Öljypohjasta kierteet!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo. Toki kunnon momenttiavain on hyvä työkalu - varsinkin oikein käytettynä. Oonpahan vaan nähnyt momenttiavaimellakin korkatut kierteet. Lyhyt jenka alumiinissa - arvaamattoman helposti henkensä heittävä luonnonvara.
Ei siinä auta edes oikeat momentit, alumiinikierre kestää vain rajallisen määrän kiristyksiä ja avauksia, sitten se murtuu irti. Sama juttu kun alumiinitankoa taivuttelet, lopulta se vaan murtuu. Teräsholkki on ainut pysyvä ratkaisu alukierteelle.
Kiitos tästä! Vähän helpotti
wink.gif

No tulipa maksettua oppirahat!

Se nyt vaan oli 1+1 on moka! Vanhan prikka käytössä kun kaupan setä oli myynyt väärän. Vanhaa käyttäessä se momennti sitten unohtui! Keles!

-95 vuodesta väännetty samaa reikää edes takas niin eiköhän se joskus "väsy"!?
tounge.gif


Ny taas meno maistuu
sport05.gif
 
alumiinikierre kestää vain rajallisen määrän kiristyksiä ja avauksia, sitten se murtuu irti. Sama juttu kun alumiinitankoa taivuttelet, lopulta se vaan murtuu.
Höpöhöpö, ns. alukierre kestää maailman tappiin oikein käytettynä.
Kierre ei tiedä montako kertaa sitä on avattu tai kiinnitetty. Se hajoaa väärinkäytettynä ihan välittömästi, ja oikein käytettynä kestää kiristäjäänsä pidempään.

Vertaus alutangon taivutteluun ja katkeamiseen on pöljyyttä.
Kokeile väännellä terästankoa aikasi->katsos, sekin katkeaa.
 
Itselläni on ehkä (jonkun mielestä) hölmö tapa, mutta toimii loistavasti..

Käytän vanhan tiivisteen uudestaan, mutta kuivaan jarrucleanerilla kierteet ja laitan keskivahvalla lukitteella propun kiinni. Tällä tavalla riittää mieto rannemomentti, eikä tärinät avaa proppua.
 
alumiinikierre kestää vain rajallisen määrän kiristyksiä ja avauksia, sitten se murtuu irti. Sama juttu kun alumiinitankoa taivuttelet, lopulta se vaan murtuu.
Höpöhöpö, ns. alukierre kestää maailman tappiin oikein käytettynä.
Kierre ei tiedä montako kertaa sitä on avattu tai kiinnitetty. Se hajoaa väärinkäytettynä ihan välittömästi, ja oikein käytettynä kestää kiristäjäänsä pidempään.  

Vertaus alutangon taivutteluun ja katkeamiseen on pöljyyttä.
Kokeile väännellä terästankoa aikasi->katsos, sekin katkeaa.
Tottakai metalli tietää monta kertaa sitä on venytetty, siitähän se metallin "väsyminen" juuri tulee. Metallilla on muisti, ja alukierre ei todellakaan kestä ikuisesti momenttiin vetämistä ja avaamista vaikka momentti olisi miten oikea. Näin on sekä teoreettisesti että kokemusperäisesti. Miksi luulet että juuri vanhoja alukierteitä korjataan jatkuvasti?

Eräs syy on vielä teräksen ja alumiinin erilainen lämpölaajeneminen. Teräskin väsyy ja murtuu mutta kestää huomattavasti enemmän kuin alumiiniseokset.
 
Miksi luulet että juuri vanhoja alukierteitä korjataan jatkuvasti?

Teräskin väsyy ja murtuu mutta kestää huomattavasti enemmän kuin alumiiniseokset.
Niitä alukierteitä korjataan sen vuoksi, että ihmiset niitä väärällä käytöllä rikkovat. Ihan samalla tavalla teräskierteet väsyvät/rikkoutuvat yms väärällä käytöllä. Teräskierre kestää väärää käsittelyä paremmin.

Ihmiset eivät usko kuinka pienen momentin alukierre tarvitsee ja kestää. Sitä kiristellään summamutikassa ja "vielä vähän" ja sitten juostaan Helicoil kauppaan.

Ongelma ei ole kierre alumiinissa, vaan sen kierteen taitamattomassa käsittelyssä.

Teräskierre öljypohjassa on urpoystävällisempää, ja siksi niitä joudutaan käyttämään.

Tallissa on mm vuosimallin 69(?) Hondan moottori, jossa on täysin ehjä alukierre öljypohjassa. Se ei vissiin tiedä, ettei se voi olla enää ehjä.

Väärällä käytöllä saa rikki ihan mitä vaan. Teräskierre kestää huolimatonta käsittelyä paremmin kuin alumiininen jenka. Aluversio oikein käytettynä ei mene noinvaan rikki tietyn avaamis/kiristymislukumäärän mukaan, kuten nyt annetaan ymmärtää.
 
Back
Ylös