Onko Turvallisuuskeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cute
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Cute

New member
jo saavuttanut liian suuren mittakaavan?
Itse kun näitä luen saan hiukan paranoidisen käsityksen liikenteestä?
Joka päivä me siellä ollaan liikenteessä autoilla ja pyörillä, mut kun näitä lukee, tulee tunne, että kaikki yrittää tappaa sinut???
Pitää olla turvaliivii,selkäsuojaa, pitkät valot päällä, kypärä viimeistä huutoo, puvun värit neonii. kypärässä pitäs olla ledivalot, ajaa pitää 60:ii, pysähtyä pitää jos joku tulee oikealta, keulijat on maan turma,liian nopeasti ajavat tappaa kaikki...varsinkin lastentarhalapset, jotka teleporttaa...
Siis huh huh...
Siis ihan oikeasti?
Mun näkemyksen mukaan, normaali liikenne ei ole läheskään noin vaarallista
biggrin.gif
tounge.gif

Puhumattakaan tyypeistä jotka julkeaa pestä tuulilasin tai vielä pahempaa: röökinpolttajat! LOL
Oon mieltänyt että joillain on niin tylsää että pakko vääntää aiheita kaikesta turhasta ja vielä turhemmasta, vähän niinku ihmiset mitkä tekstailee Metron ja Iltiksien palstoille
smile_org.gif

Harvoin olen söpöläisen kanssa samaa mieltä, mutta nyt meillä natsaa... se on tää kevät  
tounge.gif

Mikäli me motoristit vedettäisiin yhtä köyttä, niin tärkeimmät asiat, joiden takana meidän kaikkien pitäisi seistä yhtenä rintamana:

1. Sallia kovemmat äänet pyöriin.
   - loud pipes saves lives
2. Lievemmät rangaistukset liikennerikkeisiin.
   - pyörä ei juurikaan vaaranna ulkopuolisia
3. Ajovarusteet ja renkaat verovapaiksi.
   - sama juttu kuin xylitolissa, säästää itsensä takaisin
4. Ei vuosikatsastusta.
   - pyörät ovat yleisesti hyvässä kunnossa
   - pyörä ei juurikaan vaaranna ulkopuolisia

biggrin.gif
Elämä on...
Mites täs ennevanhaan on edes pystyny ajeleen mopolla, kun ei oo voinu kirjottaa nettiin, kun tuo mopo voblaa joka mutkassa, ajokamoista ei tietookaan, kypärät mallia "munankuori" ja muutonkin oli liki "helvetin enkuli" ilman siipii  
biggrin.gif
...jatkakaa "vanhemmat" motoristit  
lookaround_orig.gif

Koitetaan "Cute" kestää  
tounge.gif

Minusta ei.

Yli tikkarin voi sopivassa paikassa ajaa ilman terveysriskiä juuri sen verran kuin lompsa antaa myöden, ohittaa voi aina silloin kun se tuntuu sopivalta.

Mutta ajamiseen tulee kiinnitetyksi huomiota erilaisten mitä-jos skenaarioiden kautta koko ajan.

Uintiharjoituksissakin tulee aika lailla jokaista käsivetoa sovitelluksi oikeaan asentoon ja ihan hauskaa sekin on. Laskettelumäessä menee vähän samaan tyyliin. Uuden oppiminen on ihan mukavaa.

Jos tavoite oli alun perinkin heittää aivot narikkaan ja keulittaa lähimpään liikennevalotolppaan, niin sitten tulee tietenkin tylsempää kun harrastusmahdollisuuksia rajoitetaan.

Söpöläisen kanssa samaa mieltä, Hannu59:n kantaa en ymmärrä.

Onhan tää ihan suurta hölmöilyä, ilman huomioliivejä ei uskalla aamupostia hakea tahi mattoja tampata!!!
Oikeesti, miehet mustissa menee mustilla customeillaan keltaiset liivit päällä... hah!

Jos sama kehitys jatkuu niin mitä on 20 vuoden päästä
confused_orig.gif

En edes osaa kuvitella???

Ai niin, hengityssuojaimet naamariin, saattaa tulla pöpöjä...

jo saavuttanut liian suuren mittakaavan?
Itse kun näitä luen saan hiukan paranoidisen käsityksen liikenteestä?
Joka päivä me siellä ollaan liikenteessä autoilla ja pyörillä, mut kun näitä lukee, tulee tunne, että kaikki yrittää tappaa sinut???
Pitää olla turvaliivii,selkäsuojaa, pitkät valot päällä, kypärä viimeistä huutoo, puvun värit neonii. kypärässä pitäs olla ledivalot, ajaa pitää 60:ii, pysähtyä pitää jos joku tulee oikealta, keulijat on maan turma,liian nopeasti ajavat tappaa kaikki...varsinkin lastentarhalapset, jotka teleporttaa...
Siis huh huh...
Siis ihan oikeasti?
Mun näkemyksen mukaan, normaali liikenne ei ole läheskään noin vaarallista  
biggrin.gif
tounge.gif
Vastauksena tohon että 400km vappuajelun aikana kaks autoa meinas tappaa, tulivat eteen oikealta mut kerkesin jarruttaa ja väistää, ja viä 60km alueella molemmat ja rajotusten mukaa ajoin ja pitkät päällä)
tounge.gif
nii ja sit meinas pyörä lähteä lapasesta n.180 vauhista ku oli kiva töyssy mutkassa..kiitos ohjausiskarin joka pelasti tilanteen...
biggrin.gif
olisko voinu laittaa tielaitoksen piikkiin jos olis mettähallituksen puoli kutsunu
tounge.gif

No onha se liikenne vaarallista mut yhtä hyvin voi suojatieta ylittäessä joku porvarimese ajaa yli...***tana, että jokaane liikkuu omalla vastuulla ja onha se nii et mopolla toi liikkuminen on 100xmukavampaa ko kävellen
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Hannu59:n kantaa en ymmärrä.

Onhan tää ihan suurta hölmöilyä, ilman huomioliivejä ei uskalla aamupostia hakea tahi mattoja tampata!!!
Oikeesti, miehet mustissa menee mustilla customeillaan keltaiset liivit päällä... hah!

Jos sama kehitys jatkuu niin mitä on 20 vuoden päästä
confused_orig.gif

En edes osaa kuvitella???

Ai niin, hengityssuojaimet naamariin, saattaa tulla pöpöjä...
Anteeksi. Selvennän pointtini olleen siinä, että ajamisen jatkuva ajetteleminen ja suunnittelu ei se välttämättä tee ajamisesta vastenmielistä, vaan jatkuvan oppimisen kautta mielenkiintoisen haasteellista.

Isoa veljeä en aio silti tarvita valitsemaan ajoasuani, koska niin ajamiseeni kuin asuuni liittyvät vaatimukset minä tunnen isoaveljeä paremmin.

Sopulit voi olla huolissaan, omaan ajatteluun kykenevät jatkavat matkaa kuten ennenkin
062802moto_prv.gif

Hannun kanssa olisi taas kiva alkaa vääntää, mutta se on tälläkin kertaa harvinaisen oikeassa. Hän valitsee mielipiteensä oikein, mutta pyöränsä väärin.

"Tilanteen herrana koko ajan" - sillai ajan. Ja jos en pysty, jumal'aut.

Hannun kanssa olisi taas kiva alkaa vääntää, mutta se on tälläkin kertaa harvinaisen oikeassa. Hän valitsee mielipiteensä oikein, mutta pyöränsä väärin.

"Tilanteen herrana koko ajan" - sillai ajan. Ja jos en pysty, jumal'aut.
Noniimutku en voi rikkoa perinnettä, jossa joka vaihdossa pyörän merkki vaihtuu, joten uuden BMW:n hankkimiseksi minun nyt oli pakko ostaa välillä jotain ihan muuta
biggrin.gif

EMC:lla näyttää olevan uusi GT koeajettavana...

Liikennehän ei faktisesti ole Suomessa kovin vaarallista, ainakaan jos verrataan moneen muuhun maahan.

Mutta en silti ole vetomiesosaston kanssa samaa mieltä siitä, että tällä verukkeella mp-kuskeille pitäisi sallia jotain erivapauksia, mitä ei muillekaan sallita. Ainakaan se ei kääntäisi onnettomuuskehitystämme laskusuuntaan, hyvin todennäköisesti aivan päinvastoin.

Täältä lueskellen tulee myös itselleni sellainen kuva, että monelle on iskenyt melkoinen vauhtisokeus. Liekö sitten niin, että nykyiset pyörät ovat ajo-ominaisuuksiltaan jo niin hyviä, ettei paljon mikään ´tunnu missään´. Suojavarusteetkin on kehittyneet paljon, mutta ihmisen fysiikka on silti yhtä heikko kuin aina ennenkin sellaisia voimia vastaan, mihin mp-kolarissa helposti altistuu.

Parhaatkin ajo-ominaisuudet ja jopa loistavat ajotaidot on yllättävän helppo ulosmitata väärällä asenteella. 10-15 motoristia tulee todennäköisesti tänäkin vuonna kuolemaan (ja paljon suurempi määrä loukkaantumaan) juuri tällaisen kaavan onnettomuuksissa.

Eihän se mikään kansakuntamme perustuksia järkyttävä asia ole, mutta kyllä se vakava asia on, ja meitä motoristeja koskettava asia. Mielestäni ihan oikeutettu puheenaihe mp-asioiden foorumille. Paljon turhemmastakin täällä höpötetään ja paljon.

Osa porukasta haluaa tietenkin omaksua asioita ainoastaan empiirisesti kokeilemalla, koska heitä ei neuvota, mutta tuskin se haittaa tekee kokeilla, jos vaikka osa uskoisi järkipuhetta.

Mutta en silti ole vetomiesosaston kanssa samaa mieltä siitä, että tällä verukkeella mp-kuskeille pitäisi sallia jotain erivapauksia, mitä ei muillekaan sallita. Ainakaan se ei kääntäisi onnettomuuskehitystämme laskusuuntaan, hyvin todennäköisesti aivan päinvastoin.

Parhaatkin ajo-ominaisuudet ja jopa loistavat ajotaidot on yllättävän helppo ulosmitata väärällä asenteella. 10-15 motoristia tulee todennäköisesti tänäkin vuonna kuolemaan (ja paljon suurempi määrä loukkaantumaan) juuri tällaisen kaavan onnettomuuksissa.
Erivapauksista ja ulosmittaamisesta samaa mieltä.Mutta sitten otan itsekkään asenteen ja alan miettiä mikä tässä MINUA koskee? No se, että samoja sääntöjä ei sovelletakaan kaikkiin liikenteessä riskejä ottaviin, vaan minusta näyttää, että jopa lähinnä oman nahkansa riskeeraavia rangaistaan ankarammin kuin muiden nahoilla riskejä ottavia ja se ei minusta ole oikein.

Minulla on monta syytä tulla ehjänä takaisin kotiin, joten olen valmis sopeuttamaan ajotapaani varmistaakseni että näin tapahtuu. Tähän liittyy kriittinen suhtautuminen paitsi muihin kuljettajiin, myös omiin taitoihin ja havaintoihin ja tavoite pysyä aina omien taitojen rajoissa.  

Yllä mainitusta syystä en ole huolissani itsetuhoisella kohelluksella aiheutetuista onnettomuuksista tai itsetuhoisen ajotavan rangaistuksista. Mitä se mulle kuuluu, koska kumpikaan ei koske minua.

Uudelle motoristille lupaavaa on se, että omaksumalla vastuullisen asenteen pystyy jo varsin vaatimattomallakin ajotaidolla eliminoimaan noin puolet kuolemaanjohtavista onnettomuuksista, eli suistumiset. Tämä on hienoa, vakava onnettomuus ei olekaan niin pahasti "kohtalo" kuin miltä näyttää, vaan omaan tulevaisuuteensa voi vaikuttaa paljonkin.

Kun Darwin award kandidaatit on eliminoitu, mitä vastuullisen motoristin riskianalyysiin jää jäljelle? Jos oikeasti itse pyrin välttämään kolarin, jää suurimmaksi riskikseni autoilijoijen rikollinen huolimattomuus ja sarvipäät.

Näin ollen itsensä moottoripyörällä tappavien tai siihen pyrkivien koheltajien rangaistukset ovatkin minulle yhdentekeviä, muita ihmisiä autolla tappavien koheltajien rangaistukset eivät ole, koska nämä jälkimmäiset ovat minulle todellinen riski.

Sakotettakoon vain hölmöistä ylinopeuksista TLV:n pohjalta, mutta samaa kakkua soisin syötettävän myös selkeistä väistämisvelvollisuuden laiminlyönnillä aiheutetuista onnettomuuksista.

Minun mielestäni rikollisesta huolimattomuudesta pitäisi rangaista samalla mittarilla riippumatta siitä oliko huolimattomuudesta jäänyt nopeusmittari vai väistettävä ajosuunta katsomatta. Eli TLV ja ajokortteja pois päin punaisia ajavilta ja STOP / kolmion takaa toisen päälle ajavilta voisi herättää sen verran että kun parin kuukauden bussikyytien jälkeen taas itse ajaessa ei ehkä tarvitsisi vasemmalle kääntyessään ajaa päin vastaantulijaa jota "ei nähnyt".

Ai niin, ja sitten vielä yksi juttu. Vaikka minä en osaakaan, olen täysin vakuuttunut siitä, että aika moni pystyy joissakin valitsemissaan olosuhteissa ja joissakin valitsemissaan tilanteissa ajamaan reilusti omien taitojensa rajoissa vaikka ylittäisikin nopeusrajoituksen selvästi. Rangaistavuutta se ei tietenkään poista, eikä tarvitsekaan.

Minulla on monta syytä tulla ehjänä takaisin kotiin, joten olen valmis sopeuttamaan ajotapaani varmistaakseni että näin tapahtuu. Tähän liittyy kriittinen suhtautuminen paitsi muihin kuljettajiin, myös omiin taitoihin ja havaintoihin ja tavoite pysyä aina omien taitojen rajoissa.  
Erittäin hyvin sanottu!

Joillekin tuntuu jokaisella ajoreissulla tulevan läheltäpiti tilanteita. Autot kiilaavat ja tulevat eteen. Joskus kannattaa pysähtyä ja katsoa peiliin. Voisiko olla että oma ajokäyttäytyminen ja tilannesilmän kehittymättömyys aiheuttavat myös noita vaaratilanteita? Liikennettä pitää "opetella" lukemaan ja ennakoimaan.

On liikaa, mutta ehkä voisi painottaa asiaa enemmän auton käyttäjille. Mielestäni suurin syy mp-kolareihin on autoilijan tekemät virheet.

Enemmänkin.

Väärä asenne on mielestäni:
- prätkien varastaminen pöllyssä on kivaa
- kännissä ajaminen on kivaa
- erityisen kivaa on ajaa kännissä ilman kypärää
- aivan huippu on ajaa varastetulla prätkällä kännissä ilman kypärää.

Jos taas puhutaan normimotoristista, joka ajaa liian lujaa (esim. +150 rajoituksen päälle), ja on omalla prätkällään, selvinpäin ja kaikki ajovarusteet päällä, niin näitä tilastoihin nyt 2009 tulee varmasti alle viisi kuollutta.

Kysyin, että onko turvallisuuskeskustelu mennyt jo liian pitkälle, en että saako motoristi ottaa erivapauksia.
Nämä tulkinnat täällä on liiaksi äärimmäisiä.
Jos sanon ajaneeni 10 km yli sallitun=automaattisesti vetomies...siis nainen..Yleistykset menee mahdottomiin...
Mietin tuossa mielessäni, että jos nyyppänä olisin lukenut tällaisia keskuteluita, joissa pitää varoa liian matalalla lentäviä ufojakin, niin olisinkohan koskaan uskaltanut lähteä liikenteen sekaan?
Terve varovaisuus on ihan ok, mut jos pitää kaikkea alkaa väisteleen ja panssarihaarniska päällä, ni...?
Missä se ajamisen hauskuus ja oman tekemisen meininki?
Miksei niitä puolia korosteta? Samallalailla?

P.s legendille, älä ala tykkään tai vetasen nenuun! Niih!

Back