• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

öljyn vaihtoväli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samppa79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suodattimen vaihdosta...

Hondan ohjekirjassa sanotaan, että sen vaihtoon tarvitsee erikoistyökaluja. Siis mitä? Ja sitten, suodatin pitäisi manuskan mukaan kiristää momenttiavaimella tiettyyn tiukkuuteen. Onko tämä kuinka tarkkaa, kun omaa momenttiavainta ei löydy?
En nyt pääse itse katsomaan minkälaisilla työkaluilla suodattimeen pääsee käsiksi, kun pyörä on korjattavana, siksi tyhmät kysymykseni.
withstupid.gif

Erikoistyökalu johon tuossa viitataan on varmaankin öljynsuodatin avain. sellainen kettinki hässäkkä, jolla saa paremman otteen suodattimesta. Helpottaa työtä, mutta ei missään nimessä välttämättömyys.

Kiinnittäessä menee ihan käsimomentilla, koska jos vedät sen törkeän tiukkaan kiinni voi tiiviste pullahtaa paikoiltaan, ja haitata suodattimen toimivuutta. Ja toisaalta voi olla ettet saa ilman noitumista seuraavalla kerralla sitä auki.

sanoi:
Erikoistyökalu johon tuossa viitataan on varmaankin öljynsuodatin avain. sellainen kettinki hässäkkä, jolla saa paremman otteen suodattimesta. Helpottaa työtä, mutta ei missään nimessä välttämättömyys.

Kiinnittäessä menee ihan käsimomentilla, koska jos vedät sen törkeän tiukkaan kiinni voi tiiviste pullahtaa paikoiltaan, ja haitata suodattimen toimivuutta. Ja toisaalta voi olla ettet saa ilman noitumista seuraavalla kerralla sitä auki.
Kettu kuittaa!
thumbs-up.gif

sanoi:
Erikoistyökalu johon tuossa viitataan on varmaankin öljynsuodatin avain.

Motooripyörän suodatin irtoaa helposti vaikkapa papukaija- eli siirtoleukapihdeillä (ei tarvi/kannata kuitenkaan tuskassa puristaa niin että suodatinosa menee littuun). Myös dramaattisempia menetelmiä käyttävät jotkut eli vaikkapa ruuvari suodattimesta läpi ja sitten kiertäen. Jälkimmäinen metodi ei kuitenkaan liene erityisen suositeltava. Toki on kai olemassa pieni mahdollisuus, että suodatin jotenkin erikoisessa paikassa tai "kotelossa" jolloin ehkä voi olla tarpeen käyttää erityistyökalua.

Ja käsin kiertäen olen itse ainakin menestyksellä kiinnittänyt suodattimen. Pyörä on VFR ja Hondan GN4:ää olen käyttänyt öölinä.

Suodattimen vaihdosta...

Hondan ohjekirjassa sanotaan, että sen vaihtoon tarvitsee erikoistyökaluja.
Öljynsuodattimiin löytyy erikoisavaimia esim. Stormilta tai Biltemasta tai muusta tarvikekaupasta. Stormilla ovat tuplasti kalliimpia.
Joissakin pyörätyypeissa ei ketju tai hihna-avainta sovi oikein käyttämään.
Niin ja itse ostin sellaisen suodattimen kantaan sopivan kuppiavaimem vitosella Motonetistä.

Mitä öljyä olette hondassanne käyttäny? Entinen omista oli jotai täys synteettistä laittanu,voiko se vaikuttaa et vaihteet vaihtuu hieman äänekkäästi? ja pyörä sevenfifty.
Mulla Mustarastas on syönyt sekä Hondan GN4:ää että Motulia, molempia 10W40 vahvuudessa. Loota toimii aikatavalla samanlailla molempia mutia käytettäessä...

Suodatin ja öljypropun stefa menee aina vaihtoon jokaisessa vaihdossa.

Ennen reissuun lähtöä laitan uudet öölit koneeseen ja Motulia sain mopon mukana.Alle 6tkm on tullu ajeltua noilla litkuilla nykyisellä VFR mopottimella.

Melkein hävettää kysyä, mutta onko joku testannut Bilteman moottoriöljyjä ja suodattimia? Sinne kun on nyt tullut näitä moottoripyörätarvikkeita kevään aikana.

Eivät ole kyllä hinnalla pilattu
Täyssynteettinen moottoriöljy 15W-40, 3.99 €/l
Täyssynteettinen moottoriöljy (Racing) 10W-40, 7.99 €/l
Öljynsuodatin, alk. 3.29 €

Enkä kaipaa kommentteja: "Biltemasta ei saa kun paskaa", jos et ole itse niitä testannut. Nyt haluan siis omakohtaisia kokemuksia.
smile_org.gif

Laitetaan nyt tännekin:

Onko muilla ongelmia nähdä moottoriöljyn taso siitä onnettoman pienestä tarkistusikkunasta joka sijaitsee siellä oikean kyljen puolella? 2004 vuoden CBR:ssä kun ei perinteistä mittatikkua olekaan (ainakaan omassani). Itse en kyllä siitä reiästä mitään näe, vai onkohan sitten liian vähän öljyjä koneessa
omg.gif

Huomenissa pitäisi öljyt vaihtaa, mutta vaikea tietää minkä verran laittaa, jos ei näe öljynpintaa
nixweiss.gif

Ohjekirjassa kerrotaan öljyn tilavuudet sun muut paineet... Tuolta voit ladata itsellesi ohjekirjan!!! OHJEKIRJAN LATAUS!

Teetkö samalla mun pyörälle huollon, kun näyttää noin näppärästi sujuvan?  
thumbs-up.gif

Melkein hävettää kysyä, mutta onko joku testannut Bilteman moottoriöljyjä ja suodattimia? Sinne kun on nyt tullut näitä moottoripyörätarvikkeita kevään aikana.

Eivät ole kyllä hinnalla pilattu
Täyssynteettinen moottoriöljy 15W-40, 3.99 €/l
Täyssynteettinen moottoriöljy (Racing) 10W-40, 7.99 €/l
Öljynsuodatin, alk. 3.29 €

Enkä kaipaa kommentteja: "Biltemasta ei saa kun paskaa", jos et ole itse niitä testannut. Nyt haluan siis omakohtaisia kokemuksia.  
smile_org.gif
Aika harvalla täällä on tallissaan labraa jossa voisi noita testailla saati sitten taitoa tehdä noita testejä. Muuten on aika turhaa spekuloida em. asialla koska kaikki perustuu vain mutuun. Siksi monet luottavat tunnettuihin öljymerkkeihin ja alkuperäisiin suodattimiin.

Puntarissa, kun ovat muutaman euron säästö / mahdollinen koneremppa
crazy.gif

sanoi:
Ohjekirjassa kerrotaan öljyn tilavuudet sun muut paineet... Tuolta voit ladata itsellesi ohjekirjan!!! OHJEKIRJAN LATAUS!

Teetkö samalla mun pyörälle huollon, kun näyttää noin näppärästi sujuvan?
thumbs-up.gif
Noh noh, eipäs nyt kettuilla siellä, ei tässä ammattilaisia olla
smile_org.gif
Tottakai manuskaa oon lukenut ja tiedän paljonko sitä ööliä pitää sinne lorottaa, mutta onhan niitä öljyjä hyvä tarkistellakin aika ajoin, ettei ole vuotanut tms, eiköstä juu?

Ja kyllähän se öljynpinta nyt näkyi kun kaveri pyörää keikutteli, niin liikkuvan pinnan näki helpommin, mutta siltikin taskulamppua tarvitsi.

Keskimäärin tuntuu mp-porukka olevan jokseenkin ylivarovaisella linjalla öljyjen kanssa. Useimmilla kun riittäisi hyvin vaihtaa kerran vuoteen. Ja se puhtaissa öljyissä marinointi talven ajan, noo jos se helpottaa oloa. Ja tietysti kaikki 'vanhat' gasot ulos talveksi... Hei, mites jäähdytinnesteet?!

Ei se mulla ole kustannuskysymys, enemmänkin ajattelen sitä aivan turhaan jätteeksi menevää tavaran määrää. Öljyä ja bensaa roskiin, taitaa olla liian halpaa. Autoissakin on menty jopa 30tkm vaihtoväleihin, ei edes joka vuosi vaihtoa. Ja hyvin ne kunnon öljyt kestää.

Ei kyllä itsekään tule vaihdettua kovin usein. Viime kerran öljyt vaihdettu syksyllä 2006, joten onhan tuo jo aika.

Öljynvaihtovälit siellä manuaalissa on varmaankin tarjoitettu ympärivuotiselle ajolle, esim. Englantiin. Mulla kuten varmaan monella muullakin on ollut tapana puolittaa se suositus. Esim. Hondan manuskassa vaihtoväli oli 12 tkm, vaihdoin itse 6 tkm välein, vaikka ajelu oli kevyttä kesäajelua. Hondan omat öljyt on tietääkseni vieläpä mineraaliöljyjä, joten synteettisille tiheä vaihtoväli on varmaan turha. Viime kesänä varsinkin ajoin pitkän Euroopan reissun yksillä öljyillä, kaikkiaan alle 6 tkm ja pois lirutettu öljy oli varsin kirkasta pitkistä päivämatkoista johtuen. Silloin ainakin olisi huoletta voinut ajoa jatkaa niillä öljyillä.

Itse olen puolittanut vaihtovälin. Syynä se, että mopo on välillä normaalia rivakammassa ajossa. Ja joka kerta, kun öljyt on vaihdettu, tuntuu kone notkeammalta ja mieli paremmalta
biggrin.gif

tänään vaihdoin vasta 5tkm ajetut öljyt. epäilin syyksi öljyjä kun kone tärisi/vibroi hieman enemmän kun tavallisesti ja pari kertaa pomppas vapaalle. myös vapaalle laittaminen oli joskus hankalaa kun pomppas suoraan kakkoselle.

vaihdon jälkeen ei ole enää ollut mitään näistä ongelmista havaittavissa.

Back