Pari kysymystä

Olen vaihtamassa pyörää ja ilmennyt sellaista, että pyörä seissyt paljon mikä ei sinänsä haittaa, huollettu on. Mutta pari juttua mietityttää.

1) Ekanakin renkaiden paistoleimat on 7v vanhat, niin voiko niillä enää ajaa?

2) Öljyit on vaihdettu viimeksi 2016. Niillä on kait ajettu se 10tkm, että sinänsä ne on tiensä päässä, mutta onko sillä merkitystä, kun ne ovat noin vanhat? Tällainen ittelle ihan uutta, kun olen omiini vaihtanut aina kauden lopussa ja kauden aikana monia kertoja.
 
1 kannattaa vaihtaa renkaat.
2 mitähän tuo mahtaa kertoa edellisistä huollosta. Äkkiä veikkaisin että tuossa ajassa on kondensaatiotakin tapahtunut.

Toisaalta jos olet valmis.huoltamaan kamppeen niin tokko on ongelma.
 
1 kannattaa vaihtaa renkaat.
2 mitähän tuo mahtaa kertoa edellisistä huollosta. Äkkiä veikkaisin että tuossa ajassa on kondensaatiotakin tapahtunut.

Toisaalta jos olet valmis.huoltamaan kamppeen niin tokko on ongelma.

Olen varma, että huollot on tehty ammattitaitoisesti, niistä on kuitit, mutta paljon on pyörä seissyt, viime kesänä kyllä kait vähän ajettu, ehkä pari tonnia. Lähinnä mietin, että uskaltaako laittaa konetta käyntiin ollenkaan, kun noin vanhat öljyt sisällä?
 
Jos tuntuu siltä, ettei uskalla, niin ongelmakos tuo. Älä käynnistä :D

Proppu auki ja valukoon vanhat vaikka viikon kylmänä kippoon, jos tallipaikka on.

Ei varmaan viikossa vielä ajokelit tule silmille.
 
Jos tuntuu siltä, ettei uskalla, niin ongelmakos tuo. Älä käynnistä :D

Proppu auki ja valukoon vanhat vaikka viikon kylmänä kippoon, jos tallipaikka on.

On sitä kuulemma käytelty talven aikana. Just siinä se juttu, että kun pitäis se kotiin ajella muutaman kympin matka, ennen kuin pääsee öljyn vaihtoon. Kait joku voi ajatella niitä kilsoja, että ku vaihtoväli on kymppitonni, niin se on kymppitonni vaikka menis 20 vuotta. Ittelle tulis kyllä paha olo, jos omassa mopossa olis samat öljyt sisällä vaikka neljäkin vuotta.
 
No jos sitä on käytelty, tilanne on ikään kuin ratkaistu puolestasi :thumbup:
 
Jos moottori menee rikki vanhoilla öljyillä niin se menee rikki myös uusilla öljyillä, tarkoitan sitä että moottorissa on jotain vikaa, oli sisällä käytetyt tai uudet öljyt.

Käytetty on aina käytetty ja uusi vaihtoehtona jos käytetty alkaa ahdistamaan.
 
Yksi huolenaihe poistui kattien tullessa. Nimittäin sen jälkeen myydyssä bensassa ei ole ollut rikkiä. Rikistä tuli rikkkdioksidia, josta edelleen veteen liuetessa rikkihapoketta. Ikätoverit muistanee
ajan jolloin auton vuosihuoltoon kuului takapöntön vaihto. Samasta syystä vanha öljy happamoitui ja saattoi aiheuttaa pistesyöpymiä.
 
Yksi huolenaihe poistui kattien tullessa. Nimittäin sen jälkeen myydyssä bensassa ei ole ollut rikkiä. Rikistä tuli rikkkdioksidia, josta edelleen veteen liuetessa rikkihapoketta. Ikätoverit muistanee
ajan jolloin auton vuosihuoltoon kuului takapöntön vaihto. Samasta syystä vanha öljy happamoitui ja saattoi aiheuttaa pistesyöpymiä.

Samaan teemaan kuului myös kaasarikoneet mopoissa ja mahdollinen kaasarin tulviminen ja bensan päätyminen öljyn joukkoon mutta tämä oli harvinaisempaa.
 
Jos öljyn määrä on about oikea ja öljy näyttää ja tuntuu öljyltä kun konetta on hetki käytetty, en stressaisi siirtoajoa.
Vettä jos on joukossa, menee harmaaksi kun hetken pyörii, bensaa jos on päässyt sekaan haitaksi asti niin öljyä on reilusti liikaa. Yhdestä Suzukista taisi tulla joku 5litraa pihalle kun toivat tutkittavaksi koska ilmanputsarista kuulemma valuu öljyä ajaessa. No valuihan sitä kun huohotin meni putsariin ja sieltä tuli valumalla öljy/bensaseosta. Ehti ne sillä varmaan satkun ajaa. Olisiko 1.9l ollut oikea määrä.
 
Ehkä tuli vähän hyperventiloitua, kun outo vehjes tulossa käsiin. Meneehän siinä hetki, että sen kanssa pääsee sinuiksi. Onneksi on jotain tietoa huolloista ja tässä se just nähdään miten tärkeää on, että on huoltokirja tai edes vihko, johon on merkinnät tehty, ettei tartte seuraavalle sanoa, että "on sille kait jotain tehty?".
 
Back
Ylös