Oudon näköinen ketju?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hp10a10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sori ot, mutta miksi ihmeessä viljelet Bone noita lainausmerkkejä vähän joka toisessa lauseessa? Tai siis "viljelet"? Kai voi puhua neuvoista eikä "neuvoista", mittaamisesta eikä "mittaamisesta" jne jne jne... :grin:

Lainatakseni, ei pidä ottaa vittuiluna tai saivarteluna, mutta kohtuullisen raskaaksi käy lukeminen, kun (pääosin) ihan kelpo suomea käytät, jos noi hipsut heivais.

Jatkakaa :cruising:

Mites olis monen kirjoittajan murteesta ja murresanojen viljelystä vittuilu? 😆.
Eikö tuollainen raaka kirjakielellä pyyhkiminen laikka ahista?
Ei edes hävettävän laajamittainen yhdyssajojen kanssa konttaaminen?
Kyllä moni niin mielensä pahoittaa ja ties mistä😆.
Emojit ne vasta sietämättömiä ovatkin😂.
Koita jaksaa.
Puristat vaan perseellä normaalisti ja tankkaat
rokanohvia.... se menee reiteen😆.
 
Nonih, mopeti keskijalalle ja sekä haarukan merkkien että tönärin mukaan molemmat puolet 0.1mm sisällä toisiinsa nähden. Silmällä kun kattoi takaapäin niin näki jo sokeakin että ketju ei kulje suorassa vaan teki heti takarattaalta lähtiessään selkeän kulman. Ketju tuntui olevan myös himppasen tiukalla.
Aikansa siinä säätelin sen tarkimman laserin eli silmän kanssa niin nyt ketju kulkee suoraan ja ratas kulkee keskellä ketjua. Tönärillä lopuksi kun mittasin niin 1,5mm ero jäi haarukan päistä mitattuna.
Nyt rutkasti rasvaa ja kovaa ajoa.
 
Onkos vetopakan laakeri muuten takarattaan "alla" suoraan, sen antautuminen vois ehkä vetää takaratasta vinoon.
 
Onkos vetopakan laakeri muuten takarattaan "alla" suoraan, sen antautuminen vois ehkä vetää takaratasta vinoon.

Vaikea sanoa tai ehkä en osaa katsoa sitä oikealla tavalla. Miten tuota pitäisi osata katsoa?
Kai se laakerevika ilmenisi muullakin tavalla?
 
Nonih, mopeti keskijalalle ja sekä haarukan merkkien että tönärin mukaan molemmat puolet 0.1mm sisällä toisiinsa nähden. Silmällä kun kattoi takaapäin niin näki jo sokeakin että ketju ei kulje suorassa vaan teki heti takarattaalta lähtiessään selkeän kulman. Ketju tuntui olevan myös himppasen tiukalla.
Aikansa siinä säätelin sen tarkimman laserin eli silmän kanssa niin nyt ketju kulkee suoraan ja ratas kulkee keskellä ketjua. Tönärillä lopuksi kun mittasin niin 1,5mm ero jäi haarukan päistä mitattuna.
Nyt rutkasti rasvaa ja kovaa ajoa.

Tässä päästiin siis loistavasti siihen, mitä Bone tuossa suurelle yleisölle käsittämättömällä tavalla yritti tuoda esiin. Ketjulinjan suoruutta ei voi mitata haarukan päästä (tai haarukan ja akselin suhteesta yleensäkään), jos itse haarukan suoruutta ei ole ensin jollain muulla tapaa mitattu tai todennettu. Tuo on se ero "mittaamisessa" ja mittaamisessa, että ensinmainitussa vaan luullaan asioiden olevan kohdallaan, vaikka ne eivät välttämättä ole, kun kokonaisuus jää huomiotta.

Biltemalla oli hieno työkalu, millä suuntaus katsottiin takarattaaseen kiinnitettävällä alumiinikappaleella ja suuntapuikolla. En vaan kirveelläkään muita millä nimellä sitä kutsuttiin, enkä nettisivuilta sitä heti löytänyt.

Mitä tulee tuohon vetopakan laakeriin, niin sen vikaantuminen on helpoin havaita siitä, että ratasta pystyy heiluttamaan sivusuunnassa. Tiukalla oleva ketju voi kylläkin estää tuon huomaamisen ennen kuin tilanne on paha, mutta silloin voimansiirrossa pitäisi kyllä ilmetä ylimääräistä tärinää, rohinaa yms.
 
Syynä vinoon asentoon voi olla myös vaimenninkumit vetopakan ja navan välissä. Kun ne alkavat olla kuluneita niistä löytyy yllättävän paljon välystä joka päästää takaketjupyörän kääntymään kun veto on päällä. Kaikissa pyörissä ei ole vetopakassa laakeria, joissakin on jopa kaksirivinen laakeri. Vaikutus kuluneilla väljillä kumeilla on sama kuin rikkinäisellä laakerilla.
 
Mä en kyllä ihan oo varma noiden säätöruuvin pituuksista, eli en kyllä alkais sieltä mittailee .... joko tommonen motonetin tarkistin tai sitten se laser-värkki ... kyllä se on ainoo tapa saada se suoraan
 
Mä en oo kyllä ihan ihan varma kannattaako koko ketjulinjaa ihmetellä, ennenkuin pyörien linjaus on kunnossa....
 
Mä en oo kyllä ihan ihan varma kannattaako koko ketjulinjaa ihmetellä, ennenkuin pyörien linjaus on kunnossa....

Samassa linjassa se takaratas on renkaan kanssa jos laakerit on kunnossa. Samalla akselilla ovat, perinteisessä haarukassa ainakin, yksipuoliset sitten kai erikseen..?
 
Kerätään nyt palikat alusta alkaen:D.

Moottorin kiinnitys runkoon.
Svingin kiinnitys runkoon.
Svingi

Tuossa ensihätään vain kiinnityspaikkojen mittatarkkuudet ja "suoruudet", osien mittatarkkuus jne.

Tähän sitten perään "asennukset" näihin liittyen +
eri yhteyksissä/paikoissa mahdolliset väljyydet, joista osa konkretisoituu
vasta "veto pällä". Homman taputtelee mahdollisesti vielä esim. mainittu vetopakka.

Ihan helvetin monta paikkaa-syytä-mahdollisuutta siis löytyy ennenkuin
on järjen hiventäkään alkaa mittailemaan jotain säätönippeleitä svingin päistä:D.

Saahan sen ketjulinjan monasti silleen "suoraksi", ihan arpomasäätämisellä, että
ketju ei kulje pahasti kumpaakaan laitaa.

Ihan jees, mutta koko mopo voi silti mennä erilaista kylkimyyryä kuin vanha ajokoira :D.

Kovin moni säätö ja kohtalainen remonttikin tahtoo mennä vähän periaatteella.....

Jos se pätkii ja paukkuu, ei muuta kun huolella ja pitkään vaan rajaria vasten:p.
Kyllä se siitä asettuu:p.

Ei tietenkään kannata mahdottomuuksiin mennä nysväämisessä nysväämisen takia, mutta
näin se vaan tahtoo mennä, että bulkkimopossa (rungossa/alustassa) on lähes kaikki
"vähän sinne päin". Yleensä rentoon katukurvailuun riittää, että mikään asia ei ole ihan päin veetä.

Ihan huvikseni (yhtenä esimerkkinä) tuijottelin aikani omaa bränikkää 1400 GSX:ää.
Kovin kummoista symmetriaa ei tahtonut löytää oikeen mistään neikä mihinkään suuntaan ja ihan
pintapuolisillakin mittauksilla totesi, että joo.... sinnepäin nyt kuitenkin:D.
 
Back
Ylös