• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljyä Virtalukkoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cubix
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Älä laita mitään ainetta virtalukkoon.
Purku ja puhdistus paras vaihtoehto.

Molemmista pyöristä olen puhdistanut virtalukon jarrukliinerillä ja perään sopivasti WD-40:ä. Molemmat ovat pelanneet moitteetta.

Älä laita mitään ainetta virtalukkoon.
Purku ja puhdistus paras vaihtoehto.

Tosaa kaik olennainen!

"Erilainen rasvailu/liukastus" toimii aikansa nykylukoissa, mutta on vaan hyväksyttävä se
tosiasia, että käyttäjällä on valintaoikeus...... tappaako virtalukkonsa "voitelun puutteeseen",
vai "paskaan ja pohjien polttamiseen rasvalla".

"Kuluva osa".... Mitä vittua?..... Noh... näin se vaan on.... ja olosuhteet/säilytys eivät ole
mitenkään pienessä roolissa käyttöiän suhteen.

Aasia sivuten, kannattaiskohan tankinkorkki irrottaa ja huljutella (ylösalaisin) jossain puhdistusnesteessä, se kun on sen näkönen että on kerännyt likaa ja öljyä se lukko… Ja se pikkasen takeltele se avain...

Itse olen käyttänyt WD-40 virtalukkoon!!Sitä suosittelen..

En tiedä onko auton virtalukon sisukset erilaiset kuin pyörissä mutta ainakin autossa kun virtalukkoon laitta öljyä on se ns. viimeinen voitelu. Sitikan virtalukko jumitti ja sinne kun ruikkasi öljyä niin paskat lähti liikkelle ja seuraavalla startilla virta-avain jumiutui starttiasentoon......

Ihme kun ei ole ollut mitään ongelmia lukon tai pohjan kanssa, vaikka mopo viettää suurimman osan ajastaan ulkona.

Jos muistaa niin kerran vuoteen molemmat irti, puhdistus ja molempiin omat voiteensa niin hyvin toimii, ihan ennakoivana huoltona siis.

Aseöljyä olen käyttänyt. Hyvin on toiminut myös moottoriöljy ja vaiheistoöljy, pienellä neularuiskulla saanut öljyä lukon sisälle. Tuo että ei muka mitään öljyä lukkoon pitäis ruiskuttaa on kyllä omiin kokemuksiin perustuen täysin p*sk*njauhantaa.

Kolmesta pyörästä oli virtalukot takkuilleet, kun aiemmat omistajat ilmeisesti eivät voidelleet lukkoja. Yksi takkuili niin pahasti että pelkkä suihkaus aseöljyä ei riittänyt vaan piti ottaa käyttöön minikokoinen ruuvimeisseli jonka avulla sain tökättyä sen virtalukon suojan takaisin toimivaksi.

Melkein mikä tahansa suht. laimea öljy käy lukkojen voiteluun, jopa osa ketjurasvoistakin. Tosin wd40 en mene suosittelemaan koska se syrjäyttää mahdollisen olemassa olevan öljyn ja lisäksi wd40 on niin laimeaa ettei se voitele hyvin ainakaan pitkä aikaisesti.

Viimeksi muokattu:
Jos haluaa lukon toimivan kunnolla niin ottaisin koko virtalukon irti ja purkaisin lukon niin osiin kun saa ja huolellinen pesu+öljyäminen. Ei siinä kovin kauaa mene :thumbup: Tuolla saa elvytettyä lukkoa pitkäksi aikaa ja ei tarvi ihmetellä mitäs ölppää nyt tunkisin lukkoon :p

Back