Öljyn vaihto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 13M
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

13M

New member
Öljyn vaihto?

Jos käy vakiopyörällä ratapäivillä, niin mitenkäs esim. vaparin huolto ja öljynvaihto? Kadulla olen vaihtanut öljyt n. 6000km välein ja samalla vaparin huolto, mutta radalla kierroksia on paljon enemmän, niin pitäisikö tämä tehdä useammin? Jos pitäisi niin millaisia välejä?
 
Kyllähän öljy leikkautuu ja menettää voitelukalvon kestävyyttä nopeammin kovassa kuormituksessa mutta luulis pari ratapäivää menevän samoilla öljyillä. Itse vaihtasin kaksi ratapäivää heti ratailun jälkeen että näkee onko öljyn seassa jotain metallia. Kannattaa olla vähän paksumpaa öljyä kuten 10W-50. Tutkimustietoa aiheesta on varmasti reilusti.
 
Riippuu aika paljon siitä mitä vauhtia ajelee. Hitaan ryhmän kyyydissä tuo 6tkm on varmaan edelleen ihan ok. Sit keskiryhmässä hyvä tiputtaa vaikka 2tkm ja nopean kyydissä 500km. Ite vaihdan kilpurin öljyt n. 300km välein, mut ajelen kisavauhteja.
 
Kyllähän öljy leikkautuu ja menettää voitelukalvon kestävyyttä nopeammin kovassa kuormituksessa mutta luulis pari ratapäivää menevän samoilla öljyillä. Itse vaihtasin kaksi ratapäivää heti ratailun jälkeen että näkee onko öljyn seassa jotain metallia. Kannattaa olla vähän paksumpaa öljyä kuten 10W-50. Tutkimustietoa aiheesta on varmasti reilusti.
En vaihtaisi valmistajan suositusta paksumpaan, ellei ole varmaa tietoa, että ko. kone sitä vaatii. Pahimmoillaan paksumpi öljy on just sen verran jäykempää, että isoilla kierroksilla öljykalvo pääsee repeämään ja laakerit alkaa kulumaan. Tämä riskinä etenkin jos öljy ei ole kunnolla lämmintä ennen kuin aletaan syöttää kovaa.
 
Komppaan edellistä tuosta viskositeetistä. Itse olen vaihtanut max kuuden ratapäivän jälkeen, n. 700...900 km ajoa. Moottoriltaan oma ratapyörä on vakio, pl. ecuoptimointi ja virtaavampi ilmansuodatin. Tehtaan huoltoväli on 12 000 km, eli yli kymmenkertainen mitä nyt lootraan öljyjä....Nää on vähän makuasioista ja kuinka paljon vehkeistään huolta pitää.

Katupyöriinikin teen max. 6000 km välein öljynvaihdon vaikka manuaali antaa 12000km.

Rata-ajossa ilmansuodatin pysyy katuajoa huomattavasti puhtaanpana ja sen olenkin pessyt vain 1/krt vuosi. Jarrupaloja eteen saa vaihtaa yhtä usein kuin öljyjäkin.
 
^
Onkohan mulla jokin erikoispainos paloista kun samat palat oman muistin mukaan keväästä ~1300 kilsaa :D

Mietiskelen, et vaihtasko noi vai ei, kun pieni kahvan pehmeneminen alkaa nostaa päätään uusillakin nesteillä.
 
Re: Öljyn vaihto?

^käytät tietty jtn kalliita italianpaloja jossa paketissa lukee punaisella "Racing"...Mä oon käyttänyt Brembon, TRW:n ja EBC:n paloja enkä ole kestossa huomannut eroja. Joillakin ois voinu ajaa jonkun verran pidempään, mutta mukavampi vaihtaa rauhassa tallissa ennen ratapäiviä kuin sessioiden välissä varikolla.

Tossa kuvassa 1159 km eli loppuun ajetut palat nuoremman pilotin jäljiltä - maximum attack ja maximum risk [emoji33]
bfa738915c5789a71cd745b7f4ce1f00.jpg
 
Ei ne halvat oo. EBC EPFA.

Tommoset TRW:t jättäisin hyllyyn.
 
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja ajattelin pitää nyt vielä sen öljynvaihdon siinä n. 6tkm. Just kattelin jarrupalat tänään, niin näyttää tosiaan etupalat olevan kuluneet jonkin verran, aivan eri tahti joka tapauksessa, kuin mihin olen kadulla tottunut.
 
^käytät tietty jtn kalliita italianpaloja jossa paketissa lukee punaisella "Racing"...Mä oon käyttänyt Brembon, TRW:n ja EBC:n paloja enkä ole kestossa huomannut eroja. Joillakin ois voinu ajaa jonkun verran pidempään, mutta mukavampi vaihtaa rauhassa tallissa ennen ratapäiviä kuin sessioiden välissä varikolla.

Tuun vielä vähän sekoilee noista jarrupaloista. Joskus muinoin ajelin sellaisella pyörällä mihin ei suoraan katalogista löytynyt kisaisempia paloja, joten valinta oli EBC:n katu-HH:t. Alastarolla ne meni päivässä aivan paskaksi, vaikka en ihan älyttömän kovaa ajanut. Pintaa niihin jäi, mutta olivat aivan siniset ja lasittuneet, eikä ne pitäneet yhtään mitään.

Pienen salapoliisityön jälkeen kisapalojakin alkoi löytyä ja ainakin EPFA:ta ja Ferodo XRACia tuli samalla pyörällä käytettyä, ne oli ihan eri maailmasta. Ja vaikka ostohinta on katupaloja korkeampi, jo yksin parempi kesto kuittaa sen heittämällä. Suosittelen kokeilemaan.
 
En vaihtaisi valmistajan suositusta paksumpaan, ellei ole varmaa tietoa, että ko. kone sitä vaatii. Pahimmoillaan paksumpi öljy on just sen verran jäykempää, että isoilla kierroksilla öljykalvo pääsee repeämään ja laakerit alkaa kulumaan. Tämä riskinä etenkin jos öljy ei ole kunnolla lämmintä ennen kuin aletaan syöttää kovaa.

Ei kai kukaan ala ajamaan täysiä ennenku laite on tarpeeks lämmin. Öljyt kuten myös renkaat.

Moottoriöljy on varmasti kuumempaa rata-ajossa kuin tieliikenteessä. Omaan pyörään valmistaja suosittelee viskositeetteja laidasta laitaan. 5W-10W-40-50
High Temperature High Shear (hths) sais olla tarpeeksi hyvä. Yli 3,5. Pienemmillä hths arvoilla tavoitellaan polttoaineen säästöä jota ei mietitä rata-ajossa.
Eri asia jos voitelu on suunniteltu korkealle paineelle ja öljynkiertonopeus on suuri. Laakerivälykset pienet. Silloin ei kannata laittaa paksumpaa öljyä. Voi hajota kone
 
Pienen salapoliisityön jälkeen kisapalojakin alkoi löytyä ja ainakin EPFA:ta ja Ferodo XRACia tuli samalla pyörällä käytettyä, ne oli ihan eri maailmasta. Ja vaikka ostohinta on katupaloja korkeampi, jo yksin parempi kesto kuittaa sen heittämällä. Suosittelen kokeilemaan.

Minulla on myös nuo EBC EPFA-palat. Olen tykännyt ja voin suositella ainakin tuonne keskiryhmän vauhteihin. Stormista olen noita ostanut on olleet luokkaa 100€ etujarruihin.
 
Minulla on ihan normit EBC jarrupalat edessä ja EBC semi sintteri takana. Ensi kerralla voisi ottaa eteen EBC sintteri HH tai EBC extreme pro. En tosin tiedä mitä kahdella viimeksi mainitulla on eroa? Tällä hetkellä on vieläl normi letkut edessä, mutta en tiedä pitäisikö vaihtaa teräspunos letkuihin? Stormilta olen palat ostanut.
 
Minulla on ihan normit EBC jarrupalat edessä ja EBC semi sintteri takana. Ensi kerralla voisi ottaa eteen EBC sintteri HH tai EBC extreme pro. En tosin tiedä mitä kahdella viimeksi mainitulla on eroa?

Kun tulee palojen uusimisen aika niin ota suosiolla em. EBC EPFA-palat, jos tarkoituksena on käydä ratapäivillä. Nuo palat toimivat loistavasti kadulla sekä radalla. EBC sintteri HH tai EBC extreme pro ero lienee kitkamateriaalissa ja ainakin hinnassa. Ilmeisesti nuo extreme pro palat on enempi suunniteltu rankkaan jarrutteluun.

Tällä hetkellä on vieläl normi letkut edessä, mutta en tiedä pitäisikö vaihtaa teräspunos letkuihin?

Ei se haittaa, jos päivität letkut teräspunoksiin mutta mikäli nykyiset letkut ei ole vaihtoikäiset niin et välttämättä huomaa mitään eroa jarruissa. Kuitenkin, jos nykyiset letkut ovat sellaiset +5v ikäiset niin on ihan hyvä ennakoiva toimenpide vaihtaa letkut teräspunosletkuihin. Porvoon Mittaletku esim. toimittaa noita teräspunosletkuja aika sopivasti.
 
Ei kai kukaan ala ajamaan täysiä ennenku laite on tarpeeks lämmin. Öljyt kuten myös renkaat.

Yllättävän moni ihan kokenutkin harrastaja ja kisakuski sortuu tuohon virheeseen. Aika usein näkee sitä, että lyödään pelit tulille muutama minuutti ennen ajovuoroa ja käytetään jäähdytysnesteet sinne 80C korville ennen kuin lähdetään syöttämään isoo kovaa. Tuossa kohtaa öljy ei välttämättä ole vielä juurikaan lämmennyt.

Ilman öljynlämpömittaria kannattaa pelit lämmittää reilusti hyvissä ajoin kunnolla kuumaksi, että lämpö ehtii vähän siirtyä myös öljyyn. Esim. 45, 30 ja 15 min ennen päivän ekaa ajosettiä. Yhtenä indikaattorin voi paremman puutteessa käyttää koneen poskea öljyn tason alapuolelta. Jos poski ei polta kättä, ei öljykään vielä kovin lämmintä voi olla.
 
Tällä hetkellä on vieläl normi letkut edessä, mutta en tiedä pitäisikö vaihtaa teräspunos letkuihin? Stormilta olen palat ostanut.

Suosittelen kyllä vaihtamaan letkut teräspunoksiin. Tuo kummasti tunnokkuutta jarruun, kun kumiletkun jousto jää pois.
 
Vaihtaako porukka samalla myös aina suodattimen vai meneekö sama suti useemman vaihdon?
 
Ok, mietin vaan että joku 500km / suti on suht vähän.

Samalla vaivalla menee ja kun on toi kuivasumppu, jossa öljypinnan taso vaihtelee maksimin ja ei näkyvissä välillä, tietää kokemuksesta, että kuiviin valuttelun jälkeen sinne menee 3,7 litraa :D
 
Back
Ylös