Peräkärryn kuomu, tee-se-itse?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

shyhander

Rahastonhoitaja
On tuo 1200xl Muuli vai-mikä-se-on ilman kuomua ja uusi muovinen vaikuttais olevan vähän kallis ja vissiiin vähän huonon kokoinenkin prätkähommiin.

Onko pirun huono idea alkaa tekemään itte maatila/vesivanerista? Hintaahan silti tulee vanereista sen lähemmäs muutamasataa kyllä. Rakentelupaikka ja tarvittavat puusepänlaitteet löytyy (taso/oikohöylä, sirkkeli yms), kuten peruspuutavaraakin ja puusepän osaamista. Äkkiäpäin ajateltuna vaikein taitais olla saranamekanismin toteutus? Kulmat saa ajettua sivuseiniin ja kulmien tukipuihin sirkkelillä jne. Katto siis yhdestä standarikokoisesta levystä (pienempi kuin kärryn pohjan koko) ja seinän vinosti nojaamaan kattoon. Tulee jäykkä arkkumainen koppa?

Mikä voi mennä vikaan :grin:
 
Velipojalla oli/on tuollainen keksintö. Oli ostanut koko kärryn jostain halvalla eikä siis itse rakentanut. Ainakin minun muuttokuorma kulki tuolla keksinnöllä mukavasti reilut 800km suuntaansa. Sarana/kevennysjousi systeemiä en hokannut koskaan ihmetellä, mutta ei sen aukaiseminenkaan ollut sen raskaampaa kuin muovisen härpäkkeen...

Painoahan tuolle tulee aikalailla kun vaneri painaa hiukkasen enemmän kuin muovi härpäke. Mopo hommissa ei lie niin paljon vaaraa painorajojen paukkumisesta. :thumbup:
 
En halua ahtautua tuohon kärryy kuomun alla samaan aikaan mopon kanssa... ahdasta matalaa... :sad3:Ajattelisin että kuomun pitäis kipata eteenpäin. Mutta eikähön sen saa funtsimalla, katselemalla ja piirtelemällä toteutettua jotenkin. Vaikka joku tuollainen nivelletty varsi, että kun kuomua työntää eteenpäin niin se nousee vähän ja liikkuu eteenpäin jonka jälkeen sen saisi noestettua pystyyn. Naah... Tiedä sitte.

______
|______\
|_____\_|
— O —————

Vähä lisävaivaa tekee peruslevyn pituus mikä ei riitä kärryn pituuteen, eli sivuseinät pitäisi jatkaa. Vaihtoehtona vois olla koko takaosa pressussta, mutten mä siihen varmaan lähde. Tai jos seinät tekiskin jostain pinnoittamattomasta vanerista mitä sais kolmemetrisenä vähän edullisemmin... Ja sitten miettis että miten pirusssa se maalataan sään kestäväksi. ehkä kysymällä vois saada kolmimetrisen siivun maatilavaneria, mutta voi olla että maksaa sitten ihan potenssiin...
 
Joskus muinoin ennen muovikoppia yksi käsistään näppärä tuttu teki meidän kärryyn kuomun rungon rhs-putkesta ja toinen tuttu peltiseppä pellitti sen muovipintaisella ohuella pellillä. Etusarana rassista ja putkesta ja keventimiksi jostain pajalta löytyneet maitoauton takaluukun kaasupumput. Nyt jos ihan mopohommiin tekisin, niin ehkä vain aukeava takaovi ja kiinteä koppi. Kyllähän se vesivaneristakin vääntää, on niitäkin nähty, mutta tulee helposti aika raskastekoinen.
 
Ens kesänä tolla saa sit ajaa jo satasta.

Jännittävä projekti.
 
En halua ahtautua tuohon kärryy kuomun alla samaan aikaan mopon kanssa... ahdasta matalaa... :sad3:Ajattelisin että kuomun pitäis kipata eteenpäin. Mutta eikähön sen saa funtsimalla, katselemalla ja piirtelemällä toteutettua jotenkin. Vaikka joku tuollainen nivelletty varsi, että kun kuomua työntää eteenpäin niin se nousee vähän ja liikkuu eteenpäin jonka jälkeen sen saisi noestettua pystyyn.
Takaramppi ja avattava katto.
 
Joskus pyörittelin tollasta exceliin... tavoitteena riittävä kantavuus ilman jarruja, tulaa nukkua ja osa takaseinää ramppina.. muistaakseni päädyin johonkin 20x20mm 2mm seinämällä olevaan huonekaluputki runkoon ja anodisoituun 1mm alumiini lwvyyn verhoilussa. Niin tylsiä öitä vielä tullut, että päätyisin toteutukseen asti. Kaupallisesti järkevimmällä tavalla saa ostamalla valmiin kuomukärryn.
 
Putki runko, lasikuitulevyt päälle, kulmiin alumiini kulmalistat En tiiä mitä maksaa, kaverit levytti 6m pitkän kelkka trailerin tollasella. Varmaan on kallista ! Eikä mitää hajua kuka sitä myy. :thumbsup:
 
Halvin ois varmaankin joku vanha paska asuntovaunu, jossa alusta ja jarrut vielä käyttökunnossa.
Sisusta mäkeen, ja takaseinään tai kylkeen ramppi tjsp.
 
Siis hetkinen! Kyl motorsporttimiehen pitää tehdä kuomun runko titaaniputkesta ja päällystää se hiilikuitulevyillä :D
 
Siis hetkinen! Kyl motorsporttimiehen pitää tehdä kuomun runko titaaniputkesta ja päällystää se hiilikuitulevyillä :D

Mä olisin enemmän hiilarimonokokin kannalla, niin itse kärryssä kuin kuomussakin :D

Mutta fiksuin vanerista toteutettu olisi varmaan scuuban ehdottama takalaitaramppi ja aukeava katto. Olisi helppo ja yksinkertainen tehdä tavallisilla saranoilla. Aukeavia sivuja ei välttämättä moponkuskauksessa tartte mihinkään, eli kokonaan nousevan kuomun rakentaminen on vähän turhaa vaivannäköä. Lisäksi takalaitarampin kanssa ei tartte ujuttaa irtoramppeja mihinkään, vaan ramppikin kulkee mukana itsestään.

Lisäksi takaa aukeavan kärryn etuna on se, että muussa kuin mopokäytössä ihan täyteen asti täyttäminen on huomattavan paljon helpompaa kuin nostettavalla kuomulla.
 
Ens kesänä tolla saa sit ajaa jo satasta.

Jännittävä projekti.

Juu niin saa, jostain ajatuksia kestävydellekin pitänee uhrata, mutta jos on tuollanen kiinteä + vinoseinäinen arkkukansi, niin pitäs olla aika jäykkä rakenteena, vielä jos kakkokakkkosta tms on kulmissa ja vähän muuallakin.

Mutta se että lähdenkö projektiin on nyt aika epävarmalla pohjalla. Tekis vähän mieli, ja toi puupohjainen rakenteluaine on mulle ehkä ainut mikä inspiroi.. Katotaan. :jpstyle:
 
On tuo 1200xl

Onko pirun huono idea alkaa tekemään itte maatila/vesivanerista?

Mikä voi mennä vikaan :grin:

Etkös sä hommanu itelles jonku, vähän mopoautoo isomman Pösön?

Vanerikopin ku rakennat kärryyn, niin siit tulee niin painava, et kikottimest loppuu sallittu max-vetomassa, pelkällä tyhjällä kärryllä :right:
 
Mutta fiksuin vanerista toteutettu olisi varmaan scuuban ehdottama takalaitaramppi ja aukeava katto. .

Toi kärry vaan on oikeasti tosi pieni, reilun metrinen takalaitaramppi ei oikein riitä mihinkään. ja toiseksi en tiedä miten rakenteesta saa kestävän (ja tiiviin) ilman että katto on kiinteästi sivuissa. Täytyy näitä vähän mietiskellä kevättä kohti.
 
Etkös sä hommanu itelles jonku, vähän mopoautoo isomman Pösön?

Vanerikopin ku rakennat kärryyn, niin siit tulee niin painava, et kikottimest loppuu sallittu max-vetomassa, pelkällä tyhjällä kärryllä :right:

600 kiloa saa vetää, levyjä ja niiden painoja katellu sillä silmällä niin maatilavaneri tais olla 6 millistä, noin 12+ kiloa per levy ja niitä menee ilmeisesti viis kipaletta. Alta sadan kilon pitäis jäädä pitkälti.
 
Toi kärry vaan on oikeasti tosi pieni, reilun metrinen takalaitaramppi ei oikein riitä mihinkään. ja toiseksi en tiedä miten rakenteesta saa kestävän (ja tiiviin) ilman että katto on kiinteästi sivuissa. Täytyy näitä vähän mietiskellä kevättä kohti.
Eiku sullahan oli tosiaan tarkoitus tehdä vinoilla seinillä oleva kuomu, silloin on tiivistämisessä tosiaan vähän isompi jumppa kuin pystysuorien seinien kanssa temutessa olisi.
 
Mielestäni paras design olisi juuri kyykyn pleksin mentävä korkeus ~(120cm ?), ja pelkästään katto nousi ylös, ja sekin ehkä vain osaksi. Se kyykkiminen kärryssä harmittaa suuresti, ja mielestäni ei ole järkeä että laidat nousee. Eli tavallaan koppikärryn ja kuomukärryn välimuoto.

Takalaita olisi sivulle aukeavat ovet.

Jotenkin haluais uskoa että nykyään löytyisi kopiksi jotain sopivaa lasikuitulevyä ja niin pitäviä liimoja että sen saisi kasaan alumiinilistoihin kemiallisesti. Toki ruuvejakin.

Takalaidasta muuttuvan rampin unohtaisin, asettaa vaan turhia rajoituksia muodolle ja tukevuudelle.

Onhan tuossa hommaa ja hommattavaa niin ettei kyl kannata ajatella tuntipalkkojaan. Lopputulos pitää olla parempi kuin perus 1500e kuomukärry josta saa aina 1400e myydessä.
 
Täälläkin tarkoitus tulevana kesänä jos aikaa on, niin askarrella koppikärry itse. Ite ajattelin leipoa seinät ja katon 10mm vahvuisesta komposiitti kerroslevystä jonka teen itse. Hiili tai lasikuitu. Sitä en oo vielä päättänyt.

Toi on oikeastaan ainut keino saada rakenteesta kevyt. Samalla myös todella jäykkä.

Kuomun n.600-700 hintaan ostaa melkoisesti materiaalia. Ja jos hyvin käy niin voi olla toiminnallisesti parempi.
 
Back
Ylös