• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ongelmia etupäässä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja domus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

domus

New member
Kertokaas mistä johtuu, kun irrottaessa molemmat kädet ohjaustankosta lähtee etupää tekemään jotain mitä ei pitäisi. Eli stonga lähtee vetelemään omiaan (woblaamaan) ja aikast voimakkaasti. VAuhtia mulla oli 60km/h ja kokeilin eri pinnoilla suoraan ajettaessa. Jos pitää molempia tai toista kättä kiinni stongassa, niin ei ole mitään tärinöitä ja kaikki on suht koht ok.

Asioita mitä itselle tulee mieleen ovat kiero etuvanne, väärä määrä öljyä pumpuissa (pitäisi kyllä olla oikea), pyörän laakerit tai muuten vaan v####aan oleva etupää. Olisin kiitollinen jos joku osaisi pistää jotain vinkkiä.

Menee kyllä pian hermot ja luottamus koko pyörään.
veryangry.gif
veryangry.gif
 
Ilmanpaineet kohdillaan? Rengas runtattu muotopuoleksi jossain teräväreunaisessa montussa tai möykyssä? Takajousi liian löysällä niin että pyörän perse painuu syvälle kun istut siihen ja keventää etupäätä?
nixweiss.gif
 
Mulla oli sama ilmiö, kun pirelli oli finaalissa. Vaihdoin kumin ja rauhoittui kummasti.
 
Tasapainotin sen vanhanki kumin, mutta ei apua ollut siitä...
Onkos levyt suorat? Takahaarukan puslat/laakerit kondiksessa? Entäpä takapyörän laakerit? Voihan olla, että se on ominaista sille.
 
Kuulostas tosiaan et eturengas on tullu tiensä päähän, jos ei pysty yhdellä kädellä ajamaan nii rengaskauppaan....
 
Samaa kysyttiin söhmissä paripäivää sitten ja kopioin sieltä vastaukseni:

"Aivan samat oireet on ollu kahdessa omassa ja yhdessä kaverin pyörässä ja
kaikissa noissa kolmessa on ongelma hävinnyt ohjauslaakerin kiristyksellä.
Ja sen lisäks vielä ainakin kaks tapausta joissa minulta kysyttiin samasta
ongelmasta ja molemmissa laakerin kiristys auttoi, kuullemma.

Viimeisin tapaus on viime kesältä jossa ZR-7:n stonga rupes vatkaamaan noin
60-80 vauhdissa jos handut irrotti. Sen jälkeen ohjauslaakerin
kiristysmutteria vajaa neljänneskierros kireemmälle ja kaikki oli taas
kunnossa, ei vatkannu eikä woblannu.
En väitä, että toi sun ongelma johtuu etupään laakerista, mutta kokeile nyt ensin kiristää sitä hitusen sillä se ei maksa mitään ja on helppo tehdä (tai ainakin ZR-7:ssa se on helppoa)

- tomppa -
ps. kerro muuten sitten kun vika on saatu korjattua, että mikä sen aiheutti."

- tomppa -
 
Juttelelin tossa kaverin kanssa ja se totes, että sen tuplaäksässä on sama "ominaisuus". Lakkaa kuulemma kun ottaa parilla sormella stongasta kiinni. Jos noin uudessa hondassakin tekee moista, niin ei mulla sitten mitään hätää ole

wink.gif

En ehtiny tarkastamaan vielä tuota ohjauslaakerin kireyttä...
 
Eturengas saattaa olla myös huonosti asennettu paikalleen, ts. ei ole noussut vanteelle.
Väärä takapyörän linjaus aiheuttaa woblausta. Nykypyörissä ei yleensä voi ketjuja kiristettäessä asettaa takapyörää väärään kulmaan, mutta..., kokeilla voi, jos paranisi, kun jyrkentää takapyörän kulmaa kulkusuuntaan nähden. Siis jos takaratas on vasemmalla, niin takapyörän kulmaa karvan verran oikealle kulkusuuntaan nähden. Toimi aikoinaan tuutissa.
 
Meikäläisellä oli sama ongelma, se ratkesi sillä etä tarkistin ohjauksen laakerit jotka olivat kuluneet, eli laakeri vaihtoon. 1000- 2000km vaihdon jälkeen kannattaa vielä hieman tarkistaa laakerin kireyden, se saattaa vaatia pientä kiristystä...
 
Jos pyöräsi on luokkaa kevari tai 500-600cc ja jos käytät
takalaukkua niin woblaus aiheutuu takaboxiin tulevista
pyörteistä välittömästi kun irrottaa tangosta.
 
sport05.gif
sport05.gif
sport05.gif


itse tappelin "uuden cbr 1000 f",alle kymppitonni ajettu,kanssa samasesta asiasta,pari kertaa huollossa painottivat eturenkaan uudestaan,ei auttanut,no sitten kirivät ohjauslaakerin,siihen loppu woplaamiset.
Halvin on tarkistaa se ensin...
oppia ikä kaikki.
 
Joo unohtuikin laittaa tänne, että kiristin ohjauslaakerin ja kyllä se selkeesti rauhottus, vaikkei mutteri kiristynyt paljoa. Hiukan on vieläkin levottomuutta haivattavissa, mutta ei läheskään niin voimakasta kuin ennen. Taitaa loput johtua laakerin ja muutenkin vanhan pyörän kulumisesta.

Muut toimenpiteet, jotka tein oli takavaimentimen säätö hieman jäykemmäksi (oli aika löysä ennen säätöä). Tarkastin renkaiden paineet, eteen 2.5 ja taakse 2.9. Testasin myös ilman takaboksia, siinä ei huomattavaa eroa ollut paitsi oikein tuulisella ilmalla on hauskempi ajella ilman sitä. Eikä tuo pieni woblaus tosiaan haittaa, eihän sitä ole ilman käsiä ajoon tarkoitettukaan.
sport05.gif
 
Jo annettujen ohjeiden lisäksi tarkasta vanteiden suoruus. Varsinkin pinnavanteen menettävät ikääntyessä muotoaan, varsinkin mikäli pinnojen kiristys on unohtunut. Meikän Kawassa vanne sai sivuheittoa 2mm ja pystyyn 1,5mm kolmessa vuodessa. Tämä on hipoen vielä Kawan toleranssien sisällä, mutta huomaa esim sateella.
Edelleen tsekkaa etufillari, itselle sattui aikoinaan kiero rengas eteen ja Tampereen motarilla parit vesiliirrot 130 lasissa... Ei ollut kivaa. Takuuna uusi rengas ja homma toimi taas niin kuin pitääkin.
 
Itselläkin voblaa jos päästää sormet irti tangosta. Kiristetty on ohjauslaakeria. Etufillari on finito joten se menee koht vaihtoon, näkee sitten. Mulla ei muuten voblaa jos takapenkillä istuu joku!  
veryangry.gif
 
Vielä aiheeseen liittyen: Olen tuossa kakspäällä huomannut, että etupää kevenee liikaa ja tulee hieman rauhattoman oloiseksi. Elvytyksenä olen säätänyt takavaimeninta jäykemmäksi, mutta ainakaan vielä ei toivottua tulosta ole syntynyt.

Voisko syynä olla takavaimentimen ikä, pyörä on kuitenkin vm. 90, joten kai siinä ajassa tollanen iskari menettää parhaan iskunsa.
Lisäksi tuossa pohdiskelin, että miten etupään öljymäärä vaikuttaa tuollaiseen? jos öljyä vaikkapa liikaa niin eikös silloin voi olla mainittuja oireita. Tai jos on liian jäykkää öljyä, itsellä on muistaakseni 15W, sehän on mediumia.

Laittakaa vain kaikkia mahdollisia vinkejä, miten tuon takapainoisuuden saa pois. Kyydittävä ei kuitenkaan ole sieltä raskaimmasta päästä.
 
Back
Ylös