Pakoventtiilien hionta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TomiV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TomiV

New member
Taas näitä perusjuttuja joudun kyselemään. Eli sama vanha gs1000 suitsa työnalla ja nyt pitäisi putsata venttiilit karstasta.
Kontaktipinnat pitäisi kai saada kirkkaaksi kannen ja lautasen välistä.
Uskaltaako käyttää venttiilihionta-ainetta ja hiontatuttia näissä alukansivehkeessä ? Meinaan vain, että kun alumiini on pehmeää ja venttiiliaines kovaa, niin eikös kansi vain hioudu ja venttiilille ei tapahdu paljoa mitään? Auton kansissa tätä ongelmaa en ole miettinyt kun on aina ollut "rautakansia".
 
Ei muuta kuin sama meno päälle, onhan siellä venttiilin-istukat kansissa.
smile_org.gif
 
Kansi on alumiinia, seetit ovat terästä, joten kestävät hionnan hiomatahnalla.
Itse olen käytänyt akkuporakonetta hiomisessa. Liitos venttiiliin venttiilin varren päälle menevällä bensaletkulla, homma hoituu helposti.
Ensin karkealla tahnalla, sitten hienolla.
Kun kontaktipinnat ovat hiotut, lopuksi puhdistus ja moottoriöljyä pinnoille ja venat paikalleen uusilla ohjurinkumeilla.
 
Onko se kannen kontaktipinta muka oikeasti alumiinia? Tuntuu uskomattomalta. Hiottu se kuitenkin on joskus, eikä kai sitä nyt millitolkulla tarvitse työstää.
 
No niin, tietoo näköjään tarviit. Alukansissa on seeti renkaat ja seetien pitopinnat on koneistettu siihen.
Läppääminen on silkkaa tekohengitystä, toki venttiilien ja seetipintojen tarkisteluun sopii mikäli venttiili ei ole ns. pinnoitettua mallia. Tässä kohtaa suosittelisin turvautumaan ammatti apuun. Pelkkä kannen kunnon arviontihan ei maksa mitään, saat ohjeet kannen kunnostukseen ja mikäli selkeesti vaatii kunnostuksen niin tarvittavista toistä saa kustannus arvion. Hmm.. näin ainakin minun pajalla.
 
Kiitoksia neuvoista taas.

Tämä se on hyvä voorumi tässä suhteessa, että aina on apuja saanut. Toivottavasti jatkossakin vaikka usein tulee kysyttyä vähemmän viisaitakin.


Ja sitten hiomaan....
 
Jos venttiilin seetipinnoissa on sanomista niin ei niitä kannata läppäillä, venttiili kiinni porakoneeseen ja vaikka smirgelillä/vingulla/rälläkällä pinnat suoriksi, alkuperäiseen kulmaan. Seetin pienemmät kuopat menee sitten läppäämällä jos ei varsinaisia seetityökaluja ole.

Ja ainakin 16-venaisissa GS:ssä ongelma ei niinkään ole seeteissä vaan keskimmäisten pyttyjen pakoventtiilien ohjaimet kuluvat tolkuttoman väljiksi josta seuraa muut venttiiliongelmat, mahdollisesti 8-venaisessa samaa ongelmaa, ongelmahan juontuu keskimmäisten pyttyjen korkeasta lämpötilasta. Kannattaa tarkistaa.
 
Jos venttiilin seetipinnoissa on sanomista niin ei niitä kannata läppäillä, venttiili kiinni porakoneeseen ja vaikka smirgelillä/vingulla/rälläkällä pinnat suoriksi, alkuperäiseen kulmaan.
No ei se venttiilien hiottaminen jossain kansipajalla niin paljoa maksa että kannattaisi rälläkällä hioa. Menee aika jokkishommiksi siinä vaiheessa...
 
Niin ja samalla katsot että kulmat ovat suunnilleen niinkuin pitääkin. Ainakin se kulma seetissä, johon venttiili ottaa kiinni, eli tiivistyspinta. Pinnan leveys jossain 1-1,5 mm, niin hyvin pelittää. Ei ainakaan yli 2 mm, tulee tiiveysongelmia.
 
No ei se venttiilien hiottaminen jossain kansipajalla niin paljoa maksa ette kannattaisi rälläkällä hioa. Menee aika jokkishommiksi siinä vaiheessa...
No venttiilin seetipinnan oikaisu porakoneella ja smirgelillä ei ole vaikeaa eikä vie aikaa juuri mitään, jos kannen seetipinnat on järissään kevyen läppäyksen kanssa saa seetipinnat aivan priimakuntoon helposti ja nopeasti. Kuoppasia venttiileitä läppäämällä sen sijaan menee ikä ja terveys, ja lopputulos on huono jos venttiilin seetipinta painuu läpätessä kuopalle.
 
No niin, tietoo näköjään tarviit. Alukansissa on seeti renkaat ja seetien pitopinnat on koneistettu siihen.
Läppääminen on silkkaa tekohengitystä, toki venttiilien ja seetipintojen tarkisteluun sopii mikäli venttiili ei ole ns. pinnoitettua mallia. Tässä kohtaa suosittelisin turvautumaan ammatti apuun. Pelkkä kannen kunnon arviontihan ei maksa mitään, saat ohjeet kannen kunnostukseen ja mikäli selkeesti vaatii kunnostuksen niin tarvittavista toistä saa kustannus arvion. Hmm.. näin ainakin minun pajalla.
Jos seetipinnoissa ei ole mitään varsinaista "vikaa", voi kasatessa aivan hyvin kevyesti pyöräyttää tahnalla. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Perusteellinen kansiremppa (a'la Kawasaki) on sitten asia erikseen ja maksaa pajalla sen vanhan GS:n hinnan uusine venttiileineen ja seeteineen. Euroseteleitä saa varata sen peukalonhangallisen.
 
Perusjuttuja.....? Nämä mitään perusjuttuja ole, vaan sadasosamillimetrien tarkkuutta vaativaa työtä. Homman täytyy muutenkin olla hanskassa = vaatii todellista ammattitaitoa.

Vanhoista venttiileistä ja kansista ei ensinnäkään poisteta karstoja venttiileitä hiomalla, vaan aivan muilla konsteilla.
Venttiilien ja seetien (seeti=istukkarengas) hionta (läppäys) tehdään vain koneistetuille istukkarenkaille ja uusituille/hiotuille venttiileille = viimeistelyhionta. Sitä ei myöskään tehdä millään porakoneella, vaan muutama pikku pyöräytys hiomatutilla ja tahnalla on enemmän kuin tarpeeksi.

Tätä lukiessani tulee taas mieleen, että lainaa / lainatkaa vaikka kirjastosta joku ammattikoulun moottorioppi, ennen kuin edes harkitset tekeväsi  mitään. Vallankin, jos itsellesi teet ja kuvittelet ajavasi mopolla yhtään pitempään.

Minäkään näistä enää mitään ymmärrä, mutta nuoruudessa tuli kymmeniä kansia peruskorjattua..

Ja vai vielä porakoneella ja smirgelillä... Voi hyvä luoja
 
Ja vai vielä porakoneella ja smirgelillä... Voi hyvä luoja
No siinähän ei ole kyse muusta kuin juuri siitä että tietää mitä tekee ;D

Eipä se ole juuri sen kummoisempi laitteisto normi koneistamossakaan venttiilin seetipinnan tekoon....
No, se vaatii sellaisen laitteiston jossa on oikenlainen laikka/kivi ja keino pyörittää venttiiliä keskeisesti sekä oikeassa kulmassa tämän suhteen.. Niin ja vielä jonkinlainen syöttö..
lookaround_orig.gif


Vai meinasitko ihan vapaallakädellä laikkaa vasten ajaa pintaa venttiiliin??
 
Hmm.. on niissä koneistus laitteissa hiukan vielä eroa. Jopa siinä määrin ettei läppäystä harrasteta enää ollenkaan, kaikki koneistukset ovat valmiit käytöön sellasenaan. Niin ja läppäystä tarvitaan siinä kohtaa kun koneistuslaitteet on alkeellisia/epätarkkoja tai koneistaja on ryssinyt homman ja viimmeisenä keinona yrittää saada epäkelvot koneistuksena toimimaan.
Tarkka on harrastelijan käsi jos hiasee venttiilin uudenveroiseksi 45 asteen kulmaan smirkelillä ja porakoneella
wink.gif


Uskaltaisin väittää ettei ihan pienellä läppäyksellä tiivistä saa......
 
Nää on taas niitä juttaja... Täin itse ja säästin
biggrin.gif
No, ei sen puoleen, jos on kyse jostain vitun projektimoposta... Eipä sillä ole väliä
033102beer_1_prv.gif
 
Jos seetipinnoissa ei ole mitään varsinaista "vikaa", voi kasatessa aivan hyvin kevyesti pyöräyttää tahnalla. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Perusteellinen kansiremppa (a'la Kawasaki) on sitten asia erikseen ja maksaa pajalla sen vanhan GS:n hinnan uusine venttiileineen ja seeteineen. Euroseteleitä saa varata sen peukalonhangallisen.
Asiaa!

Venttiilit / seetit nyt kunnossa ja elämä jatkuu.
 
Perusjuttuja.....? Nämä mitään perusjuttuja ole, vaan sadasosamillimetrien tarkkuutta vaativaa työtä. Homman täytyy muutenkin olla hanskassa = vaatii todellista ammattitaitoa.

Vanhoista venttiileistä ja kansista ei ensinnäkään poisteta karstoja venttiileitä hiomalla, vaan aivan muilla konsteilla.
Venttiilien ja seetien (seeti=istukkarengas) hionta (läppäys) tehdään vain koneistetuille istukkarenkaille ja uusituille/hiotuille venttiileille = viimeistelyhionta. Sitä ei myöskään tehdä millään porakoneella, vaan muutama pikku pyöräytys hiomatutilla ja tahnalla on enemmän kuin tarpeeksi.

Tätä lukiessani tulee taas mieleen, että lainaa / lainatkaa vaikka kirjastosta joku ammattikoulun moottorioppi, ennen kuin edes harkitset tekeväsi mitään. Vallankin, jos itsellesi teet ja kuvittelet ajavasi mopolla yhtään pitempään.

Minäkään näistä enää mitään ymmärrä, mutta nuoruudessa tuli kymmeniä kansia peruskorjattua..

Ja vai vielä porakoneella ja smirgelillä... Voi hyvä luoja
Tätä komppaan minäkin. Sen verran monta kantta on tullut tehtyä elämän aikana, että ei tulisi mieleenkään yritää mitään oikomisjuttuja.
Jos venttiilin ja seetirenkaan kulma pitää olla asteen tarkkuudella ja kosketuspinnan 0,5mm tarkkuudella, niin miten siihen pääsee ilman oikeita työkaluja omassa autotallissa? ? ? ?
Jos venttiilit ei ole kuluneet ja kosketuspinta on oikealla kohdalla, niin silloin riittää pieni läppäys (laiskat ottaa akkuporakoneen ja kumiletkun).
 
En sanoisi, ettei voi tehdä porakoneella/smirgelillä jossa kova kivi, mutta en myöskään neuvoisi tekemään niin, pitää tietää mitä tekee ja olla hyvät kädentaidot. harvalla on.

muistaakseni oli 30e 500 GSän venttiilien koneistus 4kpl, ei siihen nyt talous kaatunut.
 
Back
Ylös