Oman työn hinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja B12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun mielestä ainoa oikea lähestymistapa on se että miettii kaksi asiaa.

1. Osaako / omaako välineet / kykeneekö muutoin tekemään kyseisen homman.

2. Mitä homman teettäminen ammattilaisella maksaa.

Nämä kun on selvillä voi ratkaista yhtälön miettimällä tekisikö sen jollekkin toiselle sillä hinnalla mitä se maksaa teetettynä, jos tekisi niin omatoimisuus on kannattavaa.

Toinen huomioitava asia on se, onko saatavilla luotettavaa ja osaavaa tekijää edes rahalla. Autoihin ja prätkiin yleensä on, sensijaan esimerkiksi veneiden suhteen on vaikeampaa.

Itse teen pyöriin käytännössä kaiken itse, veneisiin teen kaiken itse, autoihin en tee oikeastaan mitään itse.

Jos on aikaa oma työ kannattaa aina.
Ajatusleikkinä teetän esim mp-huollon liikkeessä 54€/h ja samaan
aikaan teen itse "pimeitä töitä" jollekin 128€/h niin näinollen pyörä
huoltoa ei kannata tehdä itse.Parhaiten hankkii tietysti,jos teen huollonkin
itse vaikka iltamyöhään.
Jos "pimeänä" saa 128,-€/tunti, verokirjalla veloitus sitten 450,-€/h, Aika monella on päiväansio (128,-€ brutto) samaa tasoa. Voisi sanoa että olet ammattitaitoinen ammattimies.

Tuli tuossa liikuttuneessa tilassa filosofoidessa mieleen moinen asia. Monessa ketjussa täälläkin ja muualla internetin ihmeellisessä maailmassa ja jopa oikeassa elämässä ihmiset puhuvat oman työn hinnasta.

Esim kannattaako renkaat tilata ulkomailta ja vaihtaa itse? Kannattaako itse huoltaa pyörää, autoa jne? Kannattaako itse edes siivota omaa asuntoa, saatikka tiskata tai pestä astioita? Toisen mielestä iman muuta  kannattaa, mutta toisen mielestä ei, jos laskee omalle työlle hinnan.

Millaista tuntihintaa olette pitäneet omalle työlle?
omalle työlle en koskaan ole laskenut hintaa.

kaikki mitä itse pystyy tekemään, se tehdään itse.
joskus on tilanteita jolloin ei ole kannattavaa ostaa työkaluja/tarvikkeita/riski kantapään kautta opettelussa liian suuri, niin silloin työ teetetään ulkopuolella.

oman tuntihinnan kysely sinällään on typerää (ellei tarkoitus ole kysellä mitä muut tienaa), sehän on suoraan verrannollinen omaa tulotasoon.

0e/h, ainoa vaikutus on ollut,että tv:n katselu on jäänyt vähemmälle+ on ollut mielenkiintoisia hetkiä pyörän mekaniikkaa pähkäillessä ja ongelmia ratkoessa.
Ei tuosta korjailusta voita saisi leivän päälle.

Joe teen käyttöautolle jotain, silloin saatan laskea säästön, että mitäs tuli tienattua, mutta prätkien kanssa puuhastellessa ei oman työn hintaa lasketa, nehän ovat harrastusvälineitä, ja värkkääminen osa harrastusta. Senverran isoja hommia olen noiden kanssa tehnyt, että jos tuntihinnan omalle työlle laskisi, niin ei mitään järkeä koko touhussa. Mutta hyvin on aikaa kulunut poissa muusta pahanteosta, ja rouvankin kanssa välit pysyvät parempina, kun ei tarvi sohvasta kinata.

Hinnasta en tiedä, mutta itse kannattaa tehdä jo sen takia että tulee kunnollista jälkeä.
Näin on.
buttrock.gif

Ja mun vapaa-aikani on niin kallista, että siihen ei ole yhdelläkään työnantajalla varaa maksaa käypää hintaa.
cool.gif

ite kun tekee niin saa mieleisensä
smile_org.gif

ja tuntipalkkaa täytyy maksaa 20e timma suoraan muksujen tilille. tulee tupla hyöty kun ei tarvi viettää aikaa akan kans
tounge.gif

*** Olen jäävi, sillä olen nähnyt liian monta rikottua kierrettä***

Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen: Käyttöautooni en tee mitään huoltotoimenpiteitä. Aika ei riitä, eikä kiinnostus.

Jos en olisi alalla, tekisin harrastelaitteisiin perushuollot, rasvaukset, pesut ja putsareiden vaihdot, mutta jättäisin öljyisten osien availut jollekin luotettavalle (googlella löytää ja orgin keskusteluista vinkkiä) huoltopaikalle.

Ihmiset ovat kovin eri tavalla teknisesti orientoituneita. Voisin sanoa että ennen kuin alat purkaa sitä pari vuotta vanhaa kultaasi, mieti onnistuvatko remonttisi yleensä? Sujuuko terassin teko mökille ja onnistuuko auton lamppujen vaihto ilman että muovinpalat sinkoilevat. Joiltakin onnistuu mikä tahansa huolto ihan ilmankin kirjoja kun taas suurin osa tarvitsee mielummin opastuksen asiaan ettei käy virhettä.

Kohteita mihin en suosittele välttämättä tarrautumaan ensimmäiseksi:

1.Venttiilinsäätöpalojen vaihto (välysten mittauksessa ei vielä ihmeellistä tuhoa saa aikaan)
2. Vaihdelaatikon purku
3. Kannen irroitus (syystä tai toisesta)
4. Käyntihäiriöt
5. Etustefojen vaihto
6. Emäputken laakereiden vaihto

Oman työn hinta on se kun "tein itse ja säästin" ja sen vuoksi motti leipoo kiinni tms mukavaa
smile_org.gif

Kovin kallista remonttia en ole tällä säästökonstilla saanut aikaiseksi mutta aina pieniä naarmuja sinne tänne tai muoviklipsuja paskaksi. Mutta aina opitaan uutta
Ittelle kun tekee, tulee hyvä. Korjaamolla(Suomessa Huollon nimi on Korjaamo) tehdään asiakkaalle ja mahollisimman nopiasti. Siitä miettimään, mikä kannattaa, kun laitteella on tunnearvoa.

Oman kokemuksen mukaan seo aikalailla 50/50 että ovat saaneet korjattua tai huollettua sitä vastaan että ovat rikkoneet jotain muuta siinä samalla tai mennyt huoltohommat uusiksi takuuseen. Niijoo ja joka kerrasta on joutunut maksamaan, enemmän tai vähemmän sovittuja summia.

Kohteita mihin en suosittele välttämättä tarrautumaan ensimmäiseksi:

1.Venttiilinsäätöpalojen vaihto (välysten mittauksessa ei vielä ihmeellistä tuhoa saa aikaan)
2. Vaihdelaatikon purku
3. Kannen irroitus (syystä tai toisesta)
4. Käyntihäiriöt
5. Etustefojen vaihto
6. Emäputken laakereiden vaihto
Ihan hyvä lista. Lisäisin kuitenkin, että aika isona tekijänä on pyörän monimutkaisuus - kuinka hi-tech on kyseessä. Vanhaan Kawaani tein (toki useamman vuoden muun ruuvaamisen jälkeen, johon mahtui kaksi katkennutta pulttia ei-kriittisissä paikoissa) venttiilien säädön paloilla, etustefojen vaihdon ja useammankin käyntihäiriön korjauksen - nämä tosin korjaantuivat imukumien vaihdolla, tulppien vaihdolla ja akun kenkien kiristämisellä...

Tuohon Aprilliin en toisaalta haluaisi tehdä useimpia näistä, jo tulppien vaihtokin on raskaan työn takana ahtaudesta johtuen, usd-keula pelottaa ja venttiilien säädössäkin tarvitsisi jo useampaa special toolia puhumattakaan tuosta ahtaudesta.

Jotenkin tuo oman työn hinta tai yleensä koko oman työn tekeminen on muutamassa vuosikymmenessä kokenut sellaisen kadon josta kukaan ei ole hyötynyt yhtään mitään,päinvastoin,ihmiset ovat menettäneet tärkeimmän asian elämästään eli oman työn,oman ajan,yhdessä olon ja lastensa kasvatuksen.

Vielä -70-80 luvun vaihteessa oli perheitä joilla oli arkirutiinit,aikataulut kodin yhteisille töille ja ruoan laitolle. Itselle mieleen jäänyt lauantait saunapäivänä ja siivouspäivänä,ruoan laitto ja perunoista tullut vesihöyry keittiön ikkunoissa,radio,päivän mietelause ja häyrisen urheiluselostukset,perunat ja ruskea kastike oli hyvää.

Ihmisten työ oli pääosin päivätyötä ja kaupat meni kiinni lauantaina kello 13.00.
Autot ja talot korjattiin naapureiden kanssa yhteistyössä ja perunat nostettiin talkoilla.

Nyt jonkun äiti tekee mikropuuroa kolmessa vuorossa että se toisen äiti voi ladata jääkaappiin konellisesti erotettua kanan nahkaa kätevissä paketeissa jotta kakaroilla on helppo valmistaa eineet ja välipalat sillävälin kun itse on kolmessa vuorossa. Kotona käy siivooja kotitalousvähennyksen avulla ja siivoaa asukkaiden jätökset ja koittaa nostaa kakaroiden jalkoja pestessään lastenhuoneen tietokonepöydän alustaa.

On se niin vitun hienoa kun tienaa rahaa niin paljon että pääsee vieraantumaan elämästä perheen ihmissuhteista kun lapsia aletaan kasvattamaan vasta ryhmäterapiassa tai avioliittoneuvojalla.

Mutta kaikki on nykyään niin kätevää ja nopeaa,paitsi onnellisuus ja normaalit tunteet jotka nekin pitää katsoa tositeeveestä kun muuten ei osaa.

No tuota jos laskee tallin, työkalut, mopon, jne, niin kyllähän siinä tulee omalle työtunnille hintaa ihan saatanasti.
crazy.gif

Jos haluaa käyttää ajan johonkin muuhun, joka menee esimerkiksi pyörän huoltamiseen, niin ei välttämättä kovin järkevää tuo itsehuoltaminen. Jos taas, tekee sen ihan tekemisen ilosta, eikä siis pelkästään säästääkseen rahaa, niin homma alkaa jo kannattamaan. Tarkoitan siis sitä, että samalla kun "harrastaa", niin säästää parhaimmillaan samalla rahaa.

Muutama talvi taaksepäin, kun tein aika laajamittaista moottorioperaatiota, niin tuolloin tuli mietittyä homman mielekkyyttä. Mietti, että aika on loppujen lopuksi aika hemmetin arvokasta, koska se on pois esimerkiksi lasten kanssa touhuamisesta yms. Näin ajateltuna tunnille voisi laskea yllättävänkin kovan hinnan.

Loppuyhteenvetona se, että euromääräistä summaa en oikein pysty määrittelemään. En osaa määritellä rahallista hintaa sille, että aikani moottoripyörää rempatessa, asuntoa laittaessa yms. vie aikaa juuri esim. lapsilta. Arvokysymyksiä ja priorisointia ehkä ennemmin.

Autosta etupyörästä meni laakeri vähän aikaa sitten. Olen ruvennut laiskistumaan, sillä ei jaksanut itse ruveta enää rassaamaan, vaan vein tällä kertaa huoltoon. Mahtoi olla eka kerta autonkin kohdalla about 6-7 vuoteen. Hintaa tuli töille jotain satasen verran, mutta koin sen arvoiseksi ettei tarvi ite persettään palelluttaa ulkona ja tehdä useampi tunti töitä.

- P

ei p*skankaan arvoista tuo oma työ. eikä meinaa valmista tulla kohtuu ajassa ei sitten millään. ja lähes aina tulee jonkinlaista collateral damagea. naisväki tuhannen tympääntynyt kyseessä olevaan urakoitsijaan mutta niin sitä vain kanta asiakkaita ollaan. se on se tekemisen ilo

Ei oikeen tuo ropaaminen kiinnostais, mutta ei viitti maksaakkaan ihan pienistä jutuista jollekkin muulle. Jos rahaa ois enemmän en varmasti tekis muuta ku ajaisin ja tankkaisin.

Tein kuukaus sitten kytkinremontin autoon. ( 4-veto pickkuppi)
Osat makso 200 ekiä ja omaa työtä 2 iltaa ja yht 11 tuntia. En edes halua tietää, mitä se ois liikkeessä maksanu. Onneks sattu kaverilta löytymään hyvä talli, missä värkätä...
Ja opinpahan tekemään kytkinremontin, oli eka kerta.

Pyörän kanssa puuhasteluhan on vaan terapiaa..

Jotenkin tuo oman työn hinta tai yleensä koko oman työn tekeminen on muutamassa vuosikymmenessä kokenut sellaisen kadon josta kukaan ei ole hyötynyt yhtään mitään,päinvastoin,ihmiset ovat menettäneet tärkeimmän asian elämästään eli oman työn,oman ajan,yhdessä olon ja lastensa kasvatuksen.

Vielä -70-80 luvun vaihteessa oli perheitä joilla oli arkirutiinit,aikataulut kodin yhteisille töille ja ruoan laitolle. Itselle mieleen jäänyt lauantait saunapäivänä ja siivouspäivänä,ruoan laitto ja perunoista tullut vesihöyry keittiön ikkunoissa,radio,päivän mietelause ja häyrisen urheiluselostukset,perunat ja ruskea kastike oli hyvää.  

Ihmisten työ oli pääosin päivätyötä ja kaupat meni kiinni lauantaina kello 13.00.
Autot ja talot korjattiin naapureiden kanssa yhteistyössä ja perunat nostettiin talkoilla.

Nyt jonkun äiti tekee mikropuuroa kolmessa vuorossa että se toisen äiti voi ladata jääkaappiin konellisesti erotettua kanan nahkaa kätevissä paketeissa jotta kakaroilla on helppo valmistaa eineet ja välipalat sillävälin kun itse on kolmessa vuorossa. Kotona käy siivooja kotitalousvähennyksen avulla ja siivoaa asukkaiden jätökset ja koittaa nostaa kakaroiden jalkoja pestessään lastenhuoneen tietokonepöydän alustaa.

On se niin vitun hienoa kun tienaa rahaa niin paljon että pääsee vieraantumaan elämästä perheen ihmissuhteista kun lapsia aletaan kasvattamaan vasta ryhmäterapiassa tai avioliittoneuvojalla.

Mutta kaikki on nykyään niin kätevää ja nopeaa,paitsi onnellisuus ja normaalit tunteet jotka nekin pitää katsoa tositeeveestä kun muuten ei osaa.
Tässä viestissä avautuu elämän syvempi olemus niille jotka
sen vielä ymmärtävät.

Onhan se filosofinenkin kysymys. Itse asiassa työnteon ja harrastuksen voi määritellä rahavirran suuntaan perustuen, käytetyllä ajallahan ei ole mitään merkitystä.
Vähän samaan tapaan voi arvioida oman työn hintaa. Kysy liikkeestä jonkin selkeästi rajatun työn hinta. Tästä hinnasta vähennät ko. työhön ostamasi osat, käyttämäsi öljyt, rasvat, liimat yms., vähän tila- ja työkalukustannuksia (poistot) ja mahdolliset virhekustannukset. Erotus on oman työn hinta.

Back