• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pason startin irroitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skimi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Skimi

New member
Ajattelin talvipuhteina ruuvata startin irti ja vaihtaa uuteen, mutta kappas! Ei käynytkään ihan noin vain. Pääty ja kuoret lähti ihan ok, mutta ankkuri ja pohja istuu sitkeästi kiinni. Minkäänlaista opusta kun ei asian tiimoilta ole ajattelin kysellä neuvoa jos joku tietää. Onko joku niksi? Kovin kovaa en ole uskaltanut repiä ja kammeta pahemman vahingon pelossa. Jos joltain löytyy konsti/tieto, miten hoituu kivuttomasti, niin otetaan kiitollisuudella vastaan.
confused_orig.gif
 
Älähän kovin kampea, ennen kuin irrotat laturin puolen kopan ja löysäät siellä pilossa olevan ruuvin. Öljyt sieltä pihalle lorahtaa jos et ole jo niitä tyhjentänyt.

Mikäs starttiin tuli kun kokonaan uusiksi menee? Eikö hiilien vaihto riittänyt? (niitäkin saa autotarvikeliikkeistä, joutuu tosin viilaamaan sopivaksi)
 
:)Joo kiitoksia vaan neuvosta. Just keväällä laittelin uudet hiilet ja kuten sanottu tarvikeliikkeestä haetut ja viilatut. Yllättävänkin helppo ja nopeasti hoidettu homma katteiden irroitusta lukuunottamatta. Toimi kesän ihan ok. Nyt on pari kk seissyt ja kun koitin, niin pyörii hyvin, muttei iske kehälle. Tekis mieli kurkata mitä on syönyt. Liekö hapettumaa vai bendix sökö. Ei ole aiemmin tarvinnu kajota. hiilen vaihto riitänyt.
nixweiss.gif
 
Kas niin, aina sitä oppii uutta.
idea3.gif
Otin posken auki ja kappas - vika ei tosiaan ollut startissa. Laturilimpun alla olevat laakerit ilmeisesti kuuluis olla ns."lukkolaakerit", eli kuuluis pyöriä vain toiseen suuntaan,vai kuinka? Nyt kun startti pyörittää, laakerit ei lukitu ja toivottua käynnistymiseen tarvittavaa akselin pyörähtämistä ei tapahdukaan, vaan hoito luistaa ja homma sutii pahasti.
Onko jollakulla aavistusta hinnoista ja siitä kuinka helpolla ylipäätään löytää?
crazy.gif

Aikanaan automaatti Husseen sai metsästää kissojen ja koirien kanssa ja kun vihdoin löytyi, hinta oli sen mukainen.
Laakeriliikkeistä kannattaako ylipäätään kysyä, vai onkohan ihan omaa kamaa?
Jos joku osaa heittää vinkin niin otetaan kiitollisuudella vastaan.
bowdown.gif
 
Käsittääkseni Ducati käyttää laakereissa standardikokoja, toisin kuin japsit..
tounge.gif
Eli pitäs löytyä alan liikkeestä hyllytavarana. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 
Onko jollakulla aavistusta hinnoista ja siitä kuinka helpolla ylipäätään löytää?
crazy.gif


Laakeriliikkeistä kannattaako ylipäätään kysyä, vai onkohan ihan omaa kamaa?

Oletko varmistanut, että olet kasannut startin oikein päin? Startti on mahollista kasata niin, että se pyörittää väärään suuntaan. Silloin vapaakytkin ei luonnollisesti ota kiinni.

Uusi kytkin maksoi maahantuojalla kolme vuotta sitten 1150 mk.

En usko että löytyy laakeriliikkeestä.

Jos asia on vielä ajankohtainen, minulla on tuollainen toimiva osa. Yhteystiedot löytyvät klubin sivuilta http://ducati.smoto.fi

--
Janne
 
Jos vapaakytkin on vastikään käynyt luistamaan, ei se ole vielä kulunut piloille. Ota vapaakytkin irti ja varmista, että ellipsin muotoisten kuulien umpärillä on jousi. Jos jousi on poikki, voi uuden lainata saman kokoisesta stefasta. Vapaakytkimen alkaessa luistaa, alkaa ellipsien muotoisten kuulien ulkopuolen päät kulua ja löijääntyä. Itse "siivosin" kuulat dremelillä niin, että kaikki olivat saman kokoisia ja muotoisia, eli hioin löijääntyneet reunat pois. Lisäksi pitää siivota vapaakytkimen vastepinnat, eli vauhtipyörän sisäosa ja startilta voiman tuova "ratas-akseli", joka tulee vapaakytkimen sisään. Itse laitoin palikat sorviin pyörimään ja kiillotin pinnat vesihiomapaperilla ja öljyllä.
Rempan jälkeen päästelty 20tkm ja vielä pelaa (tosin mopo nyt jo uudella omistajalla) ja säästyipähän iltapäivän remontilla toista tuhatta markkaa.
 
Onkohan minulla vika kanssa vapaakytkimessä? Talvella se oli auki ja tuntui lukittuvan erinomaisesti kun käsissä pyörittelin. Myös moottoria on pyörittänyt aiemmin ihan kuin pitääkin paitsi välillä on kuulunut ilkeä korviin ottava "särähdys", ikäänkuin jotkut rattaat ottaisivat yhteen.
Nyt sitten kuukauden päivät on välillä tehnyt niin että pelkkä startti on pyörinyt ja kun on laittanut vaihteen päälle ja nytkäyttänyt moottoria toiseen asentoon niin on ottanut taas kiinni.
Tänään sitten yritin puolen viikon seisonnan jälkeen lyödä käyntiin ja startti suti tyhjää vaikka nytkytteli moottoria kuinka. Startti itsessään ei pidä mitään outoa ääntä.
Nyt ilmeisesti täytyy poski avata ja käydä vapaakytkimen kimppuun, onko siinä jotain mitä täytyisi varmasti vaihtaa vai selviääkö pelkällä dremelin huudatuksella?
 
Tutulta kuulostaa. Kato ne pinnat onko kuinka päässeet kulumaan urille jne. Itsellä ei riittänyt enää pelkkä hionta ja laakerinvaihto vaan piti holkittaa. Kolme kertaa oli poski auki homman takia. Vaikka käsissä lukittuu,ei koneessa jaksa pitää. Mulla alkoi vika ihan samoilla oireilla, joten vahvasti epäilen samaa vikaa.
 
Jos se ei pidä ollenkaan, kuullostaa siltä, että vapaakytkimen "kuulat" palauttava jousi on poikki.
Olenkin näköjään kirjoittanut jo aiheesta aikaisemmin rekisteröitymättömänä vieraana.
 
Avattu! Jousihan siellä tosiaan oli poikki, sieltä se pieni metallinsilppukin näköjään pohjamagneettiin on tullut.
Muut "kuulista" oli ihan muodosssaan löijäytymistä lukuunottamatta mutta yksi oli jo ilman sitä nokkaa. Täytyypä kokeilla jos illalla saisi jo nippuun. Kuvia räppäsin purkutoimituksesta ja tulee joskus kotisivulle
wink.gif
 
Skimi: Löysitkö laakeria laakeriliikkeestä?
Nyt illalla tutkin tarkemmin nuita ellipsejä niin löyty pari muutakin joista nokka oli kulunut jo pois. Nyt jos lyön pelit nippuun niin saattaapi käydä että tuollainen nokaton kuula pyörähtää jossain vaiheessa ja katkaisee jousen, eli saattaa olla lyhytikäinen korjaus pelkällä uudella jousella
confused_orig.gif
Jouseksi muuten ei käynytkään samankokoisen stefan jousi, kokeilemani olivat 1.7-2 mm vahvoja eivätkä mahdu vakiokokoiseen uraan. Pienemmistä stefoista löytyi 1.5mm jousia joita liittämällä homman vissiin saisi toimimaan.
 
Eipä löytynyt just tuota laakeria liikkeistä. Muutamasta kyselin ja kävin mallinkin kanssa paikanpäällä. Tilasin tutun tutulta Kouvolan suunnalta kun ei ollut hirvee hoppu asian kanssa. Tuo kaikkea Duce-sälää Italiasta, aika paljon löytyy vissiin ihan hyllystäkin. Hintaa en kyllä muista, mutta Hailacin hintoihin verrattuna...
 
Hinta tuotakin kautta n. 200 €.
Tuohan ei ole laakeri, vaan vapaakytkin.
 
Joo vapaakytkinhän se
wink.gif
Klaukkalan kautta 280€. Nyt rakentelin omani kasaan vanhalla kytkimellä mutta ilmeisesti siinä on kehät sen verran kuluneet että ei täysin tunnu toimivan. Ottaa kyllä kiinni mutta ensin liikkuu hieman tyhjää
sad_orig.gif
 
Kiillotithan ne vastinpinnat, joihin kuulat ottaa kiinni kytkimen ulko- sekä sisäpinnasta. Jos pinnat on karheat, ei pidä.
 
Hain kouvolan suunnalta uuden vapaakytkimen. Kuulien ulkokehän halkaisija on lepoasennossa 0,5mm suurempi kuin kuluneessa. Nyt koestartatessa piti hienosti.
062802jumpie_prv.gif
 
Back
Ylös