No niin ..
tähän on tultu ... joten se siitä sitten ..
...
"Yhtiön mukaan autoilija, joka ajaa alle 10 000 kilometriä vuodessa, voi säästää jopa 30 prosenttia vakuutusmaksuissaan siirtymällä tähän järjestelmään."
Sanoisin että tämä ei tule toimimaan. Mielestäni juuri tähän vähän ajavien ryhmään kuuluu paljon epävarmoja kuljettajia (vähän ajavia, ikäihmisiä, jne), joiden vuosikilometrit ovat alhaisia ja tätä kautta eivät ole kovin rutinoituneita tai eivät mielellään oman kunnon vuoksi aja pitkiä matkoja.
Otetaanpa Moottori -lehden numero 5 tältä vuodelta ja siiltä onnettomuudet joissa kuolleita:
Mies 34, vahvassa humalassa 150-170 km/h ulos tieltä, ei turvavyötä.
Mies 66, lääkkeitä ja alkoholia. Ajoi tahallaan vastaantulvan rekan kaulaan.
Mies 32, taajamassa 100-120 km/h ajoi tahallaan päin siltapylvästä.
Nainen 63, auto ajautui tieltä ulos päin alikulkua, sairaskohtaus.
Mies 67, auto ajautui valtatiellä päin vastaantulevaa rekkaa, sairaskohtaus vai tahallinen?
Mies 31, siirtyi kaarteessa vastaantulijan kaistalle, törmäsi rekkaan. Virallinen syy epäselvä (tahallinen?)
Mies 25, kännissä 170 km/h motarilla, ajoi päin siltatolppaa, roikkui ikkunasta ulkona.
Mies 22, vahvassa humalassa, 95-105 km/h 60 km/h alueella päin siltakaidetta ilman turvavyötä, lensi autosta.
Mies 35, ajoi humalassa tahallaan vastaan tulevan kuorma-auton keulaan.
Mies 76, ei havainnut tutussa vartioimattomassa tasoristeyksessä junaa. Sairauksia jotka saattoivat vaikuttaa ajokykyyn.
Mies 58, ajoi ulos pitkän suoran jälkeisessä kaarteessa, törmäsi kiveen, ei turvavyötä, paljon lääkkeitä, nukahti.
No niin.
Ensinnäkin tästä voi päätellä jotain siitä onko liikennepolititikkojen ylinopeushysteriassa paljoakaan järkeä tai todellista vaikutusta kuolleiden määrään.
Vain yksi ajoi ylinopeutta ilman että oli alkoholin tai lääkkeiden vaikutuksen alainen ja tämäkin teki itsemurhan ajamalla päin siltapylvästä.
6/11 kännissä tai lääkkeissä.
8/11 itsemurha
2/11 sairaus / ei kelpoinen enää kuljettajaksi
Ei yhtään ylinopeutta ja tahatonta hallinnan menetystä kuolemansyynä. Itsemuhassa on tarkoituskin kuolla.
Lähes kaikki (8/11) itsemurhia!
Tämän otoksen perusteella 240/330 vuosittain liikenteessä kuolleesta lähti itsemurhan kautta ja näiden takia 2,4 miljonaa liikkujaa sitten kyykytetään huonoiksi kuskeiksi ja kytätään ja rangaistaan pikkuasioista.
Joko valkenee mikä on vialla meidän liikennepolitiikassamme?
No sitten kun nämä itsetuhoiset posauttelevat pylväisiin ja vastaantulijoihin, niin valtiovalta yrittää ratkaista tätä ongelmaa sillä että tehdään keskikaiteita ja muita kaiteita siten että liikenteestä tulisi pehmoselli jossa itsetuhoiset eivät pystyisi yrittämälläkään törmäämään mihinkään.
Eihän tämä toimi. Ei koko tieverkkoa pysty rakentamaan sellaiseksi etteikö siellä voisi ajaa puoltatoistasataa kiveen tai vetää rekankeulaan jollain tiellä missä ei ole kaiteita. Rahaa siis menee, tuloksia ei tule.
Tulokset tullaan mittaamaan siten että, sillä tieosuudella johon kaiteet laitettiin on nyt vähemmän nokkakolareita ja jätetään mainitsematta onko niiden määrä kokonaisuudessaan alentunut. Tässä ei ole mitään uutta, niinhän tehtiin nopeuskameroidenkin vaikutuksen raportoinnissa.
Ja nyt sitten - miten osoitetaan että
vähän ajava kuljettaja on
turvallinen kuljettaja?
Tässähän oletetaan todellisuudesta irtaantuneen matemaatikon lähestymistavalla että todennäköisyys joutua itseaiheutettuun onnettomuuteen on vakio ajokilometriä kohden, kuljettajasta riippumatta.
Näinhän ei ole.
Ja jos ajatellaan että muu liikenneympäristö edustaa vakioriskiä kilometriä kohden siitä että joku törmää sinuun, niin sillähän ei ole vakuutuksen kannalta merkitystä, koska sen maksaa törmääjän vakuutusyhtiö. Lisäksi rutinoituneemmat kuljettajat saattavat pystyä välttämään onnettomuuden, kun vähemmän rutinoituneet, eli vähemmän ajavat eivät kykene reagoimaan yllättävään ja poikeavaan tilanteeseen ja onnettomuus tapahtuu.