Teemu Tanila
New member
Morjens,Moi program.Tuolla tavalla itsekin järkeilin ensin sitä säätämistä mutta sitten ajattelin, että jos pehmennän alustaa niin silloin jäykempi rengas joustaa vielä vähemmän kuin aiemmin.Tuo pehmennys ajatus vain tuli mieleeni koska se auttoi omaan kulkineeseen. Ajatellaampa nyt vaikka että perää kovennetaan ja kun rengas joustaa vielä vähemmän kuin ennen niin eikös se tee koko pakettia jäykemmäksi... Omassa mielessäni ajatus nyt toimii niin että pehmeäpi runkoinen rengas säilyttää kontaktinsa asfalttiin paremmin vaikka jousitus olisi ns. jäykempi. Taas jäykempi rengas kun ei "jousta" niin paljoa (elä asfaltin pintaa vasten) niin jousituksen pitäisi kompensoida tuota jäykkyyttä omalta osaltaan. Eli jousitus pitäisi olla hyvin herkästi toimiva... Minä en ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta tuon olen itse huomannut omassa käytössä, kun noilla Dunlopeilla ajanut... Ei se pelkkä takarenkaan korkeus ero tee sitä ohjauksen eroa vaan myös se että Dunlop nyt vain sattuu olemaan herkempi ravistelemaan johtuen varmaan profiilista... Vielä palatakseni renkaan runkoon niin mitä olen katsellut kuvia -05 ja -06 ratapäivistä niin ei tuo Dunlop näytä painuvan niin kasaan kuin Pirelli ainakaan kaarteessa... Dunlop pitää ryhtinsä parempana kuin Pirelli jos verrataan -> Pirellillä 1 päällä radalla ja Dunlopilla 2 päällä radalla... Kuitenkin vauhdissa ollut vain noin 2 sekunnin eroja (siis noissa kuviin kaapatuissa kierroksissa)
Kysymys ehkä kuuluukin, että onko sillä mitään merkitystä tuleeko jousto renkaasta ja/tai alustasta? Kyllä tuossa varmaan joku hienostunut riippuvuus on olemassa rengasjouston ja alustajouston välillä mutta sen ymmärtäminen lienee harvojen ja valittujen herkkua![]()
Oletko löytänyt parempia säätöjä Dunlopille?
Itse paininut samojen ongelmien kanssa joskus ja samoja mietteitä läpikäynyt.
Jos kuvittelet renkaan jousituksen jatkeeksi (nimenomaan jousen) niin jäykempi renkaan runko "jäykistää" koko pakettia eli vaatii ainakin lisää paluuvaimennusta koko paketilta.
Itse löysin Dunlopilla (Gp; soft edessä, medium takana) ajaessa helpotusta "woblaukseen" ja "tärräämiseen" vaimennuksia lisäämällä. Em. oireista pääsin eroon vaihtamalla Pirelliin ja lopullisesti kaikista muistakin oireista luovuttamalla pyörän Apparan kaiteisiin![]()
ainostaan Motoparkissa ollut mulla ongelmia Dunlopin kanssa, muualla toimii ihan hienosti. En ole nyt vielä päässyt Motoparkiin uudestaan kokeilemaan eli paremmista säädöistä ei ole tietoa. Tarkoitus olisi ainakin kerran tai ehkä kaksi vielä motoparkissa ajella tällä kaudella.
Kiitokset noista kommenteista, pitänee yrittää vaimennuksilla nyt ensin saada lisää vakautta sinne bussipysäkin mutkiin. Pirelliin en kyllä takaisin ole ihan heti vaihtamassa, Dunlopissa tuntuu olevan parempi pito, erityisesti kuluneena.
Kaidehomma mulla on vielä kokeilematta, pitää yrittää säästellä sitä ihan viimeiseksi keinoksi