• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Omistitko viritetyn mopon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiitee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Omistitko viritetyn mopon - hurjina teinivuosinasi?

• 1. Kyllä - eihän vakiolla jaksanut hullukaan ajaa

Ääniä: 6 100,0%
  • 2. En - mulle 40 km/h oli tarpeeksi

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    6
Empä ikinä kerennyt ajamaan mopoillani tiellä joten ei sen kai niin väliä. Vanhemmassa mankissa ei ollut (poistettu?) kierrostenrajoitinta ja välitykset oli vaihdettu
tounge.gif

joo, ei kai sitä kukaan ihan vakiolla oo jaksanut...

itellä oli mankissa isompi kaasutin ja kanavat "kirkastettu", sillai sopivasti vääntävä ja jotain 65 kulkeva pelihän se oli.
sport05.gif

ja tietty mökkimopoina oli pappatuna jos toinenkin ja niitten kanssa tuli kyllä kokeiltua melkein kaikki mahdollinen  
biggrin.gif

Kyllähän siinä mopossa jotain kilkuttimia oli ja kyllä se kulki ihan tarpeeksi kun ottaa huomioon sen jarrut ym.

Kyllähän se viritetty piti sillon olla..
cool.gif

Pappatuna jossa oli 60cc kone lainattu tunturi merkkisestä skootterista. isompaa kaasaria ja välityksiä vaihdettuna kulkuja oli siinä 90km/h hujakoilla.
ja kestävä peli oli kun oli tavallaan melkeen vakiokone.
Kolme levynen kytkin ja 3-vaihdetta

Jo polvenkorkuisena tuli ajettua huomattavasti mopa tehokaammalla mutta pienempi kokoisella crossipyörällä.
Mopoiässä sitten trialia ja tavallista mopottelua, tulihan joku niistä mopoista purettua ihan osiin ja kasaillessa pientä viilausta tehtyä, taas siitä siirtymä tehokaampiin crosipyöriin sen jälkeen en mopoon ole juuri koskennu.

Jep. Tunnustetaan, että omassa Tunturi DX:ssä oli "teho"putki (omavalmiste yläaste), 16mm Dell´orto, kansi laskettu, imu- ja pakoaukot viilattu, mäntää modifioitu ja pakolliset välitykset. Huiput "vain" n. 65-70km/h.

Kytkin luisti niin per**leesti ja taisipa kerran alapään laakeri leikata.
veryangry.gif

Helkama Raisu oli eka mopo, ikää silloin 12 vuotta. Siinä oli valmiina hurjat virit, ois kulkenut varmaan yli 100km/h, mutta vaihettiin (ku siskon mies pakotti
biggrin.gif
) kaasarit, putket ja rattaat. Sen jälkeen kulki varmaan jotain 40-50km/h ja ois niillä ratastuksilla kiivennyt vaikka puuhun
062802moto_prv.gif

Sitte ku täytin 15v, niin iskä osti tuliterän PV:n jota ei sitten raaskinut virittää, ku pelkona oli et menis heti paskaks
tounge.gif
Ja ei sillä sitte kerinny ajaakkaan ku kuukauden-pari, kunnes se pöllittiin. Ja sitte reilun vuoden päästä kevaria alle
033102beer_1_prv.gif

itse olin mopoiässä 70-luvun alussa ja silloisia rakkineita oli hankala virittää; ei ollut osia saatavana kuin nykypäivänä. Oma menopelini oli 2-vaihteinen Sachs-moottorilla varustettu norjalainen Öegland, jota sitten yritettiin virittää yleensä päinvastaisin seurauksin...  
biggrin.gif
. Käsipelillä porattiin kaasarin kurkkua isommaksi ja sitten paikattiin Plasting Paddingilla ( kun meni puhki ). Rattaita vaihtamalla ei vehje kulkenut vastatuuleen polkupyörää kovempaa  
confused_orig.gif
.

Eli virityksellä oli liikenneturvallisuutta parantava vaikutus: nopeudet laski ja mopo oli jatkuvasti remontissa  
tounge.gif

kyllähän se raisu -77 hitusen yli sallitun sai kulkemaa.... ku sattui se alamäki ja koti-ikävä yhtaikaa.
tounge.gif

Vaihdettiin vissiin rattaita ja sit vähän viilattiin... ja pyttykin oli ns laajenettu versio..
smile_org.gif

..oi niitä aikoja.
inlove.gif

Mulla oli siististi kunnostettu vm. -62 Pappa-Tunturi
buttrock.gif
, joka kulki jo vakionakin niin maan perkeleesti tai ainakin kovempaa kuin useimpien kavereitten! Myin sen sitten pois, mutta ois kiva saada tuo uskollinen menijä takaisin. Tai samanmoinen..

En ajellu mopolla kuin puoli vuotta ennen kuin sain motskarikortin 16-vuotiaana. Sen jälkeen ei mopot paljon kiinnostanu. Eka pyörä oli Royal Enfield 250cc, sillä vuosi ja sen jälkeen Jytäjammulla n. 7 vuotta.
Nyt jollain ihan muunlaisella customilla.

Kyllähän se aika kultaa muistot ja pojat on poikia ja ja ja...

Mutta kyllä tunnustan että nykyisin menee ISO herne nekkuun kun näen jonkun 'ehkä juuri 15-vuotiaan' painavan mankillaan tai skootterillaan kahdeksaakymppiä.
Ei sekään haittaa, jos ne minun ohitseni pössöttävät, mutta kun ei ne perhanat tajua, että niillä on vain se yksi elämä!
sad_orig.gif

Kyllähän niitä talvi-iltoina autotallissa ruuvattiin. Ei se Super Sportti pahimmasta päästä ollut mutta rattaita, kaasareita ja putkia tuli vaihdeltua ja kantta laskettua. Kannen laskemisen tehon lisäyksestä en menisi takuuseen... Sitten kun täytin 15v loppui mopoilusta kaikki jännitys ja siirryin takaisin fillariin...

Ählvata...pappis kulki 63 tasan viikon ja sitten se lussahti. Ei mennyt enää kunnolla neljääkymppiäkään, tankillisella pääsi vajaat sata km.

Suzuki PV:ni
inlove.gif
oli hieman käsitelty edellisen omistajan toimesta niin, että sillä pääsi noin viittäkymppiä. Sillä sitten pärzättiin ihan possuna jopa ympäristökunnissa kesät talvet. Kilometrejä tuli hirveästi!

Mulla oli Pappatunturissa 65 cc pytty ja joku isompi Dellorton kaasari. Välitykset oli tietenkin vaihdettu ja törkeen äänekäs "vaimennin".
cool.gif
Huiput ehkä 80 km/h.

Helkama AX kulki ainakin 45, ellei 50 alamäessä. Täysin vakio peli. Mutta nykyään, eli silloinkin mopo sai kulkea 45 km/h...

helkama raisu oli se mun kotikylän kauhu! parhaana päivänä kulki auton vierellä 95km/h ja nosti keulaa vielä 3 -vaihteella! huonona päivänä se paska ei ees lähteny käyntiin! motori minarellin pata kerkis mun omistuksessa laueta totaalisesti kolme kertaa
veryangry.gif

välitykset oli jotaki 16/etu ja 52/taka...(selittää sen keulimisen) kaasarina 16mm lortto kiihytys-suppilollaja ite hitsatulla imukaulalla sopivista hukkapätkistä, 65cc. pytty -viilattu tottakai, ja melekeen loppuun sorvissa laskettu kansi! pakoputki (?) oli joku romulaarista löytyny megafooni! väri huomioo herättävä mattamusta!

missähän lienee nykysi!??
biggrin.gif

Back