• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perä pompottaa Ahvenistolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SuzukiV2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo pehmennys ajatus vain tuli mieleeni koska se auttoi omaan kulkineeseen. Ajatellaampa nyt vaikka että perää kovennetaan ja kun rengas joustaa vielä vähemmän kuin ennen niin eikös se tee koko pakettia jäykemmäksi... Omassa mielessäni ajatus nyt toimii niin että pehmeäpi runkoinen rengas säilyttää kontaktinsa asfalttiin paremmin vaikka jousitus olisi ns. jäykempi. Taas jäykempi rengas kun ei "jousta" niin paljoa (elä asfaltin pintaa vasten) niin jousituksen pitäisi kompensoida tuota jäykkyyttä omalta osaltaan. Eli jousitus pitäisi olla hyvin herkästi toimiva... Minä en ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta tuon olen itse huomannut omassa käytössä, kun noilla Dunlopeilla ajanut... Ei se pelkkä takarenkaan korkeus ero tee sitä ohjauksen eroa vaan myös se että Dunlop nyt vain sattuu olemaan herkempi ravistelemaan johtuen varmaan profiilista... Vielä palatakseni renkaan runkoon niin mitä olen katsellut kuvia -05 ja -06 ratapäivistä niin ei tuo Dunlop näytä painuvan niin kasaan kuin Pirelli ainakaan kaarteessa... Dunlop pitää ryhtinsä parempana kuin Pirelli jos verrataan -> Pirellillä 1 päällä radalla ja Dunlopilla 2 päällä radalla... Kuitenkin vauhdissa ollut vain noin 2 sekunnin eroja (siis noissa kuviin kaapatuissa kierroksissa)
Tuolla tavalla itsekin järkeilin ensin sitä säätämistä mutta sitten ajattelin, että jos pehmennän alustaa niin silloin jäykempi rengas joustaa vielä vähemmän kuin aiemmin.

Kysymys ehkä kuuluukin, että onko sillä mitään merkitystä tuleeko jousto renkaasta ja/tai alustasta? Kyllä tuossa varmaan joku hienostunut riippuvuus on olemassa rengasjouston ja alustajouston välillä mutta sen ymmärtäminen lienee harvojen ja valittujen herkkua
lookaround_orig.gif
Moi program.

Oletko löytänyt parempia säätöjä Dunlopille?

Itse paininut samojen ongelmien kanssa joskus ja samoja mietteitä läpikäynyt.
Jos kuvittelet renkaan jousituksen jatkeeksi (nimenomaan jousen) niin jäykempi renkaan runko "jäykistää" koko pakettia eli vaatii ainakin lisää paluuvaimennusta koko paketilta.
Itse löysin Dunlopilla (Gp; soft edessä, medium takana) ajaessa helpotusta "woblaukseen" ja "tärräämiseen" vaimennuksia lisäämällä. Em. oireista pääsin eroon vaihtamalla Pirelliin ja lopullisesti kaikista muistakin oireista luovuttamalla pyörän Apparan kaiteisiin:-)
Morjens,

ainostaan Motoparkissa ollut mulla ongelmia Dunlopin kanssa, muualla toimii ihan hienosti. En ole nyt vielä päässyt Motoparkiin uudestaan kokeilemaan eli paremmista säädöistä ei ole tietoa. Tarkoitus olisi ainakin kerran tai ehkä kaksi vielä motoparkissa ajella tällä kaudella.

Kiitokset noista kommenteista, pitänee yrittää vaimennuksilla nyt ensin saada lisää vakautta sinne bussipysäkin mutkiin. Pirelliin en kyllä takaisin ole ihan heti vaihtamassa, Dunlopissa tuntuu olevan parempi pito, erityisesti kuluneena.

Kaidehomma mulla on vielä kokeilematta, pitää yrittää säästellä sitä ihan viimeiseksi keinoksi
smile_org.gif
Onkos sulla jo uusi fillari alla?

sanoi:
Öljyn lisäykseen. Hhmmm... Se saattaa tuntua siltä että saat sinne lisää vaimennusta, mutta käytännössä saat sen keulan vaan lopustaan progressiivisemmaksi kuin mitä se aikaisemmin oli. Progressiivisuus on ainakin mun "kirjoissa" huono juttu, joten itse välttelen öljynpinnalla pelaamista mahdollisimman pitkälle. Se on ns. "hätäpaskaratkaisu". Jos keula on kunnossa niin menovaimennuksen lisääminen on riittävä ja oikea toimenpide.
Olen samaa mieltä siitä, että progressiivisuus kasvaa mikä ei välttämättä ole edullista. Mikäli tilanne nyt olisi kuitenkin sellainen, että vakiokeulan menovaimennuksen säädöllä ongelmaa ei saada korjattua, on öljypinnan muutoksen kokeilu verrattain helppoa ja hyvin edullista. Muutos on lisäksi helposti muutettavissa takaisin.

sanoi:
Sitten takapää. Mulle tulee takapäästä mieleen tarkistaa vain paluuvaimennus tuon painuman lisäksi. Jos paluuvaimennusta on liian vähän, pääsee perä pomppaamaan pystyyn ja siirtää liikaa painoa liian nopeasti keulalle jarruissa.
Samaa mieltä

sanoi:
Ok. Jos kerran tunnet pyörän niin asia sitten pihvi, mutta(!) et tiedä mikä on kyseisen laitteen keulajousien jousivakio. Hhhmmmm... eli ihan turhaa tietoa tuossa kohtaa.
Esitin vain ratkaisuehdotuksia mikäli vakio-osilla ei millään saa säädettyä pyörää hyväksi. Saattaa olla, että ihan vain säätämällä vakiojousitusta pyörästä saa erinomaisen ajaa. Kaikissa malleissa niin ei ole, esimerkkinä vaikka edellinen Hondani jossa loppujen lopuksi oli 0.95 kg jouset keulassa sopivin venttiilein/simmauksin... ja oli mukava ajaa.

sanoi:
Toi jousivakio ei ole se ongelman aiheuttaja, vaan liian vähäiset vaimennukset. Okei, se on osasyy, mutta tilannetta saadaan helpoiten korjattua menovaimennusta lisäämällä. Kuten ZR-7herwood sanoi niin jousella määrätään se alue missä keula toimii (pääsääntöisesti haetaan sitä aluetta millä se keula toimii mutkissa), näin siis ihannemaailmassa. Esim. uudessa R6R:ssä tuokin idea heittää häränpyllyä ja lujaa.
Jos vanhan mallisessa R6:Ssa on hydraulinen pohjaamisenesto kuten Hondissa, vakiojousilla keula saattaa painua liikaa JOS vakiojouset ovat erittäin löysät (verrattuna vaikka Hondan progressiiviset joissa alkuun jousivakio on 0.65 kg/mm). Kun keulan liike lähestyy loppua, kuten omalla kohdallani Hondassa oli ongelmana, hydraulinen pohjauksenesto lisää jyrkästi menovaimennusta ja juuri jarrutukset olivat hankalia... CBR600F:n vakiopumppujen vaimennussäädöillä asiaa ei saanut korjattua. Pienemmällä jousivakiolla keula pohjaa herkemmin juuri jarruissa...

Olisi mielenkiintoista kuulla sinulta miten R6R:n keula sitten eroaa? Eli jouset voivat olla siinä eri jousivakiolla kuin vaikka jossain toisessa samanpainoisessa pyörässä vai?

sanoi:
Tuossa itsekin sanoit sen taikasanan ihan huomaamattasi; shimmaus. Eli sinne keulaan on laitettu lisää vaimennuksia. Mietipä miten paljon mukavampi se laite olisi ollut ajaa hiukan löysemmilllä jousilla, mutta samoilla vaimennuksilla kuin mitä shimmauksen jälkeen oli? Mun mielestä nykypäivänä hamutaan liian jäykkiä jousia ihan järjestään laitteisiin ja unohdetaan se vaimennuksen tarkoitus / tarve.

Tuo voi pitää paikkansa... tällä hetkellä on Ducatissa vakijouset (1.0 kg/mm) ja ne ovat kyllä aikasta jäykät... vaimennussäätö kyllä riittää tosi pitkälle Bitubon venttiilein, periaatteessa voisi kokeilla 0.90-0.95 jousia keulaan myös... sinänsä keula kyllä käyttää noilla jousilla koko joustomatkan ja ajaa voi melko vähillä vaimennuksilla.

sanoi:
En ole täällä vääntämässä, tarkoitukseni on näillä kirjoituksilla herättää niin sinut kuin monet muutkin ajattelemaan että mikä vaikuttaa mihinkin ja kyseenalaistamaan kaikki neuvot sekä sitä kautta myös kokeilemaan itse niitä säätöjä ja ruuveja. Se mopo kun ei hajoa, vaikka niitä nupikoita säätelisikin.
No ei hajoa ei vaikka niitä ruuveja ruuvailee sieltä jousituksesta. Eikä läheskään kaikissa pyörissä ole edes mitään tarvetta lähteä vaihtamaan alkuperäisiä komponentteja erilaisiin koska alkuperäisissä on hyvät säädöt.

Tosta Ducatin ohjeesta... se on kyllä mielestäni järkeenkäypä jos ajattelen tässä vaikka edesmenneen hondani etuhaarukkaa... käsittämättömän löysillä jousilla ei vaan pystynyt ajamaan vaikka säätelisi miten... Mutta muuten varmasti tuollaisella kisakokemuksella kuin sinulla Parjaani on niin tuntumaa väkisinkin tulee siihen mitä kannattaa ruuvata ja mitä ei. Pyörät ovat vaan kovin erilaisia, jos R6:Ssa on vakiona lineaariset suht jämäkät jouset ja vaikka jossain Hondassa progressiiviset löysähköt on niitten keulojen kanssa pelaaminen hieman erilaista...

Jos viitsit vastata tähän niin olis mielenkiintoista lueskella kokemuksia eritoten R6R:n jousitukseen liittyen.

Back