• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljynvaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sam_82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sam_82

New member
olis öljyn vaihdon aika ja tarkotus tehä se nyt ensimmäistä kertaa itse. Eli kuinka se tapahtuu vaiheittain? uskaltaako tehä ilman momenttiavaimia? pitääkö siihen propun kierteisiin laitta jotain "mönjää" ennen kuin kiertää sen takaisin kiinni. olis kiva saada tietoa kokemuksia omaavilta.
 
Minä ainakin avasin ihan lenkkiavaimella ja ennen takaisin laittoa putsasin propun ja tiivisteen. En sinne mitää mönjiä tunkenut
tounge.gif
 
Juuh,uskaltaa tehdä ja ite en oo mitään mönjää pistäny öljypropun kierteisiin..Kunhan muistat ettet ihan"mulkkumomentiin"vedä sitä proppua ku laitat sen takas..Vaiheittain,jaah..No:1.Öljyt lämpimäksi,2.proppu auki(öljyt sit johonkin astiaan),3.suodin irti,4.uusi tilalle,muista laittaa öljyä siihen suotimen tiivisteeseen ja kierrä sormin se kiinni.Se momentti riittää suodattimelle!5.Proppu kiinni,6.sitten uudet öljyt myllyyn,7.käynnistys jotta öljy leviää koneeseen(anna käydä jonkin aikaa)ja tarkasta öljyn määrä vielä..Noin mä sen oon tehny,mutta onhan se satavarma asia et jokuhan tätäkin ohjeistusta korjaa vielä..
smile_org.gif
 
Juuh,uskaltaa tehdä ja ite en oo mitään mönjää pistäny öljypropun kierteisiin..Kunhan muistat ettet ihan"mulkkumomentiin"vedä sitä proppua ku laitat sen takas..Vaiheittain,jaah..No:1.Öljyt lämpimäksi,2.proppu auki(öljyt sit johonkin astiaan),3.suodin irti,4.uusi tilalle,muista laittaa öljyä siihen suotimen tiivisteeseen ja kierrä sormin se kiinni.Se momentti riittää suodattimelle!5.Proppu kiinni,6.sitten uudet öljyt myllyyn,7.käynnistys jotta öljy leviää koneeseen(anna käydä jonkin aikaa)ja tarkasta öljyn määrä vielä..Noin mä sen oon tehny,mutta onhan se satavarma asia et jokuhan tätäkin ohjeistusta korjaa vielä..
smile_org.gif
Juu, tarkennetaan vielä sen suodattimen kiristyksen suhteen. Tuo edellämainittu sormin kiinni pätee "autotyyppisiin" suodattimiin. Vanhemmissa malleissa, joissa filtteri on oman kannen alla, tulee kiristää n.20 Nm ja öljypohjan proppu/proput n.30 Nm, eli ei järin tiukkaan, mutta silti avaimella kiinni.
 
Kun lukee tältäkin foorumilta vähän väliä kirjoituksia korkanneista pulteista, niin tekisi kyllä mieli suositella sitä momenttiavainta.

Sen vetää oikesti niiiin helposti aivan turhan tiukalle. Se ei tuo 30Nm ole kovinkaan paljoa ja varsinkin jos pultissa on vielä alumiini- tai kuparitiiviste, joka huonontaa kiristystuntoa niin irroittaessa sitten lastu jo lentääkin.

Momenttiavain on tärkein työkaluhankinta!
 
Syksyllä kävi vanhanaikaisesti. Eli unohdin laittaa propun takaisin paikalleen ja laskin öljyä koneeseen. (Vaimon vika, kun kävi siinä kesken hommien selittämässä jotain epäolennaista.) Huomasin vasta kun oli jo lattialla kunnon lätäkkö. Kyllä potutti oma hölmöily.  
withstupid.gif
 
Syksyllä kävi vanhanaikaisesti. Eli unohdin laittaa propun takaisin paikalleen ja laskin öljyä koneeseen.
Minä kävin läpi ihan saman kuvion. Ja en meinannut sitten millään löytää siinä hädässä sitä proppua vaikka se oli koko ajan ihan nenän edessä, ja koko ajan tulvi lisää öljyä pitkin lattioita. No, tulipa huuhdottua vanhat öljyt pois aika tarkasti.
 
olis öljyn vaihdon aika ja tarkotus tehä se nyt ensimmäistä kertaa itse. Eli kuinka se tapahtuu vaiheittain? uskaltaako tehä ilman momenttiavaimia? pitääkö siihen propun kierteisiin laitta jotain "mönjää" ennen kuin kiertää sen takaisin kiinni. olis kiva saada tietoa kokemuksia omaavilta.
itse tein tuon operaation ensimmäistä kertaa tänä keväänä ja se oli kyllä helpoin asia ever, vaikka alkuun vähän mietityttikin. tosiaan se momenttiavain kannattaa ostaa, edes semmoinen bilteman 4,95e vääntövipuvarsinen jossa on "analoginen" mittari. Itsekin ostin tuon mutten laiskuuttani jaksanut käyttää propun kiinnityksessä vaan väänsin perstuntumalla, mielestäni meni hyvin enkä vääntänyt liikaa ;)
 
Tuli tosta mieleen kysäistä että onko kellään kokemusta tosta bilteman alle vitosen maksavasta momenttiavaimesta.

Eli näyttääkö oikein edes sinnepäin, käyttöä olis juuri tohon öljypropun kiristämiseen.

Kansiremonttiin ostan kyllä suosiolla hiukan fiksumman laitteen
wink.gif
 
Tuli tosta mieleen kysäistä että onko kellään kokemusta tosta bilteman alle vitosen maksavasta momenttiavaimesta.

Eli näyttääkö oikein edes sinnepäin, käyttöä olis juuri tohon öljypropun kiristämiseen.

Kansiremonttiin ostan kyllä suosiolla hiukan fiksumman laitteen
wink.gif
Kokemusta ei ole, mutta noissa "viisarimallisissa" on yksi selkeä etu (hinnan lisäksi): vehkeen testaus (kalibrointi tai sen yritys) on helppoa.

Ystävällisin terveisin Antti
 
Tuli tosta mieleen kysäistä että onko kellään kokemusta tosta bilteman alle vitosen maksavasta momenttiavaimesta.

Eli näyttääkö oikein edes sinnepäin, käyttöä olis juuri tohon öljypropun kiristämiseen.

Kansiremonttiin ostan kyllä suosiolla hiukan fiksumman laitteen
wink.gif
Kokemusta ei ole, mutta noissa "viisarimallisissa" on yksi selkeä etu (hinnan lisäksi): vehkeen testaus (kalibrointi tai sen yritys) on helppoa.

Ystävällisin terveisin Antti
Onko siinä asteikko molemmilla puolilla. Öljyproppu kun yleensä avataan alaspäin. Ei ole hirveän käytännöllistä olla pää lattian ja mopon välissä että näkee mitä se näytää.
Tietty kunnon momenttiavain maksaa huomattavasti enemmän mutta sitten se toimii oikeasti ja on yleensä kalibroitu.
Öljypropun kiristämiseen ei oikeasti tarvitse momenttiavainta. Jos ei tunne omia voimia niin käyttää vaan lyhyempää avainta niin ei satu vahinkoa. Tai sitten käyttää järkeä ja lopettaa kun ei enää kiristy.
 
Kannattaa laittaa siihen öljy roppuun uus tiiviste (siis se metalli rikka). Tiiviste maksaa noin 20 senttiä ja kun sen vaihtaa samalla, niin eipä jää ainakaan vuotamaan. Itellä muutaman kerran auto ruvennu tiputtaan öljyä ku ei oo muistanu ko. tiivistettä vaihtaa.
 
Kannattaa laittaa siihen öljy roppuun uus tiiviste (siis se metalli rikka). Tiiviste maksaa noin 20 senttiä ja kun sen vaihtaa samalla, niin eipä jää ainakaan vuotamaan. Itellä muutaman kerran auto ruvennu tiputtaan öljyä ku ei oo muistanu ko. tiivistettä vaihtaa.
Näin käy varsinkin kun sen vetää siihen käsivarsi momentilla, rikka on ihan tapissaan eka käytön jälkeen.
 
joo ei toi kallis oo toi kupari tiiviste,, tosin ite autoliikkees töis nii ei maksa sitäkään ja valikoimaa riittää..
nii kandee suodatinta irrottaessa katsoa että suodattimen tiiviste tulee suodattimen mukana pihalle.. kax tiivistettä päällekkäin nii ei taatusti pidä.. ja sit tosiaan uuteen tiivisteeseen rasvaa nii se ei hitsaudu kii siihe paikalleen ja ranne voimil kii
 
itselläni jäi kupariprikka vaihtamatta, saas nähä onko öljyt tulleet jo pihalle ;)
 
smile_org.gif
Kyllä tiiviste kannattaa aina vaihtaa. Ei maksa paljon ja pitää varmasti vaikkei vedä ihan raivona kiinni.
 
Voihan ny
mad.gif
!
Just vaihdoin öljyt koneeseen ja sitten se alkaa tippaseen..

Mikähän olis hyvä keino vaihtaa toi öljyprikka ilman että tarvii päästää hirveesti 500km ajettuja öljyjä pihalle?
Pitää varmaan kokeilla laittaa vaikka sormi tulpaksi siksi aikaa kun laittaa uuden prikan.
idea3.gif


Vielä kun löytäis jostain oikean kokoisen prikan. Noita luulis löytyvän vaikka huoltoasemalta?
Eikös nuo prikat ole kuparisia?
 
Kuparisia tai alumiinista, en usko että öljy miksikään menee jos sinulla on puhdas astia johonka sen laitat!Prikan nyt luulisi saavan iha mp liikkeestä/huoltikalta. Öljyn takaisinlaitossa kannattaa vaikka suodattaa se jonkin läpi kun kaataa koneeseen!
 
Puhdas astia alle, jos haluat säästää ne öljyt.Sit lasket pois ja kaadat takasiin koneeseen.
 
Back
Ylös