyttä kasvatettu ja profiilia tiputettu ja ei voi muuta sanoa kuin että johan kannatti.. taas tuli muutama sentti pituutta lisää kun on leveämpi rengas ja ajettavuus ei kärsinyt ollenkaan. Päinvastoin suoralla tuntuu olevan vakaampi ja mutkissa ei tarvitse niin paljon kallistaa...

Nimim. se on kohta jo niin pitkä että ei mahdu housuihin
biggrin.gif
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että noin 10mm voi leveyttä muuttaa suuntaan tai toiseen. Suuremmilla muutoksilla myös vanteen tarvitsisi olla eri levyinen. Profiili madaltuu melkeinpä automaattisesti, jos ostaa leveämmän kumin. Niitä kun ei valmisteta kaikkia kombinaatioita.

Jo tuo 10mm muutos vaikuttaa ajokäyttäytymiseen melkoisesti. Omassa mopossa on tehtaalta tullut 130 ja 180 milliset. Viimeksi oli edellisen omistajan jäljiltä 130 ja 170 touring-kumit (jotka eivät muuten toimineet ollenkaan, kuivallakin asfaltilla kakkosella vielä sai kaasulla kumin irti tehoalueella, n.150km/h -> ei turvallisen tuntuista). Nyt alla on 120 ja 180 BT010:t, ja pyörä muuttui käsiteltävyydeltään heti pari vuotta nuoremmaksi. Puhumattakaan näiden renkaiden pidosta... Nyt on taas kivaa.
 
Back
Ylös