Onko Bemarin ohjauksessa jotain vikaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wanico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wanico

New member
Kesällä täällä oli parinkymmenen sivun ketju koskien mopotin ohjausta. Siitä opin, että stongaa pitää kääntää aina eri suuntaan kuin minne haluaa mennä riippumatta nopeudesta.

Nyt kuitenkin posti toi MP lehden lahjanumeron, jossa sivulla 30 ja 80 ohjastaja kääntää ja katsoo kallistuksen puolelle. Osaako joku kertoa minne kuvien mopotit on matkalla?
 
Kesällä täällä oli parinkymmenen sivun ketju koskien mopotin ohjausta. Siitä opin, että stongaa pitää kääntää aina eri suuntaan kuin minne haluaa mennä riippumatta nopeudesta.

Nyt kuitenkin posti toi MP lehden lahjanumeron, jossa sivulla 30 ja 80 ohjastaja kääntää ja katsoo kallistuksen puolelle. Osaako joku kertoa minne kuvien mopotit on matkalla?

Bemarilla ajelu on niin lepposaa, että kerkee katsella maisemia.:bisseä:
 
Nyt kuitenkin posti toi MP lehden lahjanumeron, jossa sivulla 30 ja 80 ohjastaja kääntää ja katsoo kallistuksen puolelle. Osaako joku kertoa minne kuvien mopotit on matkalla?

Mistäs tiedät? Voihan olla että se kääntää juuri toiseen suuntaan, pysähtyneestyä kuvasta asiaa on mahdoton sanoa. Ohjauksen kääntäminen on eri asia kuin ohjauksen pitäminen käännettynä.
 
Moi. En ole tuota lehteä nähnyt mutta omiin havaintoihin perustuen uskallan sanoa että BMW-merkkisiä kaksipyöräisiä ohjataan samalla tavalla kuin moottoripyöriä, siitä huolimatta että joissain malleissa on hassunnäköinen etupään konstruktio :grin:
 
On niin huono rölli tää wanicon aloitus, ettei edes jaksa tarttua. Tarttukee joku muu niin saa lopputalveks luettavaa jookos?
 
Myönnän kyllä, että aloittamieni ketjujen otsikot saattavat olla raflaavia. Mutta niiden tarkoitus on ainoastaan kerätä ketjuun lukijoita. Suurinpiirtein joka toinen kerta minua syytetään trollauksesta, mutta mitäpä sitä kukaan meistä tyylilleen mahtaa.

Olen samaa mieltä Bajahillin artikkelin kanssa siitä, että hidasajossa stongaa käännetään sinne päin minne halutaan kääntyä. Mutta kesän ketjuun oli eksynyt useampikin akateemikkoinsinööritekniikantohtori, jotka sitkeästi väittivät, että jos haluaa kiertää taloa zygällä myötäpäivään on stongaa käännettävä nurkkien kohdalla vasemmalle.

Koska minun fillarini ja mopottiin ohjaus toimii päinvastoin, päädyin siihen lopputulokseen, että joku on varmaan asentanut niihin näkymättömät apupyörät salaa.
 
Myönnän kyllä, että aloittamieni ketjujen otsikot saattavat olla raflaavia. Mutta niiden tarkoitus on ainoastaan kerätä ketjuun lukijoita. Suurinpiirtein joka toinen kerta minua syytetään trollauksesta, mutta mitäpä sitä kukaan meistä tyylilleen mahtaa.

Olen samaa mieltä Bajahillin artikkelin kanssa siitä, että hidasajossa stongaa käännetään sinne päin minne halutaan kääntyä. Mutta kesän ketjuun oli eksynyt useampikin akateemikkoinsinööritekniikantohtori, jotka sitkeästi väittivät, että jos haluaa kiertää taloa zygällä myötäpäivään on stongaa käännettävä nurkkien kohdalla vasemmalle.

Koska minun fillarini ja mopottiin ohjaus toimii päinvastoin, päädyin siihen lopputulokseen, että joku on varmaan asentanut niihin näkymättömät apupyörät salaa.

Luetun ymmärtämisessä on ilmeisesti astetta suurempia ongelmia, joten yritetään mahdollisimman yksinkertaisesti: Saadakseen pyörän kallistumaan enemmän, täytyy ohjata enemmän ulkokurvia kohti, saadakseen pyörän nousemaan pystympään, pitää ohjata enemmän sisäkurvia kohti. Saadakseen mopon pysymään tasaisessa kaarrossa, pidetään ohjaus paikoillaan.

Huomaa, että tuossa ei oteta kantaa mihin rengas osoittaa ennen haluttua muutosta. Se mihin suuntaan eturengas osoittaa milläkin hetkellä suhteessa pyörän keskilinjaan määräytyy pyörän liiketilasta.

Nyt tarkkana, seuraa hankalampi esimerkki:

Talon kulman kiertääkseen on siis tosiaankin ensin käännettävä eturengasta lisää ulkokurvin suuntaan, että saadaan mopo kallistumaan. Kun mopo on kallistunut riittävästi, kääntyy ohjaus tasapainotilaa vastaavaan suuntaan (ja voi tilanteesta riippuen osoittaa joko sisäkurviin, suoraan eteenpäin tai ulkokurviin), jos ohjausta pidetään koko ajan käännöksen aloittamista vastaavassa tilanteessa, kasvaa kallistus niin pitkään, että tulee joko seinä tai maa vastaan. Kun halutaan lopettaa kaartaminen, käännetään eturengasta lisää sisäkurviin päin, että saadaan mopo nousemaan pystyyn.

Pätee kaikissa nopeuksissa.
 
.........kuulen kyllä :thumbup:

PALJONKO LLLLLLLAITETAAN :grin:

No joo... jos ei tällä kertaa :;):.

Ei se niin helppoa ole urautuneen teknokraatin avata
havaintokenttäänsä edes sen verran, että huomaisi
vaikka sen liikenneympyrän kiertämisen vastapäivään olevan
vittumaisen hankalaa jos ohjaus on käännettynä keskiasennosta
oikealle :D.

Joutuu muutaman metrin välein pysähtymään ja nostamaan etupään
sinne vasemmalle.... kunnes ollaan taas ulkokehällä.
Eikä perkele auta, vaikka peli olisi kuinka vasemmalle nutullaan....
ennenkuin koko hoito on nutullaan :D.

Huomattavasti nopeampi ja vähemmän hikisempi vaihtoehto on
jollain konstilla kallistaa se peli vasemmalle ja antaa sen etufillarin
vaan vaikka omia aikojaan sojottaa siitä mopon keskilinjasta vasempaan.....
sinne mihin kääntyminenkin tapahtuu :D.

Ei liioin ole kovin helppoa pitää puurot ja vellit, kallistaminen-kallistuminen-kallistuneena oleminen,
kääntyminen-kääntäminen..... ja monta muuta asiaa erillisinä :D.

Ei oo helppoo ei :grin:.

Helppoo sen sijaan.... vaikka ei ihan kaikkea olisi huomannut.....
kokeilla kaikenlaista kaksipyöräisellä.... ihan fillarilla....
ennenkuin lähtee rakentamaan maailmaa uudestaan sellaiseksi
että kusikin jää ilmaan ja lehmät lentää :;):.
 
Luetun ymmärtämisessä on ilmeisesti astetta suurempia ongelmia, joten yritetään mahdollisimman yksinkertaisesti: Saadakseen pyörän kallistumaan enemmän, täytyy ohjata enemmän ulkokurvia kohti, saadakseen pyörän nousemaan pystympään, pitää ohjata enemmän sisäkurvia kohti. Saadakseen mopon pysymään tasaisessa kaarrossa, pidetään ohjaus paikoillaan.

Huomaa, että tuossa ei oteta kantaa mihin rengas osoittaa ennen haluttua muutosta. Se mihin suuntaan eturengas osoittaa milläkin hetkellä suhteessa pyörän keskilinjaan määräytyy pyörän liiketilasta.

Nyt tarkkana, seuraa hankalampi esimerkki:

Talon kulman kiertääkseen on siis tosiaankin ensin käännettävä eturengasta lisää ulkokurvin suuntaan, että saadaan mopo kallistumaan. Kun mopo on kallistunut riittävästi, kääntyy ohjaus tasapainotilaa vastaavaan suuntaan (ja voi tilanteesta riippuen osoittaa joko sisäkurviin, suoraan eteenpäin tai ulkokurviin), jos ohjausta pidetään koko ajan käännöksen aloittamista vastaavassa tilanteessa, kasvaa kallistus niin pitkään, että tulee joko seinä tai maa vastaan. Kun halutaan lopettaa kaartaminen, käännetään eturengasta lisää sisäkurviin päin, että saadaan mopo nousemaan pystyyn.

Pätee kaikissa nopeuksissa.

Löytyikö sitä jostain sellasta "normaalikäyttöön" tehtyä mopoa/fillaria, joka
kaartaa esim. vasempaan vasemmalle kallistuneena, mutta etufillari keskilinjasta oikealle
käännettynä. (tai enemmän oikealle kuin "tasapainotila" edellyttää. Sen nopeuden ja kallistuskulman saa valita.

Pakko kai se on rakentaa kesäksi se demofillari :p.
 
(tai enemmän oikealle kuin "tasapainotila" edellyttää.

Pakko kai se on rakentaa kesäksi se demofillari :p.

Jos rengas osoittaa johonkin muualle kuin tasapainotilan vaatimaan suuntaan, ei mopo enää ole tasapainotilassa vaan kallistus joko lisääntyy tai vähenee.
 
Jos rengas osoittaa johonkin muualle kuin tasapainotilan vaatimaan suuntaan, ei mopo enää ole tasapainotilassa vaan kallistus joko lisääntyy tai vähenee.

Luonnonvalonkin määrä vaihtelee vuorokauden mittaan.... hieman vähemmän toki
Lapissa kesäaikaan :grin:.

Auringon ollessa horisontin takana, valoa ei taida kuitenkaan olla, toisin kuin
sen ollessa "zeniitissä" :;):

Jos varsinaisessa aiheessa jotain "ongelmaa" on, se tuntuu olevan juuri se, että
ei viddu millään haluta lähteä mukaan siihen, ettei kaksipyöräisen tahdo
kaartaa kuin siihen suuntaan mihin etufillarikin on kääntyneenä.....
nopeudesta tai kallistuskulmasta riippumatta..... jos ei sladissa mennä :D.

Toinen mielenkiintoinen on tuo "mullistava uusi keskiseisontatuki" :grin:.
Että ksipyöräinen ei kallistu eikä kaadu muuta kuin "ratista kääntämällä" :D.

Kaipa nuo seisontatuet olis jäänyt pois käytöstä ihan kustannussyistä......
ja "seisottaminen" olis hoidettu muuttamalla ohjauslukon "tapitus" siten,
että se lukitsee ohjauksen keskiasentoon :grin:.

Otetaas kuitenkin sen verran iisisti, että tuskin täällä asian kanssa "harrastavilla":D
isompaa ongelmaa on sen kanssa miten tuo menee.....
Hankalaksi menee siinä, että sotketaan asiat-termit-syyt ja seuraukset välillä
jopa pelottavasti.

Realiteetti on kuitenkin se, että vaikka moni nauraakin mikroaaltouunin
käyttöohjeissa sille "kissankuivatuskiellolle"...... sillä on tarvitsijansa
jenkkilän bibel-beltin ulkopuolellakin :D.

Tuokin on aika yliluonnollista..... kun ajelee fillarilla ilman käsiä.....
että se kummasti kääntyilee haluttuun suuntaa täysin "rattiin koskematta" ja
kulkusuuntaakin(kääntymistä) voi vaihtaa ilman ongelmia.

Tästä päästäänkin siihen, että haluaisin nähdä sen "ilman käsiä" vedon sakkaamatta,
jossa fillaristi vaihtaa kallistuksen ja kääntymisen suunnan
"kallistamalla liikaa ajettavaan nopeuteen nähden" (ts. kääntämällä yli tasapainotilan)

Lähtee se toki sieltä käsin "yli" käännettäessä kampeamaan pystyyn ja vaihtamaan puolta
jos kummeissa pitoa riittää.

Kovin liukkaalla... oli alla mitä tahansa... kuitenkin luonto kutsuu nopeammin kuin Ace Venturaa....
kun ratista alkaa yksinomaan ja voimalla kampeamaan.

Saattais näkökulmat ja totaalinen yksisilmäisyys asioihin hieman muuttua jos
kaksipyöräiselläkin tulisi koulutusosioon "pakollinen talviajo".... tai jotain muuta pakkolipakkaa :;):.
"Vartalo ja sen käyttö" saattaisi saada ihan uudet puitteet ja merkityksen :D.

Ei se "asvalttisoturin maailma" ole lähtökohtaisesti mitenkään vääränlainen..... sitä katsotaan
vaan niin "pienestä reiästä" turhan normitetuissa puitteissa.
 
Saattais näkökulmat ja totaalinen yksisilmäisyys asioihin hieman muuttua jos
kaksipyöräiselläkin tulisi koulutusosioon "pakollinen talviajo".... tai jotain muuta pakkolipakkaa :;):.
"Vartalo ja sen käyttö" saattaisi saada ihan uudet puitteet ja merkityksen :D.
Olen kyllä jo kolme talvea ajanut ja en ole huomannut muuta erityistä,kuin vartalon lämpimänä säilymisen,se on kyllä täysin uusi puite ja merkitys.
Ei ne fysiikan lait talvellakaan muutu.Kyllä pikkunopeudessa pitää talvellakin tankoa kääntää samaan suuntaan.
 
Back
Ylös