Onkelma! blackbird 1997

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Äkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Äkis

New member
Otinpas tosta mun pläkkäristä katteet poijes ja tankit tarkoituksena huoltaa ja samalla kattoa kun vauhtipyörän koppa vuotaa öljyä.. (vanha omistaja aatellut, että tiivisteliimasa pätee vanha sanonta.. määrä korvaa laadun.)
katteet veks ja samalla ihmettelyä, miks tuo sylinterien etupuoli lohkon sama puoli on niin täynnä kuraa?? Pesuri käteen ja puhdistus alkakoon... Pari päivää meni ja tutkimaan taas sitä koppaa.. niin MITÄ?? öljua valunu maahan muualtakin.. PERKELE!!! sieltähän se näyttäis tihkuvan kannen välistä... Elikkäs kymysy..
Mitä kannattaa tehdä? ostaa heti vaihtokone?
Työntää koko härveli järveen?
Ostaa kannen tiiviste? ja itse vaihtaa?
Vai viedä ammattilaiselle se? Mutta jos vien ammattilaiselle, niin mitä mahtaa maksaa?
Miksiköhän se vuotaa?? halennu jostain? pelkkä tiiviste?
vai mitä vidua??
jos kansi remppa edessä, kannattaisko kannelle tehdä jotain siinä samalla? (lisäteho juttuja samalla rahalla?)
kertokkee ihmeeessä mullen....

mad.gif
mad.gif


veryangry.gif
veryangry.gif
 
Eläläpä hätäile. Jos kansipahvi on vääntynnä tai huonosti, jos on käynynnä niin kansi vinnnoon männy. Ei siittä konetta tai pyöree jorpakkoon kannata viskata. Sen kummemmin bläkkäriä tuntemata hajuni on , että on päässy klämpenemään ja kansipahvi pettäny ja kannen plaanaus ja uuden pahvin asennus edessä. Osaavalle kaverille vietynä ja laitettuna max 150e(pahvi voi joskus olla hel..v..etin kallis. Ammattilaisen kautta 2-3 kertaa sen.
 
jos se käy hyvin ja vetää mainiosti eikä paisunta säiliöstä tule nesteet pihalle niin en kyllä alkas kansipahvia vaihtaan ensiksi.oletko varma että tulee kannen välistä,etei tulis venttiilikopan tiivisteen raosta.
 
Sehän mua hieman ihmetyttää.. kone käy nätisti ja ei tuu paineita mihkään ja öljy on öljyä ja neste nestettä... ainut mikä on se ulkoinen öljy vuoto..  ja kyll se näyttää vaan sieltä kannen välistä tulevan... pitää vaan ottaa ja pestä uusiksi koko motti... siks mua niin perkuleesti ihmetyttää, kun muita lieve ilmiöitä ei oo. eli kehrää kuin kissa... kaverikin kehui: käypä vaan tosi hienosti sun pyörä..." Oisko ideoita?

nixweiss.gif
 
onko varma että ei tule kannen vesi reijistä(en tiedä onko oikea nimi) mulla vuoti kawassa tulpan reijän välisestä yli vuoto reijästä oli vettiilin kopan tiiviste valskannut ja mennyt tulpan reikiin josta vesi reiän kautta ulos ja näytti että tulis kannen välistä kun öljy valui tiivsteen reunaa pitkin
 
pitääpä repästä tuo pakosarja irti niin näköö tarkemmin sinne.. näyttäis kovasti kyllä että ylempää on kuiva.. siinä kannessa heti kansipaffin yläpuolella on jotain pikku reijät.. jokaisessa sylinterissä, niin siinä pikku reijässäkin on öljyä.,.. mikäköhän on reikient tavote siinä? siin on nimittäin jengatkin... ?näyttäis ainaki siltä.

lookaround_orig.gif
 
ainaki 1000f on siellä pakosarjan alla jotain putkia. osa neste mut osa vissiin öljy putkia. vois olla että tulee jostain sieltä. ei pidä maatalata heti piruja seinälle ku vika voi olla yks o-rengas. ota se pakosarja tosiaan ensin irti. tuntuu oudolta että kannen välistä tulis valumalla öljyä.
 
tarkotin jus niitä pieniä reikiä kuulemma sitä varten että jos pesussa menee vettä tulpan hatun alle pääsee vesi pois mutta mulla oli päässyt öljyy ja siitä meni tiivistettä pitkin.ota tulpan hatut pois niin näät onko märkää ja putsaus
 
se on kyllä totta.. ittekki olin ihan ällikällä lyöty, kun hokasin ne öljyt siellä.. varsinkinkun koneessa ei mitään sivu ääniä ja nesteet ok.n väristä ja öljykin... pitää kahtella ne tulpat samalla kun vaihdan ne. ja pakosarjakin on otettava irti ihan jo senkin takia, kun tuloo toinen putki tilalle...
onko muita ideoita?

idea3.gif
 
Onhan se mahdollista että pääsee öljy tuleen kannentiivisteen välistä ulos vaikka muuten pitäiskin ihan täysin paineet sylintereissä.. Tuskin se niin erinlainen on kuin autossakaan tuo kannentiiviste. Montakin autoa tullut vastaan missä vuoti öljyä ulospäin kannen tiiviste vaikkei muuten vuotanutkaan.

Mutta kannattaa tosiaan ensin epäillä kaikki muut paikat mitä tuossa aikasemmin on epäilty.
 
Kyllä se on 99% varmasti öljyä, joka tihkuu tulpanreikään rikkinäisen venttiilinkopan tiivisteen vuoksi ja siitä sitten sitä pientä reikää pitkin ulos aivan kannentiivisteen yläpuolelle. Pesuvesiin en oikein usko, koska sitä vettä on aika vaikea saada sinne normaalipesun yhteydessä.

Koska pelisi on -97 niin on se venttiilikoppa irti käynyt jo ainakin kerran...On tod. vi...mainen laittaa paikoilleen ja tiivisteen rikkoo rauhallisempikin mies helposti...kokemusta on! Soitin tässä muutama kuukausi sitten läpi kaikki suurimmat Honda korjaamot suomessa ja missään eivät uskoneet vian löytyvän kannentiivisteestä.

Eli, kun olet irroittanut venttiilikopan ja alat asentamaan sitä uutta tiivistettä niin liimaa se tiiviste venttiilikoppaan kiinni, muuten siitä ei tule hevon vit...
 
ASIAA...

Voi kyllä olla ettei taida olla mun homma äheltää sitä sinne...
(Olipa pornon kuulonen vastaus..) Noh kuitenkin... elikkäs ensiksi tutkia se kopan tiiviste.... En tiedä onko tämä hukkuvan oljenkorsi, mutta tuo selitys tuntuu kohtalaisen loogiselta.  Se kuitenkin selviää kun pääsen kurkkaamaan sinne tulpille... Tietenkin voisin lyödä ne tulpan "huohotin" reijät tukkoon ja kahtella jatkuuko valuminen? Sitä tulee noin ruokalusikallinen/vrk..  (joku aikaisemmin kyseli paljonko sitä tuloo...) näin ikkäästi.

Tutkinta jatkukoon..
confused_orig.gif
 
Ei lennä paineella.
Seistessäkin vuotaa. ajossa en hokannut mitään erityistä, koska tuo tuli mulla vasta ilmi kun pesasin sen etupuolen kun oli puolen sentin kökkö kerros päällä.
 
siellä voi olla tulpan kaverina sitä öljyä ja reikä on ollut tukossa. kun pesit sen, niin se tulppakaivon tyhjennysreikä avautui, ja nyt sitä öljyä tulee aikansa. tarkista se venakopan tiiviste ja katso sinne tulppakaivoon.
 
Nojjoooh... kävin siellä taas kaivelemassa....
ilmanputsari lennähti hevonkuikkaan... ja sitte näinkin jo tulpanhatut.. Ennen kun aloin repimään sitä tulpan hattua poijes, puhdistin taas sen etu osan. Tulpan hattu irti... ja jo alko ihan holisemalla tuleen sitä öljyä sieltä etupuolelta. Tulpan hattukin oli ihan öljyssä. Elikkäs elikkäs.

Itsekseni vaan mietin, että kuinka jumaleissön...?
confused_orig.gif
sen kopan yleensä saa sieltä POIS? voe taevahan talikynttilät... pitäiskö siitä repässä se syylärikin pois ja etukatteet? nyt siitä vois vinkkiä?

Nähtävästi....kkö se sit oli tod. näk. siitä kiinni? siis siitä venankopan tiivisteestä? Ymmärtääkseni oli..
ne jotka mua ohjas tässä topiikissa oikeaan suuntaan, niin ne on kyllä AINAKIN kaljan ansainnut!
siis: KAIKILLE JULMETUT KIITOKSET!


Muttamutta.. edelleenkin tarvin apua ton härvelin purkamisessa. Kiitokset näin etukäteen jo kaikista viesteistä.
Se joka meinasi että rauhallisempi mieskin rikkoo sen tiivisteen... Löytyykö oikeesti NIIIIIIIN rauhallista miestä joka sen saa sinne ilman, että ottaa koko koneen poijes? Tod näk mie en VARMASTI ole se mies. Kuitenkin yritän. ja ostan niitä tiivisteitä ripakopallisen..  
tounge.gif


Laittakaa vaan het vinkkiä mulle.. sen mä tiän että asennus kaljat pitää olla käden ulottuvilla ja jos mahdollista niin hanslankari ojentelemassa riittävään tahtiin unohtamatta itsekkään nestetasapainon säilyttämistä...

cool.gif
 
Toissa talvena tuli otettua venakoppa pois. Muistaakseni syyläri piti irrottaa jonka jälkeen venakoppa mahtui jotenkuten kääntyilemään niin että se muljahti lopulta pois. Öljynlauhdutin irtosi varmaankin samassa rytäkässä, sen voi ripustaa tilapäisesti jollain rautalankavirityksellä runkoon. Katteet kannattaa irrotella niin on ainakin paremmin tilaa tehdä.

Ihan tarkkaa muistikuvaa projektista ei ole kun on tän talven huollot vielä aloittamattakin...eiköhän ne taas kevääseen mennessä. Mahdollisista virheellisistä neuvoista en ota vastuuta  
biggrin.gif
 
Totta, Alfamerin kirjasta löytyy ohjeet kaikkeen tarvittavaan...
Enklanniksi tietenkin ja kuvien kera.

Mutta ei tartte ruveta konetta irrottelemaan, eikä edes syyläriä.
1. Sivu/tankinvieruskatteet, tankki ja ilmansuodatinkotelo pois. Nämähän jo teitkin.

2. Kaasaripaketti irti ( kurkuissa on 2 klemmaria per pytty, ylempi ja alempi, eli ne alemmat yht. 4kpl. löysätään ja kaasaripaketti irtoaa sylinterikannen liitoskohdasta ) ja siirto oikealle puolelle pyörää, kaasukahvasta roikkumaan vaikkapa narulla ( voi olla tiukassa, mutta irtoaa kyllä nitkuttamalla ja käyttämällä vaikka varovaisesti meisseliä ) Irroita myös kuminen huohotusletku vent. kopasta ja tietenkin ne tulpat.

3. Tässä vaiheessa bensan käry on jo aivan oma luokkaansa, mutta sehän parantaa vain fiilistä ja asennusoluen tehoa.

Viimeistään nyt kannattaa alkaa etsimään pientä räikkää, jonka saa mahtumaan etummaisiin  vent.kopan
kiinnityspultteihin.

4. Vent.koppa on irroitusta vaille ja lähtee pois nostamalla, kallistelemalla vähän joka suuntaan ja vetämällä varovasti taaksepäin. Vanhalla tiivisteellähän ei ole enää väliä eli voinet päästää demonin irti ja ottaa sen kopan pois...

5. Tarkastele vielä sitä vanhaa tiivistettä, siinä ei tarvitse olla isoa lovea vaan aivan pienikin viilto riittää vallan hyvin vuotoon. Uusi tiiviste vaikka bostikilla kiinni ja asennus päinvastaisessa järjestyksessä.

Momentteja:

Venttiilikoppa 10 Nm
Sytytystulpat 12 Nm

p.s. Nyt olisi vähintäänkin helppoa ja ehkä myös viisasta tarkastaa ne venttiilinvälykset. Mittaus tehdään moottori kylmänä.

IMU 0,13 mm - 0,19mm
PAKO 0,19mm - 0,25 mm

033102beer_1_prv.gif
Työn iloa!
 
Back
Ylös