• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paineet radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sebu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sebu

New member
Ensimmäisenä => katsoin haulla, mutta en löytänyt tyydyttävää vastausta!!!

Eli asiaan. Oltiin Jurvassa vääntämässä rataa ja paineet oli renkaissa etu 2.0 taka 2.25 rengas Bridgestone Bt014 pyörä gixxeri 750 renkaat "suli" alle eli lämpeni liikaa! Kumminpäin se menikään jos nostaa painetta niin rengas lampenee viellä enemmän vai toisin päin? Karttingissa kylmällä nostetaan paineet jopa 3bar jotta rengas lämpenee joten onko se sama noissa isommissa rinkuloissa, kun ei viitsis tuhota niitä joka kerta kun radalle eksyy!!!!

Kiitos

Itse pidän edessä juuri 2,1 ja takana 2,0 ja kyllä pitää.
Eikä kulu mitenkään erikoisen paljoa.
Renkaina Diablo Corsat.

Itse pidän edessä juuri 2,1 ja takana 2,0 ja kyllä pitää.
Eikä kulu mitenkään erikoisen paljoa.
Renkaina Diablo Corsat.
Tiesitkös että Corsa toimii parhaiten vähän isommilla paineilla. Eteen n.2.2 ja taakse n.2.4.. renkaan rakenne vaatii korkeammat paineet. Alemmilla painella on kyllä pitoa, mutta kumi kuluu turhan nopeasti.

Linkki

Mitä enempi painetta sitä vähemmän rengas lämpenee.
No ainakin mulle asiasta ymmärtävät ratamiehet suositteli eteen n. 2,1 ja taakse 1,9 - 2,0 ja hyvin toimi. Nimenomaan varoittelivat että korkeilla katupaineilla renkaat sulaa alle.
..... gröhöm ... "bull's shit".    Taas kerran urbaani ratalegenta nostaa päätään.  
tounge.gif
   Em. paineet toimivat kun alla on ratasliksit ja alle 160 kg tankattuna oleva ratapyörä.

Mistähän se renkaan lämpiäminen itseasiassa johtuu?  
confused_orig.gif
  Mikä saa aikaan sen, että mikroaaltouunissa ruoka yms. lämpiää?  
confused_orig.gif

idea3.gif

No ainakin mulle asiasta ymmärtävät ratamiehet suositteli eteen n. 2,1 ja taakse 1,9 - 2,0 ja hyvin toimi. Nimenomaan varoittelivat että korkeilla katupaineilla renkaat sulaa alle.
Heh... eikös se lämpö juuri kitkasta tule??  
biggrin.gif
Tais olla tosi kovia ratakettuja!  
tounge.gif
Renkuloiden lämpenemiseen vaikuttanee jonkin verran se, että niissä on ilmaa (kaasua) sisällä. Varsinainen lämpeneminen tulee renkaan muodonmuutostyöstä, eli renkaan muodon muuttamiseksi tehtävä työ muuttuu lämmöksi.

Koska PV=nRT, ja renkaan tilavuus on rajoitettu (V), niin paineen (P) kasvu johtaa lämpötilan (T) kasvuun.

Ja ihan ajamallakin sen huomaa, jotta väärillä paineilla hiukankin reippaammassa ajossa renkaat alkavat "sulaa".

Ei tarvitse olla ratakettu
smile_org.gif

Enkös mä just kirjottanut että lämpö tulee kitkasta... muodonmuutostyö vaatii kitkaa!
idea3.gif
Ei vaan... jospa menis nukkumaan...
wink.gif

..... gröhöm ... "bull's shit".    Taas kerran urbaani ratalegenta nostaa päätään.  
tounge.gif
   Em. paineet toimivat kun alla on ratasliksit ja alle 160 kg tankattuna oleva ratapyörä.

confused_orig.gif
confused_orig.gif

idea3.gif
Kuski ja pyörä ajokunnossa 275 kg, ei slicksejä. Mitäs paineita suosittelet? Kun ei muka toimi nuo mka:n ehdottamat. Tyhmänä olen sellaisilla ajellut, kun muusta tiennyt. Nyt hävettää
withstupid.gif

Mikroaaltouunissa sähkö aiheuttaa ruuan lämpenemisen.

tounge.gif

confused_orig.gif
confused_orig.gif

idea3.gif
Kuski ja pyörä ajokunnossa 275 kg, ei slicksejä. Mitäs paineita suosittelet? Kun ei muka toimi nuo mka:n ehdottamat. Tyhmänä olen sellaisilla ajellut, kun muusta tiennyt. Nyt hävettää
withstupid.gif

Mikroaaltouunissa sähkö aiheuttaa ruuan lämpenemisen.
Siis mikroaaltouunihan toimii kun säteily mikroaalto alueella laittaa vesimolekyylit värähtelemään...
buttrock.gif

Mut okei aiheeseen... toi on lopuks monen tekijän summa, keliolosuhteet, ajettava rata, pyörä, kuskin paino, rengas merkki ja tyyppi. Kokeilemalla selviää itelle paras on oma mielipide!

Oikeat rengaspaineet löytyy kokeilemalla. Kuten tuossa jo edellä mainittiinkin niin suositeltaviin rengaspaineisiin vaikuttaa monta osa tekijää.  

Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää ns. 10/20 -sääntöä, kun haetaan oikeita rengaspaineita. Eli aloitetaan ohjekirjan mukaisilla rengaspaineilla, jotka mitataan kylmistä renkaista. Sen jälkeen käydään ajamassa reilu lenkki (radalla tai kadulla), jonka jälkeen mitataan rengaspaineet välittömästi. Jos eturenkaan rengaspaineet eivät ole nousseet 10% tai vastaavasti takarenkaan rengspaineet 20%, niin aloituspaineet ovat olleet liian kovat, eli tiputetaan paineta. Jos taas paineet ovat nousseet yli 10/20% niin aloitus paineet ovat olleet liian matalat.  Mikäli säätöä paineisiin tarvitaan, niin annetaan renkaiden kunnolla jäähtyä, ja homma aloitetaan alusta uusilla muutetuilla paineilla.  Huom! radalla "löydetyt" paineet eivät toimi kadulla, eli molemmille ajoalustoille on haettava oikeat paineet erikseen.  
wink.gif

Kuten edellä on jo mainittu, niin jokaisen oman pyörän kohdalla kertaalleen löydettyihin "oikeisiin" paineisiin tulee vielä muutosta mm. kun ilman lämpötila muuttuu, rengas merkki/malli vaihtuu.  

Jos ei halua käydä ko. rumbaa läpi niin parasta on pysyä niissä paineissa mitä pyörän ohjekirja tai rengasvalmistaja suosittelee.

Em. säännöstä yms. rengaspaineisiin liittyvistä asioista voi käydä vielä lukemassa tuolta.      
062802moto_prv.gif

Mut okei aiheeseen... toi on lopuks monen tekijän summa, keliolosuhteet, ajettava rata, pyörä, kuskin paino, rengas merkki ja tyyppi. Kokeilemalla selviää itelle paras on oma mielipide!
Joskus epäilyttää että jotkut kaverit täällä varmasti testaa kokeilemalla sopivat kannen kiristysmomentitkin. Itse aina joskus uskon kokeneempia, esimerkiksi kisakuskeja, mm. rengaspaineasioissa. Jos kaverit jotka ovat ajaneet lukemattomia ratakilometreja katu- ja kisapyörillä, kehottavat laskemaan paineita ja perustelevat asian, niin toimin kehotteen mukaisesti, enkä mieti miksi ruoka lämpenee mikrossa. Sitten kokeiltuani tuota, voidaan alkaa hienosäätämään jos ilmenee liikaa kulumista tms.

No kukin tyylillään, mutta jos neuvoa kysytään, niin ei ole relevanttia mielestäni vastata että tämähän riippuu niin monesta seikasta, painosta, pyörästä, renkaista, auringonpilkuista, jne. että alappas vaan kokeilemaan.

tounge.gif

confused_orig.gif
confused_orig.gif

idea3.gif

ihan vässykkänä, ja melkein ikinä radalla käymättömänä, haluaisin tietää että miten rengaspaineet ja mikroaaltouuni liittyy toisiinsa?

tounge.gif

confused_orig.gif
confused_orig.gif

idea3.gif

ihan vässykkänä, ja melkein ikinä radalla käymättömänä, haluaisin tietää että miten rengaspaineet ja mikroaaltouuni liittyy toisiinsa?
Mikrohan on köyhän miehen rengaslämppäri.

tyhmälle tyhmä kysymys mitä tarkoitetaan renkaan sulamisella "#" ainahan se kovassa ajossa...?? Ja taas niihin urvaaneihin mutu huhuihin joku viisas 0.1-0.2 kun kadulle hjuva neuvoivat jotkut ainakin omalla kokemuksella toimi vallan huvin. "ei hifistelijöille" . Jotain tuohon sulamiseen kuullu matalista paineista kovat kun menneet liukkaiksi (*perustaen mikroautolla kellotettuihin empiirisesti tehtyihin havaintoihin kellotettuista luvuista*) ja tässä kohtaa taas vaikuttanee tietysti ajotapa ja muut pro touhut.

Nimim: tahtonee pysyä pystyssä
sad_orig.gif

Back