• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perä pompottaa Ahvenistolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SuzukiV2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

SuzukiV2

New member
Eilen vein uuden Yammuni ekaa kertaa Ahvenistolle ja siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Vaikka virtasalmella ei ole ollut mitään kummia ongelmia ajettavuuden kanssa, niin Ahvenistolla perä pompotti niin että pelotti.

Eli siinä varikon ohi mennessä ylämäkeen ja sen tiukan neulansilmän jälkeen kiihdytettäessä takasuoraa kohden vispasi niin ettei meinannut pysyä pyörän selässä ollenkaan. Yritin lisätä paluuvaimennusta, mutta ei rauhoittunut kuin nimeksi.

Voisiko olla renkaista kiinni? Alla oli aika kuluneet Bridgestonen slicksit. Vähän tuntui siltä kuin olisi parantunut aina renkaiden lämmetessä vähän, mutta voi olla että kyse oli vain siitä että tottui vispaukseen.

Siinä tiukan mutkan jälkeen kohti tuomaritornin mutkaa ei uskaltanut edes antaa täyttä kaasua kun tuntui lähtevän käsistä koko vehje.

Eli mitä tehdä kun paluuvaimennus ei tahtonut auttaa?
(referenssinä: ajoin 1,34-1,36 aikoja)

Eilen vein uuden Yammuni ekaa kertaa Ahvenistolle ja siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Vaikka virtasalmella ei ole ollut mitään kummia ongelmia ajettavuuden kanssa, niin Ahvenistolla perä pompotti niin että pelotti.

Eli siinä varikon ohi mennessä ylämäkeen ja sen tiukan neulansilmän jälkeen kiihdytettäessä takasuoraa kohden vispasi niin ettei meinannut pysyä pyörän selässä ollenkaan. Yritin lisätä paluuvaimennusta, mutta ei rauhoittunut kuin nimeksi.

Voisiko olla renkaista kiinni? Alla oli aika kuluneet Bridgestonen slicksit. Vähän tuntui siltä kuin olisi parantunut aina renkaiden lämmetessä vähän, mutta voi olla että kyse oli vain siitä että tottui vispaukseen.

Siinä tiukan mutkan jälkeen kohti tuomaritornin mutkaa ei uskaltanut edes antaa täyttä kaasua kun tuntui lähtevän käsistä koko vehje.

Eli mitä tehdä kun paluuvaimennus ei tahtonut auttaa?
(referenssinä: ajoin 1,34-1,36 aikoja)
Ootkos katsonut kuinka jäykällä se perän jousi oikein on? Paljonko sulla on menovaimennusta?

Eli josko se perä on vaan yksinkertaisesti liian kovalla... koita siis löysentää sitä ja testaa uudelleen.

Toinen vaihtoehto on se että se on vastaavasti liian löysällä, eli perä pääsee painumaan jo valmiiksi ihan pohjaan ja menee mutkassa vaan renkaan "jouston" varassa. Silloin tuo paluuvaimennuksen lisääminen ei juurikaan vaikuta siihen mitään. Eli silloin lisää menovaimennusta, mutta kannattaa kuitenkin aloittaa siitä painuman mittauksesta (ellet sitä vielä ole tehnyt).

Otapa se Aprilian perä vertailukohteeksi ja pompottele niitä keskenään. Saat siitä jonkinlaisen käsityksen millainen sen perän tulisi olla, jotta se toimisi oikein. Se kun ainakin sinne hehtaarille viimeksi laitettiin.

Jos ei vaimennukset vaikuta millään muotoa niin kiikuta se takapamppu huoltoon. Siinäkin voi olla yksinkertaisesti jo vanhat ja likaiset nesteet ja siksi toimii epäjohdonmukaisesti.

hieno homma kun viitsitään antaa asiallista palautetta
bowdown.gif

Nuo painumat olen laittanut kohdalleen jo silloin kun ohjeet olivat vielä tuoreessa muistissa. Sen vuoksi oletin suoraan paluuvaimennuksen auttavan.

Mutta saattaa olla että menovaimennusta on liikaa. Nyt täytyisi jostain kaivaa aikaa jotta pääsisi uudestaan kokeilemaan ja ruuvaamaan tuota menovaimennustakin rohkeammin.

On tietysti mahdollista, että takaiskarissa on nesteet pilalla. En kuitenkaan kovin vahvasti siihen usko, kun tietää kokemuksesta että yleensä nää mun "ongelmat" on jotain yksinkertaista, jota en vaan tajua.

Nuo painumat olen laittanut kohdalleen jo silloin kun ohjeet olivat vielä tuoreessa muistissa. Sen vuoksi oletin suoraan paluuvaimennuksen auttavan.

Mutta saattaa olla että menovaimennusta on liikaa. Nyt täytyisi jostain kaivaa aikaa jotta pääsisi uudestaan kokeilemaan ja ruuvaamaan tuota menovaimennustakin rohkeammin.

On tietysti mahdollista, että takaiskarissa on nesteet pilalla. En kuitenkaan kovin vahvasti siihen usko, kun tietää kokemuksesta että yleensä nää mun "ongelmat" on jotain yksinkertaista, jota en vaan tajua.
Mee ihan ekana talliin ja pompottele vuorotellen sen Aprillin ja Yamahan perää niin näet millaiset erot niissä vaimennuksissa on. Ruuvailet siinä niitä ja kokeilet, pompottelet ja ihmettelet.

Tuon voit helposti tehdä, koska sulla on jo painumat kohdallaan. Otat vaan ennen ruuvauksen aloitusta ne asetukset ylös paperille niin pääset edes johonkin arvoon takaisin. Eli rohkeasti vaan jumppaamaan.

Kokeilemalla oppii ja mitä rohkeammin kokeilet sen nopeammit hoksaat mikä vaikuttaa mihinkin ja miten.

parjan_fin tuo sun avatar on aika hypnotisoiva!
tounge.gif
Huomasin just että olin tuijotellu sitä jokusen 5 minuuttia!

Onko teillä ollut takapään pomputusta motoparkin bussipysäkillä siinä vasempaan taittokohassa? Onko se että rata on epätasanen just siitä vai onko jousituksissa jotain?

Joo... jospa tästä lähtis nukkumaan, että jaksaa ajaa huomenna Ahvenistolla. Tuuppaa aina jänskättämään nää ratakeikat
biggrin.gif

parjan_fin tuo sun avatar on aika hypnotisoiva!
tounge.gif
Huomasin just että olin tuijotellu sitä jokusen 5 minuuttia!

Onko teillä ollut takapään pomputusta motoparkin bussipysäkillä siinä vasempaan taittokohassa? Onko se että rata on epätasanen just siitä vai onko jousituksissa jotain?

Joo... jospa tästä lähtis nukkumaan, että jaksaa ajaa huomenna Ahvenistolla. Tuuppaa aina jänskättämään nää ratakeikat
biggrin.gif
Jos jotain hypnotisoivaa haet niin kuunteles tuolta sivuilta musiikkia: http://www.loveparade.net/index_dsl.php (ja ehkä siinä samalla selailet noiden tapahtumien kuvia....
tounge.gif
)

Bussipysäkillä perän ei pitäis elää yhtään mitenkään eikä myöskään koko mopon. Veikkaisin et alustaa joudut ropailemaan suuntaan tahi toiseen. TAI haet itsellesi toisenlaisen ajo-asennon ko. kohdassa.

Useasti se pompotus lähtee helpoiten pois sillä että muuttaa omaa ajotyyliä hiukan toisenlaiseksi. Aina ei ole paras vaihtoehto se että säädetään ja säädetään alustaa. Kannattaa miettiä että mikä muu asia voisi korjata saman vian pois.

Kokeilemaan vaan rohkeasti, tähänkään kun ei ole yhtä ja oikeaa vastausta.

Vähän asiaa liipaten, mutta etupäässä ja toisella radalla. Alastarossa las palmasiin mentäessä etupää pomppii jarrussa jonkuverran ja muutaman kerran on tuntunu et olis lyöny rengastaki lukkoon asti noissa pompuissa. Onko tommosessa tapauksessa menovaimenusta liikaa? Eli kumi ei pysy radassa kiinni kun tippuu epätasasuuksissa  "harjalta montun pohjalle"?

Vähän asiaa liipaten, mutta etupäässä ja toisella radalla. Alastarossa las palmasiin mentäessä etupää pomppii jarrussa jonkuverran ja muutaman kerran on tuntunu et olis lyöny rengastaki lukkoon asti noissa pompuissa. Onko tommosessa tapauksessa menovaimenusta liikaa? Eli kumi ei pysy radassa kiinni kun tippuu epätasasuuksissa  "harjalta montun pohjalle"?
Joko vaimennusta liikaa tai sitten keula pohjaa ja alkaa sitä kautta pompottamaan... Laita nippuside etupumppuun ja katso miten paljon keula painuu noissa kovissa jarruissa...

Kaipa munkin on osallistuttava
tounge.gif

Elikkäs viimeisellä Motoparkin keikalla oli "hieman" hankaluuksia bussipysäkillä, erityisesti siinä nopeassa oikeassa, siis se mutka ennen kun käännetään suoran päässä vasempaan.

Edellisellä kerralla mulla oli samat säädöt alustassa ja renkaina Supercorsat. Silloin ei ollut suurempia ongelmia ja pystyin ajamaan bussipysäkin niin lujaa kuin vain kuski uskalsi
blush.gif

Mutta nyt viime kerralla mulla oli alla Dunlopin 209gp renkaat, siis 60-profiililla takanen. Tällä kertaa se koko bussipysäkki ja erityisesti se nopea oikea oli jotain aivan järkyttävää ajaa. Gixxeri röykkyytti aivan hulluna siinä kohtaa jos ajolinja valui vähänkin leveäksi vasemmalle siitä kanttarista. Siis koko pyörä tuntui vemppaavan oikein kunnolla. Asiasta siellä keskusteltiin ja yksi ajatus oli että koska Dunlopin runko on jäykempi kuin Supercorsan, Dunlopilla jousitus ottaa enemmän hittiä kun rengas ei jousta yhtä paljon. Olisiko parjanilla kommenttia tähän?

Korjaavana toimenpiteenä ehdotettiin että takajousta voisi yrittää laittaa hieman kireämmälle. Sitä en kuitenkaan kokeillut kun ei sattunut olemaan sitä työkalua käsillä jolla sitä jousta saa säädettyä.

tounge.gif

Elikkäs viimeisellä Motoparkin keikalla oli "hieman" hankaluuksia bussipysäkillä, erityisesti siinä nopeassa oikeassa, siis se mutka ennen kun käännetään suoran päässä vasempaan.

Edellisellä kerralla mulla oli samat säädöt alustassa ja renkaina Supercorsat. Silloin ei ollut suurempia ongelmia ja pystyin ajamaan bussipysäkin niin lujaa kuin vain kuski uskalsi  
blush.gif

Mutta nyt viime kerralla mulla oli alla Dunlopin 209gp renkaat, siis 60-profiililla takanen. Tällä kertaa se koko bussipysäkki ja erityisesti se nopea oikea oli jotain aivan järkyttävää ajaa. Gixxeri röykkyytti aivan hulluna siinä kohtaa jos ajolinja valui vähänkin leveäksi vasemmalle siitä kanttarista. Siis koko pyörä tuntui vemppaavan oikein kunnolla. Asiasta siellä keskusteltiin ja yksi ajatus oli että koska Dunlopin runko on jäykempi kuin Supercorsan, Dunlopilla jousitus ottaa enemmän hittiä kun rengas ei jousta yhtä paljon. Olisiko parjanilla kommenttia tähän?

Korjaavana toimenpiteenä ehdotettiin että takajousta voisi yrittää laittaa hieman kireämmälle. Sitä en kuitenkaan kokeillut kun ei sattunut olemaan sitä työkalua käsillä jolla sitä jousta saa säädettyä.
Dunlop vaatii aivan erilaiset säädöt kuin Pirelli... Suurin syy on keulakulman muuttuminen paljon jyrkemmäksi. Myös renkaan runko on jäykempi. Periaatteessa se Pirelli toimii osana jousitusta pehmeämmän rungon vaikutuksesta ja Dunlopille pitäisi hieman pehmentää jousitusta ja vaimennusta sitten rukkaamalla saada ajettavuus kohdalleen. Näin ainakin mulla tuossa matkavessassa oli ajettavuuden kohdalleen saanti. Myös ohjausvaimentimen vaimennusta kannattaa laittaa suuremmalle johtuen tuosta jyrkentyneestä ohjauskulmasta (ei Jammu ole ravistanut koko Kemoran pääsuoraa edellisinä kesinä)...

tounge.gif

blush.gif

Dunlop vaatii aivan erilaiset säädöt kuin Pirelli... Suurin syy on keulakulman muuttuminen paljon jyrkemmäksi. Myös renkaan runko on jäykempi. Periaatteessa se Pirelli toimii osana jousitusta pehmeämmän rungon vaikutuksesta ja Dunlopille pitäisi hieman pehmentää jousitusta ja vaimennusta sitten rukkaamalla saada ajettavuus kohdalleen. Näin ainakin mulla tuossa matkavessassa oli ajettavuuden kohdalleen saanti. Myös ohjausvaimentimen vaimennusta kannattaa laittaa suuremmalle johtuen tuosta jyrkentyneestä ohjauskulmasta (ei Jammu ole ravistanut koko Kemoran pääsuoraa edellisinä kesinä)...
Jep, tuosta keulakulman muutoksesta olen myös jutellut Dunlop miesten kanssa ja itse asiassa hieman sellaisessa käsityksessä tässä ollaan, että ei se niin hirveästi perää nosta se 60-profiilin takanen koska Dunlopin etusessakin on kuulemma korkeampi profiili.

Siis käytännössä se nostaa sitä perää kyllä jonkin verran, huomaa sen siinä jo kun jalat ottaa hieman huonommin maahan. Tai tuohan ei itse asiassa vielä tarkoita sitä että pelkästään perä on noussut, myös koko pyörä voi olla korkeammalla.

Uuden Dunlopin halkaisija on 1.4cm suurempi kuin Pirellin 55-profiilisen Supercorsan, eli perä nousisi suoraan sen 7mm. Tuota sitten ilmeisesti vielä loiventaa hieman se korkeampi Dunlopin etunen. En kyllä tiedä itse tarkkaan kuinka paljon korkeampi se etunen on. Pitänee tutkia.

Ohjausiskari mulla on valitettavasti originaali, tosin 20w öljyt sisällä joten se on melko ok. K5 keventää etupäätä kovin nihkeästi joten tuo ohjausiskarihomma ei ole ollut mulle missään vaiheessa sellainen ongelma, että aftermarket osastolle olisi joutunut suuntaamaan.

Jotenkin mulla on sellainen tunne että se Dunlopin rungon jäykkyys olisi se keskeinen tekijä tässä hommassa. Se on todellakin huomattavan paljon jäykempi kuin Pirelli, sen voi todeta vaikka painamalla molempia kasaan vuorotellen kun ne ovat irrallaan. Dunlop kestää melkeinpä istua päällä kun taas Pirelli lössähtää kasaan helposti.

Mulla oli itsellänikin ensimmäinen ajatus että pitäisi löysentää alustaa mutta sain sitten päinvastaisia kommentteja. En oikein ymmärrä vielä tuota renkaan jouston ja alustan riippuvuutta ja dynamiikkaa. Kaipa se pitäisi vain kokeilla eri vaihtoehtoja. Sekin on tosin ihan hanuri approach siinä mielessä, että voihan sillä tavalla hyvät säädöt löytyä mutta harmittaa jos ei ymmärrä että miksi se on nyt parempi.

nixweiss.gif

Tuo pehmennys ajatus vain tuli mieleeni koska se auttoi omaan kulkineeseen. Ajatellaampa nyt vaikka että perää kovennetaan ja kun rengas joustaa vielä vähemmän kuin ennen niin eikös se tee koko pakettia jäykemmäksi... Omassa mielessäni ajatus nyt toimii niin että pehmeäpi runkoinen rengas säilyttää kontaktinsa asfalttiin paremmin vaikka jousitus olisi ns. jäykempi. Taas jäykempi rengas kun ei "jousta" niin paljoa (elä asfaltin pintaa vasten) niin jousituksen pitäisi kompensoida tuota jäykkyyttä omalta osaltaan. Eli jousitus pitäisi olla hyvin herkästi toimiva... Minä en ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta tuon olen itse huomannut omassa käytössä, kun noilla Dunlopeilla ajanut... Ei se pelkkä takarenkaan korkeus ero tee sitä ohjauksen eroa vaan myös se että Dunlop nyt vain sattuu olemaan herkempi ravistelemaan johtuen varmaan profiilista... Vielä palatakseni renkaan runkoon niin mitä olen katsellut kuvia -05 ja -06 ratapäivistä niin ei tuo Dunlop näytä painuvan niin kasaan kuin Pirelli ainakaan kaarteessa... Dunlop pitää ryhtinsä parempana kuin Pirelli jos verrataan -> Pirellillä 1 päällä radalla ja Dunlopilla 2 päällä radalla... Kuitenkin vauhdissa ollut vain noin 2 sekunnin eroja (siis noissa kuviin kaapatuissa kierroksissa)

Tuo pehmennys ajatus vain tuli mieleeni koska se auttoi omaan kulkineeseen. Ajatellaampa nyt vaikka että perää kovennetaan ja kun rengas joustaa vielä vähemmän kuin ennen niin eikös se tee koko pakettia jäykemmäksi... Omassa mielessäni ajatus nyt toimii niin että pehmeäpi runkoinen rengas säilyttää kontaktinsa asfalttiin paremmin vaikka jousitus olisi ns. jäykempi. Taas jäykempi rengas kun ei "jousta" niin paljoa (elä asfaltin pintaa vasten) niin jousituksen pitäisi kompensoida tuota jäykkyyttä omalta osaltaan. Eli jousitus pitäisi olla hyvin herkästi toimiva... Minä en ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta tuon olen itse huomannut omassa käytössä, kun noilla Dunlopeilla ajanut... Ei se pelkkä takarenkaan korkeus ero tee sitä ohjauksen eroa vaan myös se että Dunlop nyt vain sattuu olemaan herkempi ravistelemaan johtuen varmaan profiilista... Vielä palatakseni renkaan runkoon niin mitä olen katsellut kuvia -05 ja -06 ratapäivistä niin ei tuo Dunlop näytä painuvan niin kasaan kuin Pirelli ainakaan kaarteessa... Dunlop pitää ryhtinsä parempana kuin Pirelli jos verrataan -> Pirellillä 1 päällä radalla ja Dunlopilla 2 päällä radalla... Kuitenkin vauhdissa ollut vain noin 2 sekunnin eroja (siis noissa kuviin kaapatuissa kierroksissa)
Tuolla tavalla itsekin järkeilin ensin sitä säätämistä mutta sitten ajattelin, että jos pehmennän alustaa niin silloin jäykempi rengas joustaa vielä vähemmän kuin aiemmin.

Kysymys ehkä kuuluukin, että onko sillä mitään merkitystä tuleeko jousto renkaasta ja/tai alustasta? Kyllä tuossa varmaan joku hienostunut riippuvuus on olemassa rengasjouston ja alustajouston välillä mutta sen ymmärtäminen lienee harvojen ja valittujen herkkua
lookaround_orig.gif

Vaihda ajolinjaa reunemmaksi siinä Palmasin jarrussa. Rekat on tehnyt sinne aika kovia nimismiehen kiharoita ja niissä se keula rytkii aika kunnolla.

Voit myös kokeilla hiukan lisätä menovaimennusta. Sillä voi olla auttava vaikutus asiaan, mutta älä lisää liikaa, koska silloin niistä nopeista mutkista tulee yhtä h*lvettiä ajaa.

Dunloppi aiheeseen hiukan hajatuksia...

Älä laita ohjausiskaria liian kireälle (tai kiristä ollenkaan), sillä se ei poista ongelmaa, vaan siirtää sen hiukan edemmäksi ja pahemmaksi. Ts. korjaa siinä samassa vauhdissa ajettaessa sitä ongelmaa hiukan, mutta kun vauhtisi nousee on sama ongelma edessä ja kahta kauheampana! Yleensä ohjausiskaria pidetään ihan liian kireällä (mun mielestä).

Alustan pehmentämisellä on varmastikin tarkoitettu jousen löysentämistä. Ei niinkään vaimennuksien löysentämistä. Jousta löysentämällä (takaa) perä pääsee painumaan alemmaksi ja sitä kautta loiventaa ohjauskulmaa ja samalla rauhoittaa laitteen käyttäytymistä. Ja koska renkaan runko on jäykempi niin pitää sitä joustoa jollain tavalla hiukan kompensoida, eli löysentämällä jousitusta.

7 mm muutos perän korkeudessa on ihan julmetusti! Ja se mitä sanotaan et profiili on erilainen tarkoittaa sitä (käsitykseni mukaan) että se profiili on jyrkempi, ts. harja keskellä on korkeampi kuin esim. Pirellissä. Renkaan muoto on siis terävä U, kun Pirellissä se on aakee-laakee. Ymmärrätkö mitä haen takaa? Sen vois vielä kuvailla siten että mutkissa Dunlopilla on isompi pinta ottamassa maahan kontaktia ja kun se renkaan muoto on jyrkempi / terävämpi sieltä keskeltä niin silloin sille alueelle pyörää nostettaessa se on myös levottomampi. Näin sen itse olen pähkinyt.

Nyt on pakko sanoa että en ole päässyt tekemään koskaan back-to-back testausta samalla mopolla eri renkailla, mutta olen Dunlopeilla ajanut kyllä. Tuo mielessä pitäen ottakaa varovaiseen ja varauksella noi mun kommentit siitä mitä alustalle pitää Dunlopin kanssa tehdä.

Dunloppi aiheeseen hiukan hajatuksia...

Älä laita ohjausiskaria liian kireälle (tai kiristä ollenkaan), sillä se ei poista ongelmaa, vaan siirtää sen hiukan edemmäksi ja pahemmaksi. Ts. korjaa siinä samassa vauhdissa ajettaessa sitä ongelmaa hiukan, mutta kun vauhtisi nousee on sama ongelma edessä ja kahta kauheampana! Yleensä ohjausiskaria pidetään ihan liian kireällä (mun mielestä).

Olen itse tullut aika lailla samaan tulokseen, se iskarihan on ainakin minun ymmärtääkseni siinä estämässä tilanteen jossa ohjaus hakkaa oikein kunnolla puolelta toiselle (tai yleensäkin estämään pahemmat woblaukset). Ohjausiskarin toimintaperiaate kun on se, että mitä nopeammin sitä yrittää liikuttaa sitä enemmän se vastustaa. Tästä syystä sitä ei hirveän jäykällä tosiaan tarvitse pitää. Se jäykkyys tosin saattaa lisätä kuskin luottamusta pyörään mikäli se lisää vakauden tunnetta. No, kuten jo aiemmin sanoin niin tuo K5 ei ole mikään herkkä keventämään keulaa, muilla pyörillä sitä vaimennusta saattaa tosiaan tarvita selvästi enemmän.

sanoi:
Alustan pehmentämisellä on varmastikin tarkoitettu jousen löysentämistä. Ei niinkään vaimennuksien löysentämistä. Jousta löysentämällä (takaa) perä pääsee painumaan alemmaksi ja sitä kautta loiventaa ohjauskulmaa ja samalla rauhoittaa laitteen käyttäytymistä. Ja koska renkaan runko on jäykempi niin pitää sitä joustoa jollain tavalla hiukan kompensoida, eli löysentämällä jousitusta.

Tätä nyt voisi harkita kokeilevansa. Vituttaa kun tuossa suitsassa on se säätörengas upotettu sinne swingin sisään sillä tavalla että normaalilla säätötyökalulla ei sitä säätörengasta saa auki eikä Suzukikaan ilmeisesti myy erikseen mitään toimivaa ratkaisua siihen. Pitänee soittaa vielä maahantuojalle. Kai sen joutuu hakkaamaan jollain tuurnalla auki
crazy.gif

sanoi:
7 mm muutos perän korkeudessa on ihan julmetusti! Ja se mitä sanotaan et profiili on erilainen tarkoittaa sitä (käsitykseni mukaan) että se profiili on jyrkempi, ts. harja keskellä on korkeampi kuin esim. Pirellissä. Renkaan muoto on siis terävä U, kun Pirellissä se on aakee-laakee. Ymmärrätkö mitä haen takaa? Sen vois vielä kuvailla siten että mutkissa Dunlopilla on isompi pinta ottamassa maahan kontaktia ja kun se renkaan muoto on jyrkempi / terävämpi sieltä keskeltä niin silloin sille alueelle pyörää nostettaessa se on myös levottomampi. Näin sen itse olen pähkinyt.

Siis ei se perä nouse sitä 7mm, koska se Dunlopin etunen on myös korkeampi. Tämä tieto perustuu kyllä tosin tällä hetkellä toisen käden tietoon. Pitäisi saada jotenkin nyt verrattua niitä Dunlopin ja Pirellin etusia.

Käytin tuota profiili sanaa hieman huolimattomasti. Olet ihan oikeassa siinä, että sillä profiilillahan tarkoitetaan varsinaisesti nimenomaan sitä renkaan leikkausta tai muotoa, eli profiilia. Dunlopissa se on jyrkempi tosiaan. Jotenkin tulee vaan tuota profiili-termiä käytettyä myös kuvaamaan renkaan korkeutta.

sanoi:
Nyt on pakko sanoa että en ole päässyt tekemään koskaan back-to-back testausta samalla mopolla eri renkailla, mutta olen Dunlopeilla ajanut kyllä. Tuo mielessä pitäen ottakaa varovaiseen ja varauksella noi mun kommentit siitä mitä alustalle pitää Dunlopin kanssa tehdä.

Kai se täytyy pieni steppi kerrallaan yrittää muuttaa asetuksia. Mikä muuten on sopiva määrä löysentää/tiukentaa jousta kerralla? Jos siis ajatellaan sellaista perinteistä säätöä jossa muutos tehdään sitä kaulusta ruuvaamalla. Eli kuinka monta "kierrettä" yhdellä kertaa olisi järkevää muuttaa?

Voit myös kokeilla hiukan lisätä menovaimennusta. Sillä voi olla auttava vaikutus asiaan, mutta älä lisää liikaa, koska silloin niistä nopeista mutkista tulee yhtä h*lvettiä ajaa.
Onko mulla konseptit ihan sekasin, eikö lisäämällä menovaimennusta putket tuu ulos hitaammin ja sit pomppii vielä enemmän?
Ei vaan menovaimennus=vaimennus tai sisäänmenovaimennus ja paluuvaimennus=paluuvaimennus. Eli tuota paluuvaimennusta lisäämällä ne putket tulee esiin takaisin hitaammin.

Onko mulla konseptit ihan sekasin, eikö lisäämällä  menovaimennusta putket tuu ulos hitaammin ja sit pomppii vielä enemmän?
Paluuvaimennuksen säädöllä vaikutetaan siihen miten nopeasti "putket tulevat ulospäin". Sisäänvaimennuksen säädöllä taas vastaavasti miten nopeasti esimerkiksi pattiin ajettaessa "putket menevät sisään".

Paljonko painat? Voi olla että keulaan pitäisi vaihtaa sinulle erilaiset lineaariset jouset ja pelata hiukan öljyn kanssa että tulis hyvä... kuulostaa siltä, että keula vaan pohjaa jarruissa. Toki tähän auttaa myös ajoasento ja jarrutustekniikka... lisäksi takaiskarin säädöt vaikuttavat jossain määrin tuohon samaan ilmiöön.

Kokeile ottaa keulasta aluksi vaikka paluuvaimennusta pois ja lisää ihan hiukan menovaimennusta ja sitten vaan ajamaan...

Back