Paloiko Tuonosta kannentiiviste?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timo Selin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kirjoitan yleisellä tasolla jäähdytysjärjestelmistä. Eräällä toisen alan foorumilla oli sellainen tapaus että paisuntasäiliöön olivat lisänneet ainetta ja kaikki näytti olevan ok. Sitten kone keitti, koska syyläri ja koko järjestelmä oli tyhjentynyt.

Periaatehan on se, että kun syyläriin tulee alipaine, vaikka ja pääosin järjestelmän jäähtyessä, niin syyläri imee lisää ainetta paisuntasäiliöstä. Siksi syylärissä on painekorkki, että tämä yhtälö toimii ja näitä on vielä kahta kolukuntaa, jotka molemmat pitää tuntea ja asentajat kyllä tuntevatkin.

Jos nyt jostain syystä jäähdytysjärjestelmää ei ole ilmattu oikein, niin yhtälö ei toimi. Se tarkoittaa sitä, että syyläri ja siis järjestelmä ei muodosta alipainetta että paisuntasäiliön neste voisi virrata takaisin järjestelmään. Tämä liittyy maan vetovoimaan, vallitsevaan ilmanpaineeseen ja nesteiden fysiikkaan yleensä.

Kysynkin, että kuinka moni edes miettii asioiden lainalaisuuksia yleensä. Tästä laitan vielä linkin havainollistavaaan kuvaan:

https://s3.thingpic.com/images/XL/QTDAGtZfBarh9G6JQ92nUC95.jpeg
 
Vaihtoehtoja lämpöongelmiin on lukuisia.

Joskus sattuu vielä niin, että käytännön ongelma ei kehity
pelkästään yhdestä syystä.

Tämä on hyvä pitää mielessä siinä kohtaa kun "törmää"
ensimmäiseen vastaan tulevaan poikkeamaan.

Niitäkin mopoja tulee vastaan, missä kaikki pitäisi olla reilassa,
mutta nostaa silti lämpöjä nurkka-ajossa lämpimillä keleillä....
vaikka täysin toimivassa ei pitäisi.

…..Mitäs sieltä sitten välillä löytyykin?

Painepesurilla "tukkoon" piiskattu kenno, eli lamellit nurin :thumbup:.
 
Eikös tuo aloittajan tilanne ole suht selvä? Nesteen vaihdon jälkeen oli ylikuumentunut. 99,x% tapauksista ilmaus mennyt pieleen ja vesi ei lähtenyt kiertämään. Sen jälkeen ajettu ja toimii.

Itse olen aina porannut termostaattiin pienen reiän. Useimmissa on valmiina jonkinlainen, jonka kautta ilma pääsee täyttäessä pois.
 
Back
Ylös