Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Omassa prätkässäni öljypropun tiiviste muuttaa radikaalisti profiiliaan ekan kiristyksen jälkeen, siksi(kään) uusiokäyttö ei ole järkevää.Mä muistelisin että jonkun takavuosien japsin manuaalissa oli kehoitus vaihtaa joka kerta myös kuparitiiviste joka siellä on,tällöin se on pehmeämpi ja kestää myös hieman kovemman momentin.Kupari kai kovenee niinkuin muutkin metallit kun sitä rassataan muodonmuutoksilla.
Näitä tapauksia on ollut paljon FZ-6(S/N)-malleissa. Siksi vähän ihmettelen tuota momenttia...FJR:ään on kans 43 Nm. Mulla muuten oli ennen FJR:ää '04 FZ-6S ja öljynvaihdon kanssa tumpeloin sen propun kanssa niin, että öljypohja halkesi. Vaikka oli momenttiavain ja vaikka yritin olla huolellinen.
No, tuollon kun mulla oli tuo FZ-6S, niin toki tiesin että momentti on 43 Nm ja sitä varten hommasin sen momenttiavaimen. Ja sillä kiristin, ensin käsin, sitten esikiristin momenttiavaimella 30Nm:iin ja sitten pistin avaimeen asetusarvon 43Nm. Seuraava NAKS kuului siitä alumiinisesta öljypohjasta. Ainoa virhe minkä tunnustan oli se, että en vaihtanut uuteen prikkaan kun sitä ei siinä hötäkässä ollut saatavilla ja se vanha prikka näytti päällisin puolin olevan kunnossa.Eh...Intternetti... Ihme arvailuja![]()
Nyt de facto tieto. Yamahasi öljypropun kiristysmomentti on 43Nm. Kiristä se siihen.
Sillä ei ole mitään merkitystä mikä kiristysmomentti muissa laitteissa on, sillä sinun pyörääsi se on 43Nm.
Ja edelleen jos olemassa on momenttiavain niin sitä kannattaa käyttää, myös öljyproppuihin. Nämä laitteet eivät todellakaan ole mitään vanhoja sierroja teräslohkolla. Vi****ksen määrä ei ole järjellä käsiteltävissä mikäli pohja korkkaa tai jopa halkeaa pelkästään omaan typeryyteen.
Suzuki/Honda/Kawa ja kaikki muutkin pääsääntöisesti käyttävät ö-pohjan propussa pienempää momenttia kuin Yamahan tietyt mallit kuten R1/R6/T-cat yms. Ko pulttia ei myöskään kannata eikä saa missään tapauksessa jättää löysälle ikäänkuin "varmuuden vuoksi". Tässä tapauksessa varmuus on se annettu momentti.
Mulla oli ainakin 6r:ssä vakiona 12 kunnes väänsin ne paskaksiOnks niissä (Suzuki/Honda/Kawa ja kaikki muutkin) pääsääntöisesti M12-proppu?Suzuki/Honda/Kawa ja kaikki muutkin pääsääntöisesti käyttävät ö-pohjan propussa pienempää momenttia kuin Yamahan tietyt mallit kuten R1/R6/T-cat yms.
Koska tiedän sun tietävän prätkien tekniikasta huomattavasti enemmän kuin mitä itse tiedän, niin muotoilen kysymykseni näin:Eh...Intternetti... Ihme arvailuja![]()
Nyt de facto tieto. Yamahasi öljypropun kiristysmomentti on 43Nm. Kiristä se siihen.
Sillä ei ole mitään merkitystä mikä kiristysmomentti muissa laitteissa on, sillä sinun pyörääsi se on 43Nm.
Pitää kyllä sanoa että en ole törmännyt tähän asiaan minkään yhden pyörämallin kohdalla enempää kuin muissa.oletko jonkun prätkämallin kohdalla törmännyt internetin ihmemaassa lukuisia kertoja vuodessa - usean vuoden ajan - uskottaviin kertomuksiin siitä, että momentin mukainen öljypropun kiristys olisi rikkonut öljypohjan?