• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

oikeat suuttimet teharille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sasaa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sasaa

New member
kuinka paljon isommat suuttimet olis oikeat kun pyörässä on yoshimuran tehoputki... vakio suuttimet on 122,5 ja käy ainakin nyt todella laihalla ja neulat on niin ylhäällä kun prikoilla saa.. pyörä on 1100 gsx-r ja kaasarit mikuni bst36slingshot. itse mietin 127,5 suuttimia ja neuloja laskis vähän alemmas mutta onko tarpeeks iso suutin siltikään. ilmansuodatin on vakio
 
Ensinnäkin miltä alueelta se käy laihalla? Seuraavana esimerkki kuvat karkeasti suuttimien ja neulojen säätöalueista:

pwk_mj.gif


pwk_n.gif


pwk_pj.gif


Lyöt kakkosvaihteen vaikka silmään. Sen jälkeen ajat tasakaasulla eri vauhteja, lyöt kaasun pohjaan, kuulostelet ja tunnustelet millä alueella ongelma on. Booaus tai pätkiminen on laihan merkki. Raskas käynti ja röpöttäminen rikas.

Lonkalta on huono sanoa arvoja kun ei ole kokemusta ko. laitteista ja kokoonpanosta.

Kuvat @ iceroadracing.com
 
Onhan noissa 1100cc peleissä suuttimet jotain 140 luokkaa, näin muistelisin entisestä veljen ZZR:stä...
 
Onhan noissa 1100cc peleissä suuttimet jotain 140 luokkaa, näin muistelisin entisestä veljen ZZR:stä...
1100 gsx-r bst36ss kaasareilla vakiosuuttimet on kokoa 122,5
oletan siis, että kyseessä i/ö giksu

ja itse kysymykseen; varmaan olis paras käyttää penkissä, saisi seokset selville ja varmasti löytyisi oikea koko suuttimiin
 
elikkäs pyörä on vm 1990 i/ö lauhdutteinen.. neulat on ylimmässä asennossa ja tulpat todella vaaleet, toimii keskialueella hyvin mutta bensapinnat oli säädetty 12mm ja säädin ne tehdasvakioiksi eli 14,6mm... heti kun neuloja nostaa yhenkin pykälän lähtee röpöttää... neulat on mallia 5e56 ja neulaputket O-8... noi kaasarit kun on nyt irrallaan ois hyvä saada suuttimet oikeiks... neuloja pystyy säätää helposti kun irrottaa vaan tankin pois tieltä mutta suuttimia ei pysty vaihtaa kakkos ja kolmos kaasariin ainakaan helposti ilman kaasareiden irrottamista... olisko jotain "nyrkkisääntöä" että kun on tehari kiinni niin miten paljon isommat suuttimet pitäis laittaa kiinni? pyörä on penkitetty ja voin laittaa käppyröistä kuvan tänne huomenna..
 
eipä tuohon varmaan mitään "nyrkkisääntöä" ole, aika yksilöllisiä asioita.

esim omassa vm-90 i/ö:ssa on wisecon 1201 setti, putkisto vaihdettu, vapari suodatin ja suuttimet on muistaakseni 125 tai sitten ne on 127,5. ei voi muistaa tarkasti, on jo kolme vuotta siitä kun on viimeksi ollu kaasarit käsissä
smile_org.gif
 
On kyllä aika haku-ammuntaa laittaa "sopivat" suuttimet teoreettisesti... Niihin ku vaikuttaa niin moni asia.Putket,putsari,moottorin kuluneisuus,ajoitukset... Kyllä se penkki on ainut jos et voi kokeilemalla mittailla seosta ajamalla..
 
näin on... vaikuttas siltä että keskialueella käy liian laihalla ja kun neulat ovat ylimmillään... eli teen sellasen ratkasun että ostan 127,5 suuttimet ja kokeilen neuloja säätämällä löytää oikean seoksen keskialueelle... alakierroksiin ei pitäs vaikuttaa pääsuutin tai neulojen asento... yläkierroksiin toi 127,5 suuttimet varmasti vaikuttaa paljon... seokset sais helposti säädettyä liikkeessä penkissä mut mulla on se että yritän kaiken korjata/säätää ite jos vaan pystyn... kokemusta kokemusta :P
 
tuo keskialueen notkahdus vois johtua kuluneista neulaputkista, tai on ainakin hyvin todennäköistä.

ainakin mamman 750äffässä ei saanu keskialuetta millään kuntoon ku neulaputket oli sen verran kuluneet ja käppyrä näytti suht samalta.

e: siis tuon käppyrän perusteellako epäilet että on laihalla? vai onko joku muu tuntuma?
 
siihen on montakin syytä... neuloja jos nostaa alkaa pätkimään kun antaa kaasua.. käy laihalla.. tulpat on todella vaaleet... ja sitten toi notkahdus tossa dynokäppyrässä vois viitata just siihen... neulaputket on btw ehjät ja pyöreet... ei soikeet
 
Eikös noissa suikan iö koneissa oo ns. ominaisuutena vääntökäyrän kuoppa siellä 5 tonnin kieppeillä. Oikeilla säädöillä sitä kuoppaa saa pienennettyä mutta ei siitä käyrästä ihan suoraa saa kai millään ainakaa vakio kannella, nokilla yms. Niissä neuloissa tosiaan kun kiinnityskohtaa laskee niin neula nousee eli rikastuu seos. Jos siinä on ihan vakioneulat yms. niin vois olla hyvä sijoitus ostaa dynojetin suutinsarja jossa tulee lisäks luistinjouset ja toisenmalliset neulat (sekä erikokoisia pääsuuttimia). Sais todennäköisesti toimimaan kaikista parhaiten persdynolla. Se vääntökuoppakin vois paremmin korjautua niillä dynon neuloilla.
 
Ensinnäkin miltä alueelta se käy laihalla? Seuraavana esimerkki kuvat karkeasti suuttimien ja neulojen säätöalueista:

pwk_mj.gif


pwk_n.gif


pwk_pj.gif


Lyöt kakkosvaihteen vaikka silmään. Sen jälkeen ajat tasakaasulla eri vauhteja, lyöt kaasun pohjaan, kuulostelet ja tunnustelet millä alueella ongelma on. Booaus tai pätkiminen on laihan merkki. Raskas käynti ja röpöttäminen rikas.

Lonkalta on huono sanoa arvoja kun ei ole kokemusta ko. laitteista ja kokoonpanosta.

Kuvat @ iceroadracing.com
eikö tyhjäkäynti suutin vaikuta koko kaasun alueella? Tuo bensa lisä on käytössä koko ajan koska eihän tyhjäkäynti suutin lopeta toimimasta ylemmilläkään kieroksilla vai kuinka?

eli 120 pääsuutin ja 25 tyhjäkäyntisuutin antaa maksimissaan 145 verran bensaa ja 120 pääsuutin ja 35 tyhjäkäyntisuutin antaa 155 verran.
 
mä en kyllä noita taulukoita usko sitten pätkääkään... ehkä ne jotain suuntaa antaa.. mut eniveis ostin nyt 127,5 suuttimet, löysin sellasta tietoa että teharille 2,5-5 isommat suuttimet... sitten jos ois k&n filsua kiinni menis johonki 140 hujakoille oikee suutin.. eli aikamoinen harppaus orkkis 122,5 suuttimesta.. toinen asia että varmasti sais kaupasta suoraan dynojetin ja liikkeestä penkitykset ja säädöt valmiiks... mutta niinku sanoin haluun yrittää ite säätää seokset kohilleen... oikee suutin varmaan selvii vaan testaamalla mutta aattelin ensin kysellä täältä olisko jollain kokemusta vaihdosta isommista suuttimista..
 
Back
Ylös