Onko kaksi pyörää liikaa kukkarolle?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HelinäX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkohan mikään (ulkomainen?) yhtiö harkinnut tuovansa henkilökohtaisia tai ainakin ensisijaisesti käyttäjähinnoitteluun perustuvia vakuutuksia Suomeen?
Ulkomaisilla yhtiöillä on kompastuskivenä suomalainen lainsäädäntö, jotta voit kaupata täällä vakuutuksia, pitää olla toimipiste ja vahinkotarkastustoiminta täällä paikanpäällä.

Ja aiheeseen, kallistahan toi on, itsellä kaksi 1100 Suzukia ympärivuoden vakuutuksissa, toi projekti GT380 ollut monta vuotta yhtäsoittoa seisomassa. Ja autotalli on armotta liian pieni, kun tilantäytteenä on vielä 60-luvun K750, se tosin niin projektina, ettei ole edes kilpiä.
 
Taidat olla sitä ihmistyyppiä joilla on kaikki vakuutukset vituillaan, asuntolainassa varmaan kallein prime ja pankin "loistava" korkokatto vielä päälle mutta sitten kaupassa tuijotellaan 50snt halvempaa jauhelihaa. Osuiko?  
cool.gif
Tulihan noita siirreltyä yhtiöstä toiseen muutaman pyörän osalta, kun niissä säästi jokusen satasen vuodessa, mutta yhdessä vehkeessä hintaero kutistui muutamaan kymppiin, niin sitä ei jaksanut enään siirtää. Kauppareissulla meikäläinen hoitaa kärryn pukkauksen ja laskun maksun, joten jauhelihan kilohinnasta on hieman epäselvyyttä. Asuntolainaakin on pariin kertaan historian aikana kilpailutettu ja pankkiakin vaihdettu, joten ihan nappin kaunis kuvauksesi ei kyllä osunut. Mutta kait sitä vielä jokusen kympin voisi säästää, jos jaksaisi asiaan jokusen tunnin aikaa käyttää. Sen minkä minä tuhlaan vakuutuksiin, säästän halvemmissa pyörissä. :-)
 
On totta että ihmisiä on työmaallakin ns. pilkuntarkkoja ja ns. suurpiirteisiä. Toisille riittää "vähän sinnepäin" meininki kun toisille pitää kaikki olla juuri oikein.

Huoltohommissa jos on sitä "kyllä se kestää yhelläkin" niin on ehkä parempi kun ei koske mopoon. Itse olen pistänyt vuosikymmenien varrella lukuisia kierteitä paskaksi ja katkonut pultteja kierteisiin. Oma ongelma on ehkä ylikiristäminen josta yritän oppia eroon.

Polttomoottorit oli pitkään täysin tuntematon alue mutta ekan mopon hankinnan jälkeen alkoi aihe kiinnostaa ja tuli luettua lukuisia oppaita miten polttomoottori toimii. Mopon perushuoltoja tehnyt pikkuhiljaa ja aina service manual tukena. Nykyään on tehty jo venttiilien vaihtoja yms. mitkä vaatii koneen avaamista. Virhemahdollisuuksia on monia ja vaikka katson itseni aika tarkaksi mieheksi niin aina välillä välistä jää joku osa ja kone/laite on jo melkein kasassa kun huomaa että mihis nuo jouset tulikaan...

Mut täytyy sanoa että pitkä penni on säästynyt kun ei oo tarvinnu mopoa korjaamolle viedä huoltoihin/korjauksiin. En kuitenkaan varauksetta suosittele itse huoltoa kaikille.
 
On.
Kaksi pyörää, kelkka ja auto on kallis pitää..toiselle autolle olisi tarvetta, mutta siihen ei lompakko repeä.
 
Kuus pyörää tällähetkellä joista yksi jatkuvasti ajossa.
062802moto_prv.gif
Mantsapyörä vois vielä olla....
smile_org.gif
 
Tallissa 5 pyörää ja pihalla 4 autoa; tai oikeastaan ne ovat perheenjäsenten käytössä jossain päin, mutta laskut tuppaavat kertymään omalle pöydälle  
biggrin.gif

Joku tuossa edellä mainitsikin, että kulkuneuvojen ikärakenne pitää suhteuttaa lompakkoon: siinä on hyvä lähtökohta monen pyörän talouteen. Meillä nuo vuosimallit ovat 87, 89, 92 ja 2 x 98, ajomäärät vastaavasti 105, 85, 130, 69 ja 27 tkm. Kaikilla pyörillä ajetaan säännöllisesti, osalla myös radalla. Huollot/korjaukset tehdään itse, myös renkaanvaihdot/tasapainotukset.

Pyörien yhteisellä ostohinnalla ( n. 17000€ 10 vuoden aikana ) olisi saanut siis yhden "kunnon" moottoripyörän... Hyvin on näillä vanhoillakin pärjätty, ulkomaanreissut mukaan lukien  
wink.gif
 
Pidän ite kahta pyörää. Toisella ajan jatkuvasti. Toisella tulee varmasti alle kaksi tonnia kesässä, mutta kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti.

Vituttaahan se maksaa 270 euroa liikennevakuutusta tuollaisesta moposta vielä, mutta ei auta. Talvella saakin sitten ajaa puoli-ilmaiseksi.
 
Mulla ei olisi kyllä varaa tällä hetkellä kahteen pyörään, suurin ongelma on varmaan tuo vakuuts kun bonarit on 0%.

Olishan se hauskaa jos olisi oma pyörä joka tarkoitusta varten, cruisin, matka, rata jne....
smile_org.gif
 
On yksi auto, kaksi prätkää ja kaksi mopoa.

Toinen prätkä on omassa käytössä ja toisen ostin pojalle.

MUTTA kun menin hakemaan vakuutusta pojan kevariin, niin olisin pudonnut takapuolelleni, jos en olisi silloin jo istunut.

Meinaan, että oma pyörä on 1300 kuutioinen FJR vm. 2008. Pojan pyörä on 2001 vuoden mallinen aprilian rs125.

Arvakkaas kumpi on kalliimpi....

No toi FJR tietyisti, mutta kuinka paljon kalliimpi se on....

60 €...

Nyt en laske bonuksia mukaan vaan kyseessä on vuosihinta..

Siis molempiin pyöriin maksaa liikennevakuutus saman verran...

Täysapina kasko sitten maksaa muistaakseni vähän eri summia.

Mutta nuo bonukset... Näiden uusien systeemien kanssa bonuksia ei saa enää siirtää mihinkään.

Tarjousta kun otettiin pojan kevariin, niin kysyi piruuttani, että bonuksethan saa sitten siirtää autoon kun auton aika tulee ja pyörä hävitetään. Vakuutusmyyjä pyöritti päätään ja sanoi, ettei enää onnistu.

Bonuksia ei voi siirtää erilaisista ajoneuvoiste toisen tyyppiseen ajoneuvoon ollenkaan. Ei voi siirtää isältä pojalle tai päin vastoin. Eikä taida onnistua enää pyörästä toiseenkaan nuo bonukset.

Käytännössä jos haluaa kahta pyörää pitää niin sitten pitäisi olla toinen museorekkarissa tai kilvetön enska. Mutta missäs sitä nyt kilvettömällä sitten saa ajaa. Yhdellä radalla ja aina samaan suuntaan.

Että tällästä vakuutusmaksu riistoa.

062802jumpie_prv.gif
 
Pyörästä autoon ei ainakaan meikäläisellä onnistunut viime talvena siirtää bonuksia, näin kertoi Turvan virkailijatäti.. ja KUULEMMA olisi sama juttu joka firmassa, taisin jostain muualtakin silloin kysyä, ja vastaus tuki tätä väitettä.

Aiheutti jopa keskikovaa perkelöintiä, kun tuli tosiaan pitkästä aikaa hommattua kotilo, ja lähemmäs 20 vuoden vahingoton historia löytyy, mutta aika alhaisista bonareista lähtee kotilovakuutus silti.
 
Pyörästä autoon ei ainakaan meikäläisellä onnistunut viime talvena siirtää bonuksia, näin kertoi Turvan virkailijatäti.. ja KUULEMMA olisi sama juttu joka firmassa, taisin jostain muualtakin silloin kysyä, ja vastaus tuki tätä väitettä.
Tämä sääntö on ollut jo pitkään, eri tyyppisten ajoneuvojen välillä ei saa enää näin tehdä.
 
Bonuksia ei voi siirtää erilaisista ajoneuvoiste toisen tyyppiseen ajoneuvoon ollenkaan. Ei voi siirtää isältä pojalle tai päin vastoin. Eikä taida onnistua enää pyörästä toiseenkaan nuo bonukset.
Ainakin Turvassa voi pyörän seisottamisen ajaksi siirtää bonarit toiseen omaan pyörään.
Mutta ilmeisesti pyörä on pojan nimissä, joten seinä nousi pystyyn. Tosin laittaa pojan haltijaksi ja itsensä omistajaksi, niin homman pitäisi olla klaari. Kuten ZPete mainitsikin
Ja jos jostain vakuuutusyhtiöstä tarjotaan nollilta lähtöä kaskon suhteen, niin se on moro. Meinaan nykyään monesta yhtiöstä saa 50-70% lähtöbonareiksi. Voipi olla, että siirtely ei enää kannata... Liikenne on sitten erikseen.
Ja on jo vuosia ollut kaikissa vakuutusyhtiöissä se kanta, kun prätkät ja autot ovat eri ajoneuvoluokkaa, niin niiden välillä ei voi vakuutuksia enää rukata.
Muistaakseni tuo käytäntö tuli voimaan jo vuosituhannen vaihteessa. Yllättäen moottoripyörien myynti oli kovassa nousukiidossa tuohon aikaan...
 
Manuaaleista nuo on tunnetuimmat:

Clymer

Haynes

Näitä saa muunmuassa Alfameriltä ja lukuisilta muilta nettikaupoilta ja normikirjakaupoistakin.
Kumpi parempi, vai onko mitään väliä? Aattelin pistää tilaukseen toisen Alfamerilta kun ehdin.

Ensimmäinen projekti edessä, alustan säätö takaa. Onneks kaveri jeesaa tässä, etupäähän ei kosketa. Ed. omistajan säädöillä vielä, ja me ollaan aika lailla eri kokoa.

Toinen projekti olis heittää uus etunakki alle, mutta mie luulen että ajan pyörän huollon pihalle ja pyydän niitä laittaan sen.
biggrin.gif
Siinä on hyvä uus takanakki alla, eessä joku pirellin rengas ja se on kulunu ihan epätasaisesti, osin jo sakkokunnossa. Aattelin heittää eteenki Misukan Road Pilot 2:sen, se on takanakin eikä oo moittimista.

Tästä tää lähtee vissiin..
idea3.gif
 
Öh - harraste Rokettiin ei tullu kilometrejä tänäkesänä, mutta tekniikan paranteluun meni joku 5 tonnia. Puimurilla (tähän mennessä) sentään kymppi mittarissa ja kuluja varmaan reilu 4 tonnia... elämä on...
smile_org.gif
 
Back
Ylös