Oudon näköinen ketju?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hp10a10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hp10a10

New member
Oudon näköinen ketju?

Vai onko? Mistä tuo kertoo jos jostain?
Ei tuo punerrus ainakaan mitään irtotöhnää ole kun öljytessä huomasin. Pitäisikö tuohon jotenkin reagoida?
 

Liitetiedostot

  • ketju.jpg
    ketju.jpg
    81,5 KB · Katselut: 507
Äkkiseltään näyttäis siltä, että eturatas on värjännyt noi liukupinnat tai vaihtoehtoisesti pinta on kulunut. :dunno: Onko ketju oikealla kireydellä? Muutoin mielestäni ei mitään syytä huoleen, mutta viisaammat vahvistakoon.
 
Äkkiseltään näyttäis siltä, että eturatas on värjännyt noi liukupinnat tai vaihtoehtoisesti pinta on kulunut. :dunno: Onko ketju oikealla kireydellä? Muutoin mielestäni ei mitään syytä huoleen, mutta viisaammat vahvistakoon.
Kireys on kohdillaan. 600 kilsan reissun ajoin viikonloppuna ja sit kotipihalla huomasin tuon. En ainakaan muista ennen tuon olleen tuonnäköinen.
 
Itte pähkäilin eilen ihan saman näköistä ilmiötä, en ole ennen tollasta.. mulle uus pyörä, niin en tiedä, voi vain ihmetellä. Mieleen kävi että onko ketjulinja suorassa.
 
Kuvasta on tietty huono sanoa, mutta jotenkin tuli semmonen vaikutelma, että takaratas olis hiukka vinossa ketjulinjaan nähden. Kannattaa tarkistaa .... edellisessä Hondassa oli kerran just ton näkönen ja sen jälkeen hommasin laserin ja oon tosi tarkkana kun kirraan ketjua, että tulee suoraan. Saa olla kans mielummin hiukka löysällä kuin tiukalla .... tiukka kans syö enemmän ja lämpenee selkeesti enemmän.
 
Itse tarkistaisin eturattaan kunnon, koska kyllä tuo värjäytyminen melkeinpä jonkinlaisen normaalista poikkeavan kulumishankauksen seurausta on. Tai sitten ketju on vaan ollut liian kuivana rullien osalta tuon pidemmän reissun aikana. Ei ketju kuitenkaan ole alkanut metelöidä poikkeavasti?
 
Haarukan merkkien mukaan tuo ketju on säädetty. En sitten tiedä onko joku vinossa vai ei. Näkeekö tuon jotenkin "oikeasti" silmämääräisesti onko joku vinossa? Toki se on mahdollista, että osin aika kuivana on ketju pyörinyt kun mennessä tiputteli vettä pitkän matkaa enkä jaksanut rasvailla ennen paluumatkaa. Mitään erityisiä ääniä ei kyllä ole kuulunut ja ilmassa pyöritellessä rengasta kuunnostaa ihan normaalilta.
 
Mä olen säätänyt aina työntömitan kanssa kummaltakin puolelta samaan etäisyyteen. Vaatii tietty symmetrisen swingin ja kohdat mistä saa tönärillä mitattua. Onko tarpeellista, en tiedä.
 
Minusta kuvan perusteella näyttää siltä, että ketju kulkee takarattaalla ihan oikeaa reunaa ja eturattaalla ihan vasenta (tuosta värjäytymästä päätelleen, samanväristä tahnaa oli oma eturattaan "suojaketelo" täynnä).
 
Kannattaa tarkastaa ajatuksella ja huolella myös KAIKKI
muut ketjulinjaukseen AJOSSA vaikuttavat kohdat/asiat.

Ellei peli ole aivan uudenkarhea, tuosta kokonaisuudesta
löytyy äkkiä useampikin paikka/käpy, joka voi viedä
"kylmiltään" ihan suoraan linjatun ketjun sivuraiteelle.
 
Eli tarkoittaisiko tuo rautalangaksi käännettynä sitä, että takarengas olisi vinossa kulkusuunnassan vasemmalle?

Meinaatko lähteä "arvalla säätämään", vai varmistaa ketjulinjan tilanne "pukilla"??

Jos meinaat muuta kuin säätää arpomalla, se linjaus on vaan oikeesti tehtävä kerran kunnolla.
Muutoin et edes tiedä "merkkejä" jatkossa.

Jos pukilla linjauksen jälkeen ongelma jatkuu, jonkun paikan on sitten ajossa "annettava periksi".
Homma on vielä siitä hauska, että mikään yksittäinen asia
noista mahdollisuuksista ei tarvitse olla ihan paskana.
Vähän siellä sun täällä riittää ajossa.

Ainahan on kaksi mahdollisuutta "tehdä remonttia" kun jotain ongelmaa pukkaa.

Arpoa ja rassata jotain sieltä sun täältä.....
tai käydä homma systemaattisesti läpi, joko kerralla, tai osina "oikeassa järjestyksessä".
 
Omassa pyörässä merkit pitää paikkaansa (digitaalisella tönärillä mitattu..) mutta kaikissa ei näin ole. Itse säädän silti ketjut aina tönärillä. Voihan tuossa olla että joskus renkaan "holkit/shimmit" on mennyt väärille puolille, ts. Koko taka rengas ei ole pyörän linjaan nähden keskellä.
Itse kuitenkin aloittaisin säätämllä ketjujen linjauksenlinjaus 100% varmuudella kohdalleen ja ihmettelisin sitten lisää. Mielestäni ketjunkuvassa kuuluu kulkea rattaan keskellä, ei toisessatarjoutunut reunassa.

Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä.
 
Omassa pyörässä merkit pitää paikkaansa (digitaalisella tönärillä mitattu..) mutta kaikissa ei näin ole. Itse säädän silti ketjut aina tönärillä. Voihan tuossa olla että joskus renkaan "holkit/shimmit" on mennyt väärille puolille, ts. Koko taka rengas ei ole pyörän linjaan nähden keskellä.
Itse kuitenkin aloittaisin säätämllä ketjujen linjauksenlinjaus 100% varmuudella kohdalleen ja ihmettelisin sitten lisää. Mielestäni ketjunkuvassa kuuluu kulkea rattaan keskellä, ei toisessatarjoutunut reunassa.

Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä.

Nyt ei pidä provosoitua kun ei provosoida:D.
Ei liioin ottaa vittuiluna/saivarteluna.

"Omassa pyörässä merkit pitää paikkaansa (digitaalisella tönärillä mitattu)"

Nyt jää tuossa auki se olennainen.... jolle pitäisi loppu rakentaa, eli onko ketjulinja jo ensin "laitettu kohdalleen"......
ja sitten mitattu tönärillä tuolta "päistä".....
ja todettu merkkien pitävän kutinsa ????

VAI ONKO TÖNÄRILLÄ MITATTU "PÄISTÄ", VERRATTU MERKKEJÄ JA TODETTU HOMMAN OLEVAN OIKOSESSA???

Jälkimmäisellä tavalla ei ole mitään takeita, että ketjulinjaus on kohdillaan, vaikka tuossa
jälkimmäisessä tavassa pari asiaa kohtaavatkin.

TÄSSÄ VAAN ESIMERKKI SIITÄ, MITEN HANKALAA IHAN OIKEESTI ON JAKAA LOOGISIA JA SELKEITÄ
"NEUVOJA" SITEN, ETTÄ ASIOITA ALETAAN VARMASTI RAKENTAA "KANTAVALLE POHJALLE".

Esim. sellainen olettama, että kaupankuntoiset rungot ja muut komponentit ovat "kohdillaan ja mitoissaan",
ei ole kovin realistinen. Noita ei kovin paljoa tartte "mittailla", niin vaatimustasosta riippuen
alkaa joko hymyilyttää.... tai sylettää ankarasti.

Ei tässä muuta tarkoitusta tällä esimerkillä :;):
 
äkkiseltään näyttäis ettei ketjulinja oo ihan suora, lisäks toi pistää silämään on että ketju on kuiva, aina uutta rasvaa kun näyttää vanha kuluvan pois ja rasva aina lämpöseen ketjuun, samalla kun pällistelet niin otas takarengas pois ja tarkista takarenkaan laakereiden kunto varmuuden vuoksi.
 
Sori ot, mutta miksi ihmeessä viljelet Bone noita lainausmerkkejä vähän joka toisessa lauseessa? Tai siis "viljelet"? Kai voi puhua neuvoista eikä "neuvoista", mittaamisesta eikä "mittaamisesta" jne jne jne... :grin:

Lainatakseni, ei pidä ottaa vittuiluna tai saivarteluna, mutta kohtuullisen raskaaksi käy lukeminen, kun (pääosin) ihan kelpo suomea käytät, jos noi hipsut heivais.

Jatkakaa :cruising:
 
Sori ot, mutta miksi ihmeessä viljelet Bone noita lainausmerkkejä vähän joka toisessa lauseessa? Tai siis "viljelet"? Kai voi puhua neuvoista eikä "neuvoista", mittaamisesta eikä "mittaamisesta" jne jne jne... :grin:

Lainatakseni, ei pidä ottaa vittuiluna tai saivarteluna, mutta kohtuullisen raskaaksi käy lukeminen, kun (pääosin) ihan kelpo suomea käytät, jos noi hipsut heivais.

Jatkakaa :cruising:
Ne on vähän kuin Soinin letkautukset ja sanaväännökset. Kukaan ei täysin ymmärrä niitä, mutta kuuluvat asiaan, eikä ilmankaan voi elää.
 
Back
Ylös