• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Oktaanit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaa, tekniikasta, koostumuksista, lisäaineista taikka puristushässäköistä en tiedä mitään, mutta sen tiedän, että kun tankkaan pyörääni 95 oktaanista, niin ei lähde, ja äänet ovat jos mahdollista vielä kauheammat kuin normaalisti.
Kuin taas tankkaan 98 oktaanista, niin pyörä käy paremmin, lähtee paremmin, ja kuullostaa paremmalta...siksi minä käytän 98...muut mitä huvittaa.
wink.gif

Edellisen kanssa samoilla laduilla. On se kumma, kun on 95.a tankissa niin perstuntuma jotenkin erilainen, laimeempi..?

Ja mihinkäs voit luottaa yhtäpaljon kuin perstuntumaan??
98:a jatkossakin..
nixweiss.gif

Mitä itse olen kysellyt, niin joka paikassa missä huoltavat mopoja ovat kyllä suositelleet 98 käyttöä (luulisi heidän tietävän), toimivat kuulema luotettavammin ja paremmin  (kyseessä on siis aina olleet kireät kyykkärit).

Se että uusiin mopoihin voi tankata vaikka 91 perustuu siihen että niissä on nakutuksenestolaite, mikä huomaa jos gason oktaanit eivät ole kohdallaan -> eli polttoaine palaa väärään aikaan.

Ja ihan varmasti moposta saa enemmän tehoa jos se säädetään käyttämään vain 98, eikä esim 91. Sitä en osaa sanoa paljonko tehoa voi saada 95 / 98 muutoksella, siis ei yhtää suoraan, mutta jos kone säädetään käyttämään 98 niin varmasti silläkin tehon lisäyksen saa.

Uudessa -04 GSX-R600:ssa on mielenkiintoisesti ilmoitettu tämä oktaani vaatimus:
Suomenkielinen käyttöohjekirja sanoo bensiinistä näin "suositeltu bensiini on 98E". Kun taasen ottaa sen saksalaisen manuskan käteen niin siellä seisoo että "lyijytön yli 91 oktaaninen kelpaa".  
baaa.gif

Sponssaako öljy-yhtiö Suzukin käyttöohjekirjan suomenkielistä käännöstä vai mistä tämä ristiriitaisuus johtuu??  
kaboom.gif

Eiköhän.  
omg.gif
 Englannin kielisessä manuskassa on nimittäin sama 91 suositus. Mikäli mittarikentältä saisi 100 oktaanista, niin ko. suomenkielisessa manuskassa lukisi suosituksena todennäköisesti 100E.   ...  Tai sitten raaka tosiasia on, että suomalainen 98E vastaa todellisuudessa maailmalla myytävää 92:sta.  
confused_orig.gif
 Tai sitten kyseessä on taas hieno suomalainen, TV:sta tuttu, käännös (esim. Spencer for hire => Kovaa peliä Bostonissa).  
sad_orig.gif

Todennäköisesti tuo 100E tuntuisi "perstuntumalta" vieläkin paremmalta kuin 98E.  
tounge.gif
sport05.gif

Meikkiksen zetori juopi ysikasia..
tuntuu olevan aikast janoinen heti näin kauden alussa.
biggrin.gif

Meitsin 97 gixxeri syö 98 ehkä joskus myös 95 kun ei muuta tarjolla
biggrin.gif

Neste näytti myös suosittelevan 98

Se että uusiin mopoihin voi tankata vaikka 91 perustuu siihen että niissä on nakutuksenestolaite, mikä huomaa jos gason oktaanit eivät ole kohdallaan -> eli polttoaine palaa väärään aikaan.

Missä mp-malleissa on nakutuksenestolaite?  
confused_orig.gif

nixweiss.gif
Aiankin busassa on, (lupaan tarkastaa asian vielä service manuaalin piirikaaviosta).

Ko. laitehan on ns. piezo-kide, joka "kuuntelee" tietyn taajuista värähtelyä (=ääntä). Hintaa ja kokoa moisella kiteellä ei ole paljon mitään joten luulisin sen lötyvän aika monesta moposta.

Näin minulle ainakin on väitetty, korjatkaa jos olen (taas) väärässä.

Back