Oletko vaihtanut pakoputket?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miikam
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Onko pyörääsi vaihdettu pakoputket?


  • Ääniä yhteensä
    376
Mä kävin just muutoskatsastamassa tuon allekirjoituksen mopetin tänä kesänä eikä siitä mitään päästöjä otettu, kiekkarikaan ei toiminu niin katsuri vaan sano että kierrätä, lisää, lisää, lisää, juu ei mee yli sadan missään vaiheessa ihan hyvä on. Otteeseen merkattiin pöntön merkki, malli ja ulostulon halkaisija.
 
Mä kävin just muutoskatsastamassa tuon allekirjoituksen mopetin tänä kesänä eikä siitä mitään päästöjä otettu, kiekkarikaan ei toiminu niin katsuri vaan sano että kierrätä, lisää, lisää, lisää, juu ei mee yli sadan missään vaiheessa ihan hyvä on. Otteeseen merkattiin pöntön merkki, malli ja ulostulon halkaisija.

Ok. Noissa vanhoissa pyörissähän on se ja sama vaikka pönttönä olisi sinkkiämpäri, kunhan melutaso alittuu.
"muutoskatsastettu äänenvaimentimella IXil for competition use only", näyttäisi mageelta otteessa.
Motonetistä saa autojen ns. jälkivaimentimia. Sellaisia lyhyitä ja ihan hyvännäköisiä. Sellaista voisi kokeilla, vaikka kyllä tuo alittanee 106db ilman sitäkin. Vartiokylästä saa yhdestä karaokeyrityksestä halvalla vuokralle desibelimittaria, ja eihän ne uutenakaan maksa kuin kolmekymppiä.

Toi on sellainen pönttö, että tyhjäkäynnillä pörisee ihan kivasti mutta kierroksilla ei piere. Missähän olisi halvin melumittauskatsastus Uudellamaalla? A-katsastuksen satanen pelkästä melumittauksesta on vähän suolainen, rangaistuksen makua ilmiselvästi haettu hinnoitteluun niille jotka kilvet takaisin saadakseen joutuvat sen ottamaan. Pitäisi olla halvempi etukäteismittaajille, varmaan 2/3-osaa käytetyistä pyöristä Nettimotossa on slipari. Vanhoissa pyörissähän on usein tarvikeputki jo ihan siksi, että orkkis on ruostunut romuksi.

Aika paljonhan tästä aiheesta näköjään on jo Orgissa keskusteltu näköjään. En ole seepraa vielä tutkinut, onko siinä aito 4-1 putki, vaiko tulpattu. Toi Ixilin pönttö on niitä 90-luvun isoja malleja, toi on ollut tossa varmaan jotain parikymmentä vuotta. Muistan kun käytiin niitä porukalla ostamassa silloin Tattarisuolta jossa yksi liike myi niitä halvalla silloin. Asensin niitä pariin kaverin pyörään.
 
Mukavan hiljaista ajella vakioputkilla, ei tarvitse korvatulppia, eikä kuulokojetta:) .... Ja ihan tarpeeksi kulkee tuo Zetori, kunhan vain kahvaa käntää:orgmp2:
 
"If it's too loud you are too old!" rocknroll-miehiä lainaten.....

Ei vaan, jokainen tyylillään. Melko moneen oon ite vaihtanut, ei niinkään mökän takia vaan ulkonäön ja hevosvoimien.
Nyt just oottelen että tulis kovia paketteja eli titaanisettiä Akralta - orggistötteröt ja kattipöntön kun repii pois ja säätää niin lupaavat 13HP lisää....sit pitäisi olla 213 ja Kawan tyyliin ilmoitettuna 223HP (RAM). :grin:
 
Vaihdettu on, ei äänien tai kilowattien, vaan moottorin ajettavuuden ja lisääntyneen alaväännön takia. Myös -10kg oli yksi ratkaiseva syy putkiston vaihtoon sekä +60mm kasvanut maavara.
 
Hirveän moni ajaa tehoputkella, jota ei ole pyörään itse vaihtanut vaan joka oli pyörässä ostaessa.
Jotkut sliparit saattavat jo täyttää vanhan museoajoneuvolain vaatimukset (25 vuotta). Jos tällaisesta pyörästä sitten sinivuokko repii kilvet irti tien päällä voimakkaassa paheksunnan tilassa, niin onhan se tragikoomista.
Alkuperäisputket saattavat maksaa alkuperäisosana enemmän, kuin pyörän arvo on. Netti on täynnä myynnissä olevia vanhoja pyöriä slipareilla.

Sinänsä kunnioittamani virkavalta toteaa huolettomasti, että "kannattaa käyttää merkitsemässä putki papereihin konttorilla". Juu juu, mutta kun se maksaa lähes 200 euroa kaikkineen. Melumittaus 100e, muutoskatsastus 50-60e, uusi rekisterikoira, bensaa, hikeä. Saman verran, kuin uusi rengassarja. Aivan järjetön hinta siitä, että kansalainen haluaisi noudattaa lakia etukäteen. Melumittauksen hintaan on leivottu sisään hirvittävä rangaistuksenomaisuus. Satanen viiden minuutin operaatiosta. Ihmiset, jotka hankkivat vanhan moottoripyörän eivät ansaitse rangaistusta.

Pykälän laatija ei ole ajatellut ollenkaan niitä, jotka vain ostavat vanhan moottoripyörän vailla sen kummempaa draamaa sillä pöntöllä, mikä niissä nyt milloinkin on. Hyvin harvoin alkuperäinen. Nykyinen pykälistö sallii jopa sen, että pyörästä vietäisiin kilvet pakoputken takia kun sillä ajetaan ostopaikalta kotiin. Ei mitään tolkkua. Toki moni poliisi omaa suhteellisuudentajua, mutta tällainen tulkinnanvaraisuuden omaava pykälistö antaa suuren vallan virkamiehelle, joka tykkää viilata pilkkua tien päällä. Melumittaus tien päällä on muutenkin aika hazardia. Olosuhteet ja tilanne ovat joka kerta erlilaiset. Vanhan seepran jakopäästä lähtee mahdollisesti jo se 40db:grin:
Sitä ei ole merkitty tyyppikilpeen. Excessive cam chain noise when engine is not fully warm.
 
Enpä oo muuten tainnu (kehdannu:p) ajaa edes kaupasta koskaan kotiin orkkiksilla :grin:.

Mahdollisimman huomaamatta ja hissukseen veto päällä pakun kyytiin kaupan takapihalla....
ja perillä käsipelillä ulos & työn alle :grin:.

Pointtina ei koskaan ole ollut pelkkä helvetillinen metelin tuottaminen maailmaan,
vaan laittaa paketti kuntoon:thumbup:.

Toimivampi peli... joka myös kuulostaa edes hieman lajinsa edustajalta:respect:.

2t- kaudella tosin taisi tulla hieman ylilyöntejä.... vaikka silloinkaan tavoite ei ollut vain metelin määrä:grin:.
 
Sinänsä huvittavaa, että vaikka pyörässä olisi tehtaalta miten paljon tehoa tahansa, niin se on aina sen 5-10 heppaa liian vähän :grin:
Itse olen vaihtanut aikoinaan vain ulkonäön takia, mutta nykyään on jo ihan onnistuneestikin (tai ylipäätään jotenkin) muotoiltuja vakioänkkäreitä, joten se ei enää olisi välttämätöntä. Nykypyörään tuli mökäpöntöt valmiina, joten olkoon nyt, mutta tuskin olisin enää vaihtanut.
 
Nykyään noiden pasuunoiden paino alkaa lähestyä 10% koko laitteen painosta. Jos autossa olisi 200-kiloinen putki, se lempattaisiin ensimmäisen p-paikan ojaan.
 
Ehkä niin, mutta prätkässä 5-10 kg:lla ei ole oikeasti mitään merkitystä.

Kyllä ihmisessä on jotain pahasti vialla jos ei luokkaa 10kg:n painon katoamista
esim. suoraan penkin alta huomaa... vaikka lähtöpaino naputteli neljännestonniakin :grin:.

Ihan oikeesti hei :doh:.
 
200 kilonen pyörä, 100kg kuski. Huomaan eron. Tulee välillä kerrattua kun vaimentimista hukatun painon verran on välillä romua ritsillä.
Sijainti vaikuttaa paljon, kaikenlaisissa momenteissa on voiman kaverina varsi.
Kotarissa on kannut perässä ylhäällä.
Jos saman verran romua olisi mahan alla, en huomaisi.
 
No kuka huomaa kuka ei, ei siinä mitään. Itselle on ainakin tärkeää tietää että numerot on kohdillaan, eli painoa alas ja tehoa ylös. Nytkin märkäpaino pitäisi saada tuohon max. 190 kg'n huitteille, mielellään vielä alemmas ja teho sitten +210. Suhdeluku kuntoon:grin:
Mihinkään sitä ei tarvitse.....mutta mukava sitä on olla..

Ja sopivasti omakin paino on pudonnut kesän aikana 8 kg, vaakan näyttäessä 75kg. Hyvä yhdistelmä, kokonaispaino kuskin kanssa jää alle esim. Zetorin pelkän pyörän painon. Sen jo huomaa.
 
No kuka huomaa kuka ei, ei siinä mitään. Itselle on ainakin tärkeää tietää että numerot on kohdillaan, eli painoa alas ja tehoa ylös. Nytkin märkäpaino pitäisi saada tuohon max. 190 kg'n huitteille, mielellään vielä alemmas ja teho sitten +210. Suhdeluku kuntoon:grin:
Mihinkään sitä ei tarvitse.....mutta mukava sitä on olla..

Ja sopivasti omakin paino on pudonnut kesän aikana 8 kg, vaakan näyttäessä 75kg. Hyvä yhdistelmä, kokonaispaino kuskin kanssa jää alle esim. Zetorin pelkän pyörän painon. Sen jo huomaa.

Korkeempi painopiste muuten mahdollistaa kovemman mutkanopeuden. ;) Ja jo k9 gixun saa ajokunnossa 175kg painoon, joten pitäs onnistua kawassakin.
 
Ehkä niin, mutta prätkässä 5-10 kg:lla ei ole oikeasti mitään merkitystä.

XTR:ssä vaihtui 2-2 putkisto 2-1 putkistoon joka on 10kg kevyempi ja eron huomasi välittömästi ajettavuudessa kun sai painoa pois takaa/ylhäältä. Samoja havaintoja muistakin pystypyöristä missä vaimennin on ylhäällä mutta XTR äänesti kevennyksestä kaikista selkeimmin. Katupyörät voi olla eri juttu kun vaimennin on alhaalla.
 
Back
Ylös