• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pärrä nypyttää...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja collikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

collikka

New member
Nyt ei oma järkeily riitä... alkukesän ajot on mennyt ihmetellessä kun tuo Thundercat on alkanut pompottamaan/nypyttämään...

Oireen kuvaus on seuraavanlainen, tyypillisesti noin 50 - 80 km/h tasavauhdilla tuntuu nypytystä käsiin, ei ravistavaa tai tärinämäistä vaan nyp-nyp-nyp-nyp-nyp... tauko... nyp-nyp-nyp-nyp-nyp... tauko... jne ja joskus tuntuu muissakin vauhdeissa, joskus nypytys on lievää, aavistuksenomaista, joskus selkeää niin että kypärä tutisee...
Reilumpi veto päällä nypytystä ei tunnu ja kovemmassa vauhdissa kulkee tasaisesti.

Muuten rakkine toimii kuin unelma, vetää tasaisesti koko kierrosalueen läpi.

Ekaksi itse epäilin ehtoopuolella olevaa eturengasta jonka vaihdoin uuteen, tasapainoitettu käsin ja uudestaan koneella, sama tulos, pitäisi olla oikein.
Etupää huollettu talvella, samaten ohjauslaakeri, nyt vemputettu ja ravistettu, ei välyksiä ja jousitus toimii ajossa hyvin, jarrut ei laahaa ja laakerit kunnossa.
Takajousi huollettu talvella liikkeessä, swingin laakerit kunnossa, samaten pyöränlaakerit, jarru ei laahaa...takarengas puoliksi ajettu, painot paikallaan.

Voisko tuo tulla ketjuista?

Ratastus/ketjut on sekalainen silti että takaratas on uusi, eturatas vain hieman kulunut, ketjut taas omasta mielestä on kyllä ehtoopuolella ja kuinka noita nyt kuvaisi, ehkä väljät tai lotisevat eikä kulje ajossa tasaisesti, siis "lepattaa".
 
Tässä välissä päästin ketjut pois paikaltaan ja kun noita pyörittelin käsissäni, ketjut vaikuttaa yleensä ottaen tasaisesti kuluneilta, tiivisteet paikallaan, lenkit yhtä jäykkiä (tai notkeita) toisiinsa verraten...
Vähän vaikea sanoa kun ei ole verrokkia vieressä mutta ketjut taipuu sivusuunnassa aikas paljon ts. koko pituudeltaan varmaan nelisenkymmentä senttiä, kielii siitä että liitokset on aika kuluneet.
Toinen asia, jonka tosin olin jo aikaisemminkin pannut merkille on rullien väljyys.

Vielä se että aikaisemminkin olen pannut merkille että ketjut ei "surraa" tasaisesti...
 
Viimeksi muokattu:
Itse tehneenä sanon että on, laakeri on kunnossa ja tiukkuus on manuaalin mukainen...
 
Voi olla polttoaineen puutetta.Oireet sopivat laihaan seokseen.Uudet pyörät nypyttävät,koska ovat
päästöjen vuoksi liian laihalla.Kierroksilla oire katoaa.
 
Onpahan mielenkiintoista...

Uudet ketjut ja eturatas alla ja sanoisin että epämääräisyys nypytyksesta hävisi, nyt on jäljellä enää pieni muutaman sekunnin taajuudella tuntuva aavistuksenomainen vapatus käsiin tuntuvana etupäässä, siis vap-vap-vap-vap...tauko...vap-vap-vap-vap-....jne. (vanhemmat ketjut oli rullien osalta aikas kuluneet rullien osalta, vahat pitäisi laittaa pannaan:pissed:)

Seoksen laihuudesta tuo ei johdu koska sama nypytys tuntuu myös kytkin pohjassa vapaasti lasketellessa...

Jotenkin tuntuu että tuon on pakko aiheutua pyörivistä osista (ja jonkinlaisesta resonanssista) tai sitten voisiko olla mahdollista että niin pieni ero, suositus 5W > 7,5W, keulaöljyn viskositeetissa aiheuttaisi pientä pintakovuutta, siltä se noin niinkuin käsiin tuntuu...(tosin vielä tuossakin teoriassa mättää vapinan aaltomaisuus)...:dunno:
 
Viimeksi muokattu:
se keulan pintakovuus johtuu siitä, että olet huoltanut keulan ja se on koottu vinoon. Pintakovuudella ei ole mitään tekemistä viskositeetin kanssa.

vaihtoehtoja on pari.

-keula on kasilla
-keula on alapäästä vähän kapealla tai vähän leveällä.

tämä on hyvin yleistä keulaa purkaessa, oikeastaan kadulla olevista pyöristä vähintään puolet eivät ole koottu oikein ja herkkyys ei ole niin hyvä kuin voisi olla. Se herkin kohta pitää etsiä. Alapään pinch pultit auki ja tankista tai penkistä painelemalla etsi se kohta kun se on herkin. siis nyi keula leveämmälle tai kapeammalle ja kiristä siihen ja kokeile.
 
Syyksi paljastui sitten lopultakin takarengas jossa päittäisheittoa...parisen milliä mutta näköjään riittävästi.
Nyt on alla uusi rengas ja pompottelu loppui renkaanvaihtoon.

Hassua sinänsä että viime kaudella en tuollaista pikku pompottelua laittanut merkille, luulen että etu- ja takajousituksen huolto/kunnostus toi tuon esiin.
 
Back
Ylös