• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Parallel twinien sytytysvälit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jasso

New member
Triumphin erilaisten pyörien specsejä tutkiessa törmäsin mielenkiintoiseen seikkaan. Noissa 865 kuutioisissa pyörissä kuten Bonneville, Bonneville America ym. on tiettävästi sama kaksisylinterinen rivimoottori. Eroa löytyy kuitenkin sytytysväleistä. Perus-Bonnevillessa sytytysväli on 360 astetta, kun taas America-mallissa se on ilmoitettu 270 asteeksi.

Kupoliini ei mahdu, miten tämä on mahdollista parallel twin -moottorissa. Eikös tuo parallel twin tarkoita sitä, että molemmat männät liikkuvat samassa tahdissa eli ovat ala- ja yläkuolokohdissa samaan aikaan? Tällöinhän sytytysväliksi tulisi luontevasti tuo 360 astetta. Miten  samalla koneella voi sitten olla muitakin sytytysvälejä(270)?  
nixweiss.gif

Viittiskö joku fiksu selventää asiaa, vai onko Triumphin nettisivuilla ja kuvastoissa väärää tietoa?

Itse olen käsittänyt että paraller-sana sinänsä viittaa vain sylinterien keskinäiseen sijoitteluun, eli rinnakkain. Ja 360-astetta tarkoittaa kiertokangen yhtä kierrosta.
4 tahtia, jokainen 180astetta toisistaan:
(0)Työ-, huuhtelu- (360), imu-, puristustahti (0)

270 sitten vaatisi sen että toisen sylinterin kiertokanki on joka tilanteessa 90 astetta toista jäljessä, eli ylä- ja alakuolokohta ohjesääntösi ei voi päteä..

idea3.gif
paitsi jos se toinen sytyttää tarkoituksella 90 astetta väärässä kohdassa ja lisää näin kunnon "good ol' times" -fiilistä

Timba on oikeilla jäljillä. Eli parallel ei tarkoita että männät liikkuvat samaa tahtia vaan että pytyt ovat rinnakkain.

Itse olen itselleni asian ajatellut kahden kierroksen pakettia tarkastellen: 360 asteinen ampuu 360 asteessa ja toisen pytyn 720 asteessa. 270 asteinen ampuu 270 ja 450 asteessa.

Eli 270 on viritelmä jolla on haettu V2-maista epätahtista käyntiä 360 asteisen tappavan tasaisen papatuksen sijaan. Mitään teknistä etua en äkkiseltään tuosta epätahdista keksi eli eiköhän tällä ole vain haettu juuri sitä good old time fiilistä käyntiin. Ja helpompaa markkinoitavuutta Härräkkä ja muille kakkoskonefanaatikoille.

Parallel twin tarkoittaa sitä, että männät liikkuvat samaa tahtia. Nelitahti ampuu tunnetusti joka toisella kierroksella ja parallelissa ampuu jompikumpi pytty aina, kun männät käyvät ylhäällä.

270 asteen koneessa männät menevät eri tahtia ja sytytysvälistä tulee luonnostaan epätasainen, koska mäntien vaihe-ero on vain puoli kierrosta.

Asia selvä! Mulla olikin ilmeisesti väärä käsitys tuosta parallel twin -termistä. Tai vaihtoehtoisesti Triumph viljelee sitä väärin.

Juu, en tiedä kyllä mistä itse olen tuon parallel termin omaksunut aikanaan, mutta minun päässäni 180 (eikös tämmösiäkin ole joskus historian hämärissä tehtailtu?), 270 ja 360 asteiset rivikakkoset ovat aina olleet parallel-koneita.

Voi tietty olla että joku markkinointiosasto on alkujaan pistänyt termistön lipsumisen alulle, mutta nyt näkyisi olevan brosyyreitä myöten Trumpan 270 asteisten speksit parallel sanaa täynnänsä.

Asia selvä! Mulla olikin ilmeisesti väärä käsitys tuosta parallel twin -termistä. Tai vaihtoehtoisesti Triumph viljelee sitä väärin.
Jos Trumppa tuolla lailla väärinkäyttää niin sillei tekee myös Kawasaki - ER-5:n ja 6:n myllyt on ainakin Kawan mielestä 180-asteisia "parallel twin" -koneita.
nixweiss.gif

Pikaisen googlettamisen tuloksena näyttäisi siltä, että parallel twiniä käytetään yleisesti nimenä kaikista rivikakkosista. Mielestäni se aito ja oikea on kuitenkin sellainen missä männät menevät tasatahtiin. Näin olen joskus asian sisäistänyt.

Juu, en tiedä kyllä mistä itse olen tuon parallel termin omaksunut aikanaan, mutta minun päässäni 180 (eikös tämmösiäkin ole joskus historian hämärissä tehtailtu?), 270 ja 360 asteiset rivikakkoset ovat aina olleet parallel-koneita.

Voi tietty olla että joku markkinointiosasto on alkujaan pistänyt termistön lipsumisen alulle, mutta nyt näkyisi olevan brosyyreitä myöten Trumpan 270 asteisten speksit parallel sanaa täynnänsä.
mm Suzuki GR 650 parallel twin 180 astetta, eli toinen mäntä ylhäällä ja toinen alhaalla.
tounge.gif

Itsellä sattuu olemaan Triumph T120 R -69, olen ollut muutaman vuosikymmenen siinä uskossa että minulla on pyörässäni parallel twin kun syttöväli on 360 astetta. Mutta niin se maailma muuttuu.

Itsellä sattuu olemaan Triumph T120 R -69, olen ollut muutaman vuosikymmenen siinä uskossa että minulla on pyörässäni parallel twin kun syttöväli on 360 astetta. Mutta niin se maailma muuttuu.
Minulla sattuu olemaan -59 BSA A7, 497cc parallel twin, ja samoin olen kuvitellut asian olevan...

Ainakin joissain vanhoissa kirjoissa olen törmännyt "in-line" sanontaan noista "väärän" sytytysvälin omaavissa rivikakkosissa.

Minulla sattuu olemaan -59 BSA A7, 497cc parallel twin, ja samoin olen kuvitellut asian olevan...

Ainakin joissain vanhoissa kirjoissa olen törmännyt "in-line" sanontaan noista "väärän" sytytysvälin omaavissa rivikakkosissa.
Joo ajellaan me vaan brittipyörillä tietämättä maailman pahuuksista mitään, otetaan seuraava päämäärä brittiralliin ja nautitaan parallel twinin hienostuneesta käyntiäänestä.

Back