öljyt vaahtoaa..

Metallimies

New member
Juu elikkä tänään tuli roplattua taas pyörää ja huomasin siinä samalla että öljyt on vaahdonneet aika rankasti, olisko jostain päässyt vettä koneeseen Esim.syyspesussa.. tai sitten on kondensoitunut aika rajusti..
Alkutalvesta laitoin uudet ölpät koneeseen ja joitain kertoja on tullut pyörää käyteltyä joten voisko sitten siitä johtua kun ei ole kuitenkaan kuumaks asti käyttänyt?

Millä helvetillä tuon vaahdon saa tuolta pihalle, on semmosta liisteriä ettei varmaan kaikki tule pelkällä öljyjen pihalle laskulla pois..

Nyt Vi%&ttaa..
 
niinkö meinaat... on nimittäin semmosta liisteriä tuo vaahto että. En ole ennen nähnytkään että noin paljon vaahtois..
 
Kone kuumaksi niin vaahto häviää. Yksi varma keino saada vaahtoa öljyyn on käyttää muutama minuutti ettei kone lämpiä kunnolla ja kosteus haihdu.
 
Ilmeisesti näkyy siinä tarkastus ikkunassa "kahvi kermaa". Mulla oli omassa masiinassa viime syksynä samanlaista kun tuli ajettua lyhyttä työmatkaa. Itellä se lähti syksyn viimeisellä reissulla kun tarkoituksella ajoin pari sataa kilsaa yhtä soittoa ja siihen päälle öljyn vaihto. Tuntuu ettei toi malmi lämpene helpolla varsinkaan kylmemmillä keleillä. Flekti ei ole mulla vielä kertaakaan lähteny käymään.
eek.gif
 
Ikkunasta ei näykkään muutakun kermaa.. sormella ku roplaa täyttöaukosta on näpit ihan liisterissä.. <--kuulostipas hyvältä..
smile_org.gif

Venttiilien välykset kun katoin niin oli venakopassakin sitä liejua.. No jospa se siitä häviis viimestään kun pääsee kunnolla ajaa.
 
Pitäis sen hävitä kun lämpöseks ajaa, kannattaa tietty vaihtaa ne öljyt ny keväällä uusiin. Sit mennään  
062802moto_prv.gif
buttrock.gif


edit: On sulla vaan komee mopo!!
 
Ajat KUUMAKSI ja öljyt päästät ulos, ja jätät propun ja täyttö korkin auki niin jo lähtee kosteus.
thumbs-up.gif
 
Kosteutta et saa pois käyttämällä pyörää paikallaan. Ajoon pyörä vaan, ja mieluusti vielä niin että kone oikeasti kuumenee kunnolla. Ajat kunnolla moottoria kuormittaen 1-2h, ja homman pitäisi olla ok. Moottoritie tässä kohden tylsyydestään huolimatta on oiva lääke. Mikäli keli on kovin kylmä, aja pykälää tai paria liian pienellä vaihteella riittävillä kierroksilla ja kosteus moottorista ja öljystä häipyy ihan varmasti.
 
Eikun tuota keskusta-ylämylly higwaytä ajamaan, voin tulla marjalan abc:lle yleisöksi
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
tounge.gif
Siis kuhan nyt joskus ajokelit tänne asti kerkeää
sad_orig.gif
 
Juu elikkä tänään tuli roplattua taas pyörää ja huomasin siinä samalla että öljyt on vaahdonneet aika rankasti, olisko jostain päässyt vettä koneeseen Esim.syyspesussa.. tai sitten on kondensoitunut aika rajusti..
Alkutalvesta laitoin uudet ölpät koneeseen ja joitain kertoja on tullut pyörää käyteltyä joten voisko sitten siitä johtua kun ei ole kuitenkaan kuumaks asti käyttänyt?

Millä helvetillä tuon vaahdon saa tuolta pihalle, on semmosta liisteriä ettei varmaan kaikki tule pelkällä öljyjen pihalle laskulla pois..

Nyt Vi%&ttaa..
Mistä näet että öljyt ovat vaahdonneet. Ettei vain kyseessä olisi olisi ns "kylmälima". Se on monen öljyn ominaisuus. Eli öljyn seassa oleva vesi ja muu epäpuhtaus tarttuu kylmiin pintoihin. Kuten sivukoppiin öljyntäyttöaukkooon jne. Jos on tämä tapaus, ei syytä huoleen. Ei muuta kuin reipasta ajoa.
 
Öljyyn tulee tuota kermaa kosteudesta, kuten edellä sanottiin, ja on normaalia viileillä keleillä, sekä poistuu kuumasta koneesta huohotuksen kautta.

Mutta kuitenkin, jos sitä kermaa on ylettömästi eikä itse öljyä näykkään, niin on riski että jostain on päässyt vettä koneeseen enemmänkin. Kyllä melkein laskisin ne öljyt ulos ja katsoisin onko ne pelkkää harmaata liejua ennen mitään ajeluja, ei nimittäin ole mikään paras liukaste sellainen vesiöljy. Saattaa jopa kilahtaa koko kone. Jos öljy näyttää yhä öljyltä niin takasin ja käyttö kuumaksi.

Näillä keleillä tuollainen ilma-öljyjäähy tuskin ajossa paljon lämpenee, luulisin että ihan paikallaan käyttäessä paremminkin lähtee ne kosteudet. Ajoviima jäähdyttää niin tehokkaasti. Kesällä tietysti eri juttu.
 
kyllä siellä öljyäkin vielä näyttäs olevan
smile_org.gif
.. mutta katellaan nyt mitä tehdään, laitetaan sitten vaikka uudet ölpät koneeseen jos ei rupea liisteriä häviämään.
Kunhan nyt tulis etes ajokelejä ja lämmintä niin sais tuon kuumaks ajettua  
062802moto_prv.gif


Motulin 5000 on koneessa.. aina ollu..

sanoi:
Eikun tuota keskusta-ylämylly higwaytä ajamaan, voin tulla marjalan abc:lle yleisöksi
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
tounge.gif
Siis kuhan nyt joskus ajokelit tänne asti kerkeää
sad_orig.gif
Vakavissani harkitsin jo viimeviikolla että vetäsen pyörän kärrillä päätien varteen jotta pääsee ajamaan  
biggrin.gif
Tuli perkule tuota lunta lisää ja pakkastakin ihan hyvin niin ootellaan nyt vähänaikaa
wink.gif
 
Jos oikein huonosti on käynyt, niin jäähdytinnestettäkin on voinut päästä öljyn sekaan. Kannentiiviste, kansi halki jne..
 
Tuttu näky viileillä keleillä,ikkuna vaaleana,itellä samanmoinen mopedi.
Ei muuta kuin kovaa
062802moto_prv.gif
 
Olen itsekin törmännyt samaan ilmiöön omassa XJR:ssä. Keväällä/ syksyllä lyhyttä työmatkaa ajaessa on öljysilmään ilmestynyt pikkusen "kermavaahtoa" joka sitten häviää kun ajaa koneen kunnolla lämpimäksi.
 
Back
Ylös