Öljymäärän tarkistus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kurja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kurja

New member
elikkäs, mopetin kyljessä on semmonen ikkuna, josta olisi tarkoitus tiirailla että onkos sitä öljyä jäljellä vai ei, ja niin mielelläni tekisinkin - mutta, tuo ko. ikkuna on jotenkin tummunut tms. siinä määrin, ettei siinä oikein mitään muutosta huomaa vaikka kuinka kallistelisi, tai edes silloinkaan kun laskee öljyt kokonaan pihalle.

onkos tuollaista kenenkään muun kohdalle sattunut? ja jos joku osaa kertoa vaihtoehtoisen öljymäärän tarkistusmetodin, olisin kovin kiitollinen.
 
Juu. GpZ 500 R:n kanssa aikanaan oli sama ongelma, osittain tästä syystä nuorena motoristin alkuna luulin vain täyttäneeni koneeseen liikaa öljyä, kun tilanne oli päinvastoin. Orivesi - Tampere välillä sitten napsahti, öljyt pääsivät vähiin ja kone koki perin vittumaisen tuhon.

Uusi moottori löytyi purkamolta Ruotsista.....
 
kun noin kehnosti pääsi käymään, niin tuliko keksittyä että miten sen öljyn määrän olisi voinut tarkistaa..?
 
Toi paskainen ikkuna kannattaa putsata tai vaihtaa ensitilassa. On idioottimaista rikkoa kone väärän öljymäärän takia.
033102ass_1_prv.gif


Sen ikkuna pitäis olla ihan "push fit" mallia eli pitäisi lähteä jollain terävällä kampeamalla irti ja sitten putsaamaan. Vaarana on sitten se että vanhaa uudelleen käytettäessä voipi ruveta vuotamaan. Kannattaa ehkä varuiksi kysellä paikalliselta varaosa-diileriltä uuden ikkunan saatavuutta jo etukäteen.

Ei sitä öljyn määrää voi muuten tarkistaa kuin ottamalla vanhan pois ja laittamalla oikean määrän sisään....näppärää ja kätevää..
tounge.gif
 
sumekolta löytyi varastosta em. ikkuna, hinta 15 euroa. sitä eivät osanneet sanoa, miten vanhan saa irti/uuden paikoilleen. paikallinen edustaja epäili vahvasti että asennus tapahtuisi "sisäpuolelta", ts. kytkinkoppa pitäisi ottaa auki, mutta tuokaan nyt ei liene paha homma esim. öljynvaihdon yhteydessä.
 
Btw, vilkuillaanhan sinne ikkunaan pyörän ollessa pystyasennossa, eikä esim. sivuseisontatuen varassa? On vaan helvetin vaikee tarkistaa yksikseen jos ei omista korjaustelinettä tai mitään, mutta pakkohan sen on niin olla.
 
kuuppa, tarkistappa ohjekirjasta, jos siulta vaan semmonen löytyy. jollei löydy niin soitto edustajalle(maahantuojalle) tjsp ja kyselemään että mitenkäs se on, ainakin tuon miun gpz:n öljyt on clymerin oppaan mukaan tarkoitus tsekata nimeomaan pyörän ollessa pystyasennossa, muttei kuitenkaan keskituen varassa ("park the bike so that it is off the centerstand and level"). Elikkäs tarvitaan kaveri, tai sitten semmonen sopiva mäki mihin saa pärrän parkkiin sivuseisontatuelle niin että se on kuitenkin vaaterissa %^)
 
Yksi kätevä keino on istua pyörän päällä ja tiirata sitä ikkunaa peilin avulla. Matalalla customilla onnistuu käsipeilillä, korkeammalla pyörällä varmaan jonkinlainen jatkovarsi on helppo väsätä.
 
kuuppa, tarkistappa ohjekirjasta, jos siulta vaan semmonen löytyy. jollei löydy niin soitto edustajalle(maahantuojalle) tjsp ja kyselemään että mitenkäs se on, ainakin tuon miun gpz:n öljyt on clymerin oppaan mukaan tarkoitus tsekata nimeomaan pyörän ollessa pystyasennossa, muttei kuitenkaan keskituen varassa ("park the bike so that it is off the centerstand and level"). Elikkäs tarvitaan kaveri, tai sitten semmonen sopiva mäki mihin saa pärrän parkkiin sivuseisontatuelle niin että se on kuitenkin vaaterissa %^)
Yritin konsultoida tuota huoltoraamattua, mutta löysin vain kohdan missä neuvottiin että öljyä on tarpeeksi kun sen pinta on ikkunassa näkyvien merkkien välillä... Pyörän asentoa tarkistuksessa ei kommentoitu mitenkään, mutta kyllä se on varmaankin pystyasennossa.

Vois tota peilijuttuakin kokeilla, fillari vain on ZXR 750, eli asento on niin kaukana kustomista kuin mahdollista
wink.gif
 
Ööölin määrää tsekattaessa pyörän kuulu olla keskituella tai sen puuttuessa kuitenkin suorassa. Ja moottori sitten vielä normaali käyntilämpötilassa....ei kuitenkaan käynnissä
tounge.gif
 
nyt olisi hyppysissä semmonen lasi josta näkyy läpi, ja näyttää siltä ja sumekon miesten puhelimessa ollessa myös kuulostaa siltä että ko. ikkunan vaihto edellyttää kytkinkopan irroituksen.
 
Koita nyt ensin kuitenkin putsata sitä akkunaa kun otat kytkinkopan irti. Mun vanhassa Z1000:sessa se ikkuna oli aikalailla tervaantunut mutta konerempan yhteydessä putsasin sen sieltä sisäpuolelta jollain liuottimella ja katkaistulla tulitikunpätkällä (haapaa, ei naarmuta lasia...) hinkkaamalla. Kirkasta tuli! Jopa niin kirkasta, että sieltä näki kytkinlevyjen pyörivän kun taskulampun kanssa katsoi...
biggrin.gif
Eli uutta parempi.
 
Kyllähän tota nyt yhdellä kädellä pystyssä pitelee ja on ite polvillaan "ikkunalla".
Pystyy joo mut pyörä kallistuu helposti hiukan oikealle ja ikkuna näyttää väärin.
jep! saattaapi kallistua mut ilman kaveria ei oikeen parempaan pysty. on se kuitenkin suoremmassa kuin sivutuella ja liikuttaa sitten vaikka tarkoituksella oikeen kohdan molemmmin puolin, ei siinä ikkunassa kuitenkaan o millilleen sitä oikeaa öljyn korkeutta
 
Koita nyt ensin kuitenkin putsata sitä akkunaa kun otat kytkinkopan irti. Mun vanhassa Z1000:sessa se ikkuna oli aikalailla tervaantunut mutta konerempan yhteydessä putsasin sen sieltä sisäpuolelta jollain liuottimella ja katkaistulla tulitikunpätkällä (haapaa, ei naarmuta lasia...) hinkkaamalla. Kirkasta tuli! Jopa niin kirkasta, että sieltä näki kytkinlevyjen pyörivän kun taskulampun kanssa katsoi...  
biggrin.gif
Eli uutta parempi.
eiköhän sitä ikkunaa tule putsattua ja tutkittua että mites se nyt noin tummaksi on mennyt, mutta kun kerran uusi osa on jo odottamassa niin enpä taida keksiä syytä jättää vaihtamatta vaikka vanhasta miten hyvä tulisi.

jätetään se vanha sitten varaosaksi jos vaikka joku hulttio nuorisohulikaani kivittää miun moposta ikkunan rikki, nih
 
Back
Ylös