• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

paskamainen tilanne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 2jorma2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

2jorma2

New member
Ajelin jonossa jossa ensimmäisenä oli rekka ja sitten meitä mopoilijoita kolme, minä viimeisenä. Oltiin satasen rajoitus-alueella. Kun suora aukesi lähti ensimmäinen mp ohittamaan sitten toinen ja sitten minä. Ensimmäinen meni menojaan, mutta kun toinen pääsi perävaunun rinnalle, niin se hiljensi nopeuden mun mittarin mukaan vähän alle sataseen. Sitten se vaan körötteli siinä pikkuhiljaa rekan ohi. Sieltä rupes tulee autoa vastaan, joten en voinut muuta kuin hiljentää (onneksi mun takana ei ollut ketään) ja mennä takaisin rekan perään. Eikä ollut mikään kevari et olis sen takia hyytynyt siihen rinnalle.
veryangry.gif
Mietin vain, että mitä tästä voisi oppia?

Muistaakseni laki sallii kaksi pyörää samalle kastalle rinnakkain,joten vitt*akos siinä himmailet? Yhtä laitonta on tuo ohituksen estäminen kun ohittaminen pienellä ylinopeudella.
nixweiss.gif

-Edellyttäen ettei aiheuta muille vaaraa...
confused_orig.gif

Aika hurjalta kuulostaa tuon himmailijan toiminta. Kyllä se on niin varsinkin ajetassa porukassa, että kun lädetään ohittamaan, niin kanssa mennään ohi reipasta vauhtia. Eikös tällä ole jossain sellanen ryhmäajo-opas, johon vois lisätä tuon, jos ei se sielä jo ole.

Yksi on se, että ei lähdetä ohittamaan ennen kuin väylä on auki ja tila omalle kaistalle palaamista varten varmistettu. Näinhän ei ole, jos joku muu on jo ohittamassa. Muistaakseni tieliikennelakikin kieltää toisen perässä ohittamisen, joten lappua voi pukata huonolla säkällä.

Jos hidas ohittaja on omaa porukkaa, niin sille kannattaa tehdä selväksi, että ohittamiseen ei kuulu vastaantulijoiden kaistalla roikkuminen.

Aika hurjalta kuulostaa tuon himmailijan toiminta. Kyllä se on niin varsinkin ajetassa porukassa, että kun lädetään ohittamaan, niin kanssa mennään ohi reipasta vauhtia. Eikös tällä ole jossain sellanen ryhmäajo-opas, johon vois lisätä tuon, jos ei se sielä jo ole.
Ei ollu ketään tuttu. Eikä oikein kehdannu vetää mp:n ohi. Tuskin kaveri edes huomas, että mä olin siellä takana.

Jos se oli joku näitä "motoristeja", ketkä ei ikinä riko liikennesääntöjä ja aja ylinopeutta?
biggrin.gif
Ei saatana! Onko niitä tosiaan oikeesti olemassa..

Hankala tilanne, mutta tietyllä tavalla ymmärrettävä: aika moni on saanut "pikavoiton" tai ajokortin hyllyttämisen palkkioksi ripeästä ohittamisesta... Vauhti nousee helposti satasenkin alueella sellaisiin lukemiin, että siellä suoran päässä vastaan tuleva poliisien siviiliauto saa tutkaansa mojovat lukemat
confused_orig.gif
. Tietenkin ohittajan olisi syytä olla selvillä takamaastosta, siellä saattaa olla Volvo/Mersu muutaman metrin etäisyydellä eikä toinen moottoripyörä...

Tuskin kukaan motoristi tahallaan toista hidastuttaa, auto olisikin eri juttu.

Jos se oli joku näitä "motoristeja", ketkä ei ikinä riko liikennesääntöjä ja aja ylinopeutta?
biggrin.gif
Yllättävän usein tärmää niihin jotka ohittaessa ajaa varovaisemmin (eli hitaammin) kuin omalla kaistalla. En ole ikinä ymmärtänyt miksi näin on, mutta niitä tuolla tuntuu aika paljon olevan.

Sama on ne jotka ohituskieltoalueella ja keltaisella viivalla ajaa 80@100 ja sitten kun olisi hyvä kohta ohittaa niin ajetaan 110@100.

Mietin vain, että mitä tästä voisi oppia?
Ei lähde ohittamaan ennekuin edellinen on saanut ohituksen päätökseen.
Tää olisi varmasti se oikea ja turvallisin tapa toimia.

Autolla en lähde ohittamaan, enään, ennen kuin edellinen on saanut ohituksen tehtyä. Paitsi tietenkin jos samaan suuntaan on useampi kaista. Mopolla liikkuessa odotan yleensä että edellä menevä auto pääsee pois alta.

Mopolla se ohitus on niin vaivatonta, että ei ole ongelma vaikka jäisikin odottamaan että edellä oleva saa hommansa hoidettua ja sitten menee itse.

Joskus on tullut koettua läheltäpiti-tilanne auton kanssa kun edellä oleva päättikin heti rekan ohitettuaan hiljentää vauhdin niin että pääsi jonoon siihen rekan ja sen edessä olleen auton väliin. Meinasi nimittäin tulla hätä kun vastaantuli autoja ja itse oli rekan rinnalla. Onneksi oli sellainen leveäkaistainen tie tuolla itäsuomessa jossa mahtui.

Lain mukaanhan ei ohittaa saa samanaikaisesti toisen auton kanssa ja onhan tuo hiukka vaarallistakin.

Valitettavasti itse tulee autolla sorruttua tuohon turhan usein ja se ei oo kiva tunne, kun edessä ajaja alkaa himmailemaan kesken ohituksen.
withstupid.gif

Kuinka monta kertaa täälläkin on ollut juttua poliisien siviilipyöristä ja sit joku vielä ihmettelee tollaista käyttäytymistä
eek.gif
Kaveri saattoi kuvitella perässä tulevaa motoristia poliisiksi, joka mittaa nopeutta ohitustilanteessa ja kukas siinä tilanteessa nyt alkaisi kaahaamaan
nixweiss.gif

Minä en kuvitellut perässä tulevaa kaveria poliisiksi joten ohittelin kelpokyytiä himmailematta ja makselen niitä sakkoja vielä jonkin aikaa.

biggrin.gif
Yllättävän usein tärmää niihin jotka ohittaessa ajaa varovaisemmin (eli hitaammin) kuin omalla kaistalla. En ole ikinä ymmärtänyt miksi näin on, mutta niitä tuolla tuntuu aika paljon olevan.

Sama on ne jotka ohituskieltoalueella ja keltaisella viivalla ajaa 80@100 ja  sitten kun olisi hyvä kohta ohittaa niin ajetaan 110@100.
Sama ärsyttää myös täällä. Siihen jäädään ikään kuin vahtimaan, että ohitus tapahtuu lain sallimissa puitteissa.
Samat tyypit myös ajavat lliittymästä moottoritielle varovaisesti 20-30km/h alle sallitun nopeuden. Samalla takana olevat autot(prätkällä useimmiten kerkeää lyhemmälläkin kiihdytysmatkalla) joutuu suunnilleen pysähtymään liittymään.

Asiasta taas kolmanteen... Keravan kohdalta Helsinkiin lähtevä liittymä pari päivää sitten: Keulilla ajaa kaveri M-Bemarilla 60km/h lähes liittymän loppuun asti. Juuri ennen liittymistä motarille kaveri survoo tallan pohjaan ja liittyy jouhevasti. Me muut normi kotteroilla jäädään ihmettelemään 60km/h lasissa kuinka mennä sekaan kun porukka ajaa +130km/h. Hermo menee.

Kuinka monta kertaa täälläkin on ollut juttua poliisien siviilipyöristä ja sit joku vielä ihmettelee tollaista käyttäytymistä
eek.gif
Kaveri saattoi kuvitella perässä tulevaa motoristia poliisiksi, joka mittaa nopeutta ohitustilanteessa ja kukas siinä tilanteessa nyt alkaisi kaahaamaan
nixweiss.gif
No kyllä moinen fundamentalismi silti vaan jaksaa ihmetyttää. Jos joku salakytän pelko oikeasti estää suorittamasta ohitustilannetta järkevästi ja turvallisesti, niin kannattais varmaan pysyä pois mopon sarvista ja tien päältä ylipäätään.

Maailmanmeno ja elämä ei ole aina reilua saati oikeudenmukaista. Esim. rekan ripeä ohitus ei ole kaahaamista vaan järkevää käytöstä, vaikka täkäläinen liikennevalvonta ei sellaista aina oliskaan.

Back