Onko Turvallisuuskeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cute
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vastauksena tohon että 400km vappuajelun aikana kaks autoa meinas tappaa, tulivat eteen oikealta mut kerkesin jarruttaa ja väistää, ja viä 60km alueella molemmat ja rajotusten mukaa ajoin ja pitkät päällä)
tounge.gif
Eikös tuosta pitkät päällä ajelusta ole ollut juttua jo monta vuotta ? Eli ne pitkät juuri aiheuttaa ongelmia arvioida pitkien käyttäjän nopeutta ?

Siirry vaan lyhyiden käyttäjäksi.

Kysyin, että onko turvallisuuskeskustelu mennyt jo liian pitkälle
...
Terve varovaisuus on ihan ok, mut jos pitää kaikkea alkaa väisteleen ja panssarihaarniska päällä, ni...?
Missä se ajamisen hauskuus ja oman tekemisen meininki?
Joo, aika paljon löytyy palstalta säikkyä porukkaa jotka ovat koko ajan hädissään jostakin. Epäilen iän ja ympäristövaikutusten mukana laskevan testosteronitason ja lisääntyvän estrogeenin aikaansaannoksiksi.

Aika hyvin saa suodatettua nuo "Hui! Eilen motarilla joku ajoi kovaa!"-kauhistelut, jos käytät tuon Uusia viestejä-linkin sijaan tavallista Hakua. Hauksi * ja haun kohteiksi kaikki muut palstat paitsi äänestykset/paskanjauhanta/turvallisuus/in memoriam. Hakutulosten sorttaus uusimmasta alkaen.

Näyttää prätkäilykin taas pykälän avomielisempien harrastajien puuhalta, eikä kylän ämmien itkuvirsikerhon treeneiltä.
thumbs-up.gif

Aivan ;)
Ei kukaan kuolonuhreista tykkää, mut jotenkin mulla on se kuva, että omaan turvallisuuteensa voi vakuttaa vain tietyn verran.
Ja sellanen visio että siellä tiellä aletaan väistelemään jokaista autoa, ei lisää turvallisuutta....se luo huonon ennustettavuuden moottoripyörän liikkeille.
Vaaratilanteita sattuu aina...osa omia aiheuttamia, osa muiden, mut siinäkään ei auta kuin olla skarppina vaan.
Omasta puolestani otan kesäksi pienen lisähenkivakuutuksen ;)

Joillekin tuntuu jokaisella ajoreissulla tulevan läheltäpiti tilanteita. Autot kiilaavat ja tulevat eteen. Joskus kannattaa pysähtyä ja katsoa peiliin. Voisiko olla että oma ajokäyttäytyminen ja tilannesilmän kehittymättömyys aiheuttavat myös noita vaaratilanteita? Liikennettä pitää "opetella" lukemaan ja ennakoimaan.
Tämä on asiaa. Mulle ei ole kai vielä kertaakaan sattunut varsinaista 'läheltäpiti'-tilannetta. Varmaan on tuuriakin ollut joukossa, mutta olisi kai tämän vajaan 10 v. aikanakin voinut kuitenkin sattua niin koti- kuin ulkomaillakin - Baltiassa, Puolassa tms.

Omat taidot tiedän sen verran rajallisiksi, että on ollut pakko pitää järki mukana.

Mutta onpas hienoa, että tämän kategorian toinen ketju on pysynyt nyt hetekn hiljaisena! Jatketaan samaan malliin
062802moto_prv.gif
!

Niin kauan nämä turvallisuusosionkin keskustelut ovat ansainneet paikkansa eivätkä ole menneet liian pitkälle, kun niillä on mielenterveyttä ylläpitävä terapeuttinen vaikutus noihin rajoituksia ja rangaistuksia itkeviin myöhäismurkkuihin.
Täällä purkautuminen on aika riskitöntä siihen verrattuna, mitä ns. vetomiesälyllä on mahdollista saada liikenteessä aikaan.

Sanotaan näin että ylipäätään alkaa ihmisten maalaisjärki pakenemaan ja tilalle tulee ylireagointi vähän joka asiassa, muuallakin kuin liikenteessä. Joku haukkuu nimimerkin takaa riippukelliksi niin jo toinen on nostamassa oikeusjuttua asiasta. Seurakunta polttaa oksia 2m päästä jonkun hautakivestä ja siitä vedetään kirkkoa oikeuteen. Nakkikioskilla painiessa hävinnyt sen sijaan että tunnustaisi häviönsä on seuraavana päivänä poliisien kanssa ovella itkemässä ja korvauksia vaatimassa... onhan näitä esimerkkejä. Kaikelle löytyy yksi ja sama nimittäjä, se on itsekkyys. Itsekkyyden lisääntyminen johtuu taas.. no joku voi kertoa onko syynä fenyylianaliinin lähteet ja E -sarjan lisäaineet vai mitkä?

Mielestäni suurin syy mp-kolareihin on autoilijan tekemät virheet.
Höpöhöpö! Tieltä suistuminen on tyypillisin (oliskohan ollut noin 60%:n osuus) vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavista onnettomuustyypeistä.  Useinmiten virheen tekijä on siis mopoilija itse!
Niin on mutta ne loput 40% siellä on usein syllinen se "vastapuoli"
Mihin tuo olettamus perustuu? Onko sulla tilastollista faktaa? 40% onnettomuuksista on muita kuin tieltäsuistumisia. Ei niissäkään aina tai välttämättä edes enemmistönä ole vastapuoli. Moottoripyöräilijänä on helppo ajatella että muut ovat syyllisiä, vaikka tilastojen mukaan useinmiten vakavissa onnettomuuksissa syyllinen löytyy kun moottoripyöräilijä katsoo peiliin.

Moottoripyöräilijät (ja autoilijatkin) luottavat liian paljon perinteiseen lausahdukseen:"Ei minulle satu mitään kun olen niin varovainen". Ei vaivauduta opettelemaan ja harjoittamaan edes perustaitoja jotka takaisivat huomattavasti riskittömämmän liikkumisen. Ei se pelkkä nopeusrajoitusten noudattaminen tee ajamisesta turvallista.

Marsmars harjoittelemaan!!!

Mielestäni suurin syy mp-kolareihin on autoilijan tekemät virheet.
Höpöhöpö! Tieltä suistuminen on tyypillisin (oliskohan ollut noin 60%:n osuus) vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavista onnettomuustyypeistä.  Useinmiten virheen tekijä on siis mopoilija itse!
Niin on mutta ne loput 40% siellä on usein syllinen se "vastapuoli"
Mihin tuo olettamus perustuu? Onko sulla tilastollista faktaa? 40% onnettomuuksista on muita kuin tieltäsuistumisia. Ei niissäkään aina tai välttämättä edes enemmistönä ole vastapuoli. Moottoripyöräilijänä on helppo ajatella että muut ovat syyllisiä, vaikka tilastojen mukaan useinmiten vakavissa onnettomuuksissa syyllinen löytyy kun moottoripyöräilijä katsoo peiliin.

Moottoripyöräilijät (ja autoilijatkin) luottavat liian paljon perinteiseen lausahdukseen:"Ei minulle satu mitään kun olen niin varovainen". Ei vaivauduta opettelemaan ja harjoittamaan edes perustaitoja jotka takaisivat huomattavasti riskittömämmän liikkumisen. Ei se pelkkä nopeusrajoitusten noudattaminen tee ajamisesta turvallista.

Marsmars harjoittelemaan!!!
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=5879

Back