• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljynvaihtoväli

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sam_82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sam_82

New member
eli kuinka usein vaihtelette öljyjä? itellä on 2000km edellisestä.pitäskö viä vaihtaa vai pärjääkö loppukesän?
 
Eiköhän tuola loppukesä mene. Trumpan huoltoväli taitaa olla 10tkm.
 
Aktiivinen rata-ajo lyhentää vaihtoväliä.. Veturissa taitaa olla 8000km vaihtoväli, mutta vähintään 5000km välein vaihdan, tai vielä useammin, fiiliksen mukaan..
 
välillä vaihdoin 954:seen 2500 km välein, jos tuli esim pari ratapäivää siihen yms possutusta. aika mustaa kuraa se on jo silloinkin.

Kyllähän jos matkaa ajaa, niin semmoinen 6000 menee.

Mutta näihin 10t väleihin en kyllä usko, jos konetta vähänkin käskee..

JT
 
Asiasta viidenteen. Saako öljyjä sekoittaa keskenään? Esim. koneessa on 15w-40(vai mihin se w-kirjain kuuluikaan) ja pitäis vähän lisätä mutta ei ole muuta kuin 10w-40 tarjolla.
Tämmönen tilanne oli mutta päätin kuitenkin käydä ostamassa purkin uutta öljyä ja vetää varman päälle.

Vielä asiasta kuudenteentoista. Ajon jälkeen, moottorin ollessa pysähdyksissä kun ruuvaa öljynlisäysaukon korkin auki niin nousee vähän savua aukosta. Normaalia?
eek.gif


heh heh, veilä. Tyhjäkäynnillä öljynlisäysaukon ollessa auki ja kun kokeilee kädellä tulee sieltä paineella ilmaa ulos, mutta kun lisää kierroksia niin ilman tulo lakkaa. Teorioin jo päässä että kone on väljä ja paineet tulee sitä kautta ulos?
biggrin.gif
 
6000 km on mulla ollu vaihtoväli, ellei tule jotain häikkää öljyjen suhteen. Sitä väliä Suzukin huoltomanuska suosittaa.

Ja kyllä niitä eri jähmekkyyslukujen öljyjä voi sekoittaa...mutta täyssyntsa-esteriöljyjä ei kannata sekoittaa muihin öljyihin, ei taida sekottua tasasesti.

Ikinä ei ole sauhua öljyntäyttöreiästä noussu, huolestuisin jos semmosta tapahtuis...
 
9000km ajoin öljyillä, matka-ajoa enimmäkseen. Kyllä öljyt nykyään kestää ajoa, jatkuva nakkarin kulmalla pyöriminen tietty lyhentää vaihtoväliä kun se kytkinkin siellä öljyn seassa likoaa...
 
Vaihdan kerran kesässä, eli keväällä tai syksyllä kun teen muutakin huoltoa. Eihän sitä viitsis kesken kauden alkaa öljyillä läträämään, vaihtotyöhän ei mikään kummoinen ole vaan se mihin lykkää vanhat öljyt.
cool.gif
Kilometrejä kertyy sellainen 8-9tkm, tänä vuonna tosin jää varmaan alle 5 tonnia.

Olen parina viime vuonna käyttänyt Shellin VSX4 öljyä ei mitään hirmu kallista tököttiä ole, varmasti halvempaakin löytyy mutta mutta ajaako niillä koko kesän?
033102bebe_1_prv.gif
Nooh varmaan tuossa vanhassa FZ:ssa toimisi kaikki vaseliinia notkeammat.
cool.gif
 
Riippuu vähän ajosta....onneksi ainakin Eliminaattorista kuulee milloinka se ei tykkää öljyistään.
Delvacit laitoin alkuvuodesta...muutaman tuhannen kilometrin jälkeen öljysilmässä määrä hupeni, kesken reissun jouduin laittamaan muuta öljyä lisäksi...
Ai sitä kalinaa ja kolinaa mitä moottori piti.
Kotio siis ja Castrolit koneeseen.Kone toimii kuin enkeli.Luulin jo että nokkaketju on tullut tiensä päätökseen, mutta eikös mitä.Yli 2000 km reissu ja pyörä toimii kuin enkeli.
Sanoisin, että öljyt on suurin yksittäinen tekijä pyörän toimivuuteen.
Valitkaa ne siis huolella.
 
3-4 tuhatta kilsaa, paitsi nyt Castrolin GPS:t saa lähteä kahden tonnin jälkeen ja seuraavaksi kokeillaan jotain muuta
nixweiss.gif


edit: btw. Earthend, veturissa taitaa olla vaihtoväli 6000km... siis SP-1/2
 
5-6tkm, eli yleensä kahdesti kaudessa vaihto.

sanoi:
Vielä asiasta kuudenteentoista. Ajon jälkeen, moottorin ollessa pysähdyksissä kun ruuvaa öljynlisäysaukon korkin auki niin nousee vähän savua aukosta. Normaalia?
eek.gif
öö, ehkä tähän ei pitäis vastata ollenkaan,
biggrin.gif
mutta okoon.
Ootko varma että se on savua? Luulis että se savu ois sinne kondensoituneen veden höyryä tai muuta huohottimen kautta tullutta tavaraa. Katto ny vaikka ettei sulla ole koneen huohotinletku tukossa tms.

sanoi:
heh heh, veilä. Tyhjäkäynnillä öljynlisäysaukon ollessa auki
heh heh.
sanoi:
ja kun kokeilee kädellä tulee sieltä paineella ilmaa ulos, mutta kun lisää kierroksia niin ilman tulo lakkaa. Teorioin jo päässä että kone on väljä ja paineet tulee sitä kautta ulos?
biggrin.gif
No et sitten työntänyt sinne koko pikkutilliä ja kokeillut tapahtuuko mitään jänskää?
tounge.gif

Onhan siellä tietty painetta sisällä, ja eiköhän se koneen sisäinen kierto ole pikkaisen erilainen tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla joka tapauksessa. Eiku ajelemaan vaan siitä.
 
Back
Ylös