Osaatko vaihtaa 2-vaihteelle ilman että

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja exhaust
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Osaatko vaihtaa 2-vaihteelle ilman että - vaihdelaatikosta kuuluu kolahdus?

  • Mikä ihmeen kolahdus?

    Ääniä: 35 26,7%
  • Se ei ole teknisesti mahdollista.

    Ääniä: 12 9,2%
  • Onnistuu joskus tuurilla, mutta ei koskaan kun yritän.

    Ääniä: 12 9,2%
  • Joskus onnistuu.

    Ääniä: 19 14,5%
  • Yleensä onnistuu.

    Ääniä: 36 27,5%
  • Aina onnistuu.

    Ääniä: 10 7,6%
  • Pyörässäni on lisävaruste joka hoitaa homman (quickshifter?)

    Ääniä: 5 3,8%
  • Joku muu (selitä)

    Ääniä: 2 1,5%

  • Ääniä yhteensä
    131
En tiedä, pakoputkesta tulee niin kova meteli. Mitä väliä?

Sen tiedän, että ykköselle laitto kolahtaa aina. Mutta mitä...
 
aikamoista paskaa!!!
NNooouuu shit!
smile_org.gif


Mutta toisille se voi olla vaikeaa se vaihtaminen....
 
Peruutusvaihde yleensa pitaa aanta yli 100n vauhdissa paalle laitettaessa. Paitsi joskus.
 
Sitä ajoin takaa, että tällä kuuluisalla ekalla pyörälläni, jonka hallintalaitteiden toimintaa olen pikkuhiljaa opetellut, aikamoinen pamaus laatikosta kuuluu jos viivyttelee (vaikka sekunnin) kytkimen painamisen ja vaihteen siirtämisen välillä.

Jos ei viivyttele, niin sujahtaa hyvinkin sulavasti ja äänettömästi kakkonen silmään. Joskus kuitenkin tuntuu, että on vähän tuurista kiinni mitä sieltä kuuluu.

Kai se laatikko on suunniteltu se laiskempikin vaihtaminen kestämään, kun ei tästä aiheesta sen isompia lööppejä ole näkynyt. Olen sen verran uivelo, että en tiedä kuinka paljon pyörien laatikoissa on eroja tämän suhteen. Eli mikä on mopotekniikan ja taidon suhde tässä asiassa. Kommenteista päätellen pyörissäkin eroja on.

Parin sadan äänestystuloksen jälkeen näyttää siltä, että noin puolelle motoristeista kolahdus ei ole ongelma (lasketaan yhteen "Mikä ihmeen kolahdus" ja "Aina onnistuu" äänet) ja toinen puoli tunnistaa ongelman. Jos nyt ongelmasta voi puhua. 25% sanoo, että yleensä onnistuu vaihto ilman kolahdusta.

edit: Tuosta välistä taisikin hävitä se viesti johon vastasin, mutta pidetään kuitenkin tämä yhteenveto.
 
Mulla loppui kolahtelu,rusahtelu ja välivapaat kun säädin vaihdepolkimen yhtä pykälää alemmas.
 
Kolahtelee, rasahtelee ja rutisee myös muille vaihtelle vaihtaessa
biggrin.gif
... kytkimessä "vähän" häikkää..
 
Menee ilman rutinoita ja kolinoita, kun/jos jaksaa/malttaa oottaa että kierrokset on matalalla ja vaihtaa rauhassa. Mikäli äkkiä survoo niin kolahtaa.
 
Jammu FJ 1200 ja ymmärtääkseni 204 500 km taitettu taivalta. Mikäpä olisi hiljaista? Ykkönen rysähtää ihan miesmäisesti, kun sen varpailla kepeästi painaa - paitsi jos pyörä hissukseen liikkuu: silloin menee toisinaan inahtamatta. Lienee akselien nopeudet vaihteistossa oikeat. Ja sitten se kakkonen: useimmiten kytkeytyy pienellä naksahduksella, joskus kuuluu puolen sekunnin rutina. Harvemmin kuitenkaan kiihdyttelen kakkosella kummemmin, mutta kokeiltu on, ja vaihde pysyy päällä.

Välillä tunnen, että ajoni on sellaista räpelöimistä ja säheltämistä, että ei siinä vaihteiston ääntely paljon paina.
 
Joo,shifterin kanssa ei kerkee kolahtaan.Ainoa ääni on se pamaus putkesta isommalle vaihdettaessa.:D
 
Sitäkö varten ne kovat pakoäänet pitää pyörässä ollakin; ettei kuulu muille, miten laatikko kolisee? :grin:
 
Jep jep,eli liikkeelle lähdettäessä kantsii odottaa n. pari sekkaa kytkimen painamisen jälkeen enneku painaa ykösen silmää,ei kolahda:WAZAAP: ykköseltä kakkoselle vaihdetaan joko tosi rauhallisesti tai sitte helevetin nopeesti (joskus saattaa vähä ikää ku kolahtaa):jippikaijee:
 
Käännetyn vaihdekaavion jälkeen 2-sen rusahdukset ovat vähentyneet lähes nollaan.

Eli kun ykkönen onkin nyt ainoa ylöspäin nostettava niin määrätietoinen alaspäin vaihto kakkoselle on melko siisti.
 
Puimurin vaihteet nyt on tunnetusti vähän sitä sun tätä... Kolisee ja klonksahtelee jatkuvasti!
 
Otsikon voisi vaihtaa.. Rikotko vaihdelaatikkosi vai raaskitko sijoittaa quickshifteriin.
Itsellä normaali ajossa vedetään kytkimellä ja narukireellä homman hoitaa shifteri.
 
Minkähän ihmeen takia loota pitää "runkata" väen väkisin palasiksi katuhommissa ?
Mihin niitä sadas/tuhannesosia tarvitaan.... jotka tekniikan ja tuntuman puutteessa
sitten väkisin runnomalla (ehkä) saadaan?

Kisahommat radalla ovat ihan toinen juttu.
 
Eipä kolahtele paitsi N-> 1


En ole ikinä kuullut että keneltäkään olisi aski hajonnut raakana vaihtamisen seurauksena, radalla kuin kadullakaan.

Toki kaiken saa rikki jos tekee pahasti väärin, esim ajelee ilman öljyjä tmv.

Ei se shifteri autuaaksi tee, korkeintaan vähentää riskiä että käsi-jalkakoordinaatio menee sekaisin ja tapahtuu kauheita (Lue, ei mennytkään isompi sisään vaan ehti ottaa rajoittimelle, sehän voi vaikka hajota...)

Eri asia sitten tyyppivikaiset pyörät joista poikii askit (Lähinnä joissain jammuissa ja gixxereissä?) vaikka niitä käsittelisi kuin kipeää telkkaria..
 
Back
Ylös