Ongelma takavanteen kanssa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Micky

Ratavastaava
Kertokaas missä voi olla vika. Hommasin toisen takavanteen pyörän (R6R). Vanne on samanlainen kuin alkuperäinen, oikea malli ja vuosimalli. Vanne menee nätisti paikalleen, mutta kun akselin kiristää momenttiin, vanne/rengas pyörii todella nihkeästi. Seuraavat asiat on tarkistettu:
- ketjut eivät ole liian kireällä
- vanne/rengas on suorassa
- momentti on oikea (momenttiavaimella)
- takajarru ei laahaa
- kaikki holkit ja väliputket on paikallaan ja on oikein
- laakereissa on vaseliinia ja tuntuvat sormipyörityksellä olevan ok(?)

Onko tuossa joku laakeri p*skana vai mitä tässä pitäisi arvailla? Laakerit tuntuivat kyllä sormilla pyöriteltäessä olevan ihan kunnossa, joten siinä vaiheessa loppu multa vaihtoehdot. Laitoin vanhan vanteen takaisin ja se pyöri taas oikein nätisti, eli ongelma on jollain tavalla uudessa vanteessa.
 
Joko jompakumpa laakeri ei ole pohjassa tai laakereiden väliholkki puuttuu tai väliholkki on liian lyhyt. Ei siis ne holkit jotka on laakerin ja svingin välissä, vaan kun katsot laakerin reiästä vanteen sisään, niin laakereiden välissä kuuluu olla putkenpätkä jota vasten laakerien sisäkoolit nojaa kun kiristät akselin.
 
Jaa-a, mulla oli vähän sama juttu Yamahan takavanteen kanssa kun kiristelin sen Haynesin ohjeen mukaiseen momenttiin eli reilu 200Nm. Ajossa kuului pirunmoinen ronksutus, hetken mietin että mikä nyt on. En löytänyt syytä tuohon paitsi sen että otin löysäksi ja kiristin uudelleen mutta en niin tiukkaan enää. Kiinni on pysynyt eikä ronksuta. Toi on oikeesti aivan helvetin piukkaan toi 200Nm, jos vertaa että Haynes antaa tuon YZF750:n isommalle veljelle 1000 Thunderacelle jonkun reilu 100Nm.
 
Kiristyykö akselin mutteri samalla tavalla (tuntumalla) molempien vanteiden kohdalla? Oikean puolen laakeri satavarmasti pohjassa? Uuden vanteen koko laakeripaketti varmasti samanmittainen, kuin vanhassa?
 
R6R:ssä takaakselin momentti on Yamahan manuaalin mukaan 110Nm. Oon ite laittanu 95-100Nm yleensä. Kyllä se aika normaalisti tuntuu kiristyvän, mutta sitä mukaa kun kiristyy, alkaa pyöriminen vaikeutumaan (ehkä myös kiristäminen hieman vaikeampaa? tai sitten kuvittelen vaan näin jälkikäteen).

Holkit, väliputki jne on samanlaiset, olen koittanut niitä ristiin ja sama ongelma toistuu uudella vanteella. Pitänee tarkistaa, että laakerit on varmasti pohjassa, se oli hyvä vinkki. Mutta eikös niiden pitäisi toisaalta painua pohjaan kun se koko paketti kiristetään?
 
Pitänee tarkistaa, että laakerit on varmasti pohjassa, se oli hyvä vinkki. Mutta eikös niiden pitäisi toisaalta painua pohjaan kun se koko paketti kiristetään?

Jos laakeri ei ole pohjassa ja kiristät sitä SISÄkoolista, se lakkaa pyörimästä, kun ulko- ja sisäkehä eivät enää ole kohdakkain. Eli ei saa painaa laakeria pesään sisäkehästä.
 
Jaa-a, mulla oli vähän sama juttu Yamahan takavanteen kanssa kun kiristelin sen Haynesin ohjeen mukaiseen momenttiin eli reilu 200Nm. Ajossa kuului pirunmoinen ronksutus, hetken mietin että mikä nyt on. En löytänyt syytä tuohon paitsi sen että otin löysäksi ja kiristin uudelleen mutta en niin tiukkaan enää. Kiinni on pysynyt eikä ronksuta. Toi on oikeesti aivan helvetin piukkaan toi 200Nm, jos vertaa että Haynes antaa tuon YZF750:n isommalle veljelle 1000 Thunderacelle jonkun reilu 100Nm.

Aika rajun momentin Haynes antaa. Yamahan korjaamokäsikirjan mukaan tuo momentti on R6:ssa 110Nm kuten tuossa Micky jo totesikin.
 
Joko jompakumpa laakeri ei ole pohjassa tai laakereiden väliholkki puuttuu tai väliholkki on liian lyhyt. Ei siis ne holkit jotka on laakerin ja svingin välissä, vaan kun katsot laakerin reiästä vanteen sisään, niin laakereiden välissä kuuluu olla putkenpätkä jota vasten laakerien sisäkoolit nojaa kun kiristät akselin.

Simmilevy väliholkin lisäksi, kokeilemalla sopivan paksuinen.
 
Minä veikkaisin myös tuota, että laakerin sisäkehä pääsee sivuittaissuunnassa liikkumaan liiaksi ja tästä syystä hiertävät itsensä kiinni kun akselille tarjoaa riittävästi momenttia.

Nyt kun on kaksi samanlaista vannetta ja seuraavan kerran otat alkuperäisen irti, niin mittaa toki ihmeessä työntömitalla ovatko laakerit molemmissa vanteissa toisistaan yhtä kaukana; tästä selviää suoraan tarvittava korjaus sivuttaissuunnassa. Jos ovat liian etäällä, niin on varottava, ettei väliholkilla kiilaa vastaavasti laakereita lukkoon kun toista painaa syvemmälle; todella tympeä korjata tuollainen.

Laakereiden kuntoa voinee paremmin testata pyörittämällä vannetta jonkun sopivan akselin varassa (ja asennusvaiheessa samalla/ennen kuin kiristät sitä)? Jos menee vaihtohommiksi, niin kannattaa tehtaan huoltomanuaalista tarkistaa, kummassa järjestyksessä laakerit täytyy painaa sisään. Voi olla, että toinen puoli painetaan aivan pohjaan saakka, mutta toista puolta ei missään nimessä saa vetää samalla tapaan pohjaan; ainoastaan siihen saakka, että väliholkki saadaan "just eikä melkein" laakereiden väliin. Painaminen aina ulkokoolista, tai on tuon tyyppinen laakeri jos ei entinen niin ainakin suoraan elinikänsä ehtoopuolella..
 
R6R:ssä lienee neulalaakeri vetopakan puolella, eli siellä "sisäkooli" elää sivusuunnassa. Oikealla on kuulalaakeri, joka painetaan ulkokehästä pohjaan.
 
Viimeksi muokattu:
"vika" taisi lopulta olla oikean puolen laakerissa, se ei ilmeisesti ollut pohjassa kunnolla. Koputtelin sitä varovasti kumivasaralla ja sen jälkeen uudelleen paikalle ja pyörii taas oikein nätisti. Kiitos vinkeistä!
 
Back
Ylös