Mutta en silti ole vetomiesosaston kanssa samaa mieltä siitä, että tällä verukkeella mp-kuskeille pitäisi sallia jotain erivapauksia, mitä ei muillekaan sallita. Ainakaan se ei kääntäisi onnettomuuskehitystämme laskusuuntaan, hyvin todennäköisesti aivan päinvastoin.
Parhaatkin ajo-ominaisuudet ja jopa loistavat ajotaidot on yllättävän helppo ulosmitata väärällä asenteella. 10-15 motoristia tulee todennäköisesti tänäkin vuonna kuolemaan (ja paljon suurempi määrä loukkaantumaan) juuri tällaisen kaavan onnettomuuksissa.
Erivapauksista ja ulosmittaamisesta samaa mieltä.Mutta sitten otan itsekkään asenteen ja alan miettiä mikä tässä MINUA koskee? No se, että samoja sääntöjä ei sovelletakaan kaikkiin liikenteessä riskejä ottaviin, vaan minusta näyttää, että jopa lähinnä oman nahkansa riskeeraavia rangaistaan ankarammin kuin muiden nahoilla riskejä ottavia ja se ei minusta ole oikein.
Minulla on monta syytä tulla ehjänä takaisin kotiin, joten olen valmis sopeuttamaan ajotapaani varmistaakseni että näin tapahtuu. Tähän liittyy kriittinen suhtautuminen paitsi muihin kuljettajiin, myös omiin taitoihin ja havaintoihin ja tavoite pysyä aina omien taitojen rajoissa.
Yllä mainitusta syystä en ole huolissani itsetuhoisella kohelluksella aiheutetuista onnettomuuksista tai itsetuhoisen ajotavan rangaistuksista. Mitä se mulle kuuluu, koska kumpikaan ei koske minua.
Uudelle motoristille lupaavaa on se, että omaksumalla vastuullisen asenteen pystyy jo varsin vaatimattomallakin ajotaidolla eliminoimaan noin puolet kuolemaanjohtavista onnettomuuksista, eli suistumiset. Tämä on hienoa, vakava onnettomuus ei olekaan niin pahasti "kohtalo" kuin miltä näyttää, vaan omaan tulevaisuuteensa voi vaikuttaa paljonkin.
Kun Darwin award kandidaatit on eliminoitu, mitä vastuullisen motoristin riskianalyysiin jää jäljelle? Jos oikeasti itse pyrin välttämään kolarin, jää suurimmaksi riskikseni autoilijoijen rikollinen huolimattomuus ja sarvipäät.
Näin ollen itsensä moottoripyörällä tappavien tai siihen pyrkivien koheltajien rangaistukset ovatkin minulle yhdentekeviä, muita ihmisiä autolla tappavien koheltajien rangaistukset eivät ole, koska nämä jälkimmäiset ovat minulle todellinen riski.
Sakotettakoon vain hölmöistä ylinopeuksista TLV:n pohjalta, mutta samaa kakkua soisin syötettävän myös selkeistä väistämisvelvollisuuden laiminlyönnillä aiheutetuista onnettomuuksista.
Minun mielestäni rikollisesta huolimattomuudesta pitäisi rangaista samalla mittarilla riippumatta siitä oliko huolimattomuudesta jäänyt nopeusmittari vai väistettävä ajosuunta katsomatta. Eli TLV ja ajokortteja pois päin punaisia ajavilta ja STOP / kolmion takaa toisen päälle ajavilta voisi herättää sen verran että kun parin kuukauden bussikyytien jälkeen taas itse ajaessa ei ehkä tarvitsisi vasemmalle kääntyessään ajaa päin vastaantulijaa jota "ei nähnyt".
Ai niin, ja sitten vielä yksi juttu. Vaikka minä en osaakaan, olen täysin vakuuttunut siitä, että aika moni pystyy joissakin valitsemissaan olosuhteissa ja joissakin valitsemissaan tilanteissa ajamaan reilusti omien taitojensa rajoissa vaikka ylittäisikin nopeusrajoituksen selvästi. Rangaistavuutta se ei tietenkään poista, eikä tarvitsekaan.