• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Penkin modaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shoeiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Shoeiman

New member
Olen aloitteleva motoristi ja ostin kesällä ensimmäiseksi moottoripyöräksi Honda CBF 600 SA:n vuosimallia 2009. Ikää minulla jo reippaasti yli 40 ja kroppa ei ole ihan kaksikymppisen iskussa. Pituutta on 184 ja painoa pikkuisen liikaa. Olen tykännyt pyörästä kovasti, mutta ongelmaksi on muodostunut ahterin puutuminen jo alle tunnin :orgmp: jälkeen. Ulkomaisia keskustelupalstoja olen lueskellut ja törmännyt dilemmaan: Toisten mielestä penkin pitää olla kovempi ja toisten mielestä pehmeämpi. Sitten on vielä geelipehmusteet, memory-foamit, erikoismuotoilut, yms. Nyt talven mittaan olisi aikaa muokkauttaa satulaa, mutta mihin suuntaan? Myös niska välillä jumittaa ja ajattelinkin ensiavuksi pistää tankoon korotuspalat. Nykyinen satula on korkeimmassa asenossaan jotta polvikulma pysyisi mahdollisimman loivana. Jollain airhawkilla tms. homma voisi korjaantua, mutta ne on vaan nin tyhmän näköisiä, eikä hintakaan ole ihan halpa. Suurin osa ajosta on muutaman tunnin cruisailua.

Olen muutamasta verhoomosta kysynyt modaushintoja, mutta sen verran ne maksaa että toivoisi lopputuloksen olevan hyvä. Onko muilla kokemuksia CBF:n (tai jonkin muun pyörän) penkin modauksesta? Onko kovempi vai pehmeämpi hyvä? Kapeampi vai leveämpi, jne? Voisi kuvitella että paras lopputulos tulee niin, että penkkiä sovittaa välillä, joka taas vaatinee että satula on pyörän päällä oikeassa asennossa. Verhoomoja voi myös suositella, erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Onko kovempi vai pehmeämpi hyvä? Kapeampi vai leveämpi, jne?

Taitaa kuitenkin olla niin, että jokaisen hanuri tykkää erilaiseta jakkarasta.:thumbup:

Hanurin puutumiseen vaikuttaa niin moni asia, esim. mitä työtä tekee ja millaista liikuntaa harrastaa.
Kaveri valitti aikoinaan festareilla kenkiä, kun seisominen puudutti alaselkää. Vieressä olevat kaverit sanoi, että vika ei ole kengissä vaan istumatyössä....

Kokeilun kautta se selviää ja kannattaa kokeilla reilusti päinvastaista mitä sielä takapuolen alla nyt on, eli jos nyt on kova ja kapea penkki, niin pehmeää ja leveää. Pieni hienosäätö ei välttämättä anna tarpeeksi tietoa muutoksesta.

Toinen vaihtoehto on kokeilla toista moottoripyörää, esim customia. Jos sillä ei haruri puudu, niin jotain on ainakin selvinnyt.

Satulan muokkaus ei ole ihan rakettitiedettä, mutta kyllä se tietty vähän vaatii harrastamista ja selkeästi en suosittele hommaan ryhtymistä jos ei ole jonkunlaista kädentaitotyyppistä luontaista osaamista, muuten jää ryppyjä ja lasoksia. Joo, tuon susukini satulaan laitoin lisää korkeutta ja kyytiläiselle (eteen)liukumisestenypppylän ja uus nahka tietty kans. Nahan hinta oli joku 30 euroa (1,5 x 0,75 m pala josta jäi puolet) ja tymäkkä satulakelpoinen vaahtomuovi joku 15 euroa ehkä. Siihen päälle kontaktiliima joku 5-10 euroa. Työkaluiksi tarvitaan vaahtomuovin muovaamiseen terävähampainen saha, mahdollisimman karkeaa hiekkapaperia ja jousikäyttöistä nitojaa järeämpi nitoja, mulla pienin bilteman paineilmakäyttöinen 6 millin niiteillä (sähkökäyttinen ehkä kätsympi), millä nahka niitataan satulan pohjaan. Lisäks kun laitoin noita omia lisätoppauksia satulaan, niin koko roskan yli vedin vielä mahdollisimman ohuen vaahtomuovin (oli ittellä valmiina 5 millistä) mikä siloittaa pinnan. Joo, toista kertaa vedin uutta nahkaa satulaan ja kummallakin kertaa tuntuu ettei siitä tule mitään ja joka kerta tuli vitun hyvä loppujen lopuksi. Pitää vaan ampua niittiä, kiristää, ampua niittiä, purkaa, niitata, kiristää, purkaa niitatapurkaakiristääryypätäniistääkiristääampua niitata kirota kiristää… Et harrastamista on. Mutta onnistuu.

Itselläni huomasin että perse puutui koska penkki oli liian "flat" eli reunat painoi sisäreisiin, ja tukki verenkiertoa. Monesti laitoinkin hanskat perseen alle, se helpotti :) Kokeile laittaa hanskat niin tiedät ainakin mihin suuntaan modata :)

Pieni muokkaus ei ole vaikeata jos vain tietää mihin suuntaan pitää muuttaa. jos on yhtään samanoloinen kuin CBF100:ssa niin kaipasi täytettä keskelle, jotta tuli pyöreämpi. Jos omistaa paukkunitojan (ei ole kovin kallis), niin niitit vain auki ja täytettä lisää. Tosin kannattaa ottaa huomioon että lisätäytteet näkyvät helposti läpi jos ei saa siloiteltua hyvin.

Back