• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Onko KTM 690 sm:stä kisapyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannu11
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hannu11

New member
Haluaisin kuulla supermotoa harrastavien mielipiteitä KTM 690 sm:stä. Onko kyseisestä pyörästä supermotoajoon näin harrastepohjalta, vai onko teho-painosuhde aivan toivoton?

Minkäkokoisilla- ja tehoisilla pyörillä tuota supermoto ylipäänsä ajetaan? Onko eriluokkia ja missä suomessa voisi harrastaa?

Muutenkin kiinnostais mielipiteet hyvästä ratapyörästä, joka soveltuis siviilikäyttöönkin ( vai onko sellaista? )

itsehän en nyt omalla motolla ajele supermotoa, mutta kyllä nämä tälläset 640 lc4 ja 690smc kannattaa unohtaa samantien jos meinaa jotain supermotoa alkaa harrastamaan. painoa on aivan liikaa ja muuten turhaa ylimääräistä kilkettä ympärillä.

jos olet KTM:ää etsimässä moto käyttöön niin ehkä fiksuimmat vaihtoehdot ovat 660 smc tai sitten 450/525 exc motovanteilla.
tuolla 660smc pitäisi pystyä ihan mukavasti harrastamaan enemmän tuota rataajelua ja soveltuu myös mukavasti katukäyttöön ja huolto tiheys ei ole niin tiheä kuin tuossa EXC-mallissa.

itse oon jo jonkin aikaan miettinyt että tekis niin pirusti mieli vaihtaa johonkin kunnon motoon tuo nykyinen touring pyörä, ja kun kilometrejäkään ei kauheasti ehdi kesässä kertyä, niin luultavasti päätyisin tuohon 525 EXC:n keveyden ja monipuolisuuden vuoksi. huoltaahan sitä saa useammin mutta vastaavasti saa taas enemmän sitä racing-meininkiä kadulle/radalle.

itsehän en nyt omalla motolla ajele supermotoa, mutta kyllä nämä tälläset 640 lc4 ja 690smc kannattaa unohtaa samantien jos meinaa jotain supermotoa alkaa harrastamaan. painoa on aivan liikaa ja muuten turhaa ylimääräistä kilkettä ympärillä.

jos olet KTM:ää etsimässä moto käyttöön niin ehkä fiksuimmat vaihtoehdot ovat 660 smc tai sitten 450/525 exc motovanteilla.
tuolla 660smc pitäisi pystyä ihan mukavasti harrastamaan enemmän tuota rataajelua ja soveltuu myös mukavasti katukäyttöön ja huolto tiheys ei ole niin tiheä kuin tuossa EXC-mallissa.

itse oon jo jonkin aikaan miettinyt että tekis niin pirusti mieli vaihtaa johonkin kunnon motoon tuo nykyinen touring pyörä, ja kun kilometrejäkään ei kauheasti ehdi kesässä kertyä, niin luultavasti päätyisin tuohon 525 EXC:n keveyden ja monipuolisuuden vuoksi. huoltaahan sitä saa useammin mutta vastaavasti saa taas enemmän sitä racing-meininkiä kadulle/radalle.
Itse en noista tarkemmin tiedä...mutta eikös esim. joku 560 SMR ole ihan ratakäyttöön tarkoitettu supermoto? Sellaisella ainakin Kallion Mika ajeli pirun kovaa Motoparkissa heinäkuussa
biggrin.gif

Itse en noista tarkemmin tiedä...mutta eikös esim. joku 560 SMR ole ihan ratakäyttöön tarkoitettu supermoto? Sellaisella ainakin Kallion Mika ajeli pirun kovaa Motoparkissa heinäkuussa  
biggrin.gif
juu kyllähän tuo 560smr on ihan puhdas ratapyörä, mutta kun Hannu11 etsi pyörää joka soveltuisi sekä radalle että kadulle, tai näin ainakin asian ymmärsin  
smile_org.gif

690 sm ja 660 smc vertaillessa huomaa, että 690 sm on huomattavasti tehokkaampi ja vääntävämpi kuin 660 smc. Silti 690 sm on vain 14 kg painavampi.

Monet tuntuvat pitävän tuota 690 sm kelvottomana ratapyöränä, kun taas 660 smc saa hieman enemmän kannatusta ratakäytössä. Luulisi, että 690 sm:stä sais pienellä vaivalla paljon tiukemman ratakoneen kuin 660 smc:stä? Vai onko 690:sen moottorin luonne niin erilainen, ettei radalle ole asiaa?

690 sm ja 660 smc vertaillessa huomaa, että 690 sm on huomattavasti tehokkaampi ja vääntävämpi kuin 660 smc. Silti 690 sm on vain 14 kg painavampi.

Monet tuntuvat pitävän tuota 690 sm kelvottomana ratapyöränä, kun taas 660 smc saa hieman enemmän kannatusta ratakäytössä. Luulisi, että 690 sm:stä sais pienellä vaivalla paljon tiukemman ratakoneen kuin 660 smc:stä? Vai onko 690:sen moottorin luonne niin erilainen, ettei radalle ole asiaa?
Tarkoitatko ratapyörällä nyt pyörää jolla voi ajaa RR-ratoja, vai supermoto-ratoja?
Veikkaan että tuo 690 on supermotoon aivan liian painava, koska jo 660SMC on kisa-smotoon verratuna iso ja painava.
Mulla on tohon 450YZF:ään myös smotovehkeet, ja vaikka paljoa en sillä ole ajanut, niin sen n.100kg kuivapaino vrt. 660SMC (130kg?) on kuin kaksi eri luokan pyörää. Tosin 660 SMC:tä olen ajanut itse vain katuversiona (kuviorenkaat).
Jammuahan voisi viedä smoto-radoilla tosi kovaa jos vaan osais ajaa...

660smc on muistaakseni kuristettu ja kurit pois ni kampuralta lehtee noin 65 heppaa.. Ja paino ei todellakaan ole eduksi jos meinaat kisaamista miettiä...

660smc on muistaakseni kuristettu ja kurit pois ni kampuralta lehtee noin 65 heppaa.. Ja paino ei todellakaan ole eduksi jos meinaat kisaamista miettiä...
Joo, muistaakseni 25kw rekisteriotteessa. Melkein kaikki nuo rekisteriin saatavat "hauskat vehkeet" 450cc--> on kuristettuja, ilmeisesti eivät ole menneet päästöistä läpi muuten.

siis ei tietenkään mitään tollasta 660smc voi miksikään kisapyöräksi kutsua, se nyt vaan on "fiksumpi" valinta kuitenkin jos haluaa välillä käydä harrastus mielessä pyörähtämässä radalla ja sitten päästä pyörittämään kadulla, kun taas esim tuo EXC ei ehkä ole niin mukava osapuoli tollaisessa "touring" ajossa. mutta jos radalla alkaa viihtymään useammin kuin tuolla kadulla niin sitten on varmaan fiksumpaa valita joku kunnon moto.

690 sm ja 660 smc vertaillessa huomaa, että 690 sm on huomattavasti tehokkaampi ja vääntävämpi kuin 660 smc.
Saman verran löytyy tehoa 660 smc:stä kun tuosta uudesta 690 eli se n. 65hp... Ja tuollaisissa pyörissä tuo 15kg lisäpaino kyllä tuntuu.
Tuo 15 kiloa varmaan lähtee 690:stä kun vaihtaa alkuperäiset vaimentajat esim. Akran tai Wingsin vaimentimiin (en tullut punninneeksi alkuperäisiä vs. Wingsejä mutta pirusti paljon enemmän alkuperäiset painaa)

Itse olen SMC 660:llä ajellut jonkin verran Lavangossa ja nyt pari kertaa motovanteilla varustetulla SX450:llä. Noiden lisäksi kertaalleen kokeillut motovarusteltua Yammun YZ450:stä. En siis todallakaan ole mikään ekspertti ja siltä pohjalta nämä ajatukset.

Tuo painoero SMC:n ja crossista duunatun moton on todella merkittävä kun sitä pyörää paiskoo puolelta toiselle tiukemmissa mutkissa, saati sitten hiekalla ja hypyissä. Ajaminen tuollaisella about 100kg painavalla motolla on huomattavasti helpompaa.

Ei sillä etteikö SMC:llä motoradalla ajaminen olisi älyttömän hauskaa ja yhtä lailla se on sitä varmasti 690:llä tai perus LC4:llä mutta jos kisahommia tosissaan miettii, niin joko crossista tehty moto tai joku valmis kisamoto olisi selkeästi oma valinta.

Jos pitää olla kilvissä, niin Husqvarnan 450/510 tai Husabergin tuotteet voisi olla kova sana. Niin tai sitten EXC:stä tehty laite. Jos taas huvikseen käy silloin tällöin smotoradalla ja pääasiassa ajelee kadulla, niin sitten joku katumoto toimii kokonaisuutena paremmin.

Niin juu ja tuolta löytyy juttua suomen smotohommista jos et ole vielä ko. foorumille eksynyt.

Kenelläkään tietoa mistä KTM 690 Supermotoon tehareita?
Alkuperäiset aikas kalliit..

Tarkoitatko ratapyörällä nyt pyörää jolla voi ajaa RR-ratoja, vai supermoto-ratoja?
Veikkaan että tuo 690 on supermotoon aivan liian painava, koska jo 660SMC on kisa-smotoon verratuna iso ja painava.
Mulla on tohon 450YZF:ään myös smotovehkeet, ja vaikka paljoa en sillä ole ajanut, niin sen n.100kg kuivapaino vrt. 660SMC (130kg?) on kuin kaksi eri luokan pyörää. Tosin 660 SMC:tä olen ajanut itse vain katuversiona (kuviorenkaat).
Jammuahan voisi viedä smoto-radoilla tosi kovaa jos vaan osais ajaa...
Itellä mietinnässä myös YZF:n (tai WRF:n) hankinta. Zpeteltä kysyisinkin että kuinka levee smotovanne siihen mahtuu taakse? Ja minkälaisia renkaita siinä käytät?

terv.
-popeye-

Back