Öljypropun momentti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Koris

New member
Eli kyselisin, minkälaisia momentteja eri prätkiin ilmoitetaan öljynpoistopropulle.

Prätkässäni se on 43 Nm, ja se tuntuu aika korkealta, öljypohja on käsittääkseni kuitenkin alumiinia.

Eli momentteja, kiitos!
smile_org.gif

VFR750:ssä 30-38Nm riippuen vuosimallista, VFR800:ssa 29Nm, samoin ainakin 99-02 XX:ssä 29Nm.

FZR1000 1988 ja 47 Nm.  
buttrock.gif

Tosin omassani ei oo alkuperäinen proppu, joten ei varmaankaan tule runtattua momenttiin tuota.

Eli kyselisin, minkälaisia momentteja eri prätkiin ilmoitetaan öljynpoistopropulle.
Prätkässäni se on 43 Nm, ja se tuntuu aika korkealta
Minkä kokonen se proppu on?
Service Manual sanoo M14 (kierteen koko), mutta tossa manuskassa on niin paljon virheitä, etten luota siihen. IRL mittaus ei nyt onnistu.

Niin, jos joku ihmettelee tätä hifistelyäni, näitä öljypohjia on jenkeissä hajonnut tuosta öljynpoistopropun vierestä lukuisia - hiusmurtumia yms. Viittaisi väärään tiukennusmomenttiin.
wink.gif

Kyllä näyttää näköjään Catinkin manuaali 43 Nm öljypropun momentiksi...

R6R:ssä tuo sama 43Nm ja siihen eilen öljyhuollon yhteydessä kiristettiin. Putsarin momentti oli 17Nm, joka sekin tuntui äkkiseltään "isolta", kun autoissa on sen tottunut käsin vaan kiristämään rannemomenttiin.

Service Manual sanoo M14 (kierteen koko), mutta tossa manuskassa on niin paljon virheitä, etten luota siihen. IRL mittaus ei nyt onnistu.
Mikäs manual kyseessä?
2004 Service Manual, netistä nyysitty. Prätkä on siis FZ6-S.

Oletko tarkistanut, täsmäävätkö runko ja konetunnisteet manuaalista löytyviin? Selittäisi nimittäin aika hyvin nuo "virheet".
En ole tarkistanut, tosin ei noita taida manuaalista löytyä. Vaihtoehtoista mallia kun ei ole (paitsi kaliforniamalli, mutta se käsitellään tässä manuaalissa).

Iso osa noista virheistä on korjattu 2005 Service Manualissa (vai olikohan se vain lisäosa, missä pahimpia mokia oiottiin), mutta sitä mulla ei ole. Prätkän vuosimallit 2004 ja 2005 ovat 100% identtisiä kosmeettisia seikkoja lukuunottamatta.

KTM LC4

Öljyproput alumiinissa...
M22x1,5 30Nm
M12x1,5 20Nm
sekä kaksi proppua CroMo-rungossa
M10x1 20Nm

Suodattimelle riittää manuaalin mukaan käsin kiristäminen.
Toisen suodattimen kannen M6 pultit 5Nm alumiiniin.

sit kun menee ylitte nii puol kierrosta takas.Ei vaiskaan,vitsit vitsinä.Itte oon käyttänyt vaan näppituntumaa,herkällä tatsilla.Uus tiiviste jeesaa ain asiaa.Bilteeman momenttiavaimen ainakin saa laittaa verkonpainoksi,ehkä huono siihenkin.

Näppituntuma itselläkin.sillai...sopivan tiukalle, niin ettei tartte irviä kun aukasta pitää ja kuitenkin niin, että se tiivistyy tarpeeks...
Eli napakasti ;)

Mä muistelisin että jonkun takavuosien japsin manuaalissa oli kehoitus vaihtaa joka kerta myös kuparitiiviste joka siellä on,tällöin se on pehmeämpi ja kestää myös hieman kovemman momentin.Kupari kai kovenee niinkuin muutkin metallit kun sitä rassataan muodonmuutoksilla.Pitäisihän tulppiinkin vaihtaa aina uudet kuparit kun niitä availee,mutta ei kai niitä edes saa mistään irrallisina.Näppituntumalla olen itse nykinyt sen kiinni.

FJR:ään on kans 43 Nm. Mulla muuten oli ennen FJR:ää '04 FZ-6S ja öljynvaihdon kanssa tumpeloin sen propun kanssa niin, että öljypohja halkesi. Vaikka oli momenttiavain ja vaikka yritin olla huolellinen. Siinä nimittäin öljypohjan valusauma menee juuri sen reiän keskeltä. Siinä saattoi olla jokin valuvika tietystikin, mutta siitä se vain halkesi ja siinä sitten meni useampi viikko odotellessa varaosaa.

ei kai kukaan käytä momenttiavainta öljyroppuun? ei se mikään kannenpultti oo.

ei vaan, onhan se hyvä käyttää, koska osa vetää hampaat irvessä ja jengat menee. ihmisillä on erilainen käsitys siitä mikä on kiinni ja mikä ei.

2004 Pannarissa 29 Nm.  Tuo yli 40 kuullostaa kyllä aika kovalta.
sport05.gif
Varsinkin, kun vanhassa pannarissa momentti on vain 10 Nm. Tosin kerran on huollon jälkeen satakunta km ajettuani proppu ollutkin tippumaisillaan.

Edit: Hokasin just, miksi pannarissa on pieni momentti propulle. Kone kun on rungossa pitkittäin, se kaasua kääntäessä aina heilahtaa vasemmalle, ja näin kiristää öljyproppua...  
idea3.gif
Kyllä lonkero selvästi saa aivotoiminnan käyntiin.  
033102beer_1_prv.gif

Back