Paljonko on paljon ajettu...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fasu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fasu

New member
Olen ostamassa ekaa pyörää,tonnista FZS:ää. Muutamia vaihtoehtoja soitellu läpi, n 30 000km ajettuja jotka tuontipyöriä,ei huoltohistoriaa,eli ei myöskään takeita oikeasta km.määrästä.. ja sitten 46 000 ajettu suomi- ja huoltohistorialla oleva pyörä. Onkohan liian paljon ajettu? Tarkoitus olisi kuitenkin ostaa hyvä pyörä joka toimii pidempään,ja myöskin mahdollisessa myyntitilanteessa siitä saisi vielä jotain. Olen myös huomannut että monessa 30 000 ajetussa ei ole kulutusosia vielä vaihdettu, eli ne tulisi varmaan itselle vaihdettavaksi, kun taas yli 40 000 ajetuissa on venttiilien säätö, ketut+rattaat, jarrupalat ainakin uusittu. Paljonko tuommosilla sitte ajaa että ne ei ole vielä "loppuun ajettuja"?
 
Uskaltaisin veikata että yli 100tkm mennään huoltokirjassa mainituilla huoltotoimenpiteillä ilman murheita

"mahdollisessa myyntitilanteessa siitä saisi vielä jotain. " jos minimaalinen persnetto on tavoitteena niin kannattaa ostaa mahdollisimman vanha ja paljon ajettu ;) = halpa, jonka arvo ei enää juuri tipahda
 
Nuohan on vasta sisäänajettuja pelejä. Itse ajoin FZS 600:lla n. 55 000 km, ja viime viikolla, kun se lähti liikkeeseen, mittarissa oli 77 000. Nuo kilomtrit tuli ilman suurempia murheita, eli kestävä peli on.
 
Kyllähän moisilla varmaan _keskimäärin_ ajellaan lähemmäs 100.000 ilman isompia remontteja, joissain tapauksissa vielä pidempäänkin.

Ongelma on vain siinä, että kun ei ole kyse uudesta ajoneuvosta, niin yhtälössä on mukana 2 varsin tärkeää tekijää:
- aikaisempi huoltohistoria
- aikaisempien käyttäjien edesottamukset.

Ja näistä onkin sitten aika vaikea mennä täällä tietämään juuri mitään. Huonosti huoltamalla ja kusipäisesti ajamalla saadaan hyvätkin kamppeet ennen aikojaan särki.

Eli lyhyesti sanottuna: ei ole olemassa mitään yleisohjetta, paljonko kukin laite kestää. Se vaihtelee. Ja lisäksi on olemassa mahdollisuus, että esitetyt tiedot, esimerkiksi km-lukema, eivät pidäkään paikkaansa. Joten käytetyn kaupassa on aina tietty riski olemassa.

Se mitä voit tietysti ostajan ominaisuudessa tehdä, jos vaan haluat, on perehtyä edes hieman ko. mallin tekniikkaan, jotta on jotain pohjaa arvioida sitä, minkälaisella käytöllä kaupan kohde on saattanut olla. Kaikkea ei tietysti aina näe ulospäin, mutta yleensä yleiskunto antaa ainakin jotain osviittaa. Samoin huoltohistorian ja edellisten omistajien selvittäminen mahdollisimman pitkälle voi osaltaan auttaa muodostamaan käsitystä siitä, mitä on ostamassa.

Toinen optio on sitten vaan luottaa tuuriinsa. Eikä ole tarkoitus pelotella, suurin osa myyjistä on kyllä aivan rehellisiä, mutta ihan kaikki eivät silti ole.
 
Ongelma on vain siinä, että kun ei ole kyse uudesta ajoneuvosta, niin yhtälössä on mukana 2 varsin tärkeää tekijää:
- aikaisempi huoltohistoria
- aikaisempien käyttäjien edesottamukset.
Kumpikaan noista ei ole tärkeitä asioita.
Ei siinä ole tärkeää kuin vehkeen nykyinen kunto, periaatteessa ihan sama miten on huollettu ja ajettu.

Ei saa sotkeentua yksinkertaisissa asioissa!
 
Eiköhän tollanen 1000 kuutioinen huollettuna kulje vähintään 200tkm...
 
Ongelma on vain siinä, että kun ei ole kyse uudesta ajoneuvosta, niin yhtälössä on mukana 2 varsin tärkeää tekijää:
- aikaisempi huoltohistoria
- aikaisempien käyttäjien edesottamukset.
Kumpikaan noista ei ole tärkeitä asioita.
Ei siinä ole tärkeää kuin vehkeen nykyinen kunto, periaatteessa ihan sama miten on huollettu ja ajettu.

Ei saa sotkeentua yksinkertaisissa asioissa!
No täytynee todeta, että olen tuosta jokseenkin täysin eri mieltä. Ne kaksi määrittää kaikista eniten sitä, kuinka hyvä tai huono yksilö on kyseessä.
 
Ongelma on vain siinä, että kun ei ole kyse uudesta ajoneuvosta, niin yhtälössä on mukana 2 varsin tärkeää tekijää:
- aikaisempi huoltohistoria
- aikaisempien käyttäjien edesottamukset.
Kumpikaan noista ei ole tärkeitä asioita.
Ei siinä ole tärkeää kuin vehkeen nykyinen kunto, periaatteessa ihan sama miten on huollettu ja ajettu.

Ei saa sotkeentua yksinkertaisissa asioissa!
No täytynee todeta, että olen tuosta jokseenkin täysin eri mieltä. Ne kaksi määrittää kaikista eniten sitä, kuinka hyvä tai huono yksilö on kyseessä.
Muna vai kana?
idea3.gif
 
^^ Usko ny vaan,,, ihan sama onko öljyt vaihdettu kerran vai kaksi, noihin kilometreihin.  
biggrin.gif
biggrin.gif


(mistä näitä mielipiteitä sikiää?!)

Henk.koht. mää kyl ostasin sen, mihin kaks kertaa,,,
wink.gif
 
...ja vielä lisäisin edelliseen, että sitä löytyy omistajien joukosta niin joka sortin toheloa, tuunaajaa ja koti-insinööriä, että hankkisin samalla rahalla PALJON mieluummin 40 tonnia ajetun asiallisella pidolla olleen, kuin poropeukalosäätäjältä 20 tonnia ajetun (jos siis voisin olla 100% varma sekä kilometreistä, että huollon tasosta).
 
...minulta ei kannata kysyä, mikä on paljon ajettu:

- vm 2000 Audin mittarissa tällä hetkellä 480tkm (ja taatusti kaikki ajettu mitä mittarissa on)
tounge.gif

- Grand Voyagerissa vasta 180tkm eli kautta aikain alakaa olemhan vähiten ajettuja autoja joita mulla on ollu ikinä
- Hayabusan mittarissa 110tkm, josta itte ajanu 60tkm neljänä kesä

Busalla meinaan ajella vielä piiiiiiiiiitkään. Entiset omistajat (kaksi henkilöä) ovat pitäneet kirjaa mitä on tehty ennen 50tkm ja itte jatkanu sitä sen jälkhen.

Ei ole tarttenu moottoriin tehä mittään, normi kulutusosat vaihettu...ja uskallan väittää ettei ole "hyvällä piolla", kun en jaksa tuota puunata ja kiillotella joka päivä. Mutta mulle tuo onki matkakaveri, luotettava sellanen, vaikkei kiiltelekhän koko aikaa ja pikku skraapua sielä täälä.

Mutta käy ja kukkuu. Mulle hyvä.

nimim. riittävän paljon ajetussa on jo kaikki kulutusosat vaihettu
biggrin.gif
 
"kusipäisesti ajamalla saadaan hyvätkin kamppeet ennen aikojaan särki."
Tämä jää aina mietityttämään vaikka tietenkin monella tavalla voi ilmaista. No kumminkin käsite sama.

Mitä on kusipäinen ajaminen tai yleensäkkin särkevä ajaminen?
Kiinnostaa miten tämä asia käsitetään. Jotenkin itsellä on aina ollut se kuva pyöristä yleensäkkin että ne on tehty kovempaan käyttöön kuin autot joista tuntuu heti jotain leviävän jos vähän polkee tai ajaa sillain että iskarit oikein liikkuukin.

Tuli tässä yksi kaveri mieleen joka ajoreissulla yhtäkkiä veti tien sivuun ja sammutti pyörän. Paskat housussa pyöriin siihen pyörän ympärille ja sitten kyselin et mikäs ny?

"No kun teki mieli revitellä ja vaihtaessa pomppas rajottimelle pari kertaa et meniköhän se rikki nyt?"
biggrin.gif
 
Kiitoksia vain hyvistä vastauksista...
Vaikeaa on tämä pyörän hankkiminen.. tekisi mieli odottaa kevääseen milloin vois ainakin periaatteessa kokeilla pyörän toimivuutta ajossa..mutta eri juttu onko sitten sopivia yksilöitä sopivasti hinnoiteltuna tarjolla..
Itse olen hieman skeptinen kaikenlaisia tuunattuja laitteita kohtaan. Mites tämmöset suuttimien vaihdot jne, voi olla vittumainen ruveta säätämään jos pyörä ei toimi "viritysten" takia.
Ja muutenkin jos on turhaan purettu paikkoja ja nyhrätty pultinkannat soikeiksi niin ottaa kyllä silmään ja kovasti.. Ei kai tässä auta ku ostaa uus pyörä...
biggrin.gif
 
Varminta on ostaa liikkeestä takuulla jos halajat uudempaa peliä. Ota kuitenkin joku oikeasti prätkistä ymmärtävä mukaan ostoksille ja koeaja ehdottomasti ennekuin ostat!! Woblaukset, vänkäämiset, kilinät ja kolinat ynnä öljyvuodot huomaa vasta kunnon ajolenkin jälkeen. Halpa ei ole useinkaan hyvä ja kesää ei viitsi viettää huoltojonoissa.

062802moto_prv.gif
 
Tarkotus olisi tosiaan ostaa joku 5000-6000€ pyörä. Harmi kun ei löydy läheltä mistään liikkeistä FZS:ää. Järkevintähän olisi odottaa että tiet sulaa..mutta kun polttelee niin perhanasti...
wink.gif
 
Oon kyllä sitä mieltä, että ei noita ajamalla alle 100tkm rikki saa. Toki jotain pientä voi joutua laittamaan, eihän ne ikuisia ole ja maanantai-kappaleitakin joillekin sattuu, mut sellasta se on. Ainakaan henk. koht. en oo yhtään ajoneuvoa rikki saanu, kunhan huollot vaan on hoitanu. Yritystäkin on ollut.
wink.gif


Eiköhän se sopiva sieltä vastaan satu, kun vähän malttaa odottaa.  
smile_org.gif
 
Mun mielestä "kusipäinen ajaminen" kiteytyy hyvin siihen, että koneremontti on suoritettu tai vähintään männänrenkaat on jo kerran vaihdettu, eikä mittarissa ole sitä sataatuhatta enempää... Tai syö muuten kohtuuttomasti öljyä kilmetreihin nähden, mielestäni yli litra 1000km kohden on jo hieman paljon jonkunmoisen sisäänajon jälkeen.

Saattaa se kieliä myös huonosta huollosta edellisen omistajan kantilta, jos vain käytetään säännöllisesti huollossa, mutta muuten vain ajellaan, eikä viitsitä katsoa mittatikusta/silmästä, onko koneessa edes öljyä, ajellaan vaan, kyllä huolto ne sitten vaihtaa...
 
Ota kuitenkin joku oikeasti prätkistä ymmärtävä mukaan ostoksille ja koeaja ehdottomasti ennekuin ostat!! Woblaukset, vänkäämiset, kilinät ja kolinat ynnä öljyvuodot huomaa vasta kunnon ajolenkin jälkeen. Halpa ei ole useinkaan hyvä ja kesää ei viitsi viettää huoltojonoissa.

062802moto_prv.gif
Jep. Juuri näin.
Sanoisin, että pikkasen kun vielä malttaa oottaa, niin pyöriä rupee tulemaan myyntiin. Voihan se olla, että fasu ei kiinnostakkaan enää  
cool.gif
 
Kawasaakissa on reilu satatonnia mittarissa ja öljynkulutusta ei pahemmin ole, ainakaan enään ku vuotava lauhuttimen letku korjattu.
 
Ihan pelkästään vastaus "paljonko on paljon", niin aikoinaan uudella mantereella käydessäni ajoin paripäivää Harrikalla (en muista mallia, customi) joku 1400cc ja kuulemma mitään ei fillarille ollut tehty.
Mittarilukema (miljoonamalli) 485tkm... oli maili sellainen, mutta kilsoiksi muutettuna. Taisin kirjottaa ko. kilsoista jossain täällä toisaallakin....  
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös