Paisuntasäiliö tyhjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mulleteer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mulleteer

New member
Huomasin äsken ketjuja öljytessäni että CB1300:n paisuntasäilö on tyhjä. Tai niin ainakin minusta näyttää, ei sieltä mitään nesteenpintaa erota vaikka kuinka pyörää heiluttelee.

En muista milloin olen säiliön viimeksi tarkistanut, mutta pyörä pitää lämmöt ihan normaalisti. Olen sattumalta ajellut jo jonkin aikaa lämpömittarinäyttö päällä ja en ole huomannut mitään ongelmia. Lämmöt sahaa siinä 77-84 asteen välillä paitsi tietenkin valoissa.

Mitenkäs nyt, pitäisikö etsiä vikaa jostain vai täyttää säiliö ylärajaan asti ja unohtaa koko juttu? Ymmärsin että nesteen ei pitäisi sieltä haihtua itsestään.

Yksi selitys on parkkipaikkakaato joku viikko sitten jossa pyörä kävi kyljellään. Olisiko sitten tuossa lorahtanut tyhjäksi ylivuotoputken kautta? En kyllä huomannut jos näin kävi, asfaltti oli sateesta märkä.
nixweiss.gif

Mulla oli XX:ssä 3v sitten paisuntasäiliössä vajausta.

Tankkasin ehkä 2-3dl nestettä. Hyvin on sen jälkeen 10tkm mennyt niillä nesteillä.

Eikä ole mitään havaintoa, mihin se neste sitä ennen olis hävinnyt  
nixweiss.gif

Mä en tiedä onko vain mun pyörän ominaisuus, mutta jos paisari on ylämerkissä se kusee alleen niin kauan että nestetaso on juuri alamerkin alla. Jonkin aikaa jaksoin täytellä, mutta nyttemmin tulee vaan katottua että siellä jotain on

biggrin.gif
Kyllä sen, tai niiden, paisuntasäiliöiden pitääkin olla tyhjät. Jos ovat tyhjät ja silti vaan paisuvat, kyseessä on sikotauti.
tounge.gif

Toimi näin.Avaa syylärinkorkki kone kylmänä tietysti ja tarkasta että syyläri on piripintaan täynnä.Sen jälkeen sulje korkki ja täytä paisuntasäiliö merkkiviivaan.Kun ajat ja neste lämmöstä laajenee,poistuu loputkin kuplat jäähdytysjärjestelmästä.
Jos syyläri on kovin tyhjäksi päässyt niin systeemi ei toimi vaan pelkkä ilma siellä laajenee ja lopputulos voi olla vaikkapa kuumeneminen.

Mul oli Hornetis aikoinaa vähä sama et tyhjältä näytti vaikka mite ois heilutellu. Lämmöt oli iha normaalit. Lisäsin sinne hiuka ja tuli samantie täytee(näki suuaukost kattoessa pinnan, eli tuski sillä lisäämällä n. puolel desil oli mitää merkitystä ).  
tounge.gif

Mul oli Hornetis aikoinaa vähä sama et tyhjältä näytti vaikka mite ois heilutellu. Lämmöt oli iha normaalit. Lisäsin sinne hiuka ja tuli samantie täytee(näki suuaukost kattoessa pinnan, eli tuski sillä lisäämällä n. puolel desil oli mitää merkitystä ).  
tounge.gif
Enpä ole kerennyt asiaa tutkia enempää, pyörä on nyt kuitenkin poissa ajosta.  Arvelen että ongelma on joko se parkkipaikkakippaus jossa nestettä valui ulos tai sitten tuo optinen illuusio että säiliö vain näyttää tyhjältä.

Samat nesteet olleet sisällä kohta neljättä vuotta, joten ne pitää vaihtaa nyt joka tapauksessa. Raportoin sitten jos jotain selviää.

Mä en tiedä onko vain mun pyörän ominaisuus, mutta jos paisari on ylämerkissä se kusee alleen niin kauan että nestetaso on juuri alamerkin alla. Jonkin aikaa jaksoin täytellä, mutta nyttemmin tulee vaan katottua että siellä jotain on
siellä voi olla ilmaa.. ja mulla teki autossa samaa sillon ku flekti oli jumissa, eli kun kävi kuumaksi alko uittaa vettä yli.

Nyt on mopo tutkittu ja kyllä siellä paisarissa oli vielä nestettä alarajaan asti. Oli vain säiliö niin ketjuöljyn ja hiekan peittämässä tahnassa ettei nestepintaa tahtonut nähdä. Totuus paljastui vasta kun läpivalaisi säiliön tarpeeksi suurella valonheittimellä.

Tämän lisäksi tuo aikaisemmin mainittu kaato oli vähän tyhjentänyt paisaria ylivuotoletkun kautta ja vanha likaura hämäsi silmää.. "tuossahan sen nestepinnan pitäisi olla, muttei näy"

Mulla joskus zetori puhalsi aina nesteet pois alarajan alle asti. Muutaman kerran täyttelin, muttakun ei maistunut, niin annoin olla. Hyvin pelasi.

Back