Mutta eikös se niin ole, että jos väitäs poroa metsään poroon osumatta, niin omasta pussista menee. Jos taas väistät hirveä metsään siihen osumatta tai osut, niin eipä maksa sinulle mitään....
Ei. Hirvivahinkovakuutus ei korvaa, ellet törmää siihen sarvipäähän. Väistö ojaan menee törmäyskaskosta (jos sellainen on).
Hirvivahinkovakuutus kattaa kaikki hirvieläimet (eli hirvet, porot, peurat), mutta ei muita elikoita.
Mutta itse aiheeseen. Olen itse vuosikymmen sitten ajanut liukkaalta tieltä ojaan/lumipenkkaan kun väistin poroa. siinä autoa ylös kiskottaessa sain useammalta pysähtyneeltä auttajalta kommentin "olis kannattanu ajaa päin, ei tuossa autossa olis missään tuntunut". Totta joo, mutta ainakin mulla jarrutus/väistörefleksi, kun jotain elävää hyppää tielle, on nopeampi kuin "minkäkokoinentuotörmäyskohdeon"-analysaattori. (Ja yo. tilanteessa lopputulema oli onnellinen, poroon ei naarmuakaan ja autosta vain joku muovikotelo pohjasta rikkoutui penkasta poisvedettäessä, maksoi kai n. 100 mummonmarkkaa).