Pari kysymysta 600zzr:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zaumer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zaumer

New member
Juu tuli juuri hankittua ko. laite vuosimallia -90..
Tuli mieleen pari kysymystä ko. laitteesta.

-Kawasakeissahan on ominaista erinäiset mekaaaniset kolinat koneesta, mutta onko normaali tuollainen mekaaninen naputus mikä alkaa 2000rpm:stä ylös päin ja seuraa mukana kierroksilla? Alle kahden tuhannen kierroksen tuota ei kuulu. Ja kylmänä se ei kuulu.
Koetin katsella haulla mutta en oikein löytänyt sen tarkempaa tietoa.
Olisikohan mahdollinen vika jakoketjun kiristimessä vai mistä sitä osaisi alkaa etsiä?

- Kierrokset jää korkealle kun esimerkiksi paikallaan polkasee kaasua ja ne laskevat todella hitaasti takaisin tyhjäkäynti kierroksille. Laskua ei nopeuta vaikka kuinka koettaisi vääntää kahvaa takaisin päin. Eikä pyörä ota kunnolla kierroksia.
 
-Kawasakeissahan on ominaista erinäiset mekaaaniset kolinat koneesta, mutta onko normaali tuollainen mekaaninen naputus mikä alkaa 2000rpm:stä ylös päin ja seuraa mukana kierroksilla? Alle kahden tuhannen kierroksen tuota ei kuulu. Ja kylmänä se ei kuulu.
Koetin katsella haulla mutta en oikein löytänyt sen tarkempaa tietoa.
Olisikohan mahdollinen vika jakoketjun kiristimessä vai mistä sitä osaisi alkaa etsiä?
mjoo... tuttua naputusta... vaihdoin omaani käsin säädettävän nokkaketjun kiristimen ja ongelma katosi. ei siinä alkuperäisessä automaagisessakaan mitään vikaa ollut, mutta veikkaan että laahaimeen on kulunut jonkinlainen pykälä ja automaatin jousi ei jaksanut työntää siitä yli (mutua).

edit: sopiva malli on ape kt1100 ja itse tilasin täältä
 
Kiitoksia vinkistä. Pitänee samalla vaihtaa kun rupeaa muuten huoltamaan.
Näissä ei vissiinkään ole ollut noita kampiakselin laakerivikoja mitä on taas 1000 zetorissa?

Ja tuosta rikkaalla käynnistä, olen kehittänyt teorian että saattaa jäädä ryyppy hieman päälle. Kun aikansa rämppää ryyppyä niin tilanne hieman paranee.  Eikä tuo nyt iso homma ole sitä vaijeria tarkastaa kunhan vaan kerkeää.
No pitänee säädättää/synkata nuo kaasarit niin sitten olen hieman viisaampi. Projekstiksi tuon ostinkin.
 
Oma zetorini kanssa piti naputuksia tyhjäkäynnillä mutta hiljeni heti kun sai kierroksia...

Sitten tuohon kierrosten laskemis ongelmaan niin jos luistit kulkee ja palautuu normaalisti niin kyllä se on liian laiha seos jonka takia ei kierrokset palaudu kunnolla. Omassa mopossa ilmiö tuli kun kaasuttimien imukurkut hapristui ja tuli halkeamia. Heti kun sai imukurkut kuntoon ongelma katosi...
 
Tuota vaihtoehtoa en tullut ajatelleeksikaan. Pitänee tarkastaa nuo kurkut kun ei ole enää kyseessä ihan uusi pyörä.
 
Jos taas kaikki on kunnossa niin huomaa että vika voi olla niinkin yksinkertainen kuin tyhjäkäyntiseos liian laihalla.

Kokeile säätää vaikka niin että avaa kierros pari kaikista kaasareista seosruuvvia -> tyhjäkäyntikierrokset nousee -> säädä tyhjäkäynti normaaliksi -> kokeile jos laskee paremmin kierrokset -> seos oli liian laihalla...

Tyhjäkäyntiseoksella ei ole kovinkaan suurta merkitystä kierroksilla olevaan seokseen joten ei tarvitse pelätä sen pilaamista...
 
Voisitko vielä sen verran valaista että missä on tyhjäkäynninsäätöruuvi?
Ja onnistuuko tuo seosten säätö tankkia purkamatta? Vai onko ruuvi jossain ns. hankalammassa paikassa?

En kyllä usko että ne seokset olisivat hirbeän laihalla kun kyllä pyörä bensalle haisee tyhjäkäynnillä. Mutta ainahan sitä voi kokeilla.
 
En nyt voi asiaa tarkastaa kun en enää zetoria omista, mutta muistaakseni tyhjäkäyntiseosta pystyi säätämään ilman että mitään piti purkaa. Helpossa paikassa ne ei kuitenkaan ollu ja oikeanlainen ruuvari täytyi olla että ruuveja mahtui ruuvaamaan ja käsikopelolla se täytyi tehdä kun muisti missä se ruuvi on... Jotenkin on sellainen muistikuva että jonkun pytyn oisko ollu ykösen kaasari oli niin kivassa paikassa että melkein tuli kirurgin olo kun sen seosruuvia yritti kopeloida!
biggrin.gif


Sellanen vinkki vielä että käännä ekaksi ruuvi kiinni ja laske montako kierrosta se oli auki. Esim jos en väärin muista niin jossain vuosimallissa on peruskaasarin säädöt neuvottu että seosruuvi on 2,5...3,5 kierrosta auki. Eli jotain tonne päin. Siten saat kaikille kaasareille samat säädöt kun lasket kierrokset.

Muita säätöruuveja ei niissä kaasareissa pitäis olla. Kierroksilla oleva seos kun säädetään neulojen asennolla ja pääsuuttimen koolla...

Ja tyhjäkäyntihän vaikuttaa kaikkiin kaasareihin yhestä käsin säädettävästä ruuvista...
 
En nyt voi asiaa tarkastaa kun en enää zetoria omista, mutta muistaakseni tyhjäkäyntiseosta pystyi säätämään ilman että mitään piti purkaa.
Tai korjataan nyt tuota kommentia muotoon että ainakaan mitään isompaa ei muistaakseni tarvinnut purkaa. Ehkä joku sivukate tai jotain korkeintaan että sai sen kirurgin käden sinne lähelle kaasareita...
tounge.gif
 
Sellanen vinkki vielä että käännä ekaksi ruuvi kiinni ja laske montako kierrosta se oli auki. Esim jos en väärin muista niin jossain vuosimallissa on peruskaasarin säädöt neuvottu että seosruuvi on 2,5...3,5 kierrosta auki. Eli jotain tonne päin. Siten saat kaikille kaasareille samat säädöt kun lasket kierrokset.
mulla noi on nyt auki 3 ja 1/4 (kolme ja vartti) kierrosta melko hyvin hengittävien slipareiden kanssa - alkuperäisillä vaimentimilla varmaan jonkin verran vähemmän.
 
Juu tuli juuri hankittua ko. laite vuosimallia -90..
Tuli mieleen pari kysymystä ko. laitteesta.

-Kawasakeissahan on ominaista erinäiset mekaaaniset kolinat koneesta, mutta onko normaali tuollainen mekaaninen naputus mikä alkaa 2000rpm:stä ylös päin ja seuraa mukana kierroksilla? Alle kahden tuhannen kierroksen tuota ei kuulu. Ja kylmänä se ei kuulu.
Koetin katsella haulla mutta en oikein löytänyt sen tarkempaa tietoa.
Olisikohan mahdollinen vika jakoketjun kiristimessä vai mistä sitä osaisi alkaa etsiä?

- Kierrokset jää korkealle kun esimerkiksi paikallaan polkasee kaasua ja ne laskevat todella hitaasti takaisin tyhjäkäynti kierroksille. Laskua ei nopeuta vaikka kuinka koettaisi vääntää kahvaa takaisin päin. Eikä pyörä ota kunnolla kierroksia.
Itsellä just saman ikäinen zetori ja samat ongelmat.
naputuksesta pääsin vähäksi aikaa eroon kiristämällä yhen pykälän kireämmälle tuota automaattista kiristintä (meisselillä). Onnistuu myös löysäämällä kiristimen kiinnitysruuveja sen verran että kerran naksahtaa. Mutta tosin taas on nakutus palannu, varmaan pitäis ostaa tuo manuaalinen kiristin itsekkin.

Itselläkin kierrokset laskeutuu pirun hitaasti esimerkiksi ku liikennevaloihin pysähtyy, vois talvella kattella noita sitten
biggrin.gif
 
Näin muistelinkin aikoinani lukeneeni että nuo naputukset on enemmänkin ominaisuus kuin vika.

Ja tuohon kierrosten laskemiseen niin pitää katsoa nuo imukurkut läpi ettei niissä ole niitä vuotoja. Jos se sieltä haroisi sitä ilmaa niin kuin täällä on jo ehdoteltu.
Mutta itselläni tuo ei paikallaankaan ota kierroksia oikein halutulla tavalla. Saati sitten palauta niitä.
Ne saattaa jäädä kaasun polkaisun jälkeen roikkumaan 3-4000 muutamiksi sekunneiksi ennen kuin alkavat hitaasti laskea.
Tuohon asti ne laskevat normaalisti.
Ja luonnollisesti kiihtyvyyskään ei vastaa normaalia.
 
otapa kaasuttimet irti, auki ja putsaat ne kunnolla liuottimella (esim. jarruspray) ja paineilmalla. samalla tulee ainakin varmistettua luistikumien, neulaventtiilien sekä läppäakselien kunto. niin, sekä ne kumikurkut...
 
Back
Ylös