Oikeat ajolinjat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja poku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

poku

New member
Tässä pitkin kesää on poikien kanssa puhuttu ajolinjoista. Tuntuu usein siltä, että pyörää ajetaan kuin autoa ja oikea ajolinja unohtuu? Sehän on kuin keppi jota kuljetetaan kanttauspisteestä seuraavaan ja siihen väliin mietitään mitä pitäis tehdä. Oletko huomannut ettei ajolinja toimi? Olet mennyt väärälle kaistalle tai joutunut muuttamaan kanttausta?
cool.gif
 
Olen mennyt väärälle kaistalle, olen joutunut muuttamaan kanttausta.

Väärälle kaistalle menoa en suosittele, pimeissä mutkissa varsinkaan liiallisen nopeuden ollessa kyseessä!
 
Varsinkin keskustassa ajellessa musta on tullut aika vainoharhainen kiskojen, kaivonkansien ja tiemaalausten kanssa. Ajolinjat voi hakea aika paljonkin ja nopeus laskea.

Pari kertaa kun on vähän ohjaus tai perä käynyt tunnottomana tuollaisten kohdalla, niin kummasti säikkyy niitä. Aamuruuhkissa kun ei ole tuota pelivaraa eri suuntiin kovin paljoa.
 
Mielestäni yksi tärkeimpiä turvallisuustekijöitä pyörällä ajettaessa. Monikohan suistumisonnettomuus jäisi tapahtumatta, jos olisi käännetty tarpeeksi myöhään ja kaistan ulkokurvin puoleisesta reunasta? Varmasti myös ajonopeus, käsittelytaito (onko päätä kallistaa, vastaohjaus) ja olosuhteet on tärkeitä noissa kurvissa ulos ajautumisissa, mutta tosi paljon se mutkan "kireyteen" vaikuttaa, että millä ajolinjalla mennään.

Luulisin tosin useimpien pyöräkuskien tiedostavan tuon..
 
Kuten Athene sanoi, niin hiekka, kaivonkannet, kivet tai muu roska on aiheuttanut ajolinjan muutoksia kesken mutkan. Tosin siihen on tullut varaudttua ja kanttausvaraa jää tiellä ajettaessa aina käyttämättä.

Tiukimmat ajolinjan muutokset on varmaan tullut tehtyä Alpeilla kun tienleveys oli muutenkin n. 1,5 kaistaa ja sen keskellä tuli mutkassa vastaan matkailuauto. Tilaa kummallakin puolella n. metri ja vaihtoehtoina oli oikealta ohittaminen =1m tilaa+rotko ilman kaiteita ulkokurvissa tai vasemmalta ohittaminen =1m tilaa+kiviseinä sisäkurvissa.

Tiellä ajaessa ajolinjoja ei tule niin paljoa mietittyä, vaan ne on moninaisten kompromissien tulosta. Ei se ajolinja yksistään ketään tieltä suista, vaan ajonopeus, ajotekniikka, pyörän ominaisuudet eikä vähiten kuskin henkiset ominaisuudet vaikuttavat paljon siihen että pääseekö sieltä mutkasta tietä pitkin ulos vai jatkuuko matka tangentin suuntaan.
 
Pääosin äkkinäiset väärät ajolinjat omalla kohdallani ovat parin viime vuoden aikana johtuneet vastaantulevien kotteroiden (ja pari kertaa jopa mp:n) yleistyneestä tavasta leikata pimeitä mutkia keltaviivan ylitse. Pahimpia ovat oikeat, joihin tullaan sisään reunaviivan tuntumassa. Aja siinä nyt sitten mutkaa oikeaoppisella linjalla kun metrin verran väärällä kaistalla tulee vastaan jonkun neropatin etupuskuri
shaun.gif


-hh-
 
Tiukimmat ajolinjan muutokset on varmaan tullut tehtyä Alpeilla kun tienleveys oli muutenkin n. 1,5 kaistaa ja sen keskellä tuli mutkassa vastaan matkailuauto. Tilaa kummallakin puolella n. metri ja vaihtoehtoina oli oikealta ohittaminen =1m tilaa+rotko ilman kaiteita ulkokurvissa tai vasemmalta ohittaminen =1m tilaa+kiviseinä sisäkurvissa.
Kumman puolen valitsit?

Keskustassa tosiaan tulee varottua varsinkin ratikkakiskoja, kun ne ylitetään mutkassa kantatessa. Voi olla liikavarovaisuuttakin, mutta kun fiilis on että lipat tulee jos yhtään kovempaa menisi.
 
Tiukimmat ajolinjan muutokset on varmaan tullut tehtyä Alpeilla kun tienleveys oli muutenkin n. 1,5 kaistaa ja sen keskellä tuli mutkassa vastaan matkailuauto. Tilaa kummallakin puolella n. metri ja vaihtoehtoina oli oikealta ohittaminen =1m tilaa+rotko ilman kaiteita ulkokurvissa tai vasemmalta ohittaminen =1m tilaa+kiviseinä sisäkurvissa.
Kumman puolen valitsit?

Keskustassa tosiaan tulee varottua varsinkin ratikkakiskoja, kun ne ylitetään mutkassa kantatessa. Voi olla liikavarovaisuuttakin, mutta kun fiilis on että lipat tulee jos yhtään kovempaa menisi.
Oikealta tuuppasin hiljaa mielessäni rukoillen. Vasemmalta oisin mennyt muuten, mutta ois pitänyt kallistaa enemmän ja pelotti, että vessakuski väistää...-> olisin liiskaantunut auton ja kallion väliin. Siitäkin selvittiin housupyykillä ja jumalattomilla sydämentykytyksillä. Ja ei kun kovempaa seuraaviin mutkiin...
biggrin.gif


Ratikkakiskot, kaivonkannet ja kaistamaalaukset ja leveämmät pikipaikat yms on todettu aikain saatossa aivan jumalattoman liukkaiksi -> väistetään vaikka keskellä mutkaa. Kapeita halkeamiin laitettuja pikipaikkoja ei tule juurikaan väistettyä, vaan luottoa on kumeihin ja pyörään että pito palaa taas paikan jälkeen.
 
Ei se ajolinja yksistään ketään tieltä suista, vaan ajonopeus, ajotekniikka, pyörän ominaisuudet eikä vähiten kuskin henkiset ominaisuudet vaikuttavat paljon siihen että pääseekö sieltä mutkasta tietä pitkin ulos vai jatkuuko matka tangentin suuntaan.
Joo, toki samaa mieltä. Noissa suistumisissa vain on joku raja taidoissa tai olosuhteissa tullut vastaan. Meinasin sitä, että ajolinjoilla saa itselleen ajamisesta huomattavasti helpompaa tai vaikeampaa.
 
Itse tulee otettua aina oletus arvoksi se tiukin mahdollinen ajolinja. Jos ei tule mitään ohjelmaa niin onpahan enemmän kanttailtavaa ja jos jotain ylläripylläriä tulee niin on sitten varaa laskea leveäksi
062802moto_prv.gif
 
Mutkateillä ajolinjan valinnalla on suuri merkitys. Joskus mutkateillä auto on tullut vastaan mutkan mennessä pitkäksi. Tosta on selvinnyt tiukalla vastaohjausliikkeellä. Se todellakin kääntyy ihmeen paljon, kun tulee yllättävä tilanne!

Ihan sokeasti ei kannata valita aina tuota ulkoreunaa kurvissa. Joku vissiin osaa perustella tämän väitteen paremmin?
 
Suosittelen kaikille ohjattua käyntiä radalla. Kemora, Alastaro tai mikä tahansa. Oma ajo muuttui merkittävästi kun sai hyviä vinkkejä.
 
Aika moni ajaa normaalistikin liian reunassa. Autoilijat helposti sekoittaa mopoon ja sitten kolahtaa.
Itse lopetin risteyksessä oikealle ryhmittäytymisen, kun maastoauto pukkas keulan rinnalle. Oli aika ahdas paikka taiteilla kävely vauhtia
crazy.gif
 
Suosittelen kaikille ohjattua käyntiä radalla. Kemora, Alastaro tai mikä tahansa. Oma ajo muuttui merkittävästi kun sai hyviä vinkkejä.
Jep. Ajotekniikka kuntoon ja kaista ei mene leveäksi ennenkuin on ulosmitattu pito ja kallistuskulma liialla vauhdilla. (joka onkin paljon helpompaa kadulla huonon pidon vuoksi)
Ajolinjoiksi kelpaa mutkateille oman kaistan keskusta. Vauhtia kyllä saa leikkailemattakin.

Ps. Aika normi settiä taitaa olla kuitenkin hartialukko hyvissä ajoin ja vastaantulevan kaista kutsuu...
 
Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
 
Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
Kanttia kantata enempi ja harjoitella sitä turvallisesti.
Siellä kun samoja mutkia rassaa, niin voi kokeilla eri tyylejä mutkaan. Kyl se oikeesti kannattaa.

t. Meen toistekin...Mikan kouluun jos pääsen
 
Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa?
No varsin ripeästi tuo on yleensä painanut kaaliin ainakin sen, miten kovaa se ´oma kova´ oikeasti on. On monelle simmut aukaiseva kokemus.

Opettaa se paljon muutakin. Katuajoa tuumien ainakin hallitsemaan ajoneuvoaan paremmin, myös kovemmissa nopeuksissa, sekä hahmottamaan, mitä vauhtia mihinkin paikkaan voi omilla kyvyillään turvallisesti ajella.
 
Ajolinjoiksi kelpaa mutkateille oman kaistan keskusta. Vauhtia kyllä saa leikkailemattakin.
No ei todellakaan kelpaa, oma kaista tulee käyttää kokonaisuudessaan hyödyksi.
Höpö höpö, miksi pitäisi. Ei ainakaan vauhdin saamisen takia kadulle.... Ns. osaava kaveri menee aivan riittävän lujaa mutkapätkillä ilman sen kummempaa "ajolinjojen" hakua. Kyllä tuollainen kohtuu rento pudottelu riittää jo hyvin maanteiden pidolle ja katurenkaille. Jos lujempaa tarvitsee mennä on kyyti jo tosissaan kovaa/vaarallista ja kukkahatut menettävät yöunet ja vetomiehet helposti hengen... Saapahan sitäpaitsi kantata enemmän kun ei oikaise, kokeile joskus. Se on kivaa.
 
Back
Ylös